viernes, 28 de enero de 2022

Explicar als Infants, treball digne

 

Treball per tothom, igualitari i digne

Poder accedir a una feina digna, és un dret,  està recollit a la Declaració Universal dels Drets Humans, on estigui inclòs la protecció, la seguretat, la llibertat d’expressió…

Més de la meitat dels treballadors/es de tot el món no tenen aquestes condicions  i més de 130 milions d’infants es veuen obligats a treballar.

 Ens cal aconseguir aquest dret, doncs  durant la nostra vida hem de treballar per assumir les nostres despeses, les diferents societats a diferents indrets del món així ho estableixen, d’aquesta manera hem de poder tenir una qualitat de vida digne, on el respecte sigui l’eix del nostre dia a dia.

Poder treballar en allò que ens trobem bé, no sempre està a l’abast de tothom per diferents raons, però sí tenim el dret a ser respectats, a tenir unes bones condicions per assumir les nostres tasques de manera correcta, de manera justa.

Hem de poder transmetre als infants aquest dret, per molt que encara els hi quedi molt per treballar, han de saber respectar a tothom per igual, sigui quina sigui la seva feina, condició social, han de créixer en un món més igualitari, on tothom forma part de tot, d’igual manera.

Aquesta base de respecte els ajudarà a valorar als altres i a ells mateixos, sentint-se capaços i valorats.

Però no sempre els més vulnerables són respectats, com podem aconseguir respecte per tothom si no el donem als més necessitats?

Entitats d'arreu treballen contra el treball i l'explotació infantil, ja que es calcula que prop de dos-cents milions d'infants conviuen amb aquesta realitat.

És una de les violències de drets humans més greus que els adults poden ocasionar als infants avui dia, entre altres com:

Tràfic d'infants

Molts infants són víctimes d’aquest fenomen que no ha parat de créixer en els últims anys.

I és que l’any 2018 es van denunciar prop de 50.000 víctimes de tràfic de persones, entre les quals un terç del total eren menors.

“En totes les crisis, els infants sempre són el col·lectiu més vulnerable”,

 “Explotació sexual amb finalitats comercials”

L’explotació sexual infantil i el tràfic d’infants amb finalitats d’explotació sexual és la forma més extrema en què es manifesta aquesta violència.

Aquesta violència suposa la utilització de menors, normalment nenes, en actes de naturalesa sexual a canvi d’una prestació, que sol ser econòmica.

Els països que tradicionalment han estat l’epicentre de l’explotació sexual a menors han estat Tailàndia i Cambodja

Treball infantil forçat

La xifra d’infants que treballen ha descendit.  Però, malgrat el progrés global, encara hi ha milions d’infants en situació de treball infantil, molts d’ells duen a terme tasques perilloses que posen en perill la seva salut, seguretat i desenvolupament emocional.

Treball a les mines i al camp

Les explotacions mineres, les condicions de treball dels infants “són barbares”, “treballen sense parar i sense cap mesura mínima de protecció o seguretat, entre pols, calors insuportables i poca llum”.

Gairebé la meitat del treball infantil arreu del món té lloc als països dels continents africà i asiàtic.

Nens soldats

Tot i que resulta difícil conèixer la xifra exacta de nens i nenes soldats arreu del món, cada dia centenars de milers d’infants participen en conflictes armats, es veuen sotmesos a situacions extremes.

El grau de brutalitat que viuen aquests infants és tant que pot desembocar en un profund dany psicològic.

Matrimoni forçat

 “El matrimoni forçós és una de les principals causes d’abandonament escolar en països en via de desenvolupament i, alhora, les nenes que no van a l’escola estan enormement exposades a ser víctimes d’aquesta pràctica”. “Si totes les nenes acabessin l’educació secundària, s’evitarien més de 50 milions de matrimonis abans de l’any 2030”.

Esclaus domèstics

Els infants explotats en l’àmbit domèstic és una realitat que supera fronteres.

 Són forçats a treballar i a viure de portes endins. Per tant, es mantenen amagats del món.

Així doncs, la realitat dels esclaus domèstics és la més desconeguda i la més difícil de detectar. Aquesta invisibilitat els fa més vulnerables enfront la violència i l’abús

Una realitat que acaba amb la seva infantesa, aquests menors no tenen la possibilitat d’escolaritzar-se, estan constantment exposats al maltractament psicològic”.

Conèixer els seus drets

Els infants han de saber dels seus drets, ells són vulnerables per ser infants, no adults formats, tenen el dret a ser protegits davant qualsevol situació d’emergència, perill, guerres, migració...

Cap infant ha de ser maltractat ni explotat, no té cap justificació, al mateix temps les persones més vulnerables com serien la gent gran i les persones amb discapacitats. 

Però aquest dret ha de poder arribar a tot esser humà, doncs ningú ha de ser maltractat per ningú ni explotat, tots hem de poder viure en un entorn sostenible, just i igualitari basat en el respecte.

A les escoles treballen els drets dels infants, des de casa també ho hem de fer, donar seguretat i protecció als infants és obligació de nosaltres els adults, però ells han de tenir respecte també pels altres, han d’entendre que la seva veu ha de ser escoltada i respectada, i la millor manera d’aconseguir-ho és que aquest fet sigui mutu.

Com sempre a través dels contes podem entendre millor, l’infant que llegeix podrà entendre més, aquí tenim una petita selecció...

En Joan Turu, il·lustrador del llibre "Som Solidaris", ens explica com va ser el procés creatiu d'aquesta obra i què és per ell la solidaritat...

https://youtu.be/4KY--lTK_eg

Un llibre per afavorir la lectura autònoma dels petits lectors, cada doble pàgina presenta el text de manera breu i escrit amb dues modalitats de lletra: de pal i lligada.


“ Som Solidaris”   
 D'Ester Baldó i Rosa Gil amb il·lustracions de Joan Turu

 Un munt de petits detalls que contribueixen a crear un món més solidari, un món millor, ja de ben petits. 

“ Quatre petites cantonades de no res “ de Jerome Ruillier

Un llibre sobre l’amistat, la diferència i l’exclusió

Aquest conte pot ser fàcilment adaptat a moltes situacions, com per exemple per l’entorn laboral.

En aquest cas un quadrat vol jugar a casa dels amics rodons, però no passa per la porta. Què faran per adaptar-se, per reconèixer les diferències i acceptar-les? Em faria massa mal! Com farem?

El Petit Quadrat és diferent. Mai no serà rodó.

 


Cocoriquec, de Marisa Nuñez a partir d'un conte popular birmà
Il·lustracions de Helga Bansch
Traducció del castellà d'Ariadna Martin

En Cocoriquec és una adaptació lliure d’un conte tradicional birmà que tracta sobre la necessitat d’escoltar els bons consells, de la importància de complir les promeses i de la dificultat que suposa aprendre a compartir.


Amb Il·lustracions de colors vius que contribueixen a perfilar els sentiments dels personatges: la inquietud del pollet, la tendresa de la gallina , la fúria del gat...

Amb un llenguatge senzill, ens trobem davant un conte divertit que aconsegueix transmetre emocions fins als més petits i arribar a tots els sentits del lector.

En Cocoriquec és un pollet que viu feliç amb la seva mare.

Un dia, la Mama Gallina vol fer un pastís i el pollet s’ofereix per anar a buscar llenya per encendre el forn. Quan està en plena feina, apareix un gat enorme i dolent que vol menjar-se’l; però en Cocoriquec aconsegueix salvar la vida prometent-li la meitat del berenar. Un cop passat el perill, en Cocoriquec golafre s’oblida del tracte i es menja el pastís sencer. De cop van sentir soroll a la porta: és el Gat Rabiós…

La Mama Gallina comprensiva protegirà el seu petit, l’ajudarà a sortir d’aquest tràngol i li donarà una altra oportunitat per a aprendre la lliçó.

A partit dels 6 anys...



 Groc i rodó, de Muriel Villanueva

Ens enfronta a les pròpies pors i ens convida a superar-les.

Han arribat les vacances i toca marxar de colònies.

Però ell no en té gens de ganes. Té un secret groc i rodó que cada nit se li apareix al llençol i que no vol compartir.

Quin serà aquest molest secret? Aconseguirà alliberar-se’n i gaudir de les colònies?

Malala, de Jeanette Winter, a partir dels 8 anys

Dos infants pakistanesos van denunciar la injustícia en el seu món.

Primer va ser l'Iqbal Masih, qui va denunciar l'esclavitut a les fàbriques de catifes del Pakistan.

Després, la Malala Yousafzai va reivindicar el dret de les nenes a anar a l'escola.

 La valentia amb la que van enfrontar el perill resulta inspiradora per a tots aquells que coneixen la seva història.

Aquest llibre reversible de la Janette Winter, contribueix a mantenir a la memòria les gestes d'aquests dos nens valents i a ensenyar als més petits com és la lluita en altres països per a obtenir els drets dels que aquí gaudim.



L’elefant encadenat, de Jorge Bucai

Des que era petit, hi ha una pregunta que em ronda pel cap: per què un animal tan fort com l'elefanta del circ deixa que el tinguin lligat a una estaca?

De petit m’agradava el circ. M’encantaven els espectacles amb animals i l’animal que més m’agradava era l’elefant:

 Durant la funció l’elefant feia gala d’un enorme pes i una força descomunal, però després d’una funció i fins a tornar a fer la següent actuació l’animal sempre estava lligat a una petita estaca clavada al terra amb una cadena que pressionava a una de les seves potes i encara que la cadena era gruixuda només estava enganxada per un ridícul tros de fusta clavat uns centímetres al terra.

Em semblava evident que l’elefant amb la seva força era capaç d’estirar aquell minúscul tros de tronc i fugir. El misteri era evident;

– Que el mantenia allà? Per què no s’escapava? vaig preguntar

Em van respondre que perquè estava ensinistrat.

Llavor vaig preguntar:

– I si està ensinistrat, Per què l’encadenen?

No recordo cap resposta coherent.

Passats uns anys, vaig descobrir per sort per a mi, que algú havia sigut prou savi per a trobar la resposta:

– L’elefant del circ no s’escapa perquè ha està lligat a una estaca des que era molt petit

Vaig tancar els ulls i vaig imaginar-me l’elefant acabat de néixer i lligat a l’estaca. Segur que l’elefant estirava i estirava l’estaca tractant d’alliberar-se i acabant el dia esgotat, però l’estaca, llavors, era més forta que ell. Segur que intentava alliberar-se dia rere dia, i així fins que un terrible dia per a la seva història, l’elefant va acceptar la seva impotència i es va resignar al seu destí.

Aquell elefant enorme i poderós que veiem al circ no escapa perquè creu, pobre, que no pot.

A l’elefant li queda gravat al cap la impotència que va sentir, i el pitjor es que mai més s’ha tornat a qüestionar aquest record i mai més va intentar posar a prova la seva força i alliberar-se de l’estaca.

Aquesta situació que ens explica al conte, ens dona resposta a com molts de nosaltres estem estancats en creure que no podem sortir de la nostra situació, cal entendre que tenim dret a fer-ho, ens cal creure en nosaltres mateixos.


De petits a través del dibuix expressem les nostres emocions, les nostres sensacions!


Quan ja comencem a ser fer-nos grans molts de nosaltres oblidem la nostra part més creativa, d’altres per el contrari la destaquem, forma part del nostre dia a dia, l’art forma part de la nostra expressió...

Mitjançant l’art, es posa sovint en manifest les injustícies del món...

“ Banksy “

A través de la creativitat, de la nostra manera d’expressar podem transmetre valors, coneixements...

Bansksy ens apropa al controvertit univers artístic a través de diferents àmbits temàtics i úniques creacions que inclouen una selecció d’obres executades amb diferents tècniques: oli, acrílic o esprai sobre llenç i fusta, serigrafies d’edició limitada, estergits sobre metall o formigó, escultures, instal·lacions, vídeos i fotografies.

Es tracta d’obres reivindicatives que apareixen en espais públics de les ciutats. Sempre tenen una crítica social darrere.

Les obres són textos visuals capaços d’informar i inspirar a la reflexió.

 Guerra, riquesa i pobresa, animals, globalització, consumisme, política, poder, crisi climàtica… Els temes exploren el món en què vivim.

En aquest cas un infant treballant...



Cal tenir una explicació adient per cada expressió que ens faci ser més humans, no confondre’ns el que és fa, amb el que s’ha de fer. I d'aquesta manera saber acompanyar als nostres infants...



Per un món més igualitari i just, que ens deixi ser com som des de el respecte! 

Cuideu-vos molt!