Tenir
accés a l’educació hauria d’estar garantit arreu del món, però no és així.
S’estima
que al món hi ha uns 300 milions d’infants i adolescents que no poden anar a
l’escola, sent privats del dret a un ensenyament bàsic.
La
majoria d’aquests infants provenen de llars pobres, on sovint els seus pares
tampoc han rebut una educació formal.
Cal que
l’educació de qualitat estigui a l’abast de tothom, garantint la igualtat
d’oportunitats.
En societats més avançades sembla que estar més controlat, però la veritat és que cada vegada hi ha més desigualtats, més pobres, la distribució de la riquesa avança cap a grans diferencies, quan hauria de ser més equitativa.
Diferències entre les escoles
El factor socioeconomic es veu
reflexat als centres de districtes més desfavorits, causant grans diferencies
amb altres centres, per la segregació escolar, baixant el nivell de formació
que repercuteix alhora de fracàs escolar i a abandonar els estudis.
Les desigualtats en una societat
deriven a innumerables patologies socials i de patiments personals. Com podria
ser el deteriode de la salut, baix rendiment academic, violències quotidianes,
disminució d’esperança de vida, consum de substàncies nocives, entre altres,
tots derivats de la desigualtat social.
Ens cal saber que la igualtat, ens
proporciona educació moral, i la desigualtat ens provoca patiment, destrucció
moral i social.
Per una educació
igualitaria
Cal garantir l’accès a serveis
d’atenció a la primera infància, des de preescolar amb qualitat, per potencia
que tots els infants acabin primaria i
secundaria. De manera equitativa, amb desenvolupament sostenible que implica:
_ Drets humans básics
_ Igualtat de genere
_ Estil de vida saludable
_ Cap a una cultura de pau, solidaria, empatica i sana.
Que podem fer
Implicar-nos en la comunitat
educativa i participar en voluntariats, des de les asociacions de pares del
centres escolars. En els diferents projectes, per una bona qualitat
d’ensenyament per a tothom.
Caminem plegats cap a la coeducació,
des de preescolar per l’igualtat.
Prou diferencies des de la infància tant
de genere, com a persones amb discapacitat, les més vulnerables, a tots els
nivells d’ensenyament.
Promoure l’adopció de vida
sostenible, on preservem els recursos, i els possem a l'abast de tots.
Cohesió de grup
La cohesió de grup és el conjunt que s'estableix entre els diferents membres d'un grup.
Ens permet unir totes les habilitats i pensaments, compartint experiències, afinitats, interessos, doncs junts podem fer moltes més coses i sense cap dubte molt millors.
Els llibres podem ajudar als nostres infants a viure amb i per la igualtat.
_ El gran llibre dels...
“ Super Poders “ De Susana Isern, com a ilustradora Rocio Bonilla, traduit per
Anna Listerri
On es reflexe com cadascú de
nosaltres en té una habilitat, un super poder, que ens converteix en persones
úniques i irrepetibles. Aquest llibre ens fa reflexionar sobre la identitat,
les virtuts i les capacitats de tots i cadascú.
Com buscar el nostre?
“Los Estudiantes de la Frontera “ de Claudia Bellante
La història de la Marcela i el Julio, són dos
cosins veneçolans que per anar fins a l’escola, han de recórrer un llarg camí
perillós i ple d’obstacles.
Gràcies
a la seva imaginació, coratge i ganes d’aprendre superen aquestes barreres.
“ Al País de les marietes” De Maria Navarrete i Cristina Villa
L’hem
recomanat en diferents articles, perquè és fantàstic per entendre que tots i
totes som especials, que la educació ens ha de donar les mateixes oportunitats
a tots per triar allò que volem fer a la vida, siguem nens, nenes, que res ens
a de condicionar.
Al
llibre les marietes es preparen per l’arribada del circ, és una història molt
divertida que ens endinsa a un món d’igualtat, amb il·lustracions fantàstiques
per fer entendre als infants.
Joan Turu
és un artista català que reivindica la importància de l’educació, de la
igualtat de gènere, d’oportunitats, de l’amor, de la pau… amb murals divertits
i acolorits.
Realitza a moltes escoles grans murals amb la participació dels infants, compartint els seus dibuixos i els seus missatges cap a un món millor.
Molts dels articles de tindrem un fill estan il·lustrats amb les seves imatges sempre vinculades als temes més humans, on la igualtat és l’eix de tots ells.
Aquest llibre ens fa reflexionar sobre les etiquetes.
Com la Neus, està contínuament etiquetada, acaba ben farta de totes elles, doncs la Neus només voldria ser...
Com els estereotips marquen la nostra vida, ens limiten la nostra vida.
No ho hem de permetre!
Igualtat de gènere
Sabent la importància de la igualtat de gènere, però
encara estem lluny d’assolir una igualtat
real, lliure de masclisme que garanteixi la igualtat d’oportunitats i de
qualitat de vida entre homes i dones.
Calen
polítiques d’igualtat i coeducació arreu del món per aconseguir societats
justes i igualitàries.
D’aquesta
manera coeducar des de casa és imprescindible per fomentar la igualtat.
Hem de crear relacions basades en la igualtat de tots els éssers humans.
La família és el primer punt de referència que crear patrons morals, ens cal saber educar fomentant valors d’igualtat i respecte, cal crear entorns d’equitat entre homes i dones.
Com a pares:
_ Hem
de fer ús d’un llenguatge obert per a tots igual, sense diferencies de gènere,
ni comentaris sexistes.
_
Inculcar des de petits la repartició de les tasques de casa amb equitat,
valorant les capacitats de cadascú, edat...
_ Hem
de posar esforç per evitar roba sexista, joguines sexistes.
_
Potenciar la comunicació, l’empatia, compartint sentiments.
_
Transmetre el valor de la diversitat com una riquesa.
_ Així ens cal respectar les preferències de
cada infant, com l’elecció del que volen estudiar quan arribar el moment.
Donant valor a les feines que desenvolupen totes les persones, totes són dignes
de respecte.
_ Hem
d’afavorir que els infants puguin tenir la seva pròpia entitat, com s’ha senten
bé, a gust amb si mateixos.
_ Cal
que tinguem respecte per les diferents sexualitats, sense negar l’existència de
trets que determinen el “ femení” i el “masculí” però desvinculant-nos als
estereotips que sovint van lligats.
Hem de conviure junts amb respecte, amb igualtat, hem de tenir dret a ésser nosaltres mateixos, al marge de què siguem nenes o nens, homes o dones...
El 25
de Novembre es celebra el dia internacional en contra la violència de gènere,
cal entendre d’una vegada per totes que no volem la violència , ningú a de
maltractar a ningú.
Com adults hem de permetre que els infants creixin amb un món igualitari.
Doncs tots som
iguals.
El que
sempre ens pot ajudar tan a nosaltres com als nostres infants són els llibres,
llegir contes des de ben petits que no siguin sexistes, que donin pas a la
igualtat com...
“ El meu fill Princesa “ De Cheryl
Kilodavis, autor i il·lustrador
Ens
convida a la reflexió sobre la construcció de les identitats de gènere a la
infantesa. Defensa l’amor i l’amistat.
Posant
en evidencia l’assetjament a la diversitat.
“ Visca les ungles de colors “ Alicia Acosta i Luis Amavisca, il·lustracions de Luis Gusti.
Ens
explicar com a en Joan li agrada pintar-se les ungles.
A l’escola
es van riure d’ell, però el seu pare el va recolzar de tant manera que es va
pintar les ungles ell també.
Una història basada en fets reals.
Dret a l'educació
Defensem els drets dels infants com els nostres mateixos
Dret fonamental a la igualtat, sense cap mena de discriminació, una educació igualitària i universal. Cal garantir una educació inclusiva i d'equitat, sol així podrem aconseguir reduir la pobresa, la igualtat de gènere, fer un món més sostenible, sensible a les injustícies i conscient envers la preservació del nostre planeta.
Garantir l'educació, doncs és un dret reconegut tan en els objectius per un Desenvolupament Sostenible, com en la Declaració dels Drets Humans.