jueves, 5 de diciembre de 2019

Discapacitats intel lectuals



La Dislèxia
És un trastorn específic de l’aprenentatge
                                    
      
  •   Lectura
  •   Lector-escriptura
  •   Gramàtica
  •   Puntuació
  •   Claredat
  •   Càlcul fluid matemàtiques

No té perquè afectà altres habilitats cognitives
Conseqüències
ü Afecta a la funcionalitat Matemàtica i Diagrafia(sense causa aparent)   Bona apreciació: Resultat dispar.
Exemple:
     Dos        Un, un funcionament correcte
Ordinadors  L’altre, funcionament lent i amb errors al corregir
 Genera un dèficit neurològic fonològic del llenguatge i de la paraula. 
Afecta de per vida. Encara que no sempre té el mateix impacte en els diferents estadis de la vida.
ü Trastorn d’aprenentatge de la lectoescriptura
Durant la consciència fonològica en edats d’iniciar l’aprenentatge amb dificultats fonològiques.
Dificultad:
Execució lectora(varia en funció el grau i eficàcia de la teràpia)
Dificultat d’habilitats lingüístiques complexes
·        Semàntica
·        Lèxic
·        Sintaxis
·        Comprensió de text i nous aprenentatges.
La Conducta....Retraïment, interrupcions. Crides d’atenció  
   
Quan es detecta la dislèxia?
   LA DETECCIÓ PRECOÇ DE LA DISLEXIA
·       Sovint es confon la capacitat de l’infant i les seves habilitats per aprendre, hi ha tendència a qualificar  el comportament com: és poc treballador/ra,   es distreu amb facilitat, és gandul.... Doncs poden sembla persones poc treballadores, però no té perquè ser així.
  • Aquests infants tenen dificultats, lingüístiques, per compondre paraules, descompondre paraules en síl·labes, els hi costa molt.                       Sovint confonen o ometen sons i les seves grafies corresponents. 
  • Tan aviat poden treballar amb una mà com a l’altre. Possible dificultat per agafar correctament el llapis.Traç insegur, dificultats d’ordre(davant, darrere...) De situació com matí/ tarda, avui/demà... El seu procés maduratiu com l’atenció, la percepció, la psicomotricitat pateix trastorns.
  • Manca d’habilitat per el càlcul, confusions en suma i resta, memorització i aplicacions com les taules de multiplicar.
  • Problemes alhora d’utilitzar la memòria eficaçment, dificultant les seves  activitats quotidianes, de treball inclòs de joc, deures i hàbits.      D’executar ordres senzilles.
  • Els hi cal més temps per portar a terme les seves tasques.                 Caient amb els mateixos errors amb facilitat.
LA DISLEXIA A SECUNDARIA

Senyals d’alerta al adolescent. Seran les mateixes que amb els infants però caldria afegir el nivell d’exigència al que estan sotmesos per el nivell que hauran d’assumir
  • Pot sembla poc treballador, desordenat, distret, manca d’interès. Confonen les seves capacitats amb el seu rendiment.
  • Dificultats lingüístiques, deformen paraules, confonen sons.           Dificultat temporal com mati, tarda...
  • D’ordre i seqüencia
  • Trastorns al seu nivell maduratiu, percepció, atenció i psicomotriu
  • Problemes d’orientació, dificultat per seguir ritmes...
  • Errors en el càlcul.
  • Manca de memòria
  • Problemes d’organització com ara portar adequadament l’agenda.           De portar els llibres, els deures...
  • Dificultat a assolir ordres si les reben totes seguides
  • Necessiten molt més temps que la resta per fer tasques ordenades. Copia o acabar els treballs
  • Perdran la concentració amb facilitat. Es cansen aviat.


Orientació i Actuació
De forma general:
Un ensenyament de qualitat. Grups reduïts. Intervenció individualitzada amb suport intensiu.
Les famílies davant del dubte demaneu sempre assessorament a l’escola i amb els pediatres o associacions que tenen tota la informació per poder establir unes pautes adequades que facilitaran la vida de l’infant i la vostra.
Algunes pautes a realitzar amb  família 
Dedicació diària a compartir la lectura amb el vostre fill, creà un moment concret per sempre segui el mateix ritme facilitarà la relació i la concentraciò
  • Que ell participi, escollir el llibre, que pugui portar el ritme i fer de guia al relat...A mesura ell es faci gran pot anar llegint ell o explicant el dibuixos.
  • Feu comentaris adients al relat del conte, seguin els de sempre i afegint de nous, fent participar.
  •  Repetir els contes serà positiu per ajudar a la assimilació i memorització. Es bo repetir i explicar el mateix conte de maneres diferents arribant sempre a entendre el mateix context de l’historia.

Gaudiu d’aquests moments plegats!
Us ajudarà a establir una relació millor.