Jocs per creixer, el tat
Quan l’infant petit ens comença a conèixer,
quan ja inicia els seus primer jocs amb els adults que l’envolten, un dels
primers jocs és sense cap dubte el TAT, aquell llençol que cobreix la carona de
l’infant, conjuntament amb la nostra veu que diu, on ets? A l’inicià aquest joc
és tan sols uns segons, al descobrir la rialla de la troballa de l’infant
menut, es dona la màgia de les diferents emocions conjuntament amb la veu de l’adult,
quina meravella.
Així mica a mica, el joc es va allargant, primer l’infant s’ha sent a gust cobert amb el llençol mentre escolta la veu del que el busca, més tard és el mateix infant el que es comença a cobrir la seva carona tot sol, per convidar a jugar a l’adult.
A mesura va creixent i experimentant canvis, amagar el cap o parar les mans sobre la seva carona ja
serà part del joc.
AQUÍ o el TAT, formarà part del joc, amb molta il·lusió.
El TAT és un joc que s'inicia als 7/8 mesos i, variant el grau de dificultat, s'allarga fins aproximadament els 3 anys.
Si analitzem el joc veiem que en fer-ho treballem:
La representació mental de l'objecte o persona
amagada: a base de la repetició d'una mateixa acció l'infant s'adona que tot i
no veure l'objecte, aquest continua sent-hi, formant-se una representació mental d'ell, sent conscient de la
permanència de l'objecte ocult.
El fet d’aparèixer i desaparèixer produeix moments de superació i retrobament, és una manera lúdica d’assimilar la separació mitjançant la sorpresa.
A més a més, ajuda a crear vincles afectius i
referencials entre els infants i els adults.
La relació espai-temps, l'infant és conscient de
la seqüència temporal que requereix el joc, primer amagar i després trobar. Per
tant està anticipant una acció i té clar l'ordre que ha de seguir.
També l’ajuda a assolir conceptes com: a dalt, a
baix, a prop, lluny...
No ens oblidem del vocabulari: nom dels objectes, el
nom de les persones que participen en el joc ...
El Joc
Jugar és la manera que tenen els l’infants per
descobrir tot allò que l’envolta, amb els objectes, les persones, l’espai, així
aprenen com funciona el món , envers els contes passa absolutament el mateix, un cop
van descobrint i coneixen les imatges del conte, salten fulls, van i venen
associant unes coses amb altres, així aprenen tot un munt de coses.
Mirar un llibre, llegir-ho, és trobar referències, ens aporta coneixements i els obra tot un camí cap a la imaginació.
Des de “tindrem un fill” hem contribuït a ampliar
els nostres blocs envers els llibres, tan per a els més petits com per
nosaltres, els adults.
Durant la pandèmia, la lectura ha estat la via
d'escapament que ens ha fet sentir lliures i alhora més entenedors, malgrat les
restriccions.
Per els infants i joves també!
Els contes ens diuen moltes coses, envers els seus dibuixos, sense paraules, d’altres ens diuen amb veu alta, aquelles veus dels adults, i les primeres lectures de la infantesa...
Els contes ens convidem a descobrir i imaginar, són grans
troballes!
Quan el conte és conegut podem jugar amb ells
mitjançant les paraules i les seves imatges, pots arribar a fer acudits, a
desordenar-les, fer tonades de poesia, fer de totes elles divertides endevinalles,
per tornar de nou a l’ordre inicial del conte, aquell que ja tenim al nostre
cap.
D’aquesta manera l’infant descobreix quantes
variants poden haver, i així entendre cada vegada més el significat de la història
del conte en qüestió.
Amb els contes
" TAT "
Des de ben petits, escolten, senten i coneixen les diferents emocions, els diferents sentits i sentiments, així forma part de tot els seu aprenentatge.
Jocs per a nadons. “Tat “ de Jo Lodge
Podem jugar, moure les finestres i divertir-se!
Les llengüetes estan dissenyades perquè els petits les manipulin amb facilitat.
Exploraran un món de colors, moviments i efectes!
“ Endevina-ho “
Descobreix en cada pàgina una sorpresa. A poc a poc, pensa i endevina!
Què s'amaga darrere cada solapa?
“Endevina com t’estimo” de Sam McBratney, Il·lustracions de Anita Jeram
Endevina com t’estimo ens explica la relació entre
una llebre petita i la seva mare, ens parla de la seva mesura de l’amor amb una
conversa que tenen totes dues abans d’anar a dormir.
El seu diàleg ens parla de l’amor entre pares i
fills i de com n’és de important expressar aquest mateix sentiment.
Els infants de petits sempre pregunten com i quant els estimem i fan
esforços per destacar en el seu desig d’expressió i màxima emotivitat.
Necessiten una resposta, sempre. Quan ja comencen a
ser més grans també, encara que no ho preguntin.
És un conte per a primers lectors i pels que
encara no ho són, per les seves expressives il·lustracions, per la senzillesa de
la lecto-escriptura i per com n’és de necessari parlar d’amor i d’estima amb
els nostres infants.
Podem trobar molts formats diferents d’aquest conte...
Serieu capaços de mesurar l’amor?
A partir de 6 anys
Quan ja s’inicien en el món de saber llegir, s’obre per els infants tot un munt de possibilitats, de màgia, cadascú a la seva manera, al seu ritme, sempre amb el suport dels adults i sense cap mena de pressió, serà tot un procés!
Només cal tenir estima als llibres, que formin part del nostre dia a dia!
Què hi ha en l'univers? Què podem veure amb un
telescopi? Què brilla en el cel? Amb aquest llibre trobarem moltes pistes
per descobrir què amaga l'univers.
“Endevina, Què deu ser?” De Lola Casas, Miquel Desclot, Josep M. Espinàs, Enric
Larreula, Joana Raspall, entre altres més.
Ens ofereixen més de 140 endevinalles populars i 90 maneres de dir sobre temes que interessen als
infants de 6 a 8 anys:
Com els animals, vehicles, objectes de l’escola,
fenòmens meteorològics, etc.
I tot acompanyat de les il·lustracions de Morad Abselam
M’obro, tanco i guardo dins històries, consells i lliçons; hi ha
qui em guarda amb molts bons fins i qui em deixa pels racons.
"Endevinalles musicals", de Rosabel Borafull
Ès un recull de breus endevinalles populars i de nova creació, musicades per Rosabel Bofarull. En el llibre hi trobem el text de cadascuna, la partitura amb la melodia, els dibuixos de Berta Artigal, a més d’un CD on les podem escoltar acompanyades pel piano.
Per a infants a partir de 4 anys.
Un text curt ens repte a encertar la resposta i és un bon al·licient per llegir.
Son un recurs molt engrescador per millorar la fluïdesa lectora.
"Qui la diu, qui l’endevina " De Salvador Comelles
Té un punt d’originalitat ja que és un personatge qui presenta l’endevinalla.
L'autor posa en boca de personatges diferents, dues endevinalles, sempre vinculades al voltant de qui ho explica.
"Qui la rima l’endevina " de Maria Dolors Pellicer
Un llibre amb més de 50 poemes que conviden a jugar amb les rimes.
El món de l’escola, la natura, personatges de contes i altres temes ben familiars, sorprenen els lectors vers a vers, alhora que van proposant endevinalles molt divertides.
El rimar i endevinar... tot és començar!
Que és de divertit!
Fins aviat i cuideu-vos molt!