És un trastorn específic de l’aprenentatge
- Lectura
- Lector-escriptura
- Gramàtica
- Puntuació
- Claredat
- Càlcul fluid matemàtiques
No té perquè afectà altres habilitats cognitives
Conseqüències
ü Afecta a la funcionalitat Matemàtica i Diagrafia(sense causa
aparent) Bona apreciació: Resultat dispar.
Exemple:
Dos Un, un funcionament correcte
Ordinadors L’altre, funcionament lent i amb errors al
corregir
Afecta
de per vida. Encara que no sempre té el mateix impacte en els
diferents estadis de la vida.
ü Trastorn
d’aprenentatge de la lectoescriptura
Durant la consciència fonològica en edats d’iniciar
l’aprenentatge amb dificultats fonològiques.
Dificultad:
Execució lectora(varia en funció el grau i eficàcia de
la teràpia)
Dificultat d’habilitats lingüístiques complexes
·
Semàntica
·
Lèxic
·
Sintaxis
·
Comprensió de text i nous
aprenentatges.
Quan es detecta
la dislèxia?
LA DETECCIÓ PRECOÇ DE LA DISLEXIA
· Sovint
es confon la capacitat de l’infant i les seves habilitats per aprendre, hi ha tendència
a qualificar el comportament com: és poc
treballador/ra, es distreu amb facilitat, és gandul.... Doncs
poden sembla persones poc treballadores, però no té perquè ser així.
- Aquests infants tenen dificultats, lingüístiques, per compondre paraules, descompondre paraules en síl·labes, els hi costa molt. Sovint confonen o ometen sons i les seves grafies corresponents.
- Tan aviat poden treballar amb una mà com a l’altre. Possible dificultat per agafar correctament el llapis.Traç insegur, dificultats d’ordre(davant, darrere...) De situació com matí/ tarda, avui/demà... El seu procés maduratiu com l’atenció, la percepció, la psicomotricitat pateix trastorns.
- Manca d’habilitat per el càlcul, confusions en suma i resta, memorització i aplicacions com les taules de multiplicar.
- Problemes alhora d’utilitzar la memòria eficaçment, dificultant les seves activitats quotidianes, de treball inclòs de joc, deures i hàbits. D’executar ordres senzilles.
- Els hi cal més temps per portar a terme les seves tasques. Caient amb els mateixos errors amb facilitat.
LA DISLEXIA A SECUNDARIA
Senyals d’alerta al adolescent.
Seran les mateixes que amb els infants però caldria afegir el nivell d’exigència
al que estan sotmesos per el nivell que hauran d’assumir
- Pot sembla poc treballador, desordenat, distret, manca d’interès. Confonen les seves capacitats amb el seu rendiment.
- Dificultats lingüístiques, deformen paraules, confonen sons. Dificultat temporal com mati, tarda...
- D’ordre i seqüencia
- Trastorns
al seu nivell maduratiu, percepció, atenció i psicomotriu
- Problemes d’orientació, dificultat per seguir ritmes...
- Errors en el càlcul.
- Manca de memòria
- Problemes d’organització com ara portar adequadament l’agenda. De portar els llibres, els deures...
- Dificultat a assolir ordres si les reben totes seguides
- Necessiten molt més temps que la resta per fer tasques ordenades. Copia o acabar els treballs
- Perdran la concentració amb facilitat. Es cansen aviat.
Orientació i Actuació
De forma general:
Un ensenyament de qualitat. Grups reduïts. Intervenció individualitzada amb
suport intensiu.
Les famílies davant del dubte
demaneu sempre assessorament a l’escola i amb els pediatres o associacions que
tenen tota la informació per poder establir unes pautes adequades que
facilitaran la vida de l’infant i la vostra.
Algunes pautes a realitzar amb família
Dedicació diària a
compartir la lectura amb el vostre fill, creà un moment concret per sempre
segui el mateix ritme facilitarà la relació i la concentraciò
- Que ell participi, escollir el llibre, que pugui portar el ritme i fer de guia al relat...A mesura ell es faci gran pot anar llegint ell o explicant el dibuixos.
- Feu comentaris adients al relat del conte, seguin els de sempre i afegint de nous, fent participar.
- Repetir els contes serà positiu per ajudar a la assimilació i memorització. Es bo repetir i explicar el mateix conte de maneres diferents arribant sempre a entendre el mateix context de l’historia.
Gaudiu d’aquests moments plegats!
No hay comentarios:
Publicar un comentario