Els llibres com deien en l’anterior article han de ser
companys de jocs habituals.
Per aquesta raó quan més aviat l’infant és familiaritzi amb
el format del llibre més fàcil serà poder entendre'l (com entendre’l en
refereixo al fet de saber que els llibres ens diuen coses...)
Amb pocs mesos ja els hi cantem cançons de bressol, juguem
amb les paraules que rimen, cançons que ajuden a créixer, els hi ensenyem
il·lustracions, els hi donarem llibres que mirin i toquin, així mica a mica es
faran grans envoltats de llibres que formaran part dels seus hàbits, del seu
dia quotidià.
Avui en dia tenim llibres de diferents teixits, formes,
colors, olors i de diferents gustos,
iniciarem el coneixement dels llibres infantils des de que encara son nadons.
I
podrem trobar els de roba i plàstic, per exemple:
Llibres de roba, de colors vius, elements sonors, suaus i
fàcils de manipular, amb ells els nadons iniciaran el seu primer coneixement
dels objectes envers les imatges, inicialment els hi cridarà l’atenció els sons
i els colors-
Mica a mica podran reconèixer diferents dibuixos que aviat podran
relacionar en el món que els envolta, serà un gran estímul i un bon mitja
d’entreteniment i d’aprenentatge.
La tasca de l’adult
Serà ben entretinguda, manipular el
llibre de roba amb l’infant ensenyant-li cada dibuix, anomenant el nom del
mateix serà de gran plaer tan per l’adult com per l’infant.
Llibres de plàstic
Anomenats de bany, degut a que es una
bona joguina per acompanyar el moment del bany doncs és pot eixugar fàcilment,
aquests llibres son també molt pràctics en tot moment per el nadó, a l’hora del
menja que els tindrà ben entretinguts son ben fàcils de neteja.
Els nadons
tenen tendència a bavejar força i encara que mullin els llibres no es faran
malbé i podrà seguir tranquil·lament fullejant els seus fulls i mirant els seus
dibuixos que sense cap dubte els hi cridarà l’atenció.
Llibres de cartrò... els de sempre, però no menys importants, aquests son els que més apropant al infant al món dels llibres, per la seva olor i textura.
De gran importància també
És l’experimentació a nivell
motriu on els seus dits menuts s’estimulen i gaudiran del plaer de
descobrir per ells mateixos...
Els podem llegir cada dia
Poca estona, creant el moment
adequat, hi ha dos moments del dia especialment indicats, mentre els hi donem
menjar i just abans de dormir.
A l’hora de menjar...
Sovint els infants no mengen tot el que voldríem, el fet
d’escoltar contes pot estimular-los la gana, per això l’hora de l’àpat és un
bon moment per llegir-los. Aquests moments podem ser acompanyats de gestos i
alçar la veu per captar la seva atenció, serà molt positiu.
Abans d’anar a dormir...
Podem iniciar a l’acabar de sopar, al sofà o la taula,
llegir una historia que els hi doni tranquil·litat, aquí si ho farem amb calma,
amb veu no gaire forta, triarem històries curtes i que sapiguem que els hi
agraden. Els hi anirem ensenyant les imatges perquè vegin que el que els
expliquem prové del llibre.
Han de transmetre quietud i facilitar-los el son...
És important que cadascú trobi el seu moment al dia més
adient, qualsevol serà ideal.
Com s’explica un conte?
_ El conte hauria de durar uns deu minuts, no cal més, crear
un clima expectant perquè no es distregui i obrir la seva curiositat, amb els
més petits podem agafar un nino que tingui relació amb l’historia obrirà el seu
interès.
_ No cal llegir-ho paraula per paraula, podem i seria positiu adaptar-lo
a nosaltres mateixos i al vocabulari de l’infant. Parlar a poc a poc i amb to
serè també ens ajudarà.
_ Hem d’observar la reacció de l’infant, així podrem insistir
en aquells recursos que funcionen bé, i no fer els que no sembli que els hi
agradi.
_ Cal estar tranquils, doncs no cal ser un actor ni molt menys per
connectar amb el vostre fill.
El més important és passar-ho bé i gaudir d’una
bona estona.
Una cosa divertida i alhora important, si expliqueu el mateix conte
moltes vegades, estareu exposats a les correccions dels infants si us confoneu,
doncs ells solen retenir paraula per paraula l’historia i la volen ben be
igual. Però això potser motiu de rialles i formarà part del vostre moment.
També els hi agrada força que hi hagi sempre el mateix inici, els fa saber que
ja arriba el conte, i el mateix final,
doncs ja acabat l’historia.
Podeu inventar el vostre inici i final del conte! O bé agafar algun exemple...
_ Una vegada hi havia...
Conte contat, conte acabat.
_ Vet aquí una vegada...
I això és tan veritat com que el conte s’ha
acabat.
_ L’any tirolany... Catacric-catacrac conte acabat.