Els infants perceben el món a través del joc, l’afecte i les emocions.
El dia 28 de maig és el Dia Internacional del Joc, va néixer
l’any 1999 per recordar a la societat la importància del joc en la vida dels
infants.
Jugar és un dret. No és la primera vegada que ho diem, ni serà l’ultima, hem de tenir aquesta certesa, qualsevol infant de qualsevol lloc del món, hauria de poder gaudir de jugar lliurement.
El joc és un dels elements clau en el dia a dia dels infants.
És a través del joc que els infants viuen moments
d’aprenentatge, de descoberta, d’experimentació, que els permet anar creixent.
D’aquesta manera el joc és la base del procés educatiu.
Jugar
“El joc és
essencial, per sobre de cap altra activitat, perquè els infants assoleixin
metes socials, emocionals i intel·lectuals en el seu desenvolupament, i els
ajuda a gestionar l’estrès i a adaptar-se millor a diferents circumstàncies”
Durant els darrers 30 anys, investigacions científiques
han demostrat que el període més important del desenvolupament humà va des de
el naixement fins als 8 anys. Durant aquests anys es desenvolupen:
_ Les competències cognitives
_ El benestar emocional
_ La competència social
_ La bona salut física i mental
Tot plegat forma una base sòlida per una bona qualitat de vida fins inclòs ben entrada l’edat adulta.
Amb l’estimulació adient, el cervell dels infants
formen connexions neuronals, aquestes connexions es veuen augmentades en un
entorn afectuós i protegit.
El vincle i la comunicació, creen llaços d’unió,
que contribueixen a un desenvolupament emocional positiu.
L’aprenentatge basat en el joc és crucial durant
tota la vida, però sovint es descuida solapat per els objectius acadèmics, la
manca de temps...
Durant els primers anys, l’aprenentatge basat en
el joc, pot transformar les experiències educatives, i augmentar la motivació.
Educació
preescolar
Es centra en el recolzament de l’aprenentatge accessible
als infants, el seu entorn, va des de l’inici a escoles bressol, amb un maternal,
P1, P2, fins a l’escola infantil, dels 3 als 6 anys, on s’inicià l’escola primària.
Durant el període “preescolar “ El desenvolupament de l’infant és ràpid, és essencial l’estimulació i l’aprenentatge derivat d’activitats com jugar, cantar, , llegir i la relació amb companys i adults, tan a casa com a entorns preescolars.
El joc permet explorar i donar sentit al món que
els envolta, utilitzant al mateix temps la seva imaginació i creativitat.
Entre els 6 i els 8 anys
L’educació
primària
L’aprenentatge basat en el
joc continua sent mot important, el joc actiu reforçar les seves experiències
educatives, fent més forta la seva motivació.
Aprenen i desenvolupen competències,
quan els infants decideixen jugar, no pensen en que van a aprendre alguna cosa,
però, el seu joc crea oportunitats d’aprenentatge, són complexos i holístics, però
a traves d’ell podem desenvolupar tots els àmbits d’aprenentatge...
A nivell motor, cognitiu, emocional
i social. " Jugar no és només cosa de nens"
"El
Joc ens converteix en persones curioses, obertes al canvi, compromeses,
crítiques, lliures, creatives, positives i alegres".
Per això, cal estimular la capacitat de joc dels nens/es i joves i recobrar la nostra, com adults, o millor dit, no perdre-la mai.
A mesura van creixent van descobrint tot el que els envolta, i la millor manera d'interactuar amb el món és mitjançant el joc, per això cal estimular als infants...
“ Racons “
Els racons, permeten tenir diferents
espais de joc, cada racó representa un joc diferent, on l’infant experimenta
allò que més li ve de gust en cada moment. Agafant el rol que més li convé en aquesll moment, com a joc simbòlic.
Condicions de joc
Com a condició podria ser,
deixar cada cosa al seu racó, a partir d’aquí l’infant pot actuar amb
autonomia. Potenciant així la seva iniciativa i responsabilitat.
Aquesta activitat es molt
adient per l’escola, amb grups reduïts, on els educadors observen cada infant,
i controlen com passen per cada racó, alhora que aprenen a interactuar entre
ells.
Els racons poden ser, en relació els oficis, per exemple, fireta, perruqueria, mecànic, botiga, fuster...
O girar en torn les manualitats, com dibuixar, fer puzles, modelar amb plastilina, pintura, enfilar, biblioteca,...
A través del joc s'expressen lliurement, hem de deixar
flexibilitat a l'hora d'escollir els
racons de joc. A vegades els nens i nenes mostren preferències clares per
determinats tipus de jocs i resten indiferents davant d'altres.
Paper dels adults
Convé que
pares i educadors intentem motivar-los despertant l’ interès cap a noves
possibilitats de joc:
_ Als infants amb molta preferència pels jocs
moguts, com córrer i empaitar-se, hem de procurar que descobreixin també jocs
més tranquils i de concentració.
Els que tenen molta preferència pels jocs de
concentració, com puzles, ordinador..., hem d’intentar despertar l’ interès
pels jocs més simbòlics i de moviment.
_ Hem de poder evitar sempre les preferències
sexistes de joc (tots a tot)
A través del joc eduquem, inculcant que hi ha d'haver un respecte:
_ Als companys, solucionant conflictes arribant
a acords, sense agressivitat.
Quan al pati o a la classe observem un nen jugant,
podem captar com es relaciona amb els altres i també quin és el seu nivell de
benestar personal.
_ Ensenyar el respecte per les coses, cap al material, per exemple, aprenent a jugar amb el material concret que necessiten, i quan acaben de jugar els ensenyem a recollir retornant cada cosa al seu lloc.
Jugar és un dret de la infància i una necessitat al llarg de la vidaEls jocs amb la família, a l’aire lliure o a casa,
no tan sols són un bon entreteniment, són
moments per compartir, obrir a la comunicació, crear vincles, reforçar
relacions, gaudir de tots plegats.
Enguany, en el marc del Dia del Joc, l'associació Plataforma Ludicosocial realitzarà una activitat dissabte 26 de maig, amb l'objectiu de donar idees per jugar el dia 28 a totes les persones que vulguin saber més.
En aquest cap de setmana podrem trobar activitats
diferents per celebrar el dia del joc, de diferents entitats a barris,
pobles...doncs el joc ens beneficia. Només hem de buscar informació al nostre
barri, poble, ciutat i segur que no ens mancaran espais per aprendre a jugar.
Ara tan sols ens queda anar a jugar, anem...
I cuidar-nos molt!