miércoles, 30 de marzo de 2022

Les mentides i els Infants

Les Mentides dels Infants

Ens hem de preocupar?

 Com a pares hem d’entendre que els fills ens explicaran mentides.

Hem d’estar atents als diferents moments evolutius, i a la qualitat i quantitat d’aquestes mentides infantils, així com a quines motivacions obeeixen.

Procés evolutiu de l’infant...

Entre els 2 i els 5 anys comencen a dir mentides

En aquestes edats van aprenen que el seu món intern i el dels altres són coses diferents, es converteixen en éssers individualitzats.

És una etapa en què es desenvolupen les capacitats simbòliques, el raonament i la fantasia. El joc simbòlic, els rols, les històries per imaginar.

En aquest període les mentides se relacionen amb el propi món imaginari. Estan assajant la diferenciació entre la realitat i la fantasia.

Aquestes mentides són inofensives i fàcils de descobrir.

A partir d’aquí també poden mentir per evitar conseqüències negatives. El típic _ “No he estat jo…”. sovint, darrera de l’engany, acostumen a dir _ “no és veritat, t’he enganyat”

Fins als 5 anys, els infants intenten complaure als adults; és per això que si han fet alguna cosa que saben que no agradarà, no ho volen explicar.

És normal, per tant, que apareguin aquestes primeres “mentides” que a més ajuden a l’infant a desenvolupar la seva intel·ligència i el seu jo diferenciat.

Tot i sent així,  cal anar ensenyant a no dir-les, no es converteixi en una constant, i es generi una manca de confiança, seria negatiu per les seves relacions amb els seus iguals o/i els adults que l’envolten.



A partir dels 6 anys

 Entenen allò que està bé, i allò que està malament.

Descobrir l’infant en una mentida pot ser una bona ocasió per esbrinar les raons, i explicar-li el que significa la pèrdua de confiança.

A partir d’aquí  ja tenen una intencionalitat clara i definida, orientada a distorsionar i falsejar la realitat per obtenir un benefici.

 L’infant ja té consciència d’haver dit una mentida, i se sent malament  per això, encara que no l’hagin descobert. 

Quines raons porten a dir mentides...

_ Mentides per protegir (dir la veritat pot ser dolorós*)

_ Mentides per treure’n profit (abús de poder)

_ Mentides per sobreviure (la culpa no és meva)

_ Mentides fantasioses (el nostre imaginari)

_ Per imitació dels  adults:  l’infant se n’adona de què els  adults  diuen mentides  quan els  interessa.  I d’aquesta manera ells també!

_ Per complaure a algú, per no fer­ mal.

Pot convertir-se en una cosa natural, que pot  utilitzar a la seva conveniència, tal i com ha observat fer als altres. 

Per predisposició a la seva personalitat.

Segons el caràcter de l’infant podem trobar diferents reaccions:

_Si és tímid o té moltes pors, el que farà serà negar les coses. 

Al nen tímid l’estimularem per conèixer les coses que li fan por, i se senti més segur sobre les mateixes. I no hagi de dir mentides.

_ L’infant impulsiu, les  exagerarà

  L’infant impulsiu,  l’intentarem relaxar mitjançant exercicis de relaxació i  li farem veure que  el món real no és ben bé així. Cal asserenar-se.

_ Dir mentides per cridar l’atenció, perquè se sent poc atès: 

El més freqüent, en aquests casos sol inventar­-se algun mal. Caldrà donar a l’infant  l’atenció que reclama i  dedicar­-li més temps.  Prou enganys!

_ Per evitar un càstig:  la  majoria de les  mentides venen produïdes  per aquesta por.  Hem de raonar amb els infants evitant els càstigs.

Sol  correspondre a uns pares massa rígids, i a un infant amb por de perdre el reconeixement i/o l’amor dels pares.

  _També poden dir mentides per destacar envers els altres. L’infant vol agradar als altres, sabent  quant valoren aquests les aparences.

Caldrà valorar les capacitats de l’infant, no li cal dir mentides. 

_ Per no tenir la  capacitat  de distingir entre la realitat  i la  imaginació: Precisa  d’ajuda psicològica. Aquests infants no són conscients de què el que diuen és mentida, els hi cal suport professional.

Les mentides compulsives

Es defineix com la distorsió de la realitat de manera freqüent, el seu inici sol ser per les causes habituals, com crida d’atenció, baixa autoestima, però quan pot aconseguir un benefici, es converteix en un hàbit, una possible addicció, que sense cap dubte necessita l’ajut dels professionals.

A partir dels 11 o 12 anys

Es troben a les portes de la preadolescència, i entren en joc l’autoafirmació i la recerca d’autonomia, que estaran presents durant tot el període de l’adolescència.

Per tant, cal anar més enllà del simple fet de la mentida, i indagar en les seves raons. Caldrà preocupar-se si les mentides es converteixen en habituals, i passen a ser la seva forma de comunicació. 

Les mentides solen preocupa a molts pares i mares amb fills petits o adolescents.

Qui no ha dit mai una mentida i/o ha enxampat a una altra persona fent-ho? Sense voler dir que som mentiders patològics, les podríem qualificar d’habituals a la nostra societat.

No obstant, quan són els petits que diuen mentides de seguida ens venen senyals d’alarma.

Quan buscar ajuda? 

És important buscar ajuda quan l'infant no és capaç de distingir la fantasia de la realitat, especialment a partir dels 5 anys que es considera que ha passat l’edat màgica.

Un altre aspecte que ens hauria de preocupar és quan l’infant o adolescent viu instal·lat en la mentida. La comunicació assertiva i empàtica els ajudarà.

Per exemple, quan intenta mostrar-se als altres com algú que no és, quan la persona intenta vendre constantment als demés una imatge idealitzada de si mateix. 

Cal valorar sempre la persona tal i com és, amb les seves capacitats.

Un ‘altre senyal d’alarma és quan no pot evitar mentir als altres, tant sigui per eludir responsabilitats com per amagar la seva forma de ser, com a compulsió, etc.

 Acaba sent un hàbit, cal ajuda.

Cal tenir present que, especialment en els adolescents, quan més menteixen més necessitat tenen de fer-ho. Cal poder aturar-ho.

Des de casa

 El més important és desenvolupar una relació basada en la confiança. Hem de demostrar com a manera de relacionar-nos que confiem amb els infants.

Hem de crear un ambient en el qual se sentin lliures, tranquils i relaxats.
L’entorn familiar i l’escolar ha de tenir una bona  comunicació.

D’aquesta manera ens  implicarà l’absència total de repressió i por.

Des de casa es pot treballar amb els infants i adolescents, hem de buscar la causa d’aquestes mentides per poder intervenir d’una manera o altre.

Cal diferencia què no és el mateix enxampar al nostre fill amb una mentida per evitar un càstig que per amagar una por.

En el primer cas s’ha de reprendre’l per haver dit una mentida i, en l’altre cas hem d’acompanyar a l’infant per supera aquesta por, mostrant-nos comprensius.

És molt important ser conscients que els pares som referents per als nostres fills, i què tendeixen a aprendre de nosaltres.

Nosaltres hem de ser sincers, tant amb ells com amb tots els que ens envolten.

D’aquesta manera se donaran compte de què...

Mentir és negatiu. Cal incidir en l’efecte que causa la mentida sobre els altres i les seves conseqüències.

Davant els càstigs...

Hem de mirar què siguin ben mesurats i adequats a cada falta. Si són massa severs, podem provocar no dir la veritat per evitar el càstig.

La confiança...

Hem de reforçar l’autoconfiança de l’infant per evitar buscar l’aprovació dels seus companys o dels adults.

Dir mentides...

No  hem de mentir als infants, ni fer promeses, cal ser sincers. No cal donar un exemple erroni sobre la mentida.

Envers els infants

Hem de donar sempre l’oportunitat de ser sincer, encara que això impliqui un càstig. Els pares hem de reforçar lo positiu de dir la veritat. Ser honest, nobles.

No ens hem de riure, ni admirar mai les mentides dels infants, encara que semblin gracioses. No han d’apreciar cap tipus de reconeixement davant la mentida.

Com a pares, cuidadors i educadors no hem de mentir, hi ha preguntes difícils a les que no sabrem respondre, però serà millor respondre amb un “ no ho se, ho he de pensar...

 

No hem d’oblidar l’important pels infants que és...

La creativitat i la imaginació

Se creatius els ajuda a ser més independents, segurs i augmenta la seva autoestima, d’aquesta manera envers la seva imaginació poden inventar històries que els ajudarà a créixer, fins que els infants no aprenen a escriure tota la seva imaginació la poden manifestar en els seus dibuixos, manualitats, però la paraula serà part d’aquesta manifestació, hem d’acceptar-ho com a positiu, sempre que no es confongui de la realitat.

Llibres per acompanyar en aquest procés, per infants i a nosaltres com adults...

“Mentides? ’de Lola Casas i Cristina Losantos com il·lustradora.

El conte es presenta com un cant a favor de la imaginació dels infants

_ Els pares del Pau estan cansats de les mentides que diu, i l’envien a la seva habitació. Ell, pujarà fins a les golfes on, per sorpresa seva, trobarà un vell Pinotxo en una capsa.

En Pinotxo ensenyarà a en Pau a gaudir, viure i riure de les mentides que no fan mal, sinó que són pura imaginació. 

La imaginació pròpia d’un infant i que, a vegades, els adults no entenem. 



“ La veritat segons l’Artur” de Tim Hopgood, amb il·lustracions de David Tazzyman i Aurora Ballester com a traductora.

 Trobarem com l’Artur i la veritat s’acaben de conèixer, i sembla ser que de moment no són gaire amics. Dons l’Artur ha fet una malifeta i sap que la mare li farà preguntes...Dirà la veritat? O potser la modelarà al seu benefici, o potser dirà que no sap res?

A través d’aquest conte podem treballar amb els nostres fills i filles si la veritat pot amagar-se, i si és bo amagar-la, i les conseqüències d’aquestes decisions.

Una bona eina per treballar la veritat amb els nostres fills.

Un conte per aprendre a ser sincers...

“ Veritat o Mentida? “ de Elisenda Roca i Cristina Losantos

La Bet és molt maca i divertida, però té un gran defecte: no para de dir mentides! Quan una veritat no li convé, l'amaga i en fa una bola. I així, de bola en bola, arribarà un dia en què la veritat li girarà l'esquena quan més la necessiti. 

Però mai no és tard per aprendre a dir la veritat

 


Per Adolescents

“ Digues la Veritat “ de Dana Reinhardt

Tothom es mereix una segona oportunitat!

En River, un noi de disset anys, se sent perdut i desesperat quan la Penny, la seva novia, trenca amb ell.

_ Troba un grup de suport per a adolescents amb diferents addiccions i comença a assistir a les reunions fingint una addicció que no té.

Mica en mica, va connectant amb la resta del grup, especialment amb una noia increïble. En River vol dir la veritat, però no pot deixar de mentir.

Potser podrà sortir d’aquesta espiral de mentides quan aprengui a dominar la addicció més potent de totes: l’amor verdader.

«Intel·ligent i irònica, en aquesta novel·la brilla l’honestedat.» 



 “ Mentida “ de Care Santos

Mentida és un llibre que parla dels sentiments i que els traspassa.

Parlar de la Xènia, una jove estudiant, sol seguir les normes i és una bona estudiant, però se sent controlada pels seus pares.

Connectada a la xarxa d’internet, coneix un noi, en Marcel, què envers la lectura d’un llibre, comença a tenir sentiments, què la porten a enamorar-se d’ell. Però, la Xènia no coneix a en Marcel

La Xènia s’enamora d’algú que no coneix, comença a dir mentides a casa, deixa de banda els estudis. Viu obsessionada per conèixer el Marcel… un noi que la té molt intrigada per tot els enigmes que l’envolten: no té mòbil, fa uns horaris molt estranys, pels minsos missatges que li envia…

Una història carregada de sentiments

On es barregen les emocions del primer enamorament, de les bogeries que es poden arribar a fer per amor, de l’engany i la decepció.

Una novel·la que pot ajudar a molts joves, al mateix temps ens ensenya la part més noble de les persones.



 

Una novel·la per a nosaltres, com les pors porten a mentir i les mentides de la vida...

“ Pors i mentides “ de Francesc Miravet 

Ens narra la vida d’una parella durant sis anys.

Ell, en Jordi, barceloní i assessor financer, ella, la Susan, nord-americana i advocada. Són joves, guapos i viuen en un núvol de felicitat.

Explica la seva convivència i la de les seves famílies, i toca qüestions delicades dins l’àmbit familiar, especialment el de la Susan.

L’excessiva intolerància d’un dels membres fa canviar el rumb de la família, crea pors, inseguretats i obliga a dir mentides per no afrontar la veritat.

També ens parla de les convencions socials, de la hipocresia que les acompanya i també de les amistats sinceres, que a la fi són les que compten.

L’amistat sincera per sobre de totes les coses!

Les mentides no ens fan cap bé!

Cuideu-vos molt!