Els Vídeos Educatius
Durant tot aquest procés de la COVID-19, s’han obert
diferents canals per arribar als infants i a les famílies a fi de tenir eines d’aprenentatge
i també d’entreteniment. Però s’han de portar a terme sense deixar de banda les
activitats sense connexions a la xarxa.
Compartir les tasques de casa, fer alguna mena d’activitat
física, estiraments i meditació. Compartir moments de joc, o bé deixar l’infant
juga lliurement amb les diferents joguines de casa, manualitats i altres activitats fora de les audiovisuals.
La Lectura
La més adient, serà la relació de l’infant amb els llibres, no oblidem que és la millor companya per els infants i també per els adults.Dedicar un temps al dia per la lectura, mirar contes, escollir la propera lectura, organitzar els nostres llibres, ens acostarà a aquest món d’interactuar amb els llibres, temes, autors, títols...
La lectura continuada és la font de felicitat de moltes persones, que no conceben anar a dormir sense haver dedicat al menys uns minuts a gaudir dels seus autors preferits.
Per a molts la lectura és un hobby per a tota la vida, una afició que desenvolupa la ment i permet transportar-se a altres llocs o altres èpoques sense moure's de casa.
Per aquesta raó és essencial transmetre aquest sentiment als Infants!
Molts
pares i mares opten per inculcar als seus fills i filles el gust per la
lectura des de petits i les escoles aposten per activitats que promouen
aquesta afició, perquè els llibres són les millors eines per desenvolupar
habilitats essencials per a la vida, com aprendre a identificar les emocions
pròpies i alienes.
Llegir no tan sols és diversió, sinó que també aporta una sèrie de beneficis que s'estenen molt més enllà.
"La
lectura augmenta i estimula el desenvolupament de capacitats bàsiques en
l'aprenentatge i la vida"
Els bons lectors tenen més capacitat de concentració, de memòria i de comprensió.
Quan els infants comparteixen el que estan llegint amb altres
persones estan estimulant la seva capacitat d'ordenar idees, del raonament
i la comprensió, de causalitats, entre
molts processos. I com sabem la causa/ efecte és la base de la vida i per tant
de l’educació.
Quan han d’aprendre a llegir els infants?
Llegir
com ho entenem, el fet de reconèixer lletres que unides entre sí, formen
paraules. Perquè
llegir va més enllà d’això!
L’inici a la lectura, ja comença des de ben
petits quan les imatges, entren a la nostra retina.
Els primers lectors, neixen dels primers dibuixos, que formen una història, aquells
en que la seva comprensió és realitza envers imatges seriades de colors vius,
on troben personatges que criden l’atenció de l’infant, com poden ser animals,
infants com ells, després s’introdueix la lletra, inicialment gran.
Els infants es familiaritzen amb els contes, revistes, catàlegs inclòs, en quan comencen a follejar les fulles, sumat a la interacció dels seus referents amb els anomenats exemples.
Més tard l’explicació d’aquelles imatges els hi obre la curiositat, sense oblidar el joc simbòlic de l’infant, que posa en practica allò que hi veu, a través del joc simbòlic es creen històries.
A mesura
s’introdueix el significat de les lletres, i
millora la seva capacitat lectora, els infants aprenen a submergir-se a
la lectura, si allò els motiva, s'obre la seva curiositat.
Els contes amb diferents històries. Històries que obren el seu interès, sigui en format còmic, envers contes d’animals, o relats reals de la vida que els ensenyar diferents situacions.
De fantasia, on la imaginació de l’infant té un gran paper.
Per
orientat als infants envers la lectura, s’ha de tenir present el que els
agrada, d’aquesta manera iniciaran l'hàbit a la lectura.
Els
llibres que recomanen a l’escola, els preparen en diferents temes, els orienten
per saber el que més els agrada. D’aquesta manera els ajuden a entendre la
vida, els hi dona eines per obrir la ment, desenvolupar la seva personalitat,
apropant-los a resoldre problemes, a ser més humans.
Els hi dona temps per reflexionar i meditar, millorant així les seves capacitats emocionals, els apropa a l’empatia i el respecte.
Molts són els llibres que poden posar en manifest diferents situacions que els ajudarà a entendre, a preparar-se i a posicionar-se si els cal.
Aviat
seran ells els que escollen que volen llegir, obrint el seu esperit crític, que
els prepararà per la vida.
En moltes ocasions hem parlat de llibres, de la lectura i els seus beneficis, però en aquest moment que d'alguna manera disposen de més temps, és bon moment per fer un repàs als diferents formats i continguts...
Llibres amb imatges, solapes i pàgines de cartró per descobrir, la màgia de la lectura i el seu entorn a través d'ells…
Què treballem amb aquests llibres?
- Desenvolupament de la psicomotricitat fina.
- Aprenenatge de vocabulari.
- Estimulació de la observació.
- Estimulació del desenvolupament cognitiu…
On és en Gran? de Màriam Ben-Arab publicat per La Galera, 2019.
Escriptora de literatura infantil i bibliotecària especialista en accés a la lectura: discapacitat, inclusivitat i materials adaptats. Assessora d'una productora de cinema i televisió, gestionar un canal de lij, faig conferències sobre accessibilitat i escric articles a diferents webs especialitzades.
Aprendre els contraris sense paraules, sense text.
Uns contes de cartró molt visuals en què la il·lustració dona peu a què els adults expliquin el conte.
En Petit és un monstre que es pregunta on deu ser en Gran, el seu millor amic.
Mentre mira de trobar-lo, coneix un munt de monstres, i no n’hi ha cap d’igual: n’hi ha un que té la cua llarga i un altre que la té ben curta, un monstre que parla pels descosits i un que sempre està callat… i fins i tot un que va net i polit i un altre que fa una mica de pudor!
En Bob i els seus amics
En Bob i el seu contrabaix canvien de casa. Escolta les melodies noves que descobreix en Bob en aquest veïnat tan musical! Descarrega’t la cançó sencera al final del llibre composada per Jules Bikôkô, membre de Macaco!
Autor: Meritxell Martí
Biografia: (Sabadell, 1972) És llicenciada en Humanitats, música de formació, Doctora per la UAB i Màster per la UB. Ha estat professora d’Art, Cinema i Literatura a la Universitat Oberta. Sempre ha tocat tecles: de petita, les del piano; de gran, les del portàtil.
Mixifú i la lluna Una nit de lluna plena és una bona ocasió per observar i meravellar-se. En Mixifú és un gat juganer que mira el món amb curiositat. L’acompanyes? Un llibre amb mecanismes mòbils que ens descobreix la màgia dels petits moments.
A partir de 3 anys
La història d’un pingüí amb un somni extraordinari!
El petit Orville vol viure grans aventures, igual que els seus amics, així que idea un pla per a convertir-se en el primer pingüinauta i anar a la Lluna. No obstant, una vegada allà se n’adona que està tot sol i que no és gens divertit viure aventures sense els seus amics.
Autora: Alemagna, Beatrice/ A partir de 5 anys
A la vida hi ha moltes coses que se’n van, que es transformen, que passen. Totes menys una. Un àlbum il·lustrat que ens parla amb molta sensibilitat dels canvis vitals i del pas del temps. Per reforçar el missatge, en cada escena hi ha una pàgina de paper vegetal que ens convida a veure la transformació.
AUTORS _ Isa Frau / María Isabel Sánchez Vergara
Marie Curie va ser la primera dona doctora en Ciències i professora a la Universitat de París. També va ser la primera persona de la història a rebre dos premis Nobel. La seva senzillesa i fe altruista en la ciència la van portar a descobrir el radi i el poloni, i a desenvolupar la teoria de la radioactivitat. Per tot això és considerada la dona més inspiradora de la ciència moderna.
Una col.lecció de contes amb els quals nenes i nens descobriran qui eren i què van aconseguir les dones més importants de l’història contemporània. Dissenyadores, pintores, aventureres, cientifiques… Dones úniques i meravelloses de les quals aprendre i amb les quals identificar-se. Dones que, com la Marie, van convertir el seu somni en una gran història.
L’Oliver és diferent: gaudeix de la natura i la lectura, juga amb nines retallables i li encanta disfressar-se per cantar i, sobretot, per ballar. Al seu pare li agradaria que practiqués esports però, la seva manca d’habilitats per a l’exercici físic fa que els altres nens de l’escola el marginin, se’n riguin d’ell i l’intimidin. «L’Oliver Button és una nena», han arribat a pintar en una paret de l’escola.Des de la emoció i la sensibilitat, anima a la autoafirmació i l’empatia front els estereotips i la incomprensió .
La noruega Anna Fiske signa un dels llibres més al·lucinants i reveladors d’aquesta temporada, i transforma un assumpte terriblement incòmode en una revolucionària obra que agradarà a mares, pares i nens curiosos. Un llibre juganer, càlid i rabiosament intel·ligent. Una guia escrita i dibuixada sense restriccions ni dissimulacions per a acompanyar-nos en l’apassionant camí que porta del primer contacte físic al moment que el cor d’un nou ser comença a bategar. Un èxit editorial que ensenya “de debò” com comença la vida humana. Un divertidíssim llibre que aborda sense embuts ni mitges tintes la pregunta sobre la qual tots els nens i nenes senten curiositat: com es fan “de debò” els bebès?
La December només té onze anys però ja sap quin és el seu destí: es convertirà en ocell.Un dia no gaire llunyà, de la cicatriu que té a l’esquena li sortiran unes ales i arrencarà a volar lluny, molt lluny. I per fi abandonarà la casa d’acollida on ara s’està.
Però abans ha d’entrenar molt dur, perquè volar no és fàcil.Els adults sospiten, fan preguntes. Però la December no els explica quins són els seus plans, ni tan sols ho diu a la seva millor amiga. Sap que no se la creurien, així que fingeix normalitat fins que arribi el moment de partir. I aquest moment cada dia és més a prop: està a punt de saltar i emprendre el vol. Mireu com agafa impuls. Edat recomanada: A partir de 12 anys