jueves, 26 de noviembre de 2020

Coeducació, famílies

 


LA COEDUCACIÓ

La coeducació, ha de poder iniciar, a partir el primer moment de la vida! 

Benvinguda Persona ...Som Persones

He nascut, diuen. He sortit d’un cau on l’espai era més petit

A mesura jo anava creixent...Tot així era senzill!

El món que l’envoltava era senzill...

Quan estava al meu cau on l’espai era més petit que jo,

tot  era tendresa, jo era un nou ésser que creixia ple de tendresa...

Ara que estic en aquest gran espai que m’envolta.

Ara que tinc un nom i diuen que un possible sexe, ja no és tan tendre,

Hi ha un món de noms que marquen grans diferències,

entre la tendresa d’un nou ésser al món i el seu possible sexe. Som Persones

He volgut compartir amb vosaltres, el meu pensament, sobre la vida, les persones.

El nadó, aprèn amb les primeres moments, primeres paraules, en les famílies heterosexuals, que hi ha una "mare" i "un pare" Inclòs en altres famílies el concepte "mare i pare" està molt present, en quan han de relacionar-se amb altres famílies, escola infantil...

Aquesta dicotomia(divisió), la tindrà present molt abans del concepte "persona" que aquí es pot aplicar per un igual a totes elles.

Ens cal saber que el sistema educatiu, com a base de referència, encasella als infants en uns rols de gènere, que predetermina moltes formes d'actuar d'uns i altres, això tot i que va canviant, però significa que no s'ha assolit la igualtat entre dones i homes, i aquí és on tenim el problema, cal poder canviar rols, valors, perspectiva de gènere.

Amb les escoles mixtes, es podia haver iniciat, però no es prou per trencar aquests esquemes.

Durant els darrers anys, a Catalunya s'ha evolucionat cap a coeducació, però a nivell social queda molt per fer, ens hem d'aplicar força. Com a guies dels Infants hem de coeducar-nos!

Ens cal entendre, que la coeducació consisteix en educar en la igualtat real d'oportunitats, eliminant així tota mena de discriminació per raó de gènere. I anant més enllà, en cap raó.

 Doncs tots tenim capacitats diferents, hem de crear vincles basats en el principi d'igualtat.

Per aconseguir-ho treballar les nostres emocions ens ajudarà molt, igual que als infants

DIARI DE LES EMOCIONS

Anna Llenas

Identificar el que sentim sembla fàcil, però no ho és! Ens han d'ensenyar a pensar, a actuar, a decidir i a moltes més coses, però i ha sentir?

En aquest diari, ens proposen fer una sèrie d'exercicis pràctics per deixar anar la nostra creativitat. Canalitzar les emocions negatives i fomentar-neles positives, per assolir així un millor benestar. Doncs crear és un recurs útil per exterioritzar les nostres inquietuds i afavoreix al canvi en la persona, a més de produïr una gran satisfacció. 

Infants de primària

 A partir dels 5 anys, qualsevol activitat en equip serà una bona opció, escoltant-se es facilitaran la tasca a realitzar, actuant en cohesió, cadascú aportarà i junts serà més fàcil. 

A casa: Tasques del dia a dia, fer activitats conjuntes, com jocs de taula, hem de col·laborar tots junts, no crear rivalitats. 

 Una bona activitat és fer trencaclosques, serà molt divertit i didàctic, ajuntar habilitats per aconseguir muntar-ho plegats. Cal reforçar a tots de la mateixa manera!

Els Llibres

Un bon llibre per fomentar el treball en equip...

JUNTS PODEM!  LA CONVIVÈNCIA I L'AMISTAT 

Nicholas Oldland, Ed. Símbols.

Aquest conte va molt bé per il·lustrar la importància del treball en equip. Aquest conte ens fa saber si anem només a la nostra. No arribem a en lloc! 

Ens cal anar tots a una, sent solidaris i respectuosos amb els altres.

Els protagonistes de la història són molt amics però quan intenten anar tots junts en una canoa no aconsegueixen posar-se d’acord. Al llarg del conte aniran descobrint que per assolir el seu objectiu han de poder posar-se d’acord i treballar en equip.

VERMELL, O PER QUÈ EL BULLYING NO ÉS CAP BROMA

Jan De Kinder, Ed. Tramuntana. 

Una història molt especial que ens parla d'infants que són prou forts per afrontar el bullying

Aquest conte ens parla d’una manera molt directa i senzilla de l’assetjament.

 En Tomàs rep constantment les burles dels seus companys d’escola fins que la Laia s’adona que li estan fent mal i decideix ajudar-lo. Amb aquest conte descobrirem que entre tota una colla és possible aturar l’assetjament que està patint en Tomàs i aconseguir que se senti millor. Junts podem aturar el bullying

LA VIDA DELS MINI HEROIS

Olivier Tallec, Ed. Animallibres.

 Qui no ha volgut ser un heroi alguna vegada!

Amb aquest conte divertit i simpàtic coneixerem la vida dels miniherois, sempre apassionant i plena d’aventures però també de pors, d’avorriment o de missions desagradables com endreçar l’habitació. 

Després de llegir aquest llibre podem reflexionar sobre què vol dir ser un heroi, sobre les tasques que ens agraden i aquelles que ens fan por o que no ens agraden tant. 

Llibre especialment dedicat als infants que se senten molt herois i a aquells que no s’hi sent tant… Doncs al cap i a la fi, tots podem ser-ho

Quan els infants ja llegeixen sols

Un conte té com a funció principal, fer gaudir de la seva història...

Però tots sabem que no és la seva única funció, doncs les històries ens ajuden a aprendre alhora que ens entretenen, amb els primers llibres de lectura que facilitin l'aprenentatge i la identificació  dels diferents rols. Que ensenyin per la igualtat, que formen de la mateixa manera a nens i a nenes, ens cal una bona recerca de llibres per fer aquesta tasca de la millor manera. 

Que hem de valorar: Els contes que deixen lliures als nens i a les nenes d'estereotips, i etiquetes que no van a lloc, que no siguin racistes, que es centren en el respecte per totes les persones, també amb l'entorn en que vivim, natura i animals.

 Que s'atreveix a qüestionar els pilars d'una societat, si aquesta està caduca, basada en la competitivitat i jerarquies. 

UN GRAPAT DE BOTONS

Camen Parets

_ Parlar de les famílies, no totes són igual. Cada família és única, diferent, especial. 

 

SALVEM A EN SAID

Brigitte  Smadja

_ Ens ajudarà a reflexionar sobre l'amistat, les emocions, la convivència, ens guiarà per la prevenció de l'assetjament.

En Said, es trobarà en situacions que no s'esperava, tot es complica. 

En Said ens ho explica amb el seu diari personal, on els seus sentiments, emocions i contradiccions estan ben reflexes, ens portarà a sentir gran emoció i ens farà reflexionar.

EL DIARI DE LILA DE LA CARLOTA

Sara Cano

_ És un recull de 8 contes, que reflecteixen situacions de la vida quotidiana, com nenes i dones ens ensenyen a apoderar-se de les situacions injustes. Es basa a la igualtat de gènere, la violència de gènere, com els estereotips  i els prejudicis formen part del dia a dia.

EL NOI DEL VESTIT

David Walliams

D'un estil humorístic, la seva lectura és divertida i emocionant. Fa reflexionar envers els estereotips de gènere i altres coses.

El protagonista, en Denis, té un gran talent per jugar a futbol. En té una bona amiga, és una obsessiva de la moda, gràcies a ella descobreix que també li agrada portar vestits.

 

QUÈ TINC ACÍ BAIX

Rosa Sanchis/ Enric Senebre

_ Ens parlar de la igualtat de gènere, l'educació afectiva i sexual i la seva diversitat.

És un llibre per ajudar a resoldre dubtes, generar debat i un despertar de l'esperit crític.

Com abordar els primers moments, com les "etiquetes" les fent servir tots, com hem de tenir clar el que volem, els que ens diuen, quan es el moment per cada cosa... 

 


Proper bloc de lectura, llibres per a més grans!

Cuideu-vos molt!

 

Coeducació, el Joc,i els llibres, Infants

 


Coeducar la petita Infància

Que hem de saber els adults...

Hem de saber que, per acabar amb la violència de gènere, hem de canviar la mirada, això ja s'ha parlat molt, però no hi ha un altre manera, deixar d'etiquetar, d'estereotipar com a part de la nostra vida, aquí hem de dir PROU.

 Cal aceptar que cadascú de nosaltres té qualitats diferents, sentim diferent, som diferents, però alhora som iguals, i això si que no canviarà mai.  "Tots som iguals de diferents" 

  
Per això hem de saber com ens sentim nosaltres, alhora que hem de respectar com s'ha senten altres, a els infants també.
Envers el joc

El joc és una activitat bàsica en la vida de les nostres infants, través del joc veuen, toquen, experimenten, senten, imaginen i desenvolupen les seves capacitats personals. 

El joc és molt important en el desenvolupament de les nenes i els nens. 

És una bona forma de divertir-se, relacionar-se i aprendre desenvolupant actituds i habilitats necessàries per a la vida.

Amb els jocs es representen ROLS, s’afavoreix la imaginació, la maduració i el pensament creatiu. 

Si des de l’escola i des de casa es possibilita que nenes i nens juguin amb diferents jocs independentment de ser nenes o nens, estarem potenciant una societat més igualitària, equitativa, solidària, activa, cuidadora i lliure de violència.

És molt important que ens adonem que els jocs intervenen en el desenvolupament personal, relacional i social de les  nenes i els nens:

El  joc contribueix a definir la IDENTITAT, la imatge que cada persona elabora a partir de la seva percepció, de la realitat, de les impressions i sobretot dels comentaris que li retornen des del seu entorn, impressions que influeixen en l’autoconcepte i l’autoestima.  

A través del joc s’expressen i reben sentiments.  Es reflecteix tot allò viscut!

S’aprèn a interactuar, s’aprèn a actuar davant les limitacions i els conflictes, a respectar la disponibilitat dels altres, la de les joguines i del temps; S’aprèn a superar frustracions.

Per tot això, hem d'entendre que LES JOGUINES NO TENEN SEXE, les joguines no són ni masculines ni femenines, de la mateixa manera que molts pares s’encarreguen de la cura dels bebès i les mares treballen fora de casa amb professions que fins ara eren considerades típiques d’homes (conductores, bomberes, metgesses…). Que per exemple, les nenes no han de jugar sols amb nines i els nens no han de jugar sols amb pilotes.

El millor és deixar que els infants escolleixin amb que volen jugar, i quan els volem fer una sorpresa, el millor és buscar joguines adients per l'edat, les seves preferències, les de cadascú. Com fem amb nosaltres!

Envers els llibres

Envers els llibres s'aprèn, són una bona eina per compartir, guiar, ensenyar, tant a  nosaltres com adults i als infants, per això és molt important quins llibres triem, trien, deixem de banda els llibres sexistes que no tenen cap valor.

Com ja hem comentat moltes vegades, els llibres els podem trobar a les biblioteques!

Ara tenim grans llibres impregnats dels valors: Estima, Respecte, Empatia, Solidaritat, Llibertat, Diversitat i Coratge.

Contes sobre:

Diversitat afectiva i sexual, diversitat familiar, noves masculinitats.

A partir dels 3 anys...

EL LLIBRE DE LES EMOCIONS PER A NENES I NENS: 

Contes de la Fada Menta Gemma Lienas, Sigrid Martínez, Ed. Navona.

És un llibre per els més petits, però també va adreçat a pares, mares, educadors, cuidadors, permet analitzar la intel·ligència emocional, per entendre als altres i a un mateix.

 Recull de 28 contes de la fada Menta. On trobarem nens i nenes de 3 a 7 anys que es troben en situacions de conflicte emocional, social o familiar i la fada Menta els acompanya per descobrir per si mateixos les respostes i solucions als seus dilemes. 

Un bon recurs per treballar les emocions, la convivència i la resolució de conflictes. La  revisió d’estereotips, amistat i convivència, resolució de conflictes, igualtat de gènere, diversitat.


ARTUR I CLEMENTINA

Artur i Clementina, és una història fabulada que reivindica el dret femení dins de la societat, lluita contra els estereotips sexistes i denuncia la discriminació. Part de la necessitat que encara tenim de reivindicar la igualtat i la coeducació social


Els infants ja coneixen diferents famílies, i saben que totes s'estimen...

AMB LA TANGO Són TRES

Justin Richardson, Peter Parnell, Henry Cole, Ed. Kalandraka.

Aquest conte està basat en una història real del zoo de Nova York. És un album il·lustrat que convida a la reflexió, ajuda a l'educació per la tolerància. és parla de famílies, ens planteja que no tan sols hi ha un model vàlid. En Roy i el Silo, protagonistes d'aquesta història són mascles i viuen com una parella. 

Envers les històries d'animals tenim un bon recurs per apropar als infants a entendre diferents maneres de vida, a afavorir a través de la lectura que els infants puguin créixer en un entorn d'acceptació i tolerància, basat en el respecte, com a forma de vida, 

 Dos pingüins mascles, el Roy i el Silo estan sempre junts i construeixen un niu per formar una família. Però no tenen cap ou per covar. 

Un cuidador del zoo els ofereix l'oportunitat de covar un ou fecundat del que sortirà en Tango. 

 Un conte que il·lustra molt bé la diversitat familiar i afectivosexual. 


AL PAÍS DE LES MARIETES… ARRIBA EL CIRC!

Maria Navarrete, Cristina VillaEd. Zenobita.

Conte que ens fa veure que tots i totes som únics i especials, que hem de tenir les mateixes oportunitats de triar el que volem fer sense que el fet de ser nen o nena ens condicioni. 

Fa que els infants entenguin que el sexe no condiciona a la persona.

Les marietes es preparen per l’arribada del circ, es disfressen i fan acrobàcies sense diferències de gènere. És una història divertida i amb il·lustracions molt atractives per als infants.

Al final del llibre, hi podem trobar una guia amb diferents idees per a pares i educadors, de com podem explicar l'història de les marietes.

EL JARDÍ DE LES ABRAÇADES

José Antonio Luengo, María Jesús Santos, Ed. Sentir

El jardí de les abraçades és un conte per prevenir l’assetjament escolar, promoure el bon tracte en les relacions i desenvolupar la intel·ligència emocional. 

El jardí de les abraçades, és un relat senzill de com prevenir, detectar i actuar en situacions d'assetjament, com fer visible el patir d'aquests infants. En aquests cas d'en Victor. Conté elements que ajuden a entendre aquesta difícil situació.

L’autor, membre de l’Equip per a la prevenció de l’assetjament escolar de la Comunitat de Madrid, destina aquest conte a les nenes i els nens d’entre 3 i 10 anys

L'assetjament escolar és un dels veritables problemes de l'escola, cal poder fer-lo desapareixer, però saber com actuar i fer-ho veure als infants, no és tan senzill.

_ La Tesa observa al seu amic Victor, el veu trist. Hi ha alguns companys de classe que es reiem mentre li miraven de lluny i feien comentaris lletjos d'ell. 

La Tesa pateix, es pregunta que pot fer ella, per ajudar a en Victor.

LES NINES SÓN PER A LES NENES

Ludovic Flamant, Jean-Luc Englebert, Ed. Tramuntana.

Un conte simpàtic per als que encara pensen que les nines són per a les nenes… el protagonista és un nen al que la seva tieta li regala una nina de drap. 

I li encanta! ‘Li diré Teresa’, diu en veure-la. Quan diu que vol dormir amb la Teresa, el seu pare diu ‘No és greu. Ja li passarà’. Però no li passa, fins i tot demana un cotxet per a la nina… és un nen ben normal!

Aquest conte fa fer una revisió dels estereotips amb els que vivim tots els dies, marcats per la societat. Defensa la igualtat de gènere i les noves masculinitats.


El ritme i les diferents eleccions 

_ Aquest conte "Les nines són per les nenes" em fa recordar:

 _ El meu nebot Dani, des de ben petit demanava tenir nines, per nosaltres les tietes, no hi havia cap problema, li agraden les nines, doncs li agraden. No era el mateix per altres persones del seu entorn.

 El meu nebot, sentía comentaris no gaire agradables per aquests fet, el meu nebot ara en té 26 anys. 

En tot aquest temps res ha canviat? Vull pensar que alguna cosa ha anat canviant, però encara ha de canviar més!

ORELLES DE PAPALLONA

Luisa Aguilar, André Neves, Ed. Kalandraka.
Tenir les orelles enormes, el cabell indomable, ser alt o baix, prima o grassoneta… El tret més insignificant pot ser motiu de burla per als més petits/es

Això és el que li passa a la Mara cada vegada que va a l’escola… però la nena trobarà una resposta positiva i molt imaginativa per fer front a les burles dels seus companys. D’aquesta manera se sentirà més forta i valenta. 

Un conte que ens fa reflexionar sobre l’assetjament a l’escola. 


Ens ajudarà a reforçar l'autoestima dels infants, i sobretot parlar del respecte cap als altres. Ens dóna un camí per afrontar situacions desagradables, on els " infants més forts, o líders de la classe o l'escola", utilitzen aquestes diferències externes, com ha burla cap a altres. 

És un llibre dolç, que amb poques paraules i amb sentit de l'humor ens ensenya...



MONSTRUO ROSA

Olga de Dios, Ed. Apila.

Monstruo Rosa és un conte sobre el valor de la diferència. 

Ens ajuda a entendre la diversitat com a element enriquidor de la nostra societat. Ens parla del respecte de la llibertat individual amb unes imatges ben originals i divertides. Ens parla d’un monstre de color rosa que viu en un món on se sent molt diferent als altres, que són tots iguals entre ells. Durant un temps intenta adaptar-se, però al final decideix buscar un lloc on pugui viure més a gust i sigui acceptat tal com és, sense necessitat de canviar.





QUINA REBEQUERIA!

Mireille d’Allancé, Ed. Corimbo.

En aquest conte, un nen, té un dia molt dolent i s’enfada amb facilitat. 


En un moment donat perd el control de la ràbia i la rebequeria es converteix en un monstre pelut i taronja. "A dalt, a la seva habitació, en Robert sent que una cosa puja, puja, fins que...

És un conte que impacta molt als infants i els ajuda a pensar solucions de la mà del protagonista. Un llibre on la ràbia, l'enuig, es donen pas, com a tots els infants aquestes reaccions els serveixen per reafirmar-se, cal canalitzar aquestes sensacions d'un altre manera, cal reforçar el pensament per gestionar els sentiments.

Treballa les emocions, la resolució de conflictes.


Tots tenim dies dolents, tots de vegades ens enfadem, però hem de poder gestionar, les nostres reacions de la millor manera, per a nosaltres i evidentment pels que ens envolten. 

Els dibuixos d'en Turu, tots sabem ja qui és, sempre ens convidem a reflexionar.
 Ahir ens va acompanyar en un nou dibuix, de si mateix, on podem llegir...
" Revisar-se"
 Això és el que hem de poder fer...
Cadascú de nosaltres, hem de revisar com ens comportem en determinades situacions. Ens hem de revisar, per actuar com ens  agradaria fer-ho. 
Gràcies Turu, per fer-nos reflexionar, sempre!


Proper bloc: Seguirem amb els contes de coeducació, per a més grans!

Fins aviat, i cuideu-vos molt!