Educació per una vida
Sostenible
Per
un futur més acollidor...
Si analitzem el fet de que el millor
aprenentatge és mitjançant el joc, entendrem que envers la manipulació i experimentació assolin
millor tots els conceptes, si a més a més tot això ho fem a l’exterior i amb
llibertat, l’aprenentatge serà molt més assolit, ens omplirà de coneixements i
molt més important encara, de felicitat.
Si aprenem dins del ventall de la diversitat
cultural al voltant del món estarem d’acord que és imprescindible preservar el
medi que ens envolta. Per aquesta raó haurem d’enfrontar la crisis climàtica
dins de l’educació com a base educativa, creant hàbits sostinguts dins de les
escoles i al nostre entorn.
Els Infants
Els infants són veritables esponges que
absorbeixen tot el que veuen i els ensenyem, quan parlem d’educar per la
sostenibilitat no es tracta de posar un altre assignatura i donar una classe de preservació natural.
És afegir un altre valor essencial per la vida,
com el respecte, la empatia, passant a ser una manera de vida, al tenir cura
d’un mateix i dels que ens envolten i del que ens envolta.
Com?
Igual que aprenen a
cantar, ballar, escriure, fer poesia, fer coses amb les mans, vestir-se i rentar-se, parar la taula,
actes que fomenten lo quotidià.
Com cultivar el seu hort...
El respecte per la diversitat, la cura del
planeta, la igualtat... valors essencials per tenir una vida més acollidora.
Sabem
que no tots aquests valors estan tan fomentats al nostre
dia a dia, però hem arribat a un punt en el que li hem de donar impuls, la
educació ambiental té una necessitat d’emergència.
Per aquesta raó des de l’acció educativa en
de plantejar unes bases essencials de crítica per millorar el medi ambient.
Formant part de les mobilitzacions davant la
crisi climàtica, per fer força als impediments dels governs per preservar el
nostre planeta.
Convertir la nostra vida en preservar, exigir que aquesta és la manera de
viure, doncs les conseqüències poden ser nefastes si no assumint el fet d’un col·lapso ambiental, que
podem evitar si ens posem en marxa.
Un món millor
Creant una xarxa de
col·laboració i cooperació.
Creixent progressivament cap a la conservació, des
de els nostres petits.
Estem
avançant mica a mica, cada dia hi ha més escoles que ja veuen que la
sostenibilitat és una prioritat en el seu projecte de centre.
Moltes tenen
projectes per reafirmar i defensar el medi ambient.
Però reciclar, fer una
sortida a l’any a un espai natural, incloure una lliçó a l’aula com el canvi
climàtic ja no són suficients, ha de convertirse en un medi de vida.
Ha de ser una
prioritat!
La
sobreexplotació dels recursos naturals, la pèrdua de la biodiversitat,
toxicitat de residus, contaminació d’aire, aigua i sòl deriven a una mala
pràctica, tan d’actuació com econòmica. L’escalfament global planteja un escenari
força difícil.
Per aquestes i moltes
més raons cal una sensibilització, conscienciació i actuació dins de l’àmbit
educatiu i familiar. Veïnat i associacions...
Recursos Naturals
Hem de plantejar-nos com els utilitzem:
- Com fem ús de l’aigua
- Com obtenim l’energia i com la consumim
- Com produïm i consumim
- Com ens alimentem i quin
impacte té la nostra alimentació
- Quantes deixalles produim
I moltes més...
Si eduquem per la sostenibilitat a l’escola i a casa com a
medi de vida, des de l’aigua, l’alimentació, la preservació de la biodiversitat,
l’energia, la salut, els residus.
Consum
responsable!
Per on comencem i on anem? Doncs comencem per les accions puntuals i anem a l’ambientalització de
l’escola. Els iniciats en els temes ambientals planifiquem una sèrie d’accions
puntuals al llarg del curs escolar lligades a les ciències de coneixement del
medi, organitzem sortides a l’entorn natural més proper mitjançant la contractació
d’una oferta variada d’activitats d’educació ambiental.
El Programa
d’Escoles Verdes ofereix una programació rigorosa i orientada mitjançant els programes
d’acció, crea grups de treball estables formats pels comitès ambientals
d’alumnes i mestres, disposa de l’assessorament i supervisió d’agents externs
que guien el treball del centre, organitza espais de trobada i intercanvi
d’experiències entre alumnes i escoles, i disposa de tot un conjunt de recursos
educatius per treballar la sostenibilitat a l’aula.
Quan l’escola es troba
en aquest punt, ja ha incorporat la sostenibilitat en el seu projecte educatiu
de centre, és a dir, que la comunitat educativa sap que la sostenibilitat
representa una línia estratègica per a l’escola.
Per tant, l’èxit i la
continuïtat d’un projecte ambiental d’aquesta tipologia estan pràcticament
garantits.
I des de casa fem un
consum responsable, contribuirem a un futur millor.
Mitjançant els contes poden apropar-nos a la sostenibilitat:
EL SENYOR RIU és
un conte que vol sensibilitzar els infants sobre la realitat del cicle de
l’aigua a través de la història d’un riu, que es presenta com un personatge
misteriós que neix a les muntanyes, ens fa gaudir de la remor de l’aigua, ens
dibuixa el paisatge, permet la vida dels animals i les plantes i finalment
també fa funcionar els molins i les fàbriques i ens proveeix d’aigua per beure.
El senyor Riu ha estat escrit
especialment per al programa Va d’aigua per Teresa Duran (Barcelona,1949), una de
les autores de literatura infantil catalana més reconegudes, doctora en
pedagogia, amb més de 100 llibres per a infants i joves, i ha estat il·lustrat
per Mercè Tous (Barcelona), llicenciada en Belles Arts, i una de les
dibuixants emergents del nostre país.
Es tracta
d’una proposta per apropar el riu (i el cicle de l’aigua) a nens molt petits, a
través de l’emoció i de l’art de la narració.
Entre altres...
Reciclatge, lleialtat i altruisme defineixen aquest llibre, la importància de que les escombraries no desapareixen per art de màgia...
Han aprovat concessions de subvencions destinades a entitats sense ànim de lucre per a
finançar projectes i activitats de la sensibilització i participació ciutadana
en matèria d’acció climàtica, prevenció residus
plàstics i ecosistemes aquàtics continentals, que estiguin realitzats
durant l’any 2020 dins l’àmbit territorial actuïn de forma coordinada amb els municipis.
I si poguessis dissenyar la teva
pròpia ciutat?
Una ciutat sostenible i respectuosa amb la
vida, la salut de les persones i el medi ambient?
Segur que així ha de ser i si la construim des de baix, des de els arrels, des de els nostres infants, serà sense cap dubte millor, serà fantàstica, deixem que puguin fer-ho. Ajudem a fer-ho...
Fem un món millor!