No vullDe 0 a 3 anys
Els infants tenen diferents necessitats, les evidents son:
Les fisiològiques
Parlem de les necessitats bàsiques, alimentació, higiene, hores de descans, protecció física, molt important també la temperatura adequada, tan corporal com la de l'ambient.
Les socioafectives
Els vincles amb les persones del seu entorn, de protecció i seguretat emocional.
_ M'agrada sentir el teu contacte
Creant un vincle afectiu, et dona el missatge de que estic acompanyada.
Les cognitives
Les vinculades al descobriment de si mateix i de tot el que l'envolta.
Espais i el bon desenvolupament psicomotriu i mental.
Cobrint les necessitats bàsiques, amb l'atenció i detecció és com millor farem arribar respecte i amor.
Envers, el temps, la veu, el tacte, la mirada...
L'atenció
Com a pares i/o cuidadors ens cal està presents, no tan sols físicament també amb la nostra atenció, compartir cada moment, saber que necessiten a cada moment.
Pot sembla complicat, però si tenim la capacitat de connectar emocionalment, si estem presents i parem atenció, connecten amb les seves emocions, serà més senzill.
En els primers anys de vida, la seva identitat va lligada als vincles amb els adults, envers la nostra mirada rebre reconeixement, l'estima incondicional que necessita .
El seu jo extern som nosaltres!
L'ús de les pantalles
Des de ja fa anys, tenim accés a tot un món digitat amb els telesvisors, els mòbils, les tauletes...
Per desgracia, dins de les nostres rutines aquests estris de distracció de vida forma part del creixement dels infants, aquests mitjans es converteixen en eines per distreure'ls.
No ens adonem que les pantalles segresten la seva atenció, deixant-los fora de la seva realitat, com a cuidadors trobem vies d'escapament, que creen gratificació immediata poc afectiva i molt menys real.
" EL XUMET DIGITAL"
Cal saber que encara que el contingut ens a sembli adient per les necessitats cognitives, està totalment desvinculat a les necessitats afectives que com infants necessiten.
Fomentant un allunyament de la seva realitat física i humana que l'envolta.
Afavoreix el sedentarisme i l'aïllament, ajornant tot el procés psicomotriu i afectiu.
Nosaltres " els cuidadors"
Hem d'utilitzar tan el mòbil, el crear records és important, però no tan el compartir amb altres cada esdeveniment en publicacions en les xarxes.
Mentre estem utilitzant els dispositius, estem menys disponibles, ens despistem i ens és molt més difícil connectar amb les necessitats dels infants, inclòs amb les nostres.
Ens hem d'obrir a les mirades dels infants, amb la descoberta de l'entorn, amb els vincles afectius, a crear moments de complicitat, amb una actitud sana i responsable .
Créixer amb Salut...
Cal saber que les pantalles creen:
_ Problemes visuals
_ Alteracions del son, influeix a la qualitat del son i fa disminuir les hores de descans, degut a l'exposició a la llum prèvia a anar a dormir, doncs redueix la secreció de melatonina...
La melatonina actua en diversos processos fisiològics del nostre cos.
L'hormona és un gran suport pel sistema immunològic. També és molt eficient com a antiinflamatori i antioxidant.
La funció més notable de la melatonina és la regulació del ritme biològic.
És com la veueta que diu al nostre cos que la nit ha arribat i és hora de dormir.
La presència de melatonina rallenteix el procés digestiu, promou la caiguda de la temperatura corporal i la pressió arterial durant la nit.
_ Trastorns alimentaris, determinats estudis han demostrat que menjar davant les pantalles fa perdre la sensació de sacietat, provocant a la llarga trastorns de la conducta alimentaria.
_ Aïllament social
Les habilitats socials mentre s'interactua amb les pantalles queden aturades, són una barrera per la creació de vincles. Inhibeix la capacitat per aprendre habilitats socials.
Efectes en el desenvolupament del cervell
L'estimulació que es rebi des de el naixement fins als 3 anys, determinarà les connexions nervioses en el cervell dels infants.
A l'escorça prefrontal es desenvolupen funcions cognitives com l'atenció, la capacitat de concentració, el control dels impulsos i la resolució de problemes.
La llum, el color i el moviment de les pantalles, activen l'atenció dels infants. Sobre estimulen les funcions d'aquesta part del cervell i interfereixen en el seu desenvolupament.
Retard en el llenguatge
Si no escolten ni veuen a les persones del seu entorn, els infants tindran menys vocabulari, augmentant la dificultat a l'hora d'enllaçar les paraules, formar frases, disminuint la seva fluïdesa, comprensió verbal i llenguatge expressiu.
Per totes aquestes raons, recomanem evitar l'ús de les pantalles abans dels 3 anys
- Durant l'embaràs serà bo reduir el ús de les pantalles
Parar atenció a crear un millor vincle amb un mateix, envers la música, els aliments, l'exercici relaxant, connectem mentalment i físicament amb un mateix.
Dirigint la mirada al nostre interior, deixant de banda les connexions tercnológiques.
_ L'alletament
Aquest moment íntim de connexió nadó i mare, millor aprofitar per relaxar-se, està amb un mateix i conneccta amb el nadó, serà molt beneficiós per tots dos.
Sigui pit o biberó el vincle creat serà el millor, moments per compartir, moments per trobar-se i compartir emocions. Viure!
Envers el joc, les cançons de les rutines, els ritmes que ens faran ballar, cal bellugar-nos plegats, massatges , contactes, a mesura van creixen compartir rutines del dia a dia, fer activitats de psicomotricitat, ioga...
Compartir amb ells alhora que creen records, envers la fotografia i els vídeos, evitant l'exposició directa, guardant distàncies entre les pantalles i el camp visual de l'infant.
_ La música, ens anima i també ens relaxa, sobretot abans d'anar a dormir, serà important utilitzar els dispositius que ens transmeten sons fora del camp visual de l'infant.
Podem tocar instruments, canta animadament i quan toca tranquil·lament, reforçant així els vincles envers la música, també podem recuperar aparells de música més tradicionals.
Els jocs i les joguines han de ser els adequats al seu moment evolutiu, que els estimuli envers els colors, el tacte, les seves formes, els materials reciclats ajuden a la creativitat.
Durant els àpats
Quan inicien l'alimentació complementaria, que sol ser a partir del sisè mes, descobrir els aliments serà el més entretingut, a mesura els introduïm progressivament l'infant mostrarà més interès, anomenar els aliments, compartir aquest moment serà molt agradable.
A partir de l'any, compartir àpats amb la família ajudarà a relacionar-se.
Cal respectar el ritme de cada infant, els diferents gustos, les textures dels aliments i els seus colors i olors. Anirà sent conscient de tot el que menja.
S'iniciarà a menjar sol, adquirint destresa mica a mica. Ens cal donar exemple!
La comunicació és essencial en aquest procés i amb tot l'aprenentatge, l'escolta els farà ser més comunicatius.
Alhora de sortir a dinar a fora, explicar on anem, parlar amb ells, oferir objectes que pugin distreure'ls, contes adients per la seva edat, els bons hàbits i les relacions fermes ajudaran a no tenir de fer ús dels mòbils.
Abans d'anar a dormir
Fer un bany abans d'anar a dormir, els ajudarà a agafar la son.
_ Ambient tranquil, rutines, llum càlida.
_ Escoltar música relaxant.
_ Tenir converses tranquil·les, veu suau, cançons de bressol.
_ El moment del conte, narracions breus. final feliç i tendre.
_ Contacte, massatges, acaronaments suaus.
Un bon ambient compartit...
Un nou dia, despertar
Ens despertem alegres i compartim rutines, donar temps d'higiene personal, cadascú al seu ritme, amb la màxima autonomia, segons cada infant.
Converses suaus del que hem de fer durant el dia, les diferents tasques.
Un esmorzar ple de vitamines amb calma.
Sortides
_ Anar al metge, temps d'esperar...
Compartir a l'observació de l'entorn, on som, que hi ha, imatges, persones...
Recórrer a jocs de falda, cantarelles.
Jocs tranquils amb ninos, joguines de mà.
Llegir un conte.
Envers l'observació a l'infant ens adonarem si està cansat d'esperar, cal està pendents per canviar de joc, o agafar-los una estona, donar aigua, donar més atenció.
Mantenint sempre la calma, nosaltres hem de poder gestionar la situació, emfatitzant amb l'infant, donant-li tranquil·litat i/o distracció. La nostra capacitat creativa ens ajudarà a crear moments de pau.
Explicar als infants on anem, a qui veurem, amb una actitud positiva i alegria.
Portar joguines toves, aquelles que els agraden i donen pau.
Jocs i cantarelles, el cotxe que passa, el camió, la moto, l'autobús...
Els contes o històries vinculades a allò que veiem, el paisatge.
Cantar cançons, escoltar música, canviar els ritmes...
Ens ajudarà a tenir un bon viatge!!
Canvi d'hàbits
Marcant canvis progressius
Ens caldrà revisar els nostres hàbits digitals, per anar reduint la tecnologia en el dia a dia.
Com a models d'exemple, caldrà potencia la comunicació amb els infants amb un temps de qualitat.
Activar les expectatives positives, com la seguretat i els vincles fermes que anem creant.
Ens sentirem bé i descansarem tots millor.
Ajuda
La tria de centres educatius lliures de pantalles també ens ajudarà i orientarà a poder resoldre millor, compartir amb altres famílies i demanar ajuda si ens cal a persones del nostre entorn, facilitarà aquest procés.
Feu allò que us faci sentir bé, sigueu feliços