martes, 16 de noviembre de 2021

Drets dels Infants i Joves




Infants amb risc

Quan un infant no té coberta les seves necessitats mínimes, ni té l’atenció mínima de protecció i seguretat o viu en un entorn de violència, maltractaments, s’activa un mecanisme de protecció dirigit cap a l’infant a fi de donar-li un espai segur i estable.

Així sovint es treu a l’infant del seu entorn, el que coneix, afectant als seus sentiments i emocions, fins que s’arriba a crear un vincle amb ell, o bé es superen les situacions que l’han portat a aquest fet i pot tornar a conviure amb la seva família, sempre i quan l’entorn sigui favorable pel seu benestar.

Entitats vinculades

La Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA): centres residencials, cases d’infants, centres d’acollida, així com als serveis i entitats vinculats a la Direcció General de Joventut i a l’Agència Catalana de Joventut: albergs, esplais, punts d’informació juvenil, escoles de lleure, cases de colònies, entitats juvenils, associacions de famílies, entre d’altres.

Hem d’educar en el coneixement dels propis drets...

És fonamental per a construir un món millor per a la infància i contribuir a l’apoderament dels infants i joves

D’aquesta manera tan infants com els adults hem d’entendre tots i cadascú dels drets que cal respectar per donar una qualitat mínima de vida, i poder créixer segurs.

Avui dia tenim molts recursos que ens podem ajudar...

El Joc del Memory dels Drets del l’Infant 

És un joc, que ofereix una interpretació entenedora d’aquests drets, està disponible en català, espanyol i anglès i en aplicació gratuïta.

Equips professionals de centres de la DGAIA l’han valorat positivament, asseguren que és una eina útil per fer entendre els drets i deures que tenen els infants, nois i noies quan ingressen en un centre residencial i per acompanyar situacions viscudes o d’altres que poden anar trobant al llarg de la vida.

Drets bàsics

Els infants tenen dret a gaudir de salut i benestar. 

Per salut i benestar s’entenen hàbits de vida saludables i un nivell de benestar físic i mental òptim. Inclou entre altres, una bona higiene, alimentació, una llar, rebre atenció mèdica gratuïta, i tenir adults al costat que vetllin per la seva educació, estat emocional i desenvolupament.

Durant la pandèmia

La situació excepcional que estem vivint, ha afectat directament la salut mental dels infants i adolescents.

Segons l’estudi d’infància i adolescència “Anàlisi de l’estat actual de la garantia de drets a Catalunya” de PINCAT afirma que, amb la crisi de la COVID-19, el nombre d’infants atesos amb problemes de salut mental ha augmentat.

Aquest deteriorament de la salut mental, s’ha manifestat en ansietat, depressió, agressivitat, baixa autoestima, i pors generades per la situació de pandèmia i les dificultats de conviure en espais molt reduïts durant el confinament.

Per superar-ho, és urgent prendre mesures que garanteixin l’accés a un servei sanitari públic i de qualitat per tractar la salut mental.

Si coneixem infants, joves, adolescents, adults que ens envolten o nosaltres mateixos, si sentim que alguna cosa no va bé, que sovint venen al cap emocions negatives com por, preocupació o tristor, ens cal pensar que són símptomes normals de la situació que vivim i demanar ajuda, cal que tinguem cura de la nostra salut emocional.

No ho hem d’oblidar.

Dret de l’habitatge

La vulneració del dret a l’habitatge és un dels aspectes que més afecta als infants, sent moltes les famílies amenaçades amb quedar-se al carrer.

El 2020 ha estat marcat per un augment dels desnonaments immobiliaris. 

Per aturar la problemàtica de l’habitatge cal reactivar l’economia, el mercat de l’habitatge i atendre les emergències socials.


Entorns segurs

Els infants han de poder viure en entorns lliures de qualsevol tipus de violència i amb un nivell adient de protecció, atenció i estima.

 Amb la crisi de la COVID-19, el nombre de casos de violència a la llar contra infants i adolescents ha augmentat, tot i que han quedat silenciats per la situació de confinament.

Cal garantir el dret a la protecció de l’infant fora i dintre de l’entorn familiar, tenir informació per a la prevenció de l’abús sexual i el maltractament, i programes de suport a les famílies.

Per una criança positiva i sense violència.

Conciliació laboral

Per la cura de l’infant, cal afavorir polítiques publiques de suport a la criança i vetllar per les mesures de flexibilització laboral i teletreball. 

La importància del Respecte

Un dels drets fonamentals de la infància és el dret d’expressió i participació.

Segons la Declaració dels Drets dels Infants, la infància té dret a rebre informació, (adaptades al seu grau de maduresa) i a ser escoltada.

La llibertat d’expressió comporta benestar, inclusió i permet a l’infant ser capaç d’entendre i comprometre’s amb el món que l’envolta. 

Un infant que es pot expressar és i serà un infant sa que podrà respectar-se a si mateix i tenir cura d’altres persones. D’aquesta manera cal promoure i treballar per garantir la participació i l’escolta real dels infants, en totes les decisions que els afecten a la seva vida. Amb total llibertat i sense judicis.

 

L’educació

Tots els infants tenen dret a l’educació.

L’educació ha d’estar encaminada a desenvolupar la personalitat, aptituds i capacitats dels infants i adolescents, fomentant el seu esperit respectuós i responsable amb altres persones, altres cultures i amb el medi ambient.



En el lleure

És indispensable pel desenvolupament vital dels infants i adolescents, sent rellevant per la millora de les seves relacions socials, l’autoconeixement, la consciència comunitària i l’autonomia personal.

L’infant ha de poder jugar i relacionar-se, però quan acaba l’horari escolar, no tots els infants tenen les mateixes oportunitats d’accés a les diverses fonts educatives i lúdiques fora del entorn escolar.

Cal ajuts econòmics perquè tots els infants socialment desfavorits puguin participar en igualtats d’oportunitats, a activitats de lleure i extraescolars.

Aquests són només alguns dels drets fonamentals dels nostres infants, ens cal seguir treballant per tal de garantir-ne aquests i tots els seus drets d’una forma íntegra i real.

20 de Novembre

Escoles, fundacions, entitats, esplais, famílies... preparem diferents activitats per mostrar suport i ajut, que no quedin a la cua les polítiques socials i que es treballi per tal que tots els infants tinguin les mateixes oportunitats.

 


Malala / Iqbal, de Jeanette Winter, com a traductora Susana Brugués

Dues històries de dos nens valents de Pakistan que lluiten per preservar els seus drets.

Iqbal, va denunciar l’esclavitud i el treball infantil a les fàbriques de catifes i la Malala, el dret a l’educació de totes les nenes.

Les dues històries estan narrades amb senzillesa i unes il·lustracions que acompanyen la narració per aprofundir-hi.

Aquest llibre contribueix a ensenyar als més petits com és la lluita en altres països per a obtenir els drets dels que aquí gaudim, i protegir-los sempre.


Per Educar els valors

Coneix els teus drets

Un recull de contes i relats curts per educar en valors. 

La delegació del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)

Els drets de l’infant, de  Montse Oller.

Amb aquest conte ajudarem als infants a fer una reflexió sobre la situació desfavorable amb la que viuen molts nens i nenes, despertant actituds solidàries. 


Entre tots dia a dia podrem fer un món més just i sostenible, on el respecte i l'estima cap al altres sigui el nostre medi de vida.

Diferents activitats es realitzen amb el motiu de la commemoració del dia dels drets de la infància, des de escoles, pobles, ciutats, famílies, no ens quedem sense participar-hi.
Siguem participatius!


Cuideu-vos molt