miércoles, 9 de diciembre de 2020

La Creativitat, Infants

 

La creativitat

És l’habilitat d’inventar i desenvolupar idees noves i originals.

 La capacitat de veure la realitat amb una mirada oberta i saber donar respostes de manera diferent, de trobar solucions a problemes de manera original i creativa. La creativitat ens ajuda, també, a la localització dels problemes

En els Infants fa que pugin variar realitat, donar noves respostes, donat que no hi ha respostes correctes que valguin per a tota la vida .

 Ha de haver un canvi continuat alhora de trobar noves maneres de viure, de renovar, de progressar, de qüestionar el que hi ha, per fer-ho millor.

Han de poder ser, persones amb competències sòlides, que els permeti aprendre i desaprendre per tornar a ....


  La definició de creativitat com a tal,  en té diferents consideracions:

_ La persona creativa, el producte creatiu,

_ El procés creatiu,

_ L’espai per a crear

_ Les idees, el procés mental de pensar: sentir, percebre i intuir.

 La creativitat és la capacitat humana per a la innovació.

 Es caracteritza per la seva originalitat, flexibilitat, fluïdesa i per ser generadora de noves idees.  Educar des de  de la creativitat, ajuda a desenvolupar capacitats.

Educar en la creativitat

Cal educar els infants de manera, que es qüestiona la realitat per donar-li noves respostes, ja que ja no hi ha respostes correctes ni apostes formatives que valguin per a tota la vida, cal educar als infants des de la seva fortalesa interior, que sàpiguen adaptarse a un entorn canviant; Ens calen persones creatives.

 És donar eines als infants, alhora que els deixen lliures, per experimentar els materials, per fer des de una idea bàsica les seves pròpies creacions.

 Ens cal ser creatius, com a pares i educadors, ens cal deixa que la nostra ment s’obri, ens cal poder ser model per als nostres infants, educar-los per contagi.

En tot moment de la vida, hem de poder qüestionar la realitat:

Aprendre a fer-se preguntes, a formular els reptes…

Això tot i que no és fàcil, degut a que requereix temps per meditar, per reflexionar. Educar en la creativitat és també educar en l’esforç. La motivació i l'estimulació...


Un esforç que compensa, que motiva, que il·lusiona perquè obre portes.

Aquest esforç, requereix no tenir por a equivocar-se

Provant diferents solucions, analitzant-les i avaluar-les, aprendre del nostre error per tornar a plantejar una nova resposta o una nova pregunta…

 Ens cal saber que la creativitat no és només, l’expressió, s’ha d’aplicar en tot el que fem des de les manualitats, la música els escrits, el com ens expressem, hem de potenciar tots els talents, tots sumen i són imprescindibles.

De manera integral.

Doncs la importància de la creativitat per a la ciència, les matemàtiques… Aprendre de l’error en ciències o matemàtiques és una eina potentíssima d’aprenentatge significatiu i rellevant. S’aprèn al pati, a casa, jugant, llegint… 

Quan afavorim l’observació creativa de la realitat. Deixant enrere les crítiques, o exigències, les qualificacions i els premis.  Aquests fets tan sols ajuden a inhibir la creativitat.

Hem d’obrir:

La curiositat. La percepció. La originalitat.

Aquesta part sensible que tots tenim.

Ser flexibles, per canviar si ens cal de perspectiva, amb fluïdesa , des de la capacitat de donar diferents respostes per a una mateixa situació.

Tenir la llibertat per pensar, per desenvolupar. Per unir les idees i poder-les combinar, encara que no es relacionin entre elles.

Utilitzar tot el nostre coneixement, per crear coses noves, pensaments nous, noves idees.

La motivació és la base de la creació, creada des de la nostra intuïció i fantasia, mirant dins d’un mateix,  amb confiança i seguretat.

 Els elements motivadors

_  L’acceptació i el respecte a tota aportació nova, a la diversitat.

_ En quan a espais, per poder explorar, jugar amb les idees, transformar-les.

 La cohesió entre l’àmbit familiar, escolar i social. L'expressió afectiva, la fluïdesa de la comunicació, el respecte i la llibertat. 

Permeten desenvolupar la creativitat des de un eix comú. 

Proper bloc: La creativitat en els Infants, Kandinsky