miércoles, 14 de noviembre de 2018

Infants. L'hora del Conte

L'hora del conte!

  


Els llibres com deien en l’anterior article han de ser companys de jocs habituals.

Per aquesta raó quan més aviat l’infant és familiaritzi amb el format del llibre més fàcil serà poder entendre'l (com entendre’l en refereixo al fet de saber que els llibres ens diuen coses...)
Amb pocs mesos ja els hi cantem cançons de bressol, juguem amb les paraules que rimen, cançons que ajuden a créixer, els hi ensenyem il·lustracions, els hi donarem llibres que mirin i toquin, així mica a mica es faran grans envoltats de llibres que formaran part dels seus hàbits, del seu dia quotidià.

Avui en dia tenim llibres de diferents teixits, formes, colors, olors  i de diferents gustos, iniciarem el coneixement dels llibres infantils des de que encara son nadons. 
I podrem trobar els de roba i plàstic, per exemple:

Llibres de roba, de colors vius, elements sonors, suaus i fàcils de manipular, amb ells els nadons iniciaran el seu primer coneixement dels objectes envers les imatges, inicialment els hi cridarà l’atenció els sons i els colors-
 Mica a mica podran reconèixer diferents dibuixos que aviat podran relacionar en el món que els envolta, serà un gran estímul i un bon mitja d’entreteniment i d’aprenentatge.

La tasca de l’adult 
Serà ben entretinguda, manipular el llibre de roba amb l’infant ensenyant-li cada dibuix, anomenant el nom del mateix serà de gran plaer tan per l’adult com per l’infant.
 D’aquest material també hi ha llibres titelles on l’adult pot explicar un munt d’històries divertides als infants a part de compartir junts una bona estona.  


Llibres de plàstic
Anomenats de bany, degut a que es una bona joguina per acompanyar el moment del bany doncs és pot eixugar fàcilment, aquests llibres son també molt pràctics en tot moment per el nadó, a l’hora del menja que els tindrà ben entretinguts son ben fàcils de neteja. 
Els nadons tenen tendència a bavejar força i encara que mullin els llibres no es faran malbé i podrà seguir tranquil·lament fullejant els seus fulls i mirant els seus dibuixos que sense cap dubte els hi cridarà l’atenció.
           
Llibres de cartrò... els de sempre, però no menys importants, aquests son els que més apropant al infant al món dels llibres, per la seva olor i textura. 
 De gran importància també
És l’experimentació a nivell motriu on els seus dits menuts s’estimulen i gaudiran del plaer de descobrir per ells mateixos...                                        

 Els podem llegir cada dia
Poca estona, creant el moment adequat, hi ha dos moments del dia especialment indicats, mentre els hi donem menjar i just abans de dormir.
A l’hora de menjar...
Sovint els infants no mengen tot el que voldríem, el fet d’escoltar contes pot estimular-los la gana, per això l’hora de l’àpat és un bon moment per llegir-los. Aquests moments podem ser acompanyats de gestos i alçar la veu per captar la seva atenció, serà molt positiu.

Abans d’anar a dormir...
Podem iniciar a l’acabar de sopar, al sofà o la taula, llegir una historia que els hi doni tranquil·litat, aquí si ho farem amb calma, amb veu no gaire forta, triarem històries curtes i que sapiguem que els hi agraden. Els hi anirem ensenyant les imatges perquè vegin que el que els expliquem prové del llibre.
Han de transmetre quietud i facilitar-los el son...
És important que cadascú trobi el seu moment al dia més adient, qualsevol serà ideal.
   
Com s’explica un conte?
_ El conte hauria de durar uns deu minuts, no cal més, crear un clima expectant perquè no es distregui i obrir la seva curiositat, amb els més petits podem agafar un nino que tingui relació amb l’historia obrirà el seu interès. 
_ No cal llegir-ho paraula per paraula, podem i seria positiu adaptar-lo a nosaltres mateixos i al vocabulari de l’infant. Parlar a poc a poc i amb to serè també ens ajudarà.
_ Hem d’observar la reacció de l’infant, així podrem insistir en aquells recursos que funcionen bé, i no fer els que no sembli que els hi agradi. 
_ Cal estar tranquils, doncs no cal ser un actor ni molt menys per connectar amb el vostre fill. 
El més important és passar-ho bé i gaudir d’una bona estona.  

 
Si us inicieu quan encara son ben petits serà més fàcil doncs anireu aprenen amb ells dels contes.

Una cosa divertida i alhora important, si expliqueu el mateix conte moltes vegades, estareu exposats a les correccions dels infants si us confoneu, doncs ells solen retenir paraula per paraula l’historia i la volen ben be igual. Però això potser motiu de rialles i formarà part del vostre moment. També els hi agrada força que hi hagi sempre el mateix inici, els fa saber que ja arriba el conte, i el  mateix final, doncs ja acabat l’historia.      

 Podeu inventar el vostre inici i final del conte!  O bé agafar algun exemple...      

  _ Una vegada hi havia...                                                                                                              
Conte contat, conte acabat.                                                                                                 

_ Vet aquí una vegada...    
I això és tan veritat com que el conte s’ha acabat.            

_ L’any tirolany...   Catacric-catacrac conte acabat.   
                                                                      

Que tingueu molt bones lectures!

Els infants i la lectura


El lector no neix, es fa...Que hem de saber...

Dins de l’àmbit familiar es sense cap dubte, on s’estimula i fomenta l’hàbit lector!  

Com adults hem d’entendre que l’exemple és el millor aliat per ensenyar qualsevol cosa, davant la lectura també és així.
Difícilment fomentarem que els nostres infants s’interessin pels llibres si no mostrem interès nosaltres mateixos. 
Per molts serà ben fàcil, per altres costarà una mica o potser molt! 
Però el primer que hem de transmetre és que no llegim sempre per aprendre, també llegim per passar-ho bé, per gaudir del plaer de fer-ho i el que ens aportarà farà créixer la nostra imaginació i ens farà créixer com a persones, tan a petits com a grans!

Els llibres ens poden aportar informació, però també poden aportar goig, ens aporten idees, històries, sentiments, envers l’escriptor i la nostra imaginació, els llibres cobren vida i ens permeten viure experiències noves, llocs coneguts i desconeguts, reals o irreals, d’aquesta manera desperten la nostra fantasia.

La funció principal d’un llibre seria per ser llegit, però no és aquesta la seva única funció, envers les imatges i dibuixos ens pot servir d’entreteniment, per a contemplar-lo, per fullejar-lo, per parlar amb els infants del que mostren aquest dibuixos. Per explicar a traves d’ells històries per aprendre, per estimar, per gaudir. 
Inclòs per construir una tenda d’indis o per ensenyar-li a la nostra mascota.  

Per compartir...

                                                                                                                  
Hem de saber que els llibres son importants, han de formar part del dia a dia manipulant-los i així potser també fent-los malbé, encara que evidentment ens sàpiga greu, no pel seu valor material sinó pel que significar per nosaltres, perquè això sí, als llibres els hem d’estimar...

I els infants estimen els llibres! 

Si per jugar o per un descuit es fa malbé un d’ells, d’aquests que ja s’estimen, aprendran encara que amb una mica de tristor a tenir més cura d’ells, doncs és així com aprens a tenir cura de les coses, moltes vegades. 

Forma part de l’aprenentatge de la vida!

Per tant, han de formar part dels jocs habituals des de petits!


Això implica que els llibres puguin patir quan son manipulats, s’embruten, dobleguen i apareixen ratllats o trencats, no hem d’esverar-nos per això.
 Evidentment haurem d’ensenyar als nostres infants a tenir cura dels llibres com de la resta de coses, però sense patir gaire, aquests llibres ferits han de continuar formant part del dia a dia, així els infants els observaran i de segur que escolliran tenir més cura d’ells.

Farem un ampli recull del que ens cal saber de la Lectura, els llibres i els seus beneficis-
Conèixer cultures diferents, històries que ens ajudaran a viure, o tan sols pasar una bona estona 
D'estones animades per la lectura, gaudiu molt!