Primer mes....
En poques setmanes, el nadó aprèn a mirar al seu
voltant, a conèixer l'ambient que l’envolta i ha comunicar-se amb les
persones que tenen cura d’ ell.
El
nounat, pot percebre canvis de llum, en intensitat. Aviat començarà a controlar
el moviments dels seus ulls i fitxà més la mirada, encara que hi hauran alguns
moments encara, que tindrà l’estrabisme normal de tots els nadons.
A poc
a poc, el seu coll comença a respondre a determinades
ordres, aconseguint seguir amb la mirada
un objecte en moviment, les persones que es mouen al seu voltant... No obstant això, amb prou feines aquest queda
fora del seu camp visual, perd tota la seva atenció.
L’infant també comença a ser més
actiu, al mateix temps que podrem diferenciar en ell, diferents estats d’ànim.
Així, posa de manifest els primers senyals del seu temperament.
Us mira, us escolta...
Pot fixar la mirada en un objecta gran i el segueix,
si es va moment lentament, en un’amplitud d’uns 90º.
Percep el vostre rostre,
conjuntament amb la vostre veu i el vostre moviment.
Gairabé totes les reaccions del nadó
segueixen sent instintives. No obstant això, a partir d’ara, podem començar a
estimular-li amb delicadesa, despertant a poc a poc la seva sensibilitat.
Per l’infant, el moment més ric en sensacions
és quan li donen el pit.
En el moment de l’alletament, tots els seus sentits
es veuen estimulats(la vista, el tacte, l’ olfacte, el gust) i satisfarà totes
les seves necessitats fonamentals.
Al nadó li agrada sentir que li parleu, la vostra veu. Que li canteu. Sobre tot li encanta la veu de la seva mare.
Al nadó li agrada sentir que li parleu, la vostra veu. Que li canteu. Sobre tot li encanta la veu de la seva mare.
Pot seguir amb els ulls una joguina o
escoltar el so d’un cantàreu.
Probablement, cap a finals d’aquest mes, podrem
observar el seu primer màgic i inolvidable somriure.
Segon mes...
El nadó aconsegueix donar alguns senyals de plaer
més evidents, amb anterioritat, manifestava més sensacions de necessitat o
malestar.
Cap a la cinquena setmana, el nadó dormirà l’entorn de unes set hores aproximadament seguides.
Molts nadons dormen més hores durant el dia que durant la nit.
Perquè això no succeeixi, s’ ha de despertar
al petit, desprès d’ un màxim de quatre o cinc hores de somni diürn.
Aquest mes s'adaptarà una mica més al ritme de la
resta de la família.
Coordinar els
sentits...Els seus moviments es tornaran molt més
harmoniosos, encara que no sempre estaran totalment coordinats.
Durant el segon mes, el
petit comença a coordinar els sentits, vista i oïda, amb prou feina sent un so.
La seva mirada pot seguir
ja l’objecte en moviment tan horitzontal com a verticalment i, fins i tot de
manera circular.
Escolta
amb més atenció qualsevol so, fins i tot els produïts per ell mateix.
Vol xuclar...
La succió segueix sent la seva principal font de consol.
La succió segueix sent la seva principal font de consol.
A més, ja aconsegueix endur-se
la mà a la seva boca.
Aquest
moment és el més apropiat per començar a passejar amb el nadó per tota la casa.
Com tot
li resulta desconegut, aquests passejos suposen una manera de coneixer tots els
espais de la casa, i de fer-vos companyia mútuament.
Al estar més temps
despert, el seu entorn és fa més actiu, i pot observar molt més.
Tercer mes...
_ L’ambient en el que el nado es desenvolupa,
juntament amb algunes altres característiques hereditàries del seu temperament,
estan formant lentament una personalitat molt ben definida.
Al tercer mes, l’infant podrà mantenir el seu cap
més alçat.
Quant està
bocaterrosa, fins i tot aconsegueix aixecar les espatlles.
Els seus músculs es
van enfortint. Cap a final de mes, estarà en condicions d’ estirar
voluntariament el cap per mirar tot al seu voltant, mostran molt d’ intères.
També podrà aixecar els braços o estirar-los cap a
davant.
Està coordinant la vista, la precisió i la succió.
Dit en
altres paraules, s’hi fica tot el que hi troba a la boca.
Per
això, haurem de procurar no deixar al seu abast objectes composts de peces
petites, que podren ofergar-li, si les hi empassés.
D’altra
banda, cada vegada agafa els objectes amb més precisió.
Estimulació
de 0 a 3 mesos
Estimular
al bebé no significa accelerar el seu desenvolupament, sinó, acompanyar-ho. Hem
d’obsevar i seguir el seu desenvolupament natural, no forçar-ho a fer que
respongui als estímuls com podria fer-ho un bebé més gran.
Els primers “objectes” per a la seva estimulació
són les seves pròpies mans i peus, aviat els seguirà amb la mirada.
Si noteu com en alguna activitat posa la seva
mirada an algun objecte que estigueu utilitzant, apropeu-li-ho si no és
perillós. Així mateix es molt positiu que li deixeu tocar objectes de diferents
textures, perque hi vagi aprenent el que és suau, dur, aspre, tou, diferents
textures i inclòs formes.
Quart mes
Ja controla una mica més el seu cos.
El nadó ja sosté el cap perfectament i comença a mirar-se les mans, la
seva cara davant el mirall, a subjectar objectes i a moure’ls.
Tot ho fa ja,
amb molta més precisió i amb gran interès.
Riu
molt sovint, mostra molt d’interès per la gent( observant les cares d’els que
li somriuen) i per tot el que li envolta.
No li
agrada que li deixin sol.
És molt difícil fixar uns criteris exactes en el desenvolupament de cada infant.
És molt difícil fixar uns criteris exactes en el desenvolupament de cada infant.
Pot ser molt diferent d’un amb un’altre, així
que no caldrà preocupar-se si el l’infant evolucionès a poc a poc.
El
pediatre serà la persona més adequada per valorar-ho.
Cinquè mes, els balbotejos
Balbotejarà molt i
experimentarà amb els sons que emet.
Li encantarà
escoltar-se, i dirà coses com: “aah” “aphu” “ngah”...
Sap agafar coses i
portar-les directament a la seva boca, respon amb un somriure a els que li
somriuen, s’omplirà d’ alegria en veure el menjar...
El seu
humor es veu influenciat per l’actitut d’altres, es disgusta si algú marxa,
de davant seu.
Si li feu riures, riura.
Riurà ja a riallades.
Rialles, que al sentir-se a ell mateix, li faran
riure més.
Els infants se senten indefensos i necessiten que els pares o les persones del seu dia a dia li donin seguretat.
Els infants se senten indefensos i necessiten que els pares o les persones del seu dia a dia li donin seguretat.
Necessiten
que el papà i la mamà siguin molt afectuosos, i davant de qualsevol situació,
actuin amb tranquilitat, i resolguin sense perdre la calma.
Sisè mes, les
primeres dents
Li comencen a sortir les primeres
dents, solen sortir primer les de sota, li pot donar molesties, i tot el que
tingui al seu avast ho portarà a la boca.
De bocaterrosa es pot incorporar completament amb una mica d’ ajuda, i és
capaç de donar-se la volta tot sol.
Els seus moviments avançant: agafa el biberó amb les mans, canvia els
objectes d’una mà a l’altra i comença a estirar els braços cap a davant per
demanar que li agafin.
Sol perdre
interès per les mans i comença a tenir més pels peus i portar-los a la
boca.
En la
seva relació amb l’entorn, mostra clara preferència per els qui s’ocupen d'
ell, especialment per els pares.
Li comencen a sortir les dents, generalment els
de a baix.
Com ja és capaç de donar-se la volta és important no deixar-ho sol estes sobre el canviador o altres superfícies altes perquè podria girar-se per si mateix, apropar-se a la vora, i caure.
Com ja és capaç de donar-se la volta és important no deixar-ho sol estes sobre el canviador o altres superfícies altes perquè podria girar-se per si mateix, apropar-se a la vora, i caure.
Estimulació de 3 a 6 mesos
En aquesta etapa els moviments comencen a ser
deliberats, planejats i coordinats. El bebè pren els objectes obrint tota la
mà; a pesar que encara no està preparat per gatejar fa un gran esforç per
desplaçar-se.
És necessari
estimular la relació entre la vista i l'oïda, a més, s'ha de començar a enfortir els músculs de
l'abdomen i esquena.
•Amb la pilota. Fiqueu al bebè de cap per avall sobre la pilota;
subjectar-ho fermament del maluc i bressolar-ho suaument cap a davant i enrere;
al mateix temps col·loqueu un ninot
enfront d'ell amb la finalitat de motivar el seguiment visual.
Aquesta
activitat afavoreix el seu equilibri i li proporcionarà força en torsos i
braços.
•Amb la tovallola. Fiqueu al bebè de cap per amunt sobre la tovallola, el seu cap ha d'estar prop de la persona que ho cuida en aquests moments; fer-li una passejada en línia recta i en ziga-zaga. Aquest exercici s' ha de repetir-se, però ara el bebè ha de ficar-se de cap per avall, en aquesta ocasió el seu cap ha d' estar lluny de l' adult.
Amb aquest passeig ofereix al bebè experiències sobre adreça i
velocitat.
•Amb el cos
Agafeu de les mans al bebè, perquè realitzi
els següents moviments:
Estirar els seus braços cap a fora i ajuntar-los al
centre, doblegueu-li els colzes i fer-ho girar enfront del pit, estirareu un
braç sobre el seu cap i l'altre estendre-us-li al costat, alternadament.
Cadascun d'aquests moviments s'ha de repetir diverses vegades.
Aquests
entrenaments li proporcionaran al bebè força muscular i elasticitat.
A part de passar una estona junts!
Moments inoblidables! 😃