martes, 4 de febrero de 2020

Sostenibilitat en l'educació


Educació per una vida Sostenible



Per un futur més acollidor...

Si analitzem el fet de que el millor aprenentatge és mitjançant el joc, entendrem que envers la manipulació i experimentació assolin millor tots els conceptes, si a més a més tot això ho fem a l’exterior i amb llibertat, l’aprenentatge serà molt més assolit, ens omplirà de coneixements i molt més important encara, de felicitat.
Si aprenem dins del ventall de la diversitat cultural al voltant del món estarem d’acord que és imprescindible preservar el medi que ens envolta. Per aquesta raó haurem d’enfrontar la crisis climàtica dins de l’educació com a base educativa, creant hàbits sostinguts dins de les escoles i al nostre entorn.
Els Infants
Els infants són veritables esponges que absorbeixen tot el que veuen i els ensenyem, quan parlem d’educar per la sostenibilitat no es tracta de posar un altre assignatura  i donar una classe de preservació natural.
És afegir un altre valor essencial per la vida, com el respecte, la empatia, passant a ser una manera de vida, al tenir cura d’un mateix i dels que ens envolten i del que ens envolta.
Com?
Igual que aprenen a cantar,  ballar,  escriure, fer poesia, fer coses amb les mans,  vestir-se  i rentar-se, parar la taula, actes que fomenten lo quotidià.
Com cultivar el seu hort...
 El respecte per la diversitat, la cura del planeta, la igualtat... valors essencials per tenir una vida més acollidora.


Sabem que no tots aquests valors estan tan fomentats al nostre dia a dia, però hem arribat a un punt en el que li hem de donar impuls, la educació ambiental té una necessitat d’emergència.
Per aquesta raó des de l’acció educativa en de plantejar unes bases essencials de crítica per millorar el medi ambient.
 Formant part de les mobilitzacions davant la crisi climàtica, per fer força als impediments dels governs per preservar el nostre planeta.

Convertir la nostra vida en preservar, exigir que  aquesta és la manera de viure, doncs les conseqüències poden ser nefastes si no  assumint el fet d’un col·lapso ambiental, que podem evitar si ens posem en marxa.

Un món millor
Creant una xarxa de col·laboració i cooperació. 
Creixent progressivament cap a la conservació, des de els nostres petits.

Estem avançant mica a mica, cada dia hi ha més escoles que ja veuen que la sostenibilitat és una prioritat en el seu projecte de centre. 
Moltes tenen projectes per reafirmar i defensar el medi ambient. 
Però reciclar, fer una sortida a l’any a un espai natural, incloure una lliçó a l’aula com el canvi climàtic ja no són suficients, ha de convertirse en un medi de vida.

Ha de ser una prioritat!

La sobreexplotació dels recursos naturals, la pèrdua de la biodiversitat, toxicitat de residus, contaminació d’aire, aigua i sòl deriven a una mala pràctica, tan d’actuació com econòmica. L’escalfament global planteja un escenari força difícil.

Per aquestes i moltes més raons cal una sensibilització, conscienciació i actuació dins de l’àmbit educatiu i familiar. Veïnat i associacions...  
Recursos Naturals

Hem de plantejar-nos com els utilitzem:
  • Com fem ús de l’aigua
  • Com obtenim l’energia i com la consumim
  • Com produïm i consumim
  • Com ens alimentem i quin impacte té la nostra alimentació
  • Quantes deixalles produim

                        I moltes més...

Si eduquem per la sostenibilitat a l’escola i a casa com a medi de vida, des de l’aigua, l’alimentació, la preservació de la biodiversitat, l’energia, la salut, els residus. 
Consum responsable!

Per on comencem i on anem? Doncs comencem per les accions puntuals i anem a l’ambientalització de l’escola. Els iniciats en els temes ambientals planifiquem una sèrie d’accions puntuals al llarg del curs escolar lligades a les ciències de coneixement del medi, organitzem sortides a l’entorn natural més proper mitjançant la contractació d’una oferta variada d’activitats d’educació ambiental.

El Programa d’Escoles Verdes ofereix una programació rigorosa i orientada mitjançant els programes d’acció, crea grups de treball estables formats pels comitès ambientals d’alumnes i mestres, disposa de l’assessorament i supervisió d’agents externs que guien el treball del centre, organitza espais de trobada i intercanvi d’experiències entre alumnes i escoles, i disposa de tot un conjunt de recursos educatius per treballar la sostenibilitat a l’aula.
Quan l’escola es troba en aquest punt, ja ha incorporat la sostenibilitat en el seu projecte educatiu de centre, és a dir, que la comunitat educativa sap que la sostenibilitat representa una línia estratègica per a l’escola.
Per tant, l’èxit i la continuïtat d’un projecte ambiental d’aquesta tipologia estan pràcticament garantits.
I des de casa fem un consum responsable, contribuirem a un futur millor.
Mitjançant els contes poden apropar-nos a la sostenibilitat:

EL SENYOR RIU és un conte que vol sensibilitzar els infants sobre la realitat del cicle de l’aigua a través de la història d’un riu, que es presenta com un personatge misteriós que neix a les muntanyes, ens fa gaudir de la remor de l’aigua, ens dibuixa el paisatge, permet la vida dels animals i les plantes i finalment també fa funcionar els molins i les fàbriques i ens proveeix d’aigua per beure.

El senyor Riu ha estat escrit especialment per al programa Va d’aigua per Teresa Duran (Barcelona,1949), una de les autores de literatura infantil catalana més reconegudes, doctora en pedagogia, amb més de 100 llibres per a infants i joves, i ha estat il·lustrat per Mercè Tous (Barcelona), llicenciada en Belles Arts, i una de les dibuixants emergents del nostre país.

Es tracta d’una proposta per apropar el riu (i el cicle de l’aigua) a nens molt petits, a través de l’emoció i de l’art de la narració.
Entre altres...
Reciclatge, lleialtat i altruisme defineixen aquest llibre, la importància de que les escombraries no desapareixen per art de màgia...




Han aprovat concessions de subvencions destinades a entitats sense ànim de lucre per a finançar projectes i activitats de la sensibilització i participació ciutadana en matèria d’acció climàtica, prevenció residus plàstics i ecosistemes aquàtics continentals, que estiguin realitzats durant l’any 2020 dins l’àmbit territorial actuïn de forma coordinada amb els municipis.

 I si poguessis dissenyar la teva pròpia ciutat?
Una ciutat sostenible i respectuosa amb la vida, la salut de les persones i el medi ambient?

Segur que així ha de ser i si la construim des de baix, des de els arrels, des de els nostres infants, serà sense cap dubte millor, serà fantàstica, deixem que puguin fer-ho. Ajudem a fer-ho...

Fem un món millor!