miércoles, 21 de septiembre de 2022

El valor de l'amistat

El valor de l’amistat

L’amistat afavoreix l’equilibri emocional dels infants

Com éssers humans som sociables per naturalesa, des de la nostra infància comencem a donar-nos de les primeres relacions d'amistat que, amb el temps, van evolucionant. 

L'amistat és essencial pel desenvolupament emocional i social dels infants .

S’inicia en el mateix instant en què busquen aquell primer amic per jugar, una mirada, un somriure, ja que amb ell es senten bé, a gust,  es diverteixen i estan feliços.

Aquestes primeres interaccions es donen a partir dels dos anys, tot i que no serà fins als sis anys quan seran  conscients.

Aquí ja poden parlar d’aquell “ millor amic” amb tot el seu significat i el respecte que allò implica. 

D’aquesta manera:

·       Coneixen el Respecte, tolerància i empatia . Els infants aprenen a acceptar als seus amics amb les seves diferències, a ser respectuosos. També pateixen quan els seus amics ho passen malament, i s'ajuden mútuament per superar els mals moments.

  • Comencen a gestionar valors complexos com la lleialtat i la reciprocitat , i aprenen a confiar en altres.

  • Junts resoldran  conflictes, en un grup d'amics poden sorgir problemes que s'hagin de resoldre entre tots els seus membres, buscaran  una solució  i seran conscients de la importància de la cooperació. Els infants aprenen tècniques de negociació, així com a fer valer la seva opinió davant els altres.

Etapes de la amistat

Durant cada etapa de la vida l’amistat va variant, es percebuda de maneres diferents, evoluciona a mesura anem creixent. Com a pares i educadors hem de ser conscients, de com es desenvolupa aquest procés

L'amistat comença a donar-se a partir dels dos anys.

No és una amistat on es comparteixin moltes coses, es tractar de tenir amb qui jugar, l’elecció dels seus amics es basa en sentir-se bé, els infants de dos anys busquen amb qui compartir l’espai, mentre juguen cadascú amb el seu propi món. Ben a prop, això si. 

En aquest moment, l’infant escull els seus amics per jugar, es basa en les experiències positives que hagi tingut prèviament amb ells. 

És l'etapa del joc en paral·lel, on cadascun jugarà de manera independent però compartint espai.

L’important es divertir-se.



A partir dels 4 anys

Amb els primers comentaris, observacions entre ells, iniciant mica a mica un joc conjunt. A mesura van creixent, els infants seleccionen a les seves amistats tenint en compte característiques com la seva personalitat o els seus gustos. D'aquesta manera, és freqüent que tendeixin a relacionar-se amb els que comparteixen mateixes aficions, o tenen un caràcter similar o complementari al d'ells.

És freqüent que canviïn d'amics amb facilitat , i fins i tot s'enfadin amb aquest "gran amic" de què de vegades parlen. És normal que això passi, ja que les primeres amistats es nodreixen de jocs, baralles i reconciliacions, formen part d'un procés d'aprenentatge. 
Així pot passar fins la pro adolescència.

El concepte de "millor amic" tendeix a aparèixer al voltant dels sis o set anys, quan el nen ja ha arribat a un grau de maduresa suficient. 

Aquest "millor amic" es converteix en peça clau en la seva vida , i amb ell aprendrà coses meravelloses com la importància de la protecció mútua, el suport incondicional i fins i tot a guardar secrets, a confiar.

Però amb aquestes relacions intenses arriben també les primeres decepcions quan l’infant sent que l'altre li ha fallat, un ‘altre amistat, malentesos, el dolor davant una baralla o la  tristesa, si l'amistat s'acaba a causa de circumstàncies externes, com una separació.

És de gran importància que com adults tinguem en compte que això és normal, que forma part del procés d’aprenentatge dels infants.

/
Entre 9 i  12 anys

A mesura el temps passa, els infants van adquirit major grau de maduresa, creant vincles més forts. Aquesta etapa, l’amistat juga un paper molt important en el desenvolupament de l’autoestima, l’autoconcepte social, arribant a l’adolescència.

Es aquí, quan com a pares i educadors hem d’estar al seu costat, mira d’entendre’ls, pot ser difícil, però necessiten el nostra suport al mateix temps poder experimentar per si mateixos, la comunicació amb fluïdesa, de forma natural, a de formar part de la relació amb ells, l’important és realitzar-ho ja des de petits i no deixar de fer-ho, per cap raó. 

Creant un vincle de confiança, evitant jutja, doncs cadascú ha de poder experimentar a la seva manera, sentint que el respecten, d’aquí surt el millor aprenentatge.

L’Adolescència

En l'adolescència, l'amistat es torna imprescindible.

Durant la infantesa, les estones amb els amics son poques, comparades amb quan ja son adolescents, aquí ja passen llargs períodes de temps al costat dels seus amics, interactuen molt més i la seva opinió es torna molt important .

En aquesta etapa, els joves comencen a forjar els seus gustos i personalitat en base als seus amics, d'aquí la importància que aquestes amistats tinguin una influència positiva i sana per a ells.

Els amics son un punt de referència per establir interessos i preferències

Durant aquesta etapa de canvis i incerteses per els joves, és molt important com a pares conèixer els seus amics, acompanyar-los a l’hora de fomentar relacions sanes, doncs seran de gran influència en el seu desenvolupament.

Els vincles forjats en aquesta etapa son forts, quan es trenquen , per qualsevol raó, en té un impacte emocional molt significatiu per tots ells.


El valor de l’amistat

Tenir amics, no només es tracta de diversió i passar l’estona, és fonamental per el desenvolupament sa de la personalitat, envers l’amistat s’adquireix habilitats socials i ens serveix per poder coneixents a nosaltres mateixos.

Al mateix temps que es desenvolupen habilitats cognitives per conviure en societat, tots necessitem amics, però els infants més, les seves relacions els hi farà comprendre un món diferent fora de l’entorn familiar.

Les verdaderes amistats, ajuden a ampliar horitzons i compartir.

Les amistats de la infància ens marquen per sempre

 

Un ‘estreta amistat durant la infantesa augmenta els sentiments d’autoestima i solidaritat.

 

Algunes perduren en l'etapa adulta, sent una amistat pura i vertadera.

 

Altres acaben desapareixent amb el temps, però sempre es recordaran amb un afecte especial

 

Si és per bé, i amb el temps es recuperen, es com si sempre haguéssim estan entre nosaltres, i veritablement es així, doncs dins nostra han format part sempre d’alguna manera, amb els records, o potser sense adonar-nos.



 Contes d’amistat


 “ Pere, el Gat Dempeus” De Nadina Robert amb il·lustracions de Jean Jullien

Un llibre per a nens de 2 a 5 anys

 El valor de l'amistat i l'acceptació de les diferències: Ens explica com un matí, en Marc es troba una caixa davant de la seva porta. Intrigat, l’obre. A l’interior, un gat negre i blanc s’aixeca sobre les seves potes del darrere.

En Marc es sorprèn molt, però és que en Pere no és un gat qualsevol!

 De fet, és molt i molt especial. Sap fer un munt de coses que un gat corrent no sap, i el més important, sap ser el seu amic!

Ens ensenya el valor de l’amistat i que, de vegades, ser diferent et fa únic i especial.

És un conte ideal per explicar que tots podem ser diferents i que això ens fa especials.

_
Nadine Robert és una reconeguda escriptora i editora canadenca a qui li agrada agafar la maleta i anar a explicar contes per tot arreu.

Jean Jullien és un polifacètic artista reconegut per les seves il·lustracions divertides i molt expressives.


“L’arbre de l’amistat”, de Britta Teckentrup, traduït per Núria Riera

 En aquest àlbum descobrirem que l'amistat és com un arbre màgic i preciós que només creix si es rega amb afecte i amabilitat cap als altres, i que les paraules lletges que ens diem quan estem enfadats o enrabiats obren una esquerda cada cop més gran entre nosaltres.

 


“ Sigueu amics “ de Salina Yoon

 Dennis és un noi que s'expressa de manera extraordinària.

Alguns nens criden, uns altres canten i uns altres ballen. Dennis fa mim.

Però ser un mim de vegades pot ser una afició solitària. Quan Dennis coneix a una noia anomenada Joy comença a descobrir el poder de l'amistat i que les nostres diferències ens fan especials.

Cal posar valor a les diferències. A partir de 3 anys. Destaca sobre el respecte, l’autoestima, l’enfocament positiu davant qualitats/situacions diferents, l’acceptació i la relació dels infants entre .


“El meu costat de la bufanda” de Carmen Parets Luque  

 El meu costat de la bufanda és un breu i tendre conte infantil sobre el significat de la veritable amistat, per ensenyar als més petits el seu valor a partir de la bufanda que va unir a dos amics, Hèctor i Violeta.

En passar el temps els dos bons amics passen junts bons i mals moments que posen a prova la seva bufanda.

De vegades sembla que s’estronqui i desaparegui, en altres que ofega i en moltes més ocasions senten la calidesa i l'amor que transmet.

“El cofre de l'amistat”   de Raquel Díaz Reguera, traducció d’Emma de Porrata Dòria Botey 

 Ens ensenya que no és fàcil tenir amics íntims, aquests que saben el que pensen en tot moment, els que són al nostre costat encara que no els vegem.

No és fàcil, però si ho aconseguim els resultats no poden ser millors i més gratificants.
En aquest llibre trobarem, d’una manera clara i divertida, les claus per cuidar d’aquestes persones especials que anomenem 
AMIC… AMIGA. Amics...



Sigueu feliços i bons amics