jueves, 11 de marzo de 2021

Educar per preservar, per petits i grans

 


Canvi de Mirada cap a la sostenibilitat

Iniciem tema, ara més que mai és el moment de no mirar enrere només que per millorar, preservar i assegurà un món més sostenible, des de la llar, les famílies, les escoles, veïnat, poble, ciutat, països, anem a posar-nos en marxa.

Molts de nosaltres ja fa anys que estem mentalitzats, treballem dia a dia per millorar la nostra qualitat de vida, a nivell preservació del món natural, dels recursos. Per així crea un món més igualitari, més ecològic.

Des de el món educatiu a les escoles ja fa anys que es treballar per la conscienciació i preservació amb els infants. Moltes som les famílies que des de nosaltres mateixos fins als nostres infants ens apliquem per la sostenibilitat.


Molts són els grups ecologistes que s’esforcen per aconseguir-ho, d’ells neix la convicció de que per una acció segura cap a una societat ecològica i justa s’hauria d’introduir en el currículum educatiu, adequant-se així a les necessitats de preservació.

La revisió de projectes específics envers la transacció ecològica i l’emergència climàtica ha d’arribar com a fita en el pla d’estudis general de totes les escoles.

Així des de tindremunfill.es ens dedicarem a aprofundir en tot el necessari sobre la sostenibilitat. Des de l’ecologia, aliments més agroecològics i davant de tot una ètica social justa i mediambiental.

Per poder entendre coneixement sobre el nostre planeta i l’acció que hem de portar a terme és necessari explorar la naturalesa i tenir un contacte diari, vincular-nos en el medi ambient.

Així podrem entendre que és la base que ens sustenta la vida, i ens cal defensar-l i protegir-la.

Principis per la defensa del nostre medi i del nosaltres mateixos, una sèrie de valors que ens defineixen com a persones positives i sanes.

Tots sabem que una societat sense valors no seria viable, però cal reafirmar la importància d’uns i altres valors.

Com a qualitats positives ens cal fomentar la humilitat, que ens fa ser solidaris i empàtics cap al món que ens envolta. El compromís de tots és el més important per assolir la justícia per a tots. I per a tot! Sobretot ens cal ser justos amb els medi ambient, ens cal tenir valors ambientals...

Comencem per aquí:

Com ja hem comentat abans, l’educació ambiental produirà canvis cap a una societat més justa i equitativa.



Educació ambiental

Ja sabem tots que durant segles els humans han interactuat amb el medi de manera no gaire correcta, així els problemes ambientals han existit sempre però ara s’han accelerat moltíssim.

De l’idea de preservar i consciencià el món va sorgir l’educació ambiental a fi d’ensenyar a les persones les causes i les conseqüències nefastes que estan acabant amb els ecosistemes, i també molt important les diferents solucions.

Ens cal saber que la crisi ambiental té problemes globals com podia ser l’augment de població, va lligat a la resta de problemes de contaminació ambiental, quan més som més contaminem.

Però si hi ha una bona actuació per part de tots podrem trobar solucions a la crisi ambiental, així ens cal troba maneres d’entendre i relacionar-nos amb el medi ambient, a nivell global.



 Es aquí quan d’important es l’educació!

Cal adquirir coneixements, valors i habilitats que ens permetin una acció activa per la prevenció i la solució als problemes actuals, així com exigí una gestió responsable i de qualitat del medi ambient.

Crea les bases com a procés educatiu per generacions futures tinguin una vida més sana, amb participació total per millorar la relació humans i el medi ambient en el que vivim.

Així els objectius de la carta de Belgrado envers l’educació ambiental els hem de conèixer... La Carta de Belgrado


Ens cal acabar amb les desigualtats socials i econòmiques. A fi d’equilibrar les relacions humanes amb el medi natural, reformant els sistema educatiu com a inici per aconseguir-ho

Així aquesta setmana reflexionarem sobre tota aquest procés i podem compartir amb els nostres infants aquests contes que els aproparan a conèixer el món que els envolta al mateix temps que nosaltres també ens conscienciem..


Lectures per aprendre: 

A partir de 3 anys




“La terra, el planeta i la gent” de Jean-Michel Billioud i Julien

_ Llibre desplegable, els més petits podran conèixer una mica més el nostre planeta. Al mateix temps que podrem observar els canvis que han hagut,  Ens ajudarà a reflexionar sobre tenir curar del nostre entorn, quan d’important és.



“Rescat Planeta” Patrick George

_ Conté totes les respostes necessàries per ompli la curiositat dels infants envers ajuda al planeta, ple de recursos per saber com actuar davant la cura del medi natural. També podrem observar els beneficis de cada bona acció.

De manera divertida des de l’actuació i la formació per protegir i salvar el planeta.

A partir de 5 anys


“ El món va dir que sí”  Kaia Dahle Nyhus

_ Dins de la poesia i el sarcasme ens narra com va néixer el món!

Com l’evolució de les diferents especies, amb la història de la humanitat inclosa. Com amb la arribada del esser humà i la seva ànsia,  va esgotant a món. Ens cal recordar la riquesa del medi que ens envolta. És ideal per fer-nos reflexionar a tots.

“ Aturem la invasió” Raül Hurtado, José Ibáñez i Claudia Mosquera

El plàstic ens està envaint, aquest àlbum ens explica com es va inventar el plàstic, on està pressent i les greus conseqüències que ell ens porta.

Amb exemples molt definits com que arribarem a tenir més plàstics al mar que peixos!! 

Com danyar el nostre ecosistema marí, entrant alhora en la cadena alimentaria. No pot faltar les propostes per dur a terme accions per arribar a aturar aquesta invasió.

“ El arbre de l’escola” Kalandraka

Els petits canvis són poderosos!

_ El dia que es va aturar a mirar l’arbre, esquifit de branques primes i quatre fulles. En Pere va apropar-se i va acaronar-ho, així el contacte directa amb la naturalesa ens fa descobrir, que gràcies a l’amor tot avança i creix. Amb la vinculació dels altres infants de l’escola que gaudeixen d’aquesta relació.

A partir dels 7 Anys



“ Histories de rius” Irene Montano i Timothy Knapman

On podrem conèixer cinc grans rius de diferents continents.

Ens portarà a un món d’històries, llegendes i mites. Un acostament a la natura que també ens servirà per reflexionar sobre la força i la seva bellesa.



“ La història de la Greta” Valentina Camerini

_ Com ella va decidir  no ignorar més la situació del planeta, així com les conseqüències del canvi climàtic. Com la seva protesta va fer sumar-se a altres joves, creant així tot un moviment de protesta portada a la seu de les Nacions Unides. No podem oblidar que cal preservar el medi natural per a les noves generacions.

Lema de Greta: No ets massa petit per fer coses grans!




A partir dels 10 anys

“ Canvi Climàtic” de Yayo Herrero, Maria Gonzàlez i Berta Páramo

_ Com les energies que van revolucionar la industria i la vida dels humans tal i com la coneixien, posen en perill el planeta.

La producció massiva sense mesura i sense ser conscients del riscos ambientals que tot això va i segueix provocant. La crisi climàtica, l’escalfament global, si no rebaixem els seus efectes posem en risc la vida de tots.

Un llibre informatiu que ens fa cinc cèntims sobre l’efecte hivernacle, com els ecosistemes estan afectats, boscos, oceans, muntanyes, ciutats...

Com d’important és l’aigua, la biodiversitat i com van escassejant en molts indrets del món.

Al mateix temps ens obra una porta per conèixer les solucions que des de nosaltres mateixos podem aplicar.

“Un estiu a Borneo” Pilar Garriga i Àngels Ruiz

Com un viatge inesperat fa descobrir la selva a en Marti.

On tindrà el plaer de conèixer al rei dels orangutans, com tenen cura dels petits orangutans. En Marti viurà moltes experiències al mateix temps que va canviant el seu interès per la natura, serà més madur.

Els llibres ens ajudem !  Cuideu-vos molt!

Entre tots podrem!