viernes, 20 de noviembre de 2020

Dia Mundial de la Infància 2020

 


Els drets dels Infants, dret a ser com són, a creure en ells mateixos, expressar els seus sentiments, a valorar que són persones úniques, a saber que tots tenim capacitats a conèixer les seves emocions i poder expresar-les sense pors, amb els dret a fer-ho.

En aquest 2020

La situació dels infants a casa nostra és alarmant. 

Abans de la Covid-19, un de cada tres infants a Catalunya ja es troba en risc de pobresa  i/o exclusió social, la crisi social desde la pandèmia ha agreujat la seva situació. 

Cal reclamar a les administracions que destinin més recursos al sistema de protecció a la infància,  i han de garantir que, les prestacions socials arribin amb més agilitat a les famílies per garantir-los una renda. 

Cal sumar tots els esforços possibles perquè els infants siguin la prioritat en aquesta crisi. 

Els Drets de la Infància (o drets dels nens i nenes) són drets que posseeixen els nens, nenes i adolescents per la simple raó de néixer. Són inalienables, irrenunciables, innats i imprescindibles per a una bona infància. 

Aquests drets es troben recollits a la Convenció sobre els drets de l'Infant.

Per poder disposar d'aquests drets, la gent els ha de donar i els infants, a canvi, tenen l'obligació de comportar-se d'una manera determinada: d'això se'n diu tenir deures. 

Això vol dir, si volem que els drets de les persones del nostre voltant es respectin, tenim el deure de no vulnerar aquests drets. 

Si volem que el lloc on vivim sigui agradable, l'hem de respectar, tant si només és nostre com si és de tots.

El defensor dels Infants i Adolescents a Catalunya, és el Síndic de Greuges de Catalunya. Té la missió de protegir i garantir els drets, d'acord a les lleis i a la convenció dels Drets dels Infants. 

Programa per a la prevenció i atenció de l’abús sexual infantil, estratè­gia que engloba diverses actuacions d’àm­bit municipal per fer front a l’abús sexual infantil, tot vetllant pel dret dels infants a ser protegits davant d’aquesta forma de violència fonamentalment masclista. Aquest dret està reconegut en els articles 19 i 34 de la Convenció dels Drets de l'Infant (1989).

Es tracta d’un programa impulsat el 2016, abordar aquest tipus de maltractament que afecta un de cada cinc infants a Europa.

La missió del programa és garantir la tolerància zero amb l’abús sexual infan­til, i per  impulsar els mecanismes, els protocols i les accions formatives necessàries adreçades tant a professionals, que treballen amb infants com els mateixos nens i nenes.


La Xarxa dels drets dels Infants
És un organisme d'acció, que treballem temes d'infància, amb l'objectiu general per la defensar el desenvolupament dels drets universals de la Infància.
La xarxa té com principal finalitat enfortir les capacitats en la defensa dels drets, amb més força a la participació, per projectes i processos d'intercanvi d'idees, de crear plans d'actuacció derivades de les necesitats d'actuacció dels infants, tenint així un paper directa en la societat. Els seus objectius són:
_ Sensibilitzar la població envers els drets dels infants.
_ Promocionar el dret a la participació en el marc de la convecció social.
_ Politiques d'infància dins del cumpliment dels drets dels infants.
_ Crear intercanvi de coneixements, amb la finalitat de cohesionar i enfortir la capacitat d'acció tant de la xarxa, com de  particular, al voltant de la situació de la infància.
Quin són els drets dels Infants?

Els drets dels infants estan relacionats els uns amb els altres: tracten aspectes econòmics, socials, culturals o polítics, i tots tenen la mateixa importància.

La Convenció també estableix una sèrie d’obligacions i responsabilitats per als adults que han de procurar pel benestar dels nens: líders polítics, pares, familiars, professors, metges i altres professionals.

Té com a objectiu assegurar la protecció i la seguretat dels nens i erradicar l’explotació infantil

A més, existeixen una sèrie de protocols que regulen l’actuació de les autoritats davant els problemes que afecten els menors arreu del món, com la venda de nens, la prostitució infantil o la participació de nens soldat en conflictes armats.  Descobreix quins són els drets fonamentals de la infància.

Els llibres sempre ens ajudem, i envers els drets dels Infants, també...

Molts són els projectes envers els drets a la Infància, vull compartir amb vosaltres...

Les Maletes de llibres és un projecte de la Biblioteca de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que posa a la disposició de docents, educadors i centres diverses maletes de llibres pensats per treballar amb els infants temes com les migracions, la coeducació de nens i nenes o els conflictes.

La maleta sobre Els Drets dels Infants neix amb la idea de fomentar la lectura i el diàleg sobre els seus drets amb els mateixos infants, a través de llibres documentals i informatius, i de ficció.

Donar seguretat i protecció als infants és competència dels adults. 

Poder llegir, mirar, sentir, pensar i parlar per construir un discurs propi democràtic, ser més solidari, empàtic, crític… és el repte que ens proposem amb aquesta selecció de llibres valents. 

Les lectures de la maleta està dirigida a infants d’educació infantil i als nois i noies de cicle superior de primària, podem trobar entre altres...

Tuckermann, AnjaTota la gent del món! Vides de tots colors. Tine Schulz  (il.) Barcelona: Takatuka, 2016, 

Un llibre molt recomanat, doncs explicar com molts infants que procedeixen d'arreu del món, ara viuen a Catalunya. Alguns acaben d'arribar, d'altres han nascut aquí. Cadascú en té la seva procedència, la seva història, i aporten les seves experiències. La diversitat cultural és molt enriquidora per a tothom, Tot i que de vegades pot genera problemes, derivats de de l'ignorància i el desconeixement, sumant els prejudicis...Coneixer als nostres veïns ens pot fer entendre i obrir la nostra ment!

Els Drets de la Infància. Emilio Urberuaga (il.) Francesco Tonucci (prol.) Barcelona: Barcanova, 2014. Ideal per un dia com avui, al 1989 s'aprobar la Convenció als drets dels Infants, amb novetats molt importants comparades amb la declaració de 1959.

En aquest llibre són deu autors han escrit un conte per cada un dels drets dels infants, donant vida a cada principi d'aquesta llei tan important.

ESCALA, Jaume. Els Nens del mar. Carme Solé Vendrell (il.) Barcelona: Corre la Voz, 2018. 
Aquesta història  representa la fantasia, i l'imaginació que es genera quan als infants sel's explica contes. Explica la duresa de l'entorn en que viuen molts infants a tot arreu, per l¡ausència dels pares o adults que els acompanyen a conèixer el món que els envolta.

LAWSON, Jon Arno. Un Camí de flors. Sydney Smith (il.) Barcelona: Libros del zorro rojo, 2017, ens explica com una nena amb una caputxa vermella cull flors mentre camina amb el seu pare pe una ciutat grisa.  

És una història visual, on les paraules no són necessàries per reflectir una experiència infantil, que en té diferents lectures i matisos. Esdevé una subtil crítica a la vida moderna!

Envers les seves emocions, poden conseguir tota la seguretat i la capacitat per ser infants feliços amb cooperació entre ells per fer un món millor...


  • El gran llibre dels superpoders. Susanna Isern, Rocio Bonilla. Ed. Flamboyant
    El ball, la lectura, l’humor, la creativitat, l’agilitat, les matemàtiques…Tots tenim algun superpoder increïble! Un superpoder que ens converteix en persones úniques i irrepetibles. Quin és el teu? 
  • El gran llibre dels superpoders és una col·lecció de talents, molt bé il·lustrada que et farà reflexionar sobre la identitat, i sobre les teves virtuts i capacitats. 
  • L’illa de l’avi. Benji Davies. Andana Editorial                                                                En Leo estima l’avi. I l’avi estima en Leo. I això no canviarà mai. 
  • Un llibre preciós i reconfortant que ens mostra com les persones que estimem són sempre a prop, perquè tant se val on siguin. En Leo i el seu avi s’estimen moltíssim i fan moltes coses plegats, fins i tot van a una illa fantàstica on, finalment, l’avi decideix quedar-se. En Leo torna a casa, sense l’avi. 
  • Martín gris. Zuriñe Aguirre Lamas. Ed. Fun Readers, CB
  • Martín se sent preocupat perquè pensa que no agradarà als altres i que, a sobre, es riuran d’ell. Martín explica les seves preocupacions a la seva mare, el tranquil·litza i li diu i li repeteix, sempre amb amor, que el que realment importa és el que tenim en el nostre cor.

  • El pirata de les estrelles. Albert D. Arrayás. Ed. Babulinka Books. Aquesta és l’aventura del pirata Ulisses el Barba-Roig. Un pirata que tenia tanta gana que un dia va decidir menjar-se totes les estrelles. Però com s’ho farà per arribar al cel? I què en dirà la lluna de quedar-se tota sola? Una divertida i delicada història amb sirenes, remolins de vent, balenes gegants, cofres amb tresors i moltes estrelles. El llibre ve acompanyat d’exercicis d’educació emocional per aprofundir al màxim en l’objectiu del llibre.
Una mica de mal humor. Isabelle Carrier. Ed. JuventudQuan en Pit i en Pat es coneixen, de seguida es fan inseparables. Riuen, juguen… s’entenen molt bé i creuen que si estan junts sempre seran feliços. Però, amb el temps, comencen a no estar d’acord, a donar la culpa l’un a l’altre, i sovint s’enfaden. A poc a poc, s’instal·la el mal humor, que creix, creix… i de sobte, els separa. En aquest delicat àlbum sobre la diferència, Isabelle Carrier continua la seva exploració dels sentiments, de les relacions, plena d’humor. Els dibuixos i la simplicitat del text són tot un encert i en Pit i en Pat sabran trobar una solució amb molta saviesa.
El color dels sentiments. Robert, Judit; GarciaMaria. Onada Edicions SL. “Tinc una capsa d’aquarel·les al meu interior i un pinzell invisible que dóna color als meus dies.” Mitjançant els colors, podem descobrir com ens sentim cada dia i tenir la capacitat de canviar-ho en qualsevol moment. I tu, de quin color et sents avui?

Amb aquest recull en el dia d'avui, volem contribuir a millorar la nostra societat, el nostre món, el món dels nostres infants. 
On els infants han de poder contribuir en el món que els envolta, han de formar part directa del procés de canvis per així construir entre tots un món millor, la cohesió ha de ser el seu futur, on tots aporten.


I com adults hem de defensar els seus drets!


Vídeos Educatius, L'ecosistema

 

La Terra s’està destruint! 

Resulta que la humanitat, les persones amb les nostres fàbriques de fum,  estem provocant una malaltia al planeta que es diu escalfament global o canvi climàtic.

La temperatura del planeta està pujant i provoca que tots els sistemes és facin malbé: Onades de calor amb temperatures extremes, inundacions, incendis forestals, desgel, desertització, malalties, sobre les malalties aquest any amb la COVID, ho patint molt, etc…

Tot això passa perquè a l’atmosfera s’estan acumulant uns gasos dolents que es diuen CO2 i CH4…  és difícil d’entendre, però hem de col·laborar per ajudar a recuperar el planeta.

Com ho farem?  farem servir més embolcalls sostenibles,  no llençarem papers al terra, no malgastarem l'aigua als lavabos i tancarem els llums sempre que no els necessitem.

Des de ells serà la millor manera de fer el canvi a preservar i no destruir.



JOGUINES FETES AMB MATERIAL RECICLAT

Cal ensenyar als infants a realitzar un consum responsable, així com mostrar que els objectes poden tenir moltes vides, i es poden utilitzar de diferents maneres.

Seguint aquesta idea, podem realitzar un taller de construcció de joguines a partir de materials reutilitzats, com en els següents exemples:  

Com amb rotllos de paper, cartró o cartulina, d'algunes pintures i una mica d'imaginació, es poden fer grans creacions...
Amb el camió volquete i el cotxe de bombers, després jugaran molt amb ells!!


La Nau espacial, també serà molt divertida, de ninus segur que ja tenen!

Si en teniu més materials, podem fer coses sensacionals, com aquesta casa ecológica!
O per fer històries...


També podem optar per realitzar un taller de creació de titelles amb materials reutilitzats, i amb elles explicar històries que els pugui ajudar a comprendre temes com el reciclatge o el consum responsable de l’aigua: 


De l'aigua ja hem parlat en diferents ocasions, però...
És molt important que els més petits comprenguin la necessitat d’estalviar aigua, una bona manera per aprendre a millorar les seves accions diàries, és mitjançant continguts audiovisuals
D’aquesta manera, mentre s’ho passen bé, aprenen la necessitat de realitzar un consum responsable de l’aigua, així com també poden aprendre quines accions han de deixar de fer, millorar o començar a introduir en el seu dia a dia.
El consum massiu de béns és una de les males pràctiques que s’han realitzat al llarg dels anys, i que han provocat grans impacte negatius per l’ecosistema. 

Per tot això els cal conèixer l'ecosistema!
La cadena alimenticia...
Aquesta imatge representa, la "Cadena alimentària"
Neix de la natura, el sòl, els boscos...

L'herba, els arbres, les plantes produeixen per si mateix el seu aliment, sent productors que alimenten als animals denominats primaris, els que s'alimenten de les plantes...


Alhora, són els que proporcionen aliment als animals carnívors, els secundaris
Aquests altres quan moren, pasen a formar part de la cadena alimentària, a travès de la seva descomposició, que va a parar al sòl, mitjancant l'energía solar i l'aigua,  aquests s'anomenen descomponedors...



Moltes són les causes que perjudiquen tot aquest procés, algunes són derivades de les inclemències del temps, d'altres ens hem encarregat els humans en fer malbé la Natura! 
Cal Conservar tota la Natura




Per això ens cal restablir la Natura, des de les nostres llars, reciclant, restituint, reutilitzat, des de la cura directa dels boscos, dels rius, del mar, muntanyes....

Cal aprendre com fer-ho, els adults, i ensenyar des de petits als infants. per poder fer-ho cal coneixer el Planeta Terra
Al llarg dels temps, els éssers vius s’han anat adaptant al seu entorn, generant multitud de formes diferents que formen la meravellosa diversitat que el planeta Terra, que encara ens ofereix avui i que ho seguirà fent si en tenim cura.












Farem un recull per infants més grans, que poden compartir, orientar i ensenyar als més petits si els ve de gust!

Elements d’un ecosistema
En qualsevol ecosistema es poden distingir dos components fonamentals:

El lloc on habiten aquests éssers vius, amb totes les seves característiques fisicoquímiques (relleu, temperatura, humitat, llum, sòl i clima), el conjunt de les quals forma el biòtop de l’ecosistema.
Els éssers vius que l’habiten (plantes, animals, fongs, protoctists i bacteris), el conjunt dels quals forma la biocenosi de l’ecosistema.
El biòtop és el medi físic en què viu una comunitat d’organismes. 
Els biòtops queden definits per:

El medi o fluid que envolta els organismes.
En la biosfera hi ha dos medis: 
El medi aeri format per la zona de l’atmosfera pròxima a la superfície terrestre i el medi aquàtic, representat pels mars, rius i llacs.
_ El substrat és la superfície sobre la qual es fixen o es desplacen els organismes (el sòl on arrela un arbre, la superfície de l’aigua on sura una planta aquàtica, la sorra) 

Les adaptacions solen ser processos llargs que condueixen a l’evolució i la formació de diferents espècies.


Els ecosistemes educatius 
Com a pares i educadors, referents dels nostres infants també formem una xarxa educativa, la que fa referència a la família, veïns, barri, escola i a les seves relacions socials.
Entre tots formen una acció conjunta per acompanyar als infants, i a la millora de l'educació

Cal aprendre junts a crear un món millor, més segur, més igualitari, més humà!