Calendari del Curs
La situació sanitària que vivim fa que ens haurem d’organitzar diferent i
que tinguem establerts diversos mecanismes que asseguren poder desenvolupar
l’activitat amb el màxim control.
14 de setembre de 2020
Inici de les classes
_ Segon cicle de l'educació infantil
_ Educació primària, l'educació secundària obligatòria.
_ Batxillerat, els cicles formatius de grau mitjà de
formació professional i d'arts plàstiques i disseny, el curs de formació
específic per a l'accés a cicles de grau mitjà, el curs de preparació per a la
incorporació als cicles formatius de grau superior i en la resta dels
ensenyaments de règim especial.
21 de setembre
de 2020: Inici de les
classes als cicles formatius de grau superior de formació professional inicial
i d'arts plàstiques i disseny.
21 de setembre
de 2020: Inici de les
classes als ensenyaments de centres i aules de formació d'adults.
28 de setembre
de 2020: Inici de les
classes als ensenyaments de les escoles oficials d'idiomes.
Del 22 de
desembre de 2020 al 7 de gener de 2021: Vacances de Nadal.
Del 27 de març
al 5 d'abril de 2021:
Vacances de Setmana Santa.
22 de juny de
2021: Acaben les
classes a tots els centres, llevat de les dels ensenyaments de règim
especial i les de la formació professional, que ho faran d'acord amb la seva
programació acadèmica.
Les proves extraordinàries
_ Els
cicles formatius de formació professional i el 2n curs de batxillerat les
proves les realitzaran el mes de juny, després de les proves ordinàries
_ De l'educació
secundària obligatòria es faran del 17 al 22 de juny de 2021.
_ De 1r curs de
batxillerat, cicles formatius d'ensenyament esportiu, d'arts plàstiques i
disseny i, quan escaigui, els cursos de formació específics d'accés als cicles
formatius es faran del 2 al 6 de setembre de 2021.
calendari escolar per al
curs 2020-21.
Serà excepcional
Serà el
primer curs després de la crisi del coronavirus i implicarà la tornada
d’infants i adolescents a les aules, després de gairebé mig any
tancades, per reprendre les classes i l’activitat lectiva.
Com
ja hem anunciat al calendari del curs
La
Generalitat aposta per un retorn presencial dels alumnes a partir del 14
de setembre, però cal estar alerta de l’evolució de la situació epidemiològica .
Instruccions
_ L’entrada serà esglaonada en franges de 10 minuts
_ Es crearan grups estables de convivència
_ No caldrà dur mascareta dins de l’aula, però si a
l’entrar a l’escola
_ No caldrà mantenir la distància de seguretat d’1,5 metres
_ No hi haurà una ràtio màxima d’alumnes per grup, ho
decidirà cada centre
_ Les famílies no podran entrar a l’escola
_ Els menjadors podran tenir diferents grups
estables d’alumnes
_ El pati es farà per torns i amb mascareta si conviuen
diferents grups
_ Les classes en espais fora del centre seran “excepcionals”
Cada escola contarà amb una Infermera de referència al Cap
En cas de contagis
Si hi ha un positiu per la Covid-19
_ Es posarà el grup de convivència en quarantena
_
L’infermer o infermera de referència del CAP que tenen les escoles
gestionarà els casos sospitosos de Covid-19
_ Els
professors de baixa es substituiran des del primer dia
Els centres han preparat un pla d’organització
Fins a 4t de primària, màxim 20 d'alumnes per aula, un entorn segur.
La mascareta a l’escola
Caldrà l’ús de la mascareta durant l’entrada a
l’escola
No serà necessari que duguin la mascareta dins
de l’aula
Mesures d'higiene
_ Pressa de temperatura als
infants a l’entrada del centre.
_ Caldrà rentar-se les mans de manera continuada.
"És convenient prendre la
temperatura als infants quan surten de casa per donar la "garantia"
de seguretat.
Cada
centre
Cada centre hauria de tenir una persona responsable de referència per als
aspectes relacionats amb la COVID-19.
Es recomana també, la creació d’un equip, format
per diferents representants de la comunitat educativa, que garanteixi que
tothom estigui informat.
Principis bàsics
_ La limitació de contactes, únicament establir
relació el grup classe.
_ Les mesures de prevenció personal, classe,
neteja i ventilació.
_ La gestió de casos
_ A més, s’estableixen accions transversals com
la reorganització del centre, la coordinació i participació, la comunicació i
educació per a la salut i l’equitat.
_ Es prioritzarà així mateix, en la mesura que
sigui possible, la utilització dels espais a l’aire lliure per a la realització
de les activitats educatives i d’oci.
Neteja i ventilació
Cada centre haurà de disposar d’un protocol de neteja i desinfecció que respongui a les seves
característiques però, en qualsevol cas, la neteja haurà de fer-se almenys una
vegada al dia, reforçant-se en aquells espais que el precisin en funció de la
intensitat d’ús. S’han de fer tasques de
ventilació freqüent en les instal·lacions i durant almenys cinc minuts a
l’inici de la jornada, en finalitzar i entre classes, sempre que sigui possible.
Gestió dels possibles casos
Davant una persona que comença a desenvolupar símptomes
compatibles amb la COVID-19 en el centre educatiu, se seguirà un protocol
d’actuació previst:
_ S’emportarà
a un espai separat d’ús individual
_ Es
col·locarà una màscara quirúrgica (tant al qual ha iniciat símptomes com a la
persona que quedi a la seva cura) i es contactarà amb la família.
S’ha de trucar al centre de salut o al telèfon
de referència de la seva comunitat o ciutat autònoma, i/o el seu Servei de
Prevenció de Riscos Laborals en el cas de treballadors, i se seguiran les seves
instruccions.
En cas de presentar símptomes greus o
dificultat respiratòria cal truca al 112.
Salut Pública serà l’encarregada de la
identificació i seguiment dels contactes segons el protocol de vigilància i
control vigent en la comunitat
Servei de
transport escolar
La finalitat principal és garantir
la seguretat ciutadana a través de l’adopció d’una sèrie de mesures de
prevenció, higiene i promoció de la salut de tots els usuaris del transport
públic. D’aquesta manera el transport escolar també!
Per a garantir la
seguretat de tots i totes, ja sigui dels infants que utilitzen el servei urbà de
transport com a bus escolar i també les persones que l’utilitzen com a servei
de transport urbà.
Pla
d’actuació per al curs 2020-2021
Per a centres educatius en el marc de la pandèmia COVID-19.
L’apartat 5.7, regula el transport escolar en els termes següents:
_ Per tal de limitar els contactes es
fomentarà la mobilitat activa (caminar, bicicleta…).
_ En el cas del transport escolar col·lectiu
s’aplicarà la normativa vigent respecte a les mesures preventives davant la
COVID-19.
Al transport escolar, on tots els infants han
d’anar asseguts, es podran utilitzar la totalitat dels seients. Quan el nivell
d’ocupació ho permeti, s’ha de procurar la màxima separació entre els usuaris.
_ Els infants i adolescents han d’accedir al
transport amb la mascareta col·locada, exceptuant aquells per als quals l’ús de
la mascareta està contraindicada.
Caldrà fer ús de la mascareta tot el
trajecte, fins arribar a l’aula.
_ A les parades de bus escolar, quan es
recullen i deixen als infants, és molt important que entre les unitats
familiars es mantingui una distància física adequada i es portin posades les
mascaretes.
_ El centre haurà de buscar fórmules organitzatives, amb els recursos propis, per atendre dins les seves instal·lacions l’alumnat de transport obligatori mentre no pugui accedir a la seva aula amb la resta d’alumnat del mateix grup, pels motius organitzatius d’horaris diferenciats d’entrada i sortida.
_ S’haurà de preveure l’espera fins poder accedir al transport escolar de tornada al domicili.
Les universitats combinaran les classes presencials i virtuals
En el cas de les universitats l’inici del curs 2020-2021 serà força diferent.
El govern i els centres preveuen un model híbrid que combini docència virtual i la presencial, almenys durant la primera meitat del curs.
Els
estudiants sabran quin és el pla d’aprenentatge de cada assignatura abans de
matricular-se i també el sistema d’avaluació, tot i que s’apostarà perquè
aquesta sigui continua.
Pel que
fa a les mesures de seguretat i higiene, serà obligatori mantenir
una distància física d’1,5 metres a les aules, laboratoris i altres espais
tancats, i també caldrà dur mascareta per accedir a la universitat,
als desplaçaments dins dels edificis i sempre que no es pugui mantenir la
distància de seguretat.
Els
serveis de les universitats, com biblioteques, bars o instal·lacions
esportives, podran estar oberts.
És el pla del govern en aquest moment, els sindicats fan reclams
_ Aire lliure: és recomanable que el
període d’acollida es realitzi, encara que sigui de manera parcial, en un espai
exterior del centre educatiu (pati).
_ Ventilació: caldrà ventilar
adequadament, almenys durant 10 minuts 3 vegades al dia i quan canviï el grup
de persones que hi ha a l’interior de les aules.
_ Ocupació: en cap cas es podrà
superar l’ocupació que preveu que cada persona disposi d’un espai de 2,5 m² a
l’interior de l’aula, inclosos infants, persones acompanyants i persones
educadores.
_ Neteja i
desinfecció: caldrà netejar i
desinfectar els espais segons el pla de neteja i desinfecció del centre i quan
hi hagi un canvi de grup dins la mateixa aula.
Acompanyant
La persona acompanyant
_ No pot participar en el
període d’acollida si presenta símptomes de la COVID-19 o els ha presentat en
els darrers 14 dies.
_ No hi podrà participar
si ha tingut contacte estret amb una persona amb la COVID-19 confirmada o amb
simptomatologia en els darrers 14 dies.
_ Si pateixen una
malaltia de risc davant de la COVID-19 (diabetis, malaltia cardiovascular
-inclosa la hipertensió-, malaltia hepàtica crònica, malaltia pulmonar crònica,
malaltia renal crònica, immunodeficiència, càncer en fase activa, obesitat
mòrbida) així com dones embarassades, hauran d’avaluar la conveniència de de
fer l’acollida amb el seu equip mèdic de referència.
_ Cada infant només
podrà ser acompanyat per una sola persona (que pot canviar durant el període
d’adaptació). Els germans que es trobin simultàniament en el període d’acollida
podran ser acompanyats per una o dues persones. En aquest cas, sí que hi podrà
haver contacte amb la resta de membres de la unitat familiar.
_ Només podrà tenir
contacte amb el seu infant i haurà de mantenir la distància de seguretat (1,5
metres) amb la resta de persones de l’aula (inclosos infants, persones
acompanyants i persones educadores).
_ Rentat
de mans: S’haurà de rentar les
mans amb aigua i sabó o gel hidroalcohòlic abans d’accedir al centre educatiu i
també abans d’entrar a l’aula. També es recomana rentat de mans a la sortida
del centre educatiu.
_ Mascareta: la persona acompanyant ha d’accedir al centre
educatiu amb una mascareta higiènica o quirúrgica correctament posada 43 Annex
6
Són
algunes de les principals mesures que s’hauran de complir.
La USTEC no descarta vagues a l'escola pública si el
protocol no canvia "de dalt a baix"
Demana grups
reduïts de 10 o 15 alumnes, classes més curtes i la contractació de 44.500
docents
Els
sindicats d'ensenyament estan pendents de com serà l'inici del curs
escolar i quines les mesures de seguretat caldrà complir als centres.
A
Madrid, les condicions d'aquesta arrencada han portat a l'anunci de vagues del
professorat en protesta per l'absència d'un pla d'actuació clar per fer front a
possibles rebrots i contagis dins l'aula.
A
Catalunya, el sindicat USTEC està analitzant si convoquen
vagues o si recorren als tribunals. No descarten res, assegura el portaveu Ramon
Font.
Dependrà,
de si el protocol del Departament d'Educació es revisa o no
“ No es
pot obrir les escoles de qualsevol manera."
Cal que
el govern canvií "de dalt a baix" el protocol.
No ens podem arriscar a rebrots que obliguin a tornar a tancar
Que es demana
_ Grups més reduïts: màxim de 10 alumnes a infantil
i 15 a primària i secundària.
"El
que no farem serà començar en aules tancades amb 30 alumnes sense mascareta
quan s'està demanant que no hi hagi més de 10 persones en una reunió. Això no
ho podem tolerar els sindicats."
_ Classes més curtes,
d'entre 40 i 45 minuts, per ventilar
els espais.
_ Es reclama la contractació de 44.500 professors per a l'escola pública catalana, una xifra molt superior als 3.200
anunciats pel govern.
Bargalló ha garantit que el curs escolar començarà el 14 de setembre i
ha apuntat que, tal com està evolucionant la pandèmia,
"segurament" els estudiants de més de
10 anys hauran de portar mascareta a classe, almenys en "alguns
territoris".
"Som un servei públic, l'hem d'oferir, i l'hem
d'oferir en condicions que no són normals, el curs que ve no serà normal. El
que em fa por és com aplicar una normalitat dins d'aquesta anormalitat."
L’Associació
d'Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (Aificc) ha expressat
la seva preocupació pel document de gestió de casos de Covid-19 a les escoles
de la Generalitat, i ha reclamat que professors i alumnes portin
"sempre" mascareta a l'escola, des d'infantil a post obligatòria.
Tot i que la previsió inicial d’Educació és que la mascareta no sigui obligatòria,
hi ha discrepàncies entre els experts pedagògics i els sanitaris. Tot dependrà
de l’evolució de la pandèmia i si es manté la tendència actual, s’haurà de
començar el curs amb mascaretes en alguns territoris en concret.
La
Federació d’Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FAPAC) veu amb
preocupació els protocols aprovats fins ara. Es queixen que no hi hagi cap
mesura per garantir la conciliació laboral i familiar pels contagis que hi
pugui haver a les escoles. Des de l’entitat també demanen que s’habilitin
espais més enllà dels centres educatius.
La directora de la FAPAC, assegura que es mostren preocupats perquè els centres no puguin obrir “per no haver pres les mesures estructurals necessàries”. La seva aposta és l’escola presencial.
Així és
la situació actual, tot i que hem de poder gaudir d’alguna manera de l’estiu, hem
d’estar informats, doncs aviat arribarà setembre i ens trobarem amb el no curs,
tenir precaució, mantenir-se informat i pensar en positiu és el que de moment
hem de fer.
Anirem comunicant les possibles novetats.
Que hem de saber de la COVID envers els Infants
La
COVID-19 és una malaltia nova de la qual poc a poc, se’n van coneixent més
dades a mesura que els científics dels països afectats van publicant nous
estudis.
Les dades es centren més en la població adulta que en els infants.
Però, les
dades globals ens indiquen que els infants representen un percentatge molt baix
de les persones infectades per COVID-19, al voltant d’un 2%.
Els
infants s’infecten i poden presentar la
malaltia. No obstant això, s’ha pogut observar que solen desenvolupar quadres
lleus i, en molts casos, asimptomàtics.
Alguns
estudis han revelat que la càrrega viral (quantitat de virus en sang) dels
infants és significativament menor a la de les persones adultes.
Sol ser comú en els infants que tenen malalties cròniques, en els quals s’han presenciat més bon pronòstic en relació amb les d’altres edats.
_ Les
conseqüències que pugui tenir la pròpia malaltia en aquestes franges d’edat, que
acostumen a fer quadres clínics molt lleus o asimptomàtics.
_ Les
mesures que s’han pres en relació amb la COVID-19, han implicat un confinament
dels infants, que ha provocat que no poguessin sortir dels seus domicilis
durant setmanes, i que podria tenir conseqüències en la seva salut i
desenvolupament.
·
De
0 a 3 anys, els infants estan en un període crucial del seu desenvolupament
psicomotor. La mobilitat, la descoberta de l’entorn i la interacció social són
pilars fonamentals en el seu procés de maduració. Tot i que la família ha estat
un pilar fonamental, necessiten poder sortir
·
En
edat escolar, la pèrdua de la rutina, la separació dels amics i amigues, pot
ser complex i afectar la seva salut física i emocional
·
Els adolescents, l’aïllament social,
inquietuds per la situació....
·
Les
condicions dels habitatges on viuen el confinament, habitatges limitats per
passa tota una jornada dia rere dia. No afavoreix. Són pitjors entre els
infants i joves, de llars amb dificultats
econòmiques.
·
El
trencament de les rutines habituals provocat pel confinament pot tenir
conseqüències molt més dramàtiques en infants amb trastorns dins l’espectre autista.
Per tot això i més està clar que...
_ Malgrat la pandèmia, tots els infants i adolescents han de
tenir accés a l’educació en condicions d’equitat.
_ L’aprenentatge als centres educatius ha de poder continuar
amb la màxima normalitat, seguint les instruccions sanitàries, i garantint la
funció social de l’educació.
_ L’escola ha de ser un entorn segur, amb el risc mínim
assumible.
_ A través de les mesures proposades, els centres educatius han d’estar en condicions de contribuir al control de l’epidèmia i a la ràpida identificació de casos i de contactes.