Escoles Infantils
Ara ja està acabant l'estiu, alguns del més petits tornaran a l'escola d'altres iniciaran aquest període, alguns pares ja coneixeu el funcionament de l'escola infantil, d'altres iniciar-eu aquest procés, aquí trobareu una mica d'informació per conèixer aquest entorn, espero que us sigui de suport, molta sort en el procés.L'Escola Infantil
Quan
el portarem a la llar d’ infants?
Aquesta
és la pregunta més qüestionada del pares i mares, l’heu de portar quan us sigui necessari, en
aquest moment social que viviu, heu de tenir clar que si la vostra vida laboral
és activa, la llar d’infants està al vostre abast en tot moment.
En moltes ocasions,
després de la fi de la baixa maternal, els nadons s'incorporen a la guarderia. A partir dels 4
mesos.
Amb aquesta edat qui
ho passa malament sou vosaltres, els pares.
El nadó està ben atès per les educadores
(alimentació, higiene, son, contacte i afecte) .
En les primeres
setmanes, fins que no agafeu la confiança, la seguretat de que el vostre fill
estarà bé, el ritme i l’hàbit de deixar el vostre fill a l’escola, patireu, us
heu de anant mentalitzant amb temps, buscant l’escola i coneixent l’espai i els
professionals que estaran al cuidat del vostre fill o filla.
Els pares creieu que
heu d'ocultar les vostres inseguretats, temors, dubtes, recels, vacil·lacions
als vostres fills perquè els creieu fràgils, perquè creieu que heu de
protegir-los.
Però els vostres fills (des de nounats!!) ja perceben les vostres
emocions. No entenen de paraules però sí de sentiments.
Els vostres
sentiments desprenen una energia i aquesta energia acompanya a tots els vostres
actes.
Per tant, si us
sentiu culpables, si teniu dubtes i esteu patint encara que ho calleu, el
vostre fill ho percep, ho absorbeix i també ho pateix.
Si parleu amb el vostre fill de com us sentiu, ja
sigui alguna cosa positiva com alguna cosa negativa, encara que sembli el
contrari, li estem transmetent pau.
L’infant quan més petit sigui, més fàcil
serà l’adaptació a l’escola.
Com valorar
l’escola infantil, una bona escola infantil ha de ser aquella que no
es limiti a "vigilar" als nens, sinó que els hi proporcioni un ambient
acollidor, en el qual professionals formats disposin d'una base adequada per
al seu desenvolupament.
L'escola ha d'oferir confiança i seguretat a les famílies i als més petits.
Si els pares es
troben satisfets amb l'elecció, serà més fàcil que els seus fills acceptin i s'adaptin ben al canvi.
És aconsellable
que la guarderia es trobi a prop del domicili familiar. Els amics que faci el
vostre fill en la escola infantil també seran els seus amics de veïnat.
Els pares heu de visitar diverses escoles i informar-vos sobre el
funcionament i l'organització de
cadascuna d'elles.
Per a això, és necessari tenir una mica de temps per estar
allí i observar la relació del personal, com es parlen i es comporten entre
ells i amb els nens.
Si l’infant ha d’anar al finalitzar la baixa
maternal, durant l’embaràs podeu començar a visitar les escoles, el dia de la
visita convé fer totes les preguntes que cregueu necessàries. Aprofiteu l'ocasió perquè no us quedin dubtes, si és possible.
Tots els centres, tant
públics com a privats, han d'ajustar-se a la normativa de la LOGSE (Llei d'
Ordenació General del Sistema Educatiu), però encara que la majoria compleix
les normes, és convenient visitar les instal·lacions i comprovar que
efectivament és així.
Possibles preguntes, horaris necessaris, heu de demanar
l’horari que necessiteu, que l’escola el cobreixi.
Quants nens en cada classe? Quant més petits són els nens, major és l'atenció que necessiten. Segons estableix el marc legal, el nombre de nens per classe està directament
relacionat amb l'edat que tinguin. Per tant, només poden estar:
_ En el cas de nens menors de 12 mesos, 8 nens per classe.
_ Si tenen entre un i dos anys, 20 nens per classe.
_ De dos a tres
anys, uns 25 nens per classe.
Com ha de ser l'espai i les instal·lacions de l'escola?
L'espai ha de ser ampli i
exclusiu, amb accés independent a l'exterior. Per cada nen, el
centre ha de disposar de dos metres quadrats mínims a les sales. A la zona
corresponent els menors de dos anys, les àrees de descans i higiene han d'
estar diferenciades.
Cal saber també que hi ha una sala d'utilització múltiple.
El menjador, per exemple.
És obligatori que
hi hagi un pediatre i algun especialista en educació especial?
No és obligatori que hi hagi un
pediatre, però és convenient que ofereixin aquest servei mèdic, que té una
funció de prevenció. Si el vostre fill té algun tipus de necessitat educativa
especial, el centre haurà d'aportar recursos humans i materials de suport
determinats per l'administració educativa corresponent.
I el control
higiènic?
Existeixen controls periòdics per part de les
autoritats competents per comprovar el perfecte estat dels centres, que han de
complir les ordenances que assenyala la legislació vigent, i també comptar amb
un espai apropiat per al menjador i la cuina.
Com ha de ser la
zona d'esbarjo?
Per cada nou aules, amb una superfície no inferior als 75 metres quadrats, totes les escoles infantils han de disposar d'un pati exterior de jocs, exclusivament del centre escolar.
Per cada nou aules, amb una superfície no inferior als 75 metres quadrats, totes les escoles infantils han de disposar d'un pati exterior de jocs, exclusivament del centre escolar.
Preparació acadèmica dels educadors:
Els cuidadors o educadors que atenguin als nens entre 0 i 3 anys han de
tenir, com a mínim, un títol de Jardí d'Infància, i els que atenguin als nens
entre 3 i 6 anys han de ser Mestres d'Educació Infantil.
El més important
Alhora de seleccionar la futura escola del
vostre fill, us heu de trobar a gust i tranquils,
que us tractin amb confiança, visiteu l’escola sense presses, adaptant-vos als
horaris de visites, doncs us podran oferir l’atenció que necessiteu , aclarint
els vostres dubtes i informar-vos de tot el funcionament de l’escola infantil.
Preneu la decisió a casa, tots junts. Una cop estigui clar, aneu a
reservar plaça, i aquesta part la tindreu ja coberta.
Si el vostre fill o filla encara ha de néixer, quedeu amb l’escola per
anar a presentar al nadó, i aquí ja confirmareu, la data exacta en quan haurà
de començar a anar a l’escola. Segurament haurà de fer un període d’adaptació
per familiaritzar-se amb els cuidadors i l’espai en el que haurà de conviure.
Això farà que el distanciament amb vosaltres sigui progressiu, i no patireu
tant.
Tracte a nivell individual:
_ Entrevista família- educadors abans que els infants comencin a anar a
l’escola infantil, serviran per a conèixer-se mútuament.
_ Contacte diari, canal d’intercanvi, rebreu i donareu informació
puntual, afavorim una millor relació. En algunes escoles la comunicació també
es realitzarà mitjançant l’agenda personal del vostre fill, on us informaran
diàriament de com a menjat, defecat, descansat i qualsevol altre detall puntual.
_ Entrevistes puntuals, al llarg del curs escolar, sempre que les
famílies i els educadors ho creieu necessari. A l’inici, el vostre fill o filla
a l’escola, es realitzarà una entrevista en la qual informareu de tot el procés
de l’infant durant la seva vida, embaràs, part, alimentació, hàbits de
descans, ambient en el que es desenvolupa.
_ Programació del curs, objectius, formes de treball, etc.
Nivell col·lectiu
- Reunions general de tota l’escola i per nivells, on es parla de cada grup.
- Xerrades sobre diferents temes.