jueves, 26 de noviembre de 2020

Coeducació, famílies

 


LA COEDUCACIÓ

La coeducació, ha de poder iniciar, a partir el primer moment de la vida! 

Benvinguda Persona ...Som Persones

He nascut, diuen. He sortit d’un cau on l’espai era més petit

A mesura jo anava creixent...Tot així era senzill!

El món que l’envoltava era senzill...

Quan estava al meu cau on l’espai era més petit que jo,

tot  era tendresa, jo era un nou ésser que creixia ple de tendresa...

Ara que estic en aquest gran espai que m’envolta.

Ara que tinc un nom i diuen que un possible sexe, ja no és tan tendre,

Hi ha un món de noms que marquen grans diferències,

entre la tendresa d’un nou ésser al món i el seu possible sexe. Som Persones

He volgut compartir amb vosaltres, el meu pensament, sobre la vida, les persones.

El nadó, aprèn amb les primeres moments, primeres paraules, en les famílies heterosexuals, que hi ha una "mare" i "un pare" Inclòs en altres famílies el concepte "mare i pare" està molt present, en quan han de relacionar-se amb altres famílies, escola infantil...

Aquesta dicotomia(divisió), la tindrà present molt abans del concepte "persona" que aquí es pot aplicar per un igual a totes elles.

Ens cal saber que el sistema educatiu, com a base de referència, encasella als infants en uns rols de gènere, que predetermina moltes formes d'actuar d'uns i altres, això tot i que va canviant, però significa que no s'ha assolit la igualtat entre dones i homes, i aquí és on tenim el problema, cal poder canviar rols, valors, perspectiva de gènere.

Amb les escoles mixtes, es podia haver iniciat, però no es prou per trencar aquests esquemes.

Durant els darrers anys, a Catalunya s'ha evolucionat cap a coeducació, però a nivell social queda molt per fer, ens hem d'aplicar força. Com a guies dels Infants hem de coeducar-nos!

Ens cal entendre, que la coeducació consisteix en educar en la igualtat real d'oportunitats, eliminant així tota mena de discriminació per raó de gènere. I anant més enllà, en cap raó.

 Doncs tots tenim capacitats diferents, hem de crear vincles basats en el principi d'igualtat.

Per aconseguir-ho treballar les nostres emocions ens ajudarà molt, igual que als infants

DIARI DE LES EMOCIONS

Anna Llenas

Identificar el que sentim sembla fàcil, però no ho és! Ens han d'ensenyar a pensar, a actuar, a decidir i a moltes més coses, però i ha sentir?

En aquest diari, ens proposen fer una sèrie d'exercicis pràctics per deixar anar la nostra creativitat. Canalitzar les emocions negatives i fomentar-neles positives, per assolir així un millor benestar. Doncs crear és un recurs útil per exterioritzar les nostres inquietuds i afavoreix al canvi en la persona, a més de produïr una gran satisfacció. 

Infants de primària

 A partir dels 5 anys, qualsevol activitat en equip serà una bona opció, escoltant-se es facilitaran la tasca a realitzar, actuant en cohesió, cadascú aportarà i junts serà més fàcil. 

A casa: Tasques del dia a dia, fer activitats conjuntes, com jocs de taula, hem de col·laborar tots junts, no crear rivalitats. 

 Una bona activitat és fer trencaclosques, serà molt divertit i didàctic, ajuntar habilitats per aconseguir muntar-ho plegats. Cal reforçar a tots de la mateixa manera!

Els Llibres

Un bon llibre per fomentar el treball en equip...

JUNTS PODEM!  LA CONVIVÈNCIA I L'AMISTAT 

Nicholas Oldland, Ed. Símbols.

Aquest conte va molt bé per il·lustrar la importància del treball en equip. Aquest conte ens fa saber si anem només a la nostra. No arribem a en lloc! 

Ens cal anar tots a una, sent solidaris i respectuosos amb els altres.

Els protagonistes de la història són molt amics però quan intenten anar tots junts en una canoa no aconsegueixen posar-se d’acord. Al llarg del conte aniran descobrint que per assolir el seu objectiu han de poder posar-se d’acord i treballar en equip.

VERMELL, O PER QUÈ EL BULLYING NO ÉS CAP BROMA

Jan De Kinder, Ed. Tramuntana. 

Una història molt especial que ens parla d'infants que són prou forts per afrontar el bullying

Aquest conte ens parla d’una manera molt directa i senzilla de l’assetjament.

 En Tomàs rep constantment les burles dels seus companys d’escola fins que la Laia s’adona que li estan fent mal i decideix ajudar-lo. Amb aquest conte descobrirem que entre tota una colla és possible aturar l’assetjament que està patint en Tomàs i aconseguir que se senti millor. Junts podem aturar el bullying

LA VIDA DELS MINI HEROIS

Olivier Tallec, Ed. Animallibres.

 Qui no ha volgut ser un heroi alguna vegada!

Amb aquest conte divertit i simpàtic coneixerem la vida dels miniherois, sempre apassionant i plena d’aventures però també de pors, d’avorriment o de missions desagradables com endreçar l’habitació. 

Després de llegir aquest llibre podem reflexionar sobre què vol dir ser un heroi, sobre les tasques que ens agraden i aquelles que ens fan por o que no ens agraden tant. 

Llibre especialment dedicat als infants que se senten molt herois i a aquells que no s’hi sent tant… Doncs al cap i a la fi, tots podem ser-ho

Quan els infants ja llegeixen sols

Un conte té com a funció principal, fer gaudir de la seva història...

Però tots sabem que no és la seva única funció, doncs les històries ens ajuden a aprendre alhora que ens entretenen, amb els primers llibres de lectura que facilitin l'aprenentatge i la identificació  dels diferents rols. Que ensenyin per la igualtat, que formen de la mateixa manera a nens i a nenes, ens cal una bona recerca de llibres per fer aquesta tasca de la millor manera. 

Que hem de valorar: Els contes que deixen lliures als nens i a les nenes d'estereotips, i etiquetes que no van a lloc, que no siguin racistes, que es centren en el respecte per totes les persones, també amb l'entorn en que vivim, natura i animals.

 Que s'atreveix a qüestionar els pilars d'una societat, si aquesta està caduca, basada en la competitivitat i jerarquies. 

UN GRAPAT DE BOTONS

Camen Parets

_ Parlar de les famílies, no totes són igual. Cada família és única, diferent, especial. 

 

SALVEM A EN SAID

Brigitte  Smadja

_ Ens ajudarà a reflexionar sobre l'amistat, les emocions, la convivència, ens guiarà per la prevenció de l'assetjament.

En Said, es trobarà en situacions que no s'esperava, tot es complica. 

En Said ens ho explica amb el seu diari personal, on els seus sentiments, emocions i contradiccions estan ben reflexes, ens portarà a sentir gran emoció i ens farà reflexionar.

EL DIARI DE LILA DE LA CARLOTA

Sara Cano

_ És un recull de 8 contes, que reflecteixen situacions de la vida quotidiana, com nenes i dones ens ensenyen a apoderar-se de les situacions injustes. Es basa a la igualtat de gènere, la violència de gènere, com els estereotips  i els prejudicis formen part del dia a dia.

EL NOI DEL VESTIT

David Walliams

D'un estil humorístic, la seva lectura és divertida i emocionant. Fa reflexionar envers els estereotips de gènere i altres coses.

El protagonista, en Denis, té un gran talent per jugar a futbol. En té una bona amiga, és una obsessiva de la moda, gràcies a ella descobreix que també li agrada portar vestits.

 

QUÈ TINC ACÍ BAIX

Rosa Sanchis/ Enric Senebre

_ Ens parlar de la igualtat de gènere, l'educació afectiva i sexual i la seva diversitat.

És un llibre per ajudar a resoldre dubtes, generar debat i un despertar de l'esperit crític.

Com abordar els primers moments, com les "etiquetes" les fent servir tots, com hem de tenir clar el que volem, els que ens diuen, quan es el moment per cada cosa... 

 


Proper bloc de lectura, llibres per a més grans!

Cuideu-vos molt!

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario