Els Infants i la Lectura (9)
Contes que ajuden a petits i grans
Els Contes
Envers els contes
els infants agafen el significat emocional, els ajuden a socialitzar-se i a
madurar com a persones a l’hora que els hi ajuda a desenvolupar hàbits
d’atenció i concentració.
Davant d'alguns comportaments dels infants ens fem diferents preguntes:
Quines son les raons que poden induïr a un infant a desobeir i dir mentides habitualment?
Com s’ha d’actuar
davant d’aquestes situacions?
Hi ha diferents
recursos que es poden utilitzar com a guia d'enteniment, per la meva experiència podem arribar a entendre aquestes reaccions.
Com a referència la psicòloga Gerline Ortner ha estat la meva
inspiració de com evitar que els infants tinguin pautes de conductes negatives,
mitjançant contes en diferents situacions, que donaran pautes als pares i
estimularan als infants.
Com motivar als infants?
Els infants no es desenvolupen a un ritme regular, en tenen períodes de calma que serveixen per assolir el que han après recentment, preparant-se així per aprendre de nou. Durant el seu procés evolutiu pot arribar a estar irritable, hipersensible i la seva conducta pot arribar a ser desconcertant. Necessitant l’atenció dels pares, provocant sovint conflictes per aconseguir-ho, aquesta conducta pot arribar a persistir inclòs quan ja no respongui a un període de transició del seu desenvolupament.
Etapes critiques
més importants:
Vuitè mes de vida. L’infant començar a diferenciar entre “conegut i desconegut” Manifestarà inseguretat.
A partir dels dos anys. Percepció de certa autonomia, inici descoberta del jo.
A partir dels tres anys. Desenvolupament de la imaginació, rols.
A partir dels cinc anys. Pensament conseqüent orientat al futur. Pas de ser petit a estudiant, això pot provocar trastorns anímics i físics com trastorn de la son, pors, patir més malalties.
Pubertat. Trobar la seva identitat pot ocasionar problemes amb l’entorn i ser més vulnerable.
Models d’aprenentatge
Per observació i imitació. L’infant trobarà un referent amb una conducta determinada
Aprenentatge d’èxit. Si davant una conducta determinada l’infant rep una resposta positiva immediata, repetirà aquesta conducta per sistema.
Si detectem un comportament inadequat podrem tractar-lo amb un conte...
Quan l'infant no vol anar a dormir
Vuitè mes de vida. L’infant començar a diferenciar entre “conegut i desconegut” Manifestarà inseguretat.
A partir dels dos anys. Percepció de certa autonomia, inici descoberta del jo.
A partir dels tres anys. Desenvolupament de la imaginació, rols.
A partir dels cinc anys. Pensament conseqüent orientat al futur. Pas de ser petit a estudiant, això pot provocar trastorns anímics i físics com trastorn de la son, pors, patir més malalties.
Pubertat. Trobar la seva identitat pot ocasionar problemes amb l’entorn i ser més vulnerable.
Models d’aprenentatge
Per observació i imitació. L’infant trobarà un referent amb una conducta determinada
Aprenentatge d’èxit. Si davant una conducta determinada l’infant rep una resposta positiva immediata, repetirà aquesta conducta per sistema.
Si detectem un comportament inadequat podrem tractar-lo amb un conte...
Quan l'infant no vol anar a dormir
Conte: No vull anar al llit!
Havia una vegada un nen que és deia Marc, en Marc solía jugar quan ja era l'hora d'anar a dormir...
Havia una vegada un nen que és deia Marc, en Marc solía jugar quan ja era l'hora d'anar a dormir...
_ Marc és hora d'anar a dormir! Li va dir la mare, en Marc estava jugant amb els cotxets i no volia deixar de jugar.
Desprès d'insistir molt, la mare aconsegueix que en Marc es fiqui al llit. Petons Quan va passar una estona, en Marc treu el cap i demana aigua a la mare.
Al donar-li l'aigua en Marc va aprofitar per quedar-se una estoma més aixecat.
El pare es va enfadar amb en Marc, estava cansat que cada vespre passés el mateix. Així en Marc va ficar-se al llit rondinant i trist.
Aquella mateixa nit, el "Mag de la son" va baixar a la terra per vigilar que tots els infants estiguin dormint com cada nit, als infants que no dormen els hi tira pols màgics als ulls perquè ho facin,doncs han de descansar.
El més petit dels seus fills volia anar amb ell, és força trapella i xafarder, i al no conseguir que el seu pare li diguès que si, el petit es va fica al sac de la pols màgica. Durant el viatge es va marejar i al sortir del sac va haber de tancar els ulls, doncs el cap li donava voltes. Quan va obrir el ulls el seu pare no hi era, va espantar-se força, però aviat se li va passar, doncs volia fer una volta per la terra.
Per casualitat va entrar a la casa d’en Marc, a la seva habitació, en Marc quan el va veure li va dir:
_ Qui ets? Ets un follet? No et coneix.
El petit follet li va dir : _ Clar que no en coneixes, es el primer cop que
vinc a la terra! El meu
pare es el mag dels somnis!
En Marc que ja havia sentit a parlar d’en mag, li va dir si el seu pare tenia pols màgics de la son, el follet va dir-li que si i que ell ajudava al seu pare, es va fer l’important.
En Marc va voler aprofitar la visita d’en
follet i li va explicar:
_ Que anar a dormir era molt avorrit! Que amb ell li agradaria no haver de dormir mai. Tu pots aconseguir que el Mag no entri a la meva habitació?
_ Que anar a dormir era molt avorrit! Que amb ell li agradaria no haver de dormir mai. Tu pots aconseguir que el Mag no entri a la meva habitació?
El follet es va sentir orgullós i li va dir : _ T’ajudaré!
El meu pare m’ha explicat que va deixant granets de sorra invisible pels humans davant de les cases que hi passa, per saber per on ja ha passat, jo porto unes mica d’aquesta sorra i la posaré davant de casa teva!
El meu pare m’ha explicat que va deixant granets de sorra invisible pels humans davant de les cases que hi passa, per saber per on ja ha passat, jo porto unes mica d’aquesta sorra i la posaré davant de casa teva!
En Marc molt agraït és va posar molt
content, així jugaría tota la nit!
El follet va marxar i en Marc va jugar tota la nit.
A l’endemà estava pàl·lid i esgotat, a l’escola els seus amics el buscaven per jugar, però en Marc no podia jugar, estava molt cansant i amb molt mal humor.
A l’endemà estava pàl·lid i esgotat, a l’escola els seus amics el buscaven per jugar, però en Marc no podia jugar, estava molt cansant i amb molt mal humor.
En tenia molt mal de cap i els ulls
s’ha li tancaven. Quan va arribar la nit va tornar a visitar-ho en petit
follet, i tot i que estava molt cansant li va demanar tornar-se a quedar
despert, i així ho van fer! Aquella nit en Marc va arribar fins i tot a
avorrir-se molt, sense poder dormir.
A l’endemà estava molt més cansat i sense forces, tampoc va poder jugar amb els seus amics. En Marc es va ha donar de que quedar-se sense
dormir durant la nit no era una bona idea, i quan va tornar el petit follet li
va demanar que el deixes dormir, en follet no ho entenia, doncs ell no dormia i no
estava cansat.
Al cap d’un moment va arribar el mag, al veure el seu fill i saber que havia ajudat a en Marc a no dormir, és va posar molt seriós i els hi va dir:
Al cap d’un moment va arribar el mag, al veure el seu fill i saber que havia ajudat a en Marc a no dormir, és va posar molt seriós i els hi va dir:
_ Nosaltres no necessitem dormir però els humans si, quan no dormen el que necessiten es poden
posar malalts. Tu volies ajudar a en Marc i quasi li fas mal, per això li haurem
de recompensar, si a partir d’ara quan arribi el moment d’anar a dormir no
rondina, al matí trobarà una sorpresa sota el coixí.
Dient això van marxar a fer la seva feina!
Dient això van marxar a fer la seva feina!
En Marc va dormir molt, va aixecar-se amb molta gana, i desprès va anar a
jugar amb els seus amics. Quan va mirar sota del coixí va veure una bala de
colors.
En
Marc sempre va anar a dormir aviat i sense protestar, al despertar-se pot trobar una sorpresa sota el seu coixí, ja té una bona col·lecció de bales de
colors! I quan no hi ha cap sorpresa no passa res, doncs ara ja sap que dormir bé és el que li convè!
El fet d’anar a
dormir serà més agradable si el convertint en un moment entre tots, creant uns
bons hàbits, compartint amb l’infant aquest moment.
El més important és plantejar situacions atractives per l’infant, donant-li l’atenció necessària en cada moment. Un cop l’infant ja ha assolit la nova conducta no li caldrà cap compensació, ja formarà part del seu hàbit.
El més important és plantejar situacions atractives per l’infant, donant-li l’atenció necessària en cada moment. Un cop l’infant ja ha assolit la nova conducta no li caldrà cap compensació, ja formarà part del seu hàbit.
Haurem de valorar el fet de que si no vol anar a dormir perquè té por, primer s’ha de descobrir la raó d’aquesta por, les pors poden ser serioses, no es poden tractar de qualsevol manera, s’ha de treballar directament la por en qüestió que causa la situació, per exemple si és por als mostres, la millor manera és revisar l’habitació amb el infant, no hi ha ningú i donar-li un objecte, com un nino, un animalet etc.
Que li protegirà o vigilarà mentre dorm, això els hi donarà seguretat.
Mitjançant el contes podem orientar-nos millor i ajudar als infants!