lunes, 21 de septiembre de 2020

Com explicar l'Alzheimer als Infants

 

El 21 de setembre, es celebra el dia Mundial de l’Alzheimer, instituït per l’Organització Mundial de  la Salut

Que és el Alzheimer

Es una malaltia que genera un deteriorament cognitiu, caracteritzat per la pèrdua de memòria, alteracions en el llenguatge, pèrdua del sentit de l’orientació i dificultats per la planificació de tasques o  resolució de problemes.

Aquest deteriorament sol anar acompanyat per canvis a la personalitat i el comportament.

La capacitat de la persona per ser autònoma i dur a terme les activitats de la vida diària va minvant de forma que, a les fases més avançades, necessita ajut i atenció durant la major part del dia.

Sol presentar-se en persones adultes, quan és presenta a infants l’anomenen Síndrome de Sant Filippo, conegut com l’Alzheimer Infantil, denominada malaltia “rara” de caràcter neurodegeneratiu, que mica a mica va acabant amb les capacitats cognitives. Requereix gran nombre de teràpies per evitar la degradació progressiva mental i l’estat de salut fràgil. Es requereix atenció constant, doncs afecta el son i provoca forts dolors de cap. Afecta a nens, barons, (1 de cada 50000) fent que la seva esperança de vida sigui curta, no passant de l’adolescència. Es caracteritza per la manca d’un enzim necessari per l’organisme, que proporciona l’energia immediata i estructural a cèl·lules.

La Fundació Sant Filippo, ha aconseguit obrir una línia per curar la malaltia, gràcies a les donacions rebudes és va iniciar la primera fase d’estudi, i segueixen fent recerca.

L’Alzheimer és la causa més freqüent de demència

Una vegada els símptomes apareixen, les persones afectades van patint una incapacitat i dependència progressiva que afecta a l'autonomia per realitzar les activitats més bàsiques.

Poden tenir dificultats per menjar, vestir-se o inclús, en fases molt avançades, per caminar. Amb el temps es farà imprescindible l’atenció permanent i la presència constant d’un cuidador.

No es compta amb un tractament que pugui prevenir l’Alzheimer o detenir el seu curs. Compten, això sí, amb medicaments que poden ajudar-nos a pal·liar alguns símptomes i millorar la qualitat de vida. Aquests tractaments solen ser particularment útils durant els primers anys de la malaltia.

La seva efectivitat va disminuint amb la progressió de la malaltia a fases avançades. 

L’Alzheimer és una malaltia cerebral, progressiva i irreversible.

Al cervell de les persones afectades es produeixen dos tipus de lesions neurodegeneratives molt característiques: l’acumulació de plaques de proteïna beta-amiloide i de cabdells neurofibril·les de proteïna Tau. 

A més, juntament amb aquestes lesions típiques de la malaltia d’Alzheimer, al cervell de molts pacients es poden observar lesions vasculars que molt probablement també contribueixen als símptomes clínics de demència.

No es coneixen les seves causes.

L’adopció d’hàbits de vida saludables ajuda a controlar els factors de risc modificables que incideixen en la nostra salut cerebral i pot disminuir les probabilitats de patir-la o retardar la seva aparició.

Com explicar què és l'Alzheimer a nens i adolescents

Els més joves de la família també es veuen afectats quan un ésser estimat pateix la malaltia d'Alzheimer, normalment en la figura d'un avi o àvia. Per això és important saber explicar-los què és l’Alzheimer.

En general, tant els infants com els adolescents són molt observadors i capten més les situacions que els envolten del que, sovint, mostren. 

Alhora, solen ser molt flexibles i adaptables. Però necessiten respostes

El desconeixement i l'absència de respostes i explicacions pot originar especulacions que poden fer-los més mal que la mateixa realitat.

L'edat és un factor clau a l'hora de plantejar-se com abordar el tema amb els més joves de la família.

El desenvolupament cognitiu passa per unes etapes que permeten més o menys preveure la idea que el nen es forma de conceptes com la malaltia o la mort, en la qual també influeix el fet d'haver tingut o no experiències prèvies similars.

Dels 4 als 7 anys

És important que l’infant entengui que l'avi o l'àvia es comporta així perquè està malalt.

A aquestes edats, les malalties mentals són particularment difícils d'entendre, perquè per malaltia aquelles malalties que tenen conseqüències físiques evidents: tos, esternuts, febre, mal ... 

Els hi podem explicar:

"Té unes cosetes dins del cap que no funcionen bé i que fan que es despisti, que de vegades s'enfadi, que no se'n recordi del seu nom ... Però et segueix estimant molt"

Explicacions molt senzilles sobre què és l'Alzheimer i la memòria, fent èmfasi en com és de necessària per a tot:

_ Per recordar els noms de les persones

_ El dia en què estem.

_ Els noms dels objectes, on es guarden les coses,.

_ Com es va d'un lloc a un altre, etcètera.

A manera de joc amb l’infant, poden demanar-li que digui coses que creu que sap gràcies a la memòria.

D'aquesta manera, molts dels comportaments que li puguin confondre per part de l'avi o de l'àvia, poden atribuir-los al fet...

De que "la memòria està una mica malmesa, però “l’afecte el guarda al cor i aquest sí que li funciona bé".

Dels 8 als 12 anys

A partir dels 8 anys és cada vegada més probable que el nen pregunti directament què li passa a l'avi o l'àvia.

És important que li donen una resposta que inclogui el concepte de malaltia.

Ara ja es pot incorporar una explicació de què és l'Alzheimer mica més detallada, que inclogui el funcionament cerebral. 

Per exemple:

Es pot explicar, que  les neurones: "com botons importantíssims del cervell que traslladen la informació i permeten recordar, parlar, saber on som, pensar"

És igual que quan estem refredats o tenim grip, és perquè uns "bitxos, virus o bacteris circulen per la sang i fan que tinguem febre, que ens faci mal la gola, que tossim ...

En el cas de l'avi, és un altre tipus de problema al cervell que fa que li costi recordar les coses, fins i tot molt bàsiques, com el nom de les persones que estima".

A partir d'aquí, es poden explicar altres símptomes, sempre atribuint-los a la malaltia del cervell.

Una altra explicació per entendre alguns dels símptomes és que aquesta malaltia fa que deixi de saber fer coses que havia après fa molt de temps.

També hem d’incorporar la idea de no curació, per no generar falses expectatives, "Encara que l’estudien molt, els metges encara no tenen una medicina que el pugui curar, però sí que ho podem ajudar, fent-li les coses més fàcils i no enfadant-nos amb ell".

 

Li farem entendre que, encara que de vegades sembla que no sigui així,  mai ha de dubtar de l'amor que sent per ell.

A partir dels 13 anys

Cada vegada són més grans els coneixements que els joves tenen sobre el funcionament del cervell i l'existència de les malalties degeneratives.

Podem parlar obertament de què és l'Alzheimer i  el que comporta.

 

Se'ls ha d'ajudar a comprendre que és preferible anar-se'n preocupant dels problemes a mesura que vagin sorgint, perquè, tot i que hi ha molta informació sobre aquesta malaltia, en realitat, no hi ha dos malalts iguals.

 

Per promoure la relació entre la persona amb Alzheimer i l'adolescent, és important involucrar-lo en la tasca de cuidar-la, encara que de forma moderada.

Entendre-ho i ser considerat ja serà una bona ajuda

No oblidem que l'adolescent viu una època de canvis hormonals, físics i de formació de la seva identitat que requereixen un marge, d'un espai per a ells.

 

És molt important fer-li saber que pot comptar amb l’ adult de confiança per parlar dels seus dubtes, temors i emocions, alhora que traslladar-li que els mateixos adults de la família també se senten sovint confosos per la situació i experimenten aquestes sensacions.

Cal tractar de reflexionar amb l'adolescent sobre la vivència de la situació des de la perspectiva de la persona amb Alzheimer per tractar de potenciar l'empatia amb ella.

Cal fer-lo partícip de les preses de decisions, explicar-li que la seva opinió compta i que el seu paper és valuós. 

 

Moltes associacions col·laboren per fer comprendre la malaltia

L’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer i altres demències del Bages, Berguedà i Solsonès ha presentat a Manresa...

“Iaia, m’expliques un conte?”.

Es tracta d’un producte audiovisual adreçat als infants d’entre 6 i 12 anys i on se’ls explica de manera amena i entenedora els canvis que es produeixen en la vida diària d’una persona amb diagnòstic d’Alzheimer.

El conte explica la història de la Marina i la seva iaia Francesca i el deteriorament que es produeix en la iaia a causa de la malaltia i com la Marina s’hi va adaptant i va aprenent a establir una nova relació amb la seva iaia.  

En els darrers temps estudis diferents ens han apropat a generar més tractaments...

Investigadors l’Hospital del Mar i de l’IMIM han certificat que la pèrdua de capacitats dels malalts d’Alzheimer procedeix de forma inversa al patró que segueixen els nens per adquirir noves facultats.

Aquesta troballa millora el coneixement de les pautes evolutives de la malaltia.

L’estudi, publicat a la revista Journal of Alzheimer’s Disease, ha consistit en comparar 181 nens amb edats compreses entre 4 i 12 anys i 148 adults amb diferents nivells de demència: Cognitivament normals, amb una deteriorament cognitiu lleu i amb un estadi moderat i sever d’Alzheimer.

El resultat obtingut ha estat una correspondència estadística inversa en les puntuacions d’edat cognitiva, funcional y mental entre els nens classificats per edat cronològica i els pacients classificats segons el nivell de demència

L'aprenentatge dels nens al llarg de tots els rangs d'edat demostrar un desenvolupament progressiu de les diferents funcions cognitives, a més d'una adquisició d’habilitats instrumentals i activitats bàsiques per la vida diària.

Per contra, els pacients amb Alzheimer han evidenciat un deteriorament gradual tan en el domini funcional com en el cognitiu

Aquest fets concorden amb el model de la retro gènesi, un model que preveu una evolució de la demència basada en un desmillorament cerebral invers als patrons humans d’adquisició ontogènica.

 “Els resultats reafirmen el model de la retro gènesi únicament per les funcions relacionades amb una àrea concreta del cervell, el neocòrtex”.

L’Alzheimer és la malaltia neuro degenerativa més freqüent arreu del món. Els seus canvis patològics inclouen la degeneració neurofibril·la, la pèrdua de sinapsis, el deteriorament neuronal i l’atròfia progressiva del cervell.

Els resultats d’aquesta investigació tracen el ritme evolutiu dels efectes d’aquestes disfuncions i permeten optimitzar la recerca de tractaments que millorin la vida dels pacients.




Com detectar la malaltia

_ Canvis de la memòria que dificulten la vida quotidiana. Oblidar que havien dit, que havien de fer, on hem deixat alguna cosa,...

_ Dificultat per planificar o resoldre problemes, es perden algunes habilitats bàsiques de raonament...

_ Dificultat per realitzar tasques habituals...

_ Desorientació en el temps o espai, es perd la noció del temps, obliden dates, oblidar-se de referències habituals: estació de l’any, perdre’ns en lloc habitual.

_ Dificultat per comprendre imatges i relacionar objectes entre si. Problemes de visió, per llegir, colors o contrastes, impossibilita conduí.

_ Possibles problemes parla i escriptura. Dificultat per seguir conversa, repetir frases, no trobar paraules per expressar idees, confusió de les coses...

_ Col·locació d’objectes fora de lloc i manca d’habilitat per fer-ho

_ Disminució o manca de bon judici, facilitat per deixar-e enganyar...

_ Pèrdua d’iniciativa, relacions amics, activitats socials, fer un passeig...

_ Canvis d’humor o de la personalitat, sentiment de confusió, pors, ansietat o depressió,


Mai s'ha de dubtar de l'amor que ens tenen, aquest el guarden al ❤️ 

El nostre paper és tenir cura d'ells!