Infants amb risc
Quan un
infant no té coberta les seves necessitats mínimes, ni té l’atenció mínima de
protecció i seguretat o viu en un entorn de violència, maltractaments, s’activa
un mecanisme de protecció dirigit cap a l’infant a fi de donar-li un espai
segur i estable.
Així sovint es treu a l’infant del seu entorn, el que coneix, afectant als seus sentiments i emocions, fins que s’arriba a crear un vincle amb ell, o bé es superen les situacions que l’han portat a aquest fet i pot tornar a conviure amb la seva família, sempre i quan l’entorn sigui favorable pel seu benestar.
Entitats vinculades
La Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA): centres residencials, cases d’infants, centres d’acollida, així com als serveis i entitats vinculats a la Direcció General de Joventut i a l’Agència Catalana de Joventut: albergs, esplais, punts d’informació juvenil, escoles de lleure, cases de colònies, entitats juvenils, associacions de famílies, entre d’altres.
Hem d’educar en el coneixement dels propis drets...
És fonamental per a construir un món millor per a la infància i
contribuir a l’apoderament dels infants i joves
D’aquesta
manera tan infants com els adults hem d’entendre tots i cadascú dels drets que
cal respectar per donar una qualitat mínima de vida, i poder créixer segurs.
Avui dia tenim molts recursos que ens podem ajudar...
El Joc del Memory dels Drets del l’Infant
És un
joc, que ofereix una interpretació entenedora d’aquests drets, està disponible
en català, espanyol i anglès i en aplicació gratuïta.
Equips professionals de centres de la DGAIA l’han valorat positivament, asseguren que és una eina útil per fer entendre els drets i deures que tenen els infants, nois i noies quan ingressen en un centre residencial i per acompanyar situacions viscudes o d’altres que poden anar trobant al llarg de la vida.
Drets bàsics
Els infants tenen dret a gaudir de salut i benestar.
Per
salut i benestar s’entenen hàbits de vida saludables i un nivell de benestar
físic i mental òptim. Inclou entre altres, una bona higiene, alimentació, una
llar, rebre atenció mèdica gratuïta, i tenir adults al costat que vetllin per
la seva educació, estat emocional i desenvolupament.
Durant la pandèmia
La situació excepcional que estem vivint, ha afectat directament la
salut mental dels infants i adolescents.
Segons
l’estudi d’infància i adolescència “Anàlisi de l’estat actual de la garantia de
drets a Catalunya” de PINCAT afirma que, amb la crisi de la COVID-19, el nombre
d’infants atesos amb problemes de salut mental ha augmentat.
Aquest deteriorament de la salut mental, s’ha manifestat en ansietat, depressió, agressivitat, baixa autoestima, i pors generades per la situació de pandèmia i les dificultats de conviure en espais molt reduïts durant el confinament.
Per superar-ho, és urgent prendre mesures que garanteixin
l’accés a un servei sanitari públic i de qualitat per tractar la salut mental.
Si coneixem infants, joves, adolescents, adults que ens envolten o nosaltres mateixos, si sentim que alguna cosa no va bé, que sovint venen al cap emocions negatives com por, preocupació o tristor, ens cal pensar que són símptomes normals de la situació que vivim i demanar ajuda, cal que tinguem cura de la nostra salut emocional.
No ho hem d’oblidar.
Dret de l’habitatge
La
vulneració del dret a l’habitatge és un dels aspectes que més afecta als
infants, sent moltes les famílies amenaçades amb quedar-se al carrer.
El 2020
ha estat marcat per un augment dels desnonaments immobiliaris.
Per aturar la problemàtica de l’habitatge cal reactivar l’economia,
el mercat de l’habitatge i atendre les emergències socials.
Els
infants han de poder viure en entorns lliures de qualsevol tipus de
violència i amb un nivell adient de protecció, atenció i estima.
Amb
la crisi de la COVID-19, el nombre de casos de violència a la llar contra
infants i adolescents ha augmentat, tot i que han quedat silenciats per la
situació de confinament.
Cal garantir
el dret a la protecció de l’infant fora i dintre de l’entorn familiar, tenir informació
per a la prevenció de l’abús sexual i el maltractament, i programes de
suport a les famílies.
Per una criança positiva i sense violència.
Conciliació laboral
Per la
cura de l’infant, cal afavorir polítiques publiques de suport a la criança
i vetllar per les mesures de flexibilització laboral i teletreball.
La importància del Respecte
Un dels
drets fonamentals de la infància és el dret d’expressió i
participació.
Segons
la Declaració
dels Drets dels Infants, la infància té dret a rebre informació, (adaptades
al seu grau de maduresa) i a ser escoltada.
La
llibertat d’expressió comporta benestar, inclusió i permet a
l’infant ser capaç d’entendre i comprometre’s amb el món que l’envolta.
Un
infant que es pot expressar és i serà un infant sa que podrà respectar-se a si
mateix i tenir cura d’altres persones. D’aquesta manera cal promoure i
treballar per garantir la participació i l’escolta real dels infants, en totes
les decisions que els afecten a la seva vida. Amb total llibertat i sense
judicis.
L’educació
Tots els infants tenen dret a l’educació.
L’educació
ha d’estar encaminada a desenvolupar la personalitat, aptituds i capacitats
dels infants i adolescents, fomentant el seu esperit respectuós i responsable
amb altres persones, altres cultures i amb el medi ambient.
En el lleure
És
indispensable pel desenvolupament vital dels infants i adolescents, sent
rellevant per la millora de les seves relacions socials, l’autoconeixement, la
consciència comunitària i l’autonomia personal.
L’infant ha
de poder jugar i relacionar-se, però quan acaba l’horari escolar, no
tots els infants tenen les mateixes oportunitats d’accés a les diverses fonts
educatives i lúdiques fora del entorn escolar.
Cal ajuts
econòmics perquè tots els infants socialment desfavorits puguin participar en
igualtats d’oportunitats, a activitats de lleure i extraescolars.
Aquests són només alguns dels
drets fonamentals dels nostres infants, ens cal seguir treballant per tal de
garantir-ne aquests i tots els seus drets d’una forma íntegra i real.
20 de Novembre
Escoles,
fundacions, entitats, esplais, famílies... preparem diferents activitats per mostrar
suport i ajut, que no quedin a la cua les polítiques socials i que es treballi per
tal que tots els infants tinguin les mateixes oportunitats.
Malala / Iqbal, de Jeanette
Winter, com a traductora Susana Brugués
Dues
històries de dos nens valents de Pakistan que lluiten per preservar els seus
drets.
Iqbal,
va denunciar l’esclavitud i el treball infantil a les fàbriques de catifes i la
Malala, el dret a l’educació de totes les nenes.
Les dues
històries estan narrades amb senzillesa i unes il·lustracions que acompanyen la
narració per aprofundir-hi.
Aquest
llibre contribueix a ensenyar als més petits com és la lluita en altres països
per a obtenir els drets dels que aquí gaudim, i protegir-los sempre.
Per Educar els valors
Coneix els teus drets
Un recull
de contes i relats curts per educar en valors.
La
delegació del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)
Els drets de l’infant, de Montse Oller.
Amb
aquest conte ajudarem als infants a fer una reflexió sobre la situació desfavorable
amb la que viuen molts nens i nenes, despertant actituds solidàries.