miércoles, 3 de noviembre de 2021

Dret a l'Educació

 


Tenir accés a l’educació hauria d’estar garantit arreu del món, però no és així.

S’estima que al món hi ha uns 300 milions d’infants i adolescents que no poden anar a l’escola, sent privats del dret a un ensenyament bàsic.

La majoria d’aquests infants provenen de llars pobres, on sovint els seus pares tampoc han rebut una educació formal.

Cal que l’educació de qualitat estigui a l’abast de tothom, garantint la igualtat d’oportunitats.

En societats més avançades sembla que estar més controlat, però la veritat és que cada vegada hi ha més desigualtats, més pobres, la distribució de la riquesa avança cap a grans diferencies, quan hauria de ser més equitativa.  


 Diferències entre les escoles

El factor socioeconomic es veu reflexat als centres de districtes més desfavorits, causant grans diferencies amb altres centres, per la segregació escolar, baixant el nivell de formació que repercuteix alhora de fracàs escolar i a abandonar els estudis.

Les desigualtats en una societat deriven a innumerables patologies socials i de patiments personals. Com podria ser el deteriode de la salut, baix rendiment academic, violències quotidianes, disminució d’esperança de vida, consum de substàncies nocives, entre altres, tots derivats de la desigualtat social.

Ens cal saber que la igualtat, ens proporciona educació moral, i la desigualtat ens provoca patiment, destrucció moral i social.



Per una educació igualitaria

 L’educació per tant, contribueix a impulsar accions per crear un’altre realitat, evitant discriminar i segregar a l’alumnat, amb un tracte igualitari i d’inclusió, on les diferències de tots sumen a la convivència.

Cal garantir l’accès a serveis d’atenció a la primera infància, des de preescolar amb qualitat, per potencia que tots els infants acabin  primaria i secundaria. De manera equitativa, amb desenvolupament sostenible que implica:

_ Drets humans básics

_ Igualtat de genere

_ Estil de vida saludable

_ Cap a una cultura de pau, solidaria, empatica i sana.



Que podem fer

Implicar-nos en la comunitat educativa i participar en voluntariats, des de les asociacions de pares del centres escolars. En els diferents projectes, per una bona qualitat d’ensenyament per a tothom.

Caminem plegats cap a la coeducació, des de preescolar per l’igualtat. 

Prou diferencies des de la infància tant de genere, com a persones amb discapacitat, les més vulnerables, a tots els nivells d’ensenyament.

Promoure l’adopció de vida sostenible, on preservem els recursos, i els possem a l'abast de tots.

Cohesió de grup

La cohesió de grup és el conjunt que s'estableix entre els diferents membres d'un grup. 

Ens permet unir totes les habilitats i pensaments, compartint experiències, afinitats, interessos, doncs junts podem fer moltes més coses i sense cap dubte molt millors.



Els llibres podem ajudar als nostres  infants a viure amb i per la igualtat. 



_ El gran llibre dels...

“ Super Poders “ De Susana Isern, com a ilustradora Rocio Bonilla, traduit per Anna Listerri

On es reflexe com cadascú de nosaltres en té una habilitat, un super poder, que ens converteix en persones úniques i irrepetibles. Aquest llibre ens fa reflexionar sobre la identitat, les virtuts i les capacitats de tots i cadascú.

Com buscar el nostre?

“Los Estudiantes de la Frontera “ de Claudia Bellante

 La història de la Marcela i el Julio, són dos cosins veneçolans que per anar fins a l’escola, han de recórrer un llarg camí perillós i ple d’obstacles.

Gràcies a la seva imaginació, coratge i ganes d’aprendre superen aquestes barreres.

“ Al País de les marietes” De Maria Navarrete i Cristina Villa

L’hem recomanat en diferents articles, perquè és fantàstic per entendre que tots i totes som especials, que la educació ens ha de donar les mateixes oportunitats a tots per triar allò que volem fer a la vida, siguem nens, nenes, que res ens a de condicionar.

Al llibre les marietes es preparen per l’arribada del circ, és una història molt divertida que ens endinsa a un món d’igualtat, amb il·lustracions fantàstiques per fer entendre als infants.






“Etiquetes” de Joan Turu

Joan Turu és un artista català que reivindica la importància de l’educació, de la igualtat de gènere, d’oportunitats, de l’amor, de la pau… amb murals divertits i acolorits.

Realitza a moltes escoles grans murals amb la participació dels infants, compartint els seus dibuixos i els seus missatges cap a un món millor.

Molts dels articles de tindrem un fill estan il·lustrats amb les seves imatges sempre vinculades als temes més humans, on la igualtat és l’eix de tots ells. 

Aquest llibre ens fa reflexionar sobre les etiquetes.

Com la Neus, està contínuament etiquetada, acaba ben farta de totes elles, doncs la Neus només voldria ser...

Com els estereotips marquen la nostra vida, ens limiten la nostra vida.

No ho hem de permetre!


Igualtat de gènere

Sabent  la importància de la igualtat de gènere, però encara estem  lluny d’assolir una igualtat real, lliure de masclisme que garanteixi la igualtat d’oportunitats i de qualitat de vida entre homes i dones.

Calen polítiques d’igualtat i coeducació arreu del món per aconseguir societats justes i igualitàries.

D’aquesta manera coeducar des de casa és imprescindible per fomentar la igualtat.

Hem de crear relacions basades en la igualtat de tots els éssers humans. 

La família és el primer punt de referència que crear patrons morals, ens cal saber educar fomentant valors d’igualtat i respecte, cal crear entorns d’equitat entre homes i dones.  

Com a pares:

_ Hem de fer ús d’un llenguatge obert per a tots igual, sense diferencies de gènere, ni comentaris sexistes.

_ Inculcar des de petits la repartició de les tasques de casa amb equitat, valorant les capacitats de cadascú, edat...

_ Hem de posar esforç per evitar roba sexista, joguines sexistes.

_ Potenciar la comunicació, l’empatia, compartint sentiments.

_ Transmetre el valor de la diversitat com una riquesa.

_  Així ens cal respectar les preferències de cada infant, com l’elecció del que volen estudiar quan arribar el moment. Donant valor a les feines que desenvolupen totes les persones, totes són dignes de respecte.

_ Hem d’afavorir que els infants puguin tenir la seva pròpia entitat, com s’ha senten bé, a gust amb si mateixos.

_ Cal que tinguem respecte per les diferents sexualitats, sense negar l’existència de trets que determinen el “ femení” i el “masculí” però desvinculant-nos als estereotips que sovint van lligats.

Hem de conviure junts amb respecte, amb igualtat, hem de tenir dret a ésser  nosaltres mateixos, al marge de què siguem nenes o nens, homes o dones...

El 25 de Novembre es celebra el dia internacional en contra la violència de gènere, cal entendre d’una vegada per totes que no volem la violència , ningú a de maltractar a ningú.

Com adults hem de permetre que els infants creixin amb un món igualitari. 

Doncs tots som iguals.

El que sempre ens pot ajudar tan a nosaltres com als nostres infants són els llibres, llegir contes des de ben petits que no siguin sexistes, que donin pas a la igualtat com...



“ El meu fill Princesa “ De Cheryl Kilodavis, autor i il·lustrador

Ens convida a la reflexió sobre la construcció de les identitats de gènere a la infantesa. Defensa l’amor i l’amistat.

Posant en evidencia l’assetjament a la diversitat.

“ Visca les ungles de colors “ Alicia Acosta i Luis Amavisca, il·lustracions de Luis Gusti.

Ens explicar com a en Joan li agrada pintar-se les ungles.

A l’escola es van riure d’ell, però el seu pare el va recolzar de tant manera que es va pintar les ungles ell també.

Una història basada en fets reals.

Dret a l'educació

Defensem els drets dels infants com els nostres mateixos

Dret fonamental a la igualtat, sense cap mena de discriminació, una educació igualitària i universal. Cal garantir una educació inclusiva i d'equitat, sol així podrem aconseguir reduir la pobresa, la igualtat de gènere, fer un món més sostenible, sensible a les injustícies i conscient envers la preservació del nostre planeta. 

Garantir l'educació, doncs és un dret reconegut tan en els objectius per un Desenvolupament Sostenible, com en la Declaració dels Drets Humans.


L'educació ha de sé un mitja d'inclusió i de cohesió, aprendre a compartir i comunicar-nos davant la diversitat, que sense cap dubte ens faran més humans.


Siguem solidaris i cuidem-nos molt!