Dia 3 de
Desembre, dia internacional de les persones amb discapacitat.
Fa referència a dificultats físiques o
mentals, com la sensorial, cognitiva o intel·lectual.
“A cada cos amb discapacitat o a cada ment amb discapacitat,
habita un cor que si el mires et parla i et sorprèn.”
La discapacitat intel·lectual no és una
cosa que tenim, com els ulls blaus o un cor malalt. Tampoc no es tracta
d'alguna cosa que som, com ser baix o prim...
Discapacitat intel·lectual es refereix a un
estat particular de funcionament que comença en la infantesa en el qual
existeixen limitacions en la intel·ligència juntament amb limitacions en
habilitats adaptatives.
Com a conseqüència no podem dir
"aquesta persona té discapacitat" o "aquesta persona es
discapacitada", ja que la discapacitat intel·lectual no és una cosa que
podem tenir o ser. (AAMR)
Primers anys de vida (0 a 5)
Les dificultats més importants estan vinculades en tres
àmbits:
Manca d’informació: Sol ser escassa, això condiciona la qualitat de la relació dels pares
amb els infants,manca d’informació sobre la naturalesa del problema, dubtes sobre possibles
ajudes econòmiques, això sovint provoca estrès i dificulta les relacions.
Centres col·laboradors:
Manca de informació necessària sobre els centres que disposen
d’ajut. Sovint han de desviarse a centres vinculats, havent d’explicar la seva
trajectòria i experiències contínuament, ocasionant sensació d’incomprensió i partir de 0 contínuament.
Moltes vegades tenen força dificultat per que els hi derivin als centres més
adients.
El centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç(CDIAP) cobreix el
territori de tota Catalunya i atén els infants i les famílies. Fins als 6 anys gratuïtament.
https://treballiaferssocials.gencat.cat
Aquesta centres encara no son prou coneguts d’aquesta
manera la seva derivació sovint es retarda. Generant sensació de manca d’atenció
i d’interès, quan el que necessiten és una atenció apropiada a les seves necessitats
individuals.
Conciliació laboral
La dedicació i disponibilitat que aquests infants
necessiten fa que la família tingui la necessitat continuada d’establir acords
amb el seu entorn laboral, de ple dret, per respondre tranquil·lament a
aquestes necessitats.
Fer un seguiment individualitzat amb ajuts de cangurs o
de respir per poder estar amb germans o descansar són parts molt importants per
que puguin assolir aquesta tasca tan important com tenir curar del seu fill amb
discapacitat, sobretot en els primers anys, que és quan s’han de fer a aquesta
situació.
La discapacitat intel·lectual no es tracta
de res que tingui o sigui l'individu: és la PERSONA, no discapacitat. Per tant, parlem de persones amb discapacitat
intel·lectual, no persones discapacitades o
discapacitats.
I com a persona té capacitats amb les quals
està dotat biològicament per fer-se un espai a l'entorn en el que viu.
Però el fet de que aquestes capacitats es
desenvolupin més o menys no depèn tan sols d'un "compte bancari
genètic", depèn també, en part, del seu entorn.
Com a persones necessiten que un entorn cultural, social i
afectiu ens acompanyi al llarg de la
nostre vida.
El funcionament humà està organitzat en
cinc factors:
Capacitat intel·lectual, conducta adaptativa, Salut, Participació i context.
Capacitat intel·lectual
És refereix al concepte d’intel·ligència.
Raonament.
Planificació.
Resolució de Problemes
Pensament abstracte.
La comprensió d’idees
L’aprenentatge ràpid.
Aprenem de l’experiència
Conducta adaptativa
Conjunt d’habilitats apreses per la persona que li
permeten el funcionament diari.
Conceptuals, llenguatge, lectura i escriptura.
Socials: relacions interpersonals, responsabilitat social, autoestima. Seguir normes,
resolució de problemes.
Cura personal.
Tenir cura de la salut. Benestar físic, mental i social.
Participació
Programació de rutines, mobilitat. Comunicació
i interacció amb els altres.
Context
Condicions en què la persona viu, tan components
ambientals com a socials.