En té un paper fonamental en el desenvolupament harmònic de la personalitat.
La psicomotricitat és la relació entre l'activitat psíquica i la funció del cos humà. És la globalització dels aspectes motors, psicologics i afectius del desenvolupament infantil.
Durant els primes anys és desenvolupen habilitats psicomotrius espontànies i lliures de diferents aspectes com:
- Esquema i imatge corporal
- La lateralitat
- La coordinació dinàmica
- L'equilibri
- La execució motriu
- La dissociació motriu
- El control postural
- La coordinació viso motora
- L'orientació i l'estructura espacial
- La respiració
Tots aquests factors afecten en el desenvolupament escolar dels infants, per exemple: La lateralitat és fonamental per la lector-escriptura, distinció entre la b i la d, i altres signes d'accentuació.
La pràctica psicomotriu és dirigeix a individus sans, en el marc de l'escola ordinària, és treballar amb grups en un ambient enriquit per elements que estimulen el desenvolupament a partir de la activitat motriu i el joc.
Diferents activitats, exploren el material i experiment amb ell, les diferents formes i colors, un divertit circuit on poden pujar, baixar, girar, saltar...
És molt divertit i els hi agrada molt!
Aros, pilotes, matalassos, globus, passar per dins del cuc...
Amb música que ens ajudarà a marcar un ritme de joc evolutiu o inclòs ens facilitarà el poder tornar a la calma, reduint el ritme progressivament, creant així situacions més tranquil·les que conviden a la consciència de propi cos, descansar i relaxar-se, assimilant així el joc realitzat.
Motricitat fina
La motricitat fina és fonamental per aprendre a escriure i a llegir.
Des de ben petits és primordial aconseguir una bona base. La motricitat fina és treballa amb ajuda de materials diferents, que ajuden a experimentar per una bona coordinació òcul-manual, augmentant les habilitats especifiques als dits.
Envers gomets, peces de fusta, fil per enfilar, plastilina, plastidecors i més...
Desenvoluparan habilitats que els ajudarà a agafar correctament el llapis alhora de començar amb la lector-escriptura.
Les sessions de psicomotricitat han de tenir tres moments bàsics:
- Iniciació, el moment de tenir contacte amb l'espai, els materials, amb els companys. Primer presa de contacte i d'exploració
- Desenvolupament,és el moment de donar consignes als infants, que els facilitarà aconseguir l'objectiu traçat. És el m oment de treball.
- Relaxació, com he comentat abans prenen consciència del seu cos i assimilen el treball realitzat a la sessió.
Les cançons també ens ajudaran a realitzar diferents activitats motrius, alhora que augmenten les habilitats cognitives dels infants.
En un ambient inclusiu tots poden ajudar-se entre ells mateixos i aconseguir un objectiu comú que garanteix un augment d'autoestima i vinculació soci-afectiva.