Els nostres Infants
Necessiten poder iniciar el curs amb tranquil·litat, la situació és força atípica, plena d’incerteses, de dubtes, inseguretats i també de por.
Sense oblidar el darrer curs, com es va interrompre i els mesos que fa que no van a l'escola. Millor que els preparem per retornar a l'escola!
Com els podem ajudar?
- Regular els horaris
Durant les vacances els horaris són molt variats, s'han aixecat més tard, doncs van a dormir més tard també. Serà molt beneficiós anar recuperant els horaris per preparar-se per l'escola.
_ Així que ja podeu començar a introduir el nou horari.
D'aquesta manera ja estan una mica acostumats i serà més fàcil l'adaptació a l'escola.
Els més petits s'hauran d'adaptar a l'entorn i a les educadores amb mascareta!
La resta d'infants hauran de seguir pautes de convivència ben diferents.
- Material escolar
Uns dies abans, cal preparar el material escolar per l’escola o caldrà comprar alguna cosa.
És important fer la previsió amb temps i anar a comprar amb calma, així evitarem viure aquestes compres amb estrès. Cal gaudir del moment amb els infants.
_ Així que cal preparar el material escolar.
Aquest any mascaretes incloses
Encara és molt aviat per saber com ens poden afectar les mascaretes a l’escola, però si sabem que la comunicació no verbal i les nostres emocions juguen un paper molt important al nostre dia a dia, i que és la clau de l’aprenentatge.
Aquí teniu una divertida cançó, per gaudir amb la mascareta!!
La Comunicació, serà diferent
Per això
ens cal poder reduir l’impacte de les mascaretes d’alguna manera...
Sobre tot als
Infants...
_ Poder portar una foto d’ells a algun lloc de les seves coses, motxilla, estoig, llibreta, agenda a la portada, potser a la roba, pot ajudar a les relacions entre ells o amb la mestra, sobretot als infants nous, o als mestres nous. Facilitar el coneixent-se!
_ Les millors
mascaretes són les més senzilles, la bàsica
protegeix millor i no distreu tant.
Ensenyar als infants a comunicar-se més, en aquest moment és més important que mai, doncs moltes vegades saben que els passa alguna cosa mirant-los tan sols a la cara, però ara serà molt difícil si porten la mascareta, han de dir si pasa alguna cosa, com es troben, comunicar les seves emocions i sentiments sempre que ho necessiten fer.
_ Cal portar una mascareta ben senzilla, i poder somriure amb els ulls.
_ La comunicació ha de ser clara i directa, per evitar confusions.
Ens cal transmetre, sobretot quan escolten als infants.
_ El llenguatge corporal ens ajudarà molt, cal mantenir postures obertes i ascendents, per transmetre seguretat, fer gestos és una forma d’il·lustrar el que expliquem, el que diem.
_ Caldrà repetir la informació important, doncs així ens assegurem que no es perd la informació. Amb la mascareta és fàcil que es perdi o confongui la informació. Especialment en altres idiomes.
Si estem amb infants que ja llegeixen millor anotar-ho a la pissarra, serà de gran ajuda.
Tenir cura de la veu també és important, la forçarem i és fàcil que es ressenti.
Altra opció: les mascaretes transparents, en general seria les més adients tant per a educadors com per tot l'alumnat, poder veure bé el somriure d'ells i dels mestres, les expressions facials a les que estem tots tan acostumats.
Sense oblidar-nos de les persones sordes, que amb la mascareta queden aïllades
- Crear un entorn per ells a casa
Recollir bé la seva habitació, preparar el lloc d'estudi. L'espai d'estudi és molt important, disposar d'un lloc seu, on pugui tenir les coses a la manera més adient, amb bona il·luminació, per tenir les seves coses. Ajudarà a sentir-se a gust per treballar.
També agafa els hàbits d'ajuda a la llar, si s'han perdut(durant les vacances) els centrarà més per les noves responsabilitats.
Si la casa està neta i ordenada tots ens sentim més bé. Aprofitar per posar la casa a punt per el nou curs ens farà sentir millor, i ens donarà seguretat i tranquil·litat.
Cal que vetllem perquè hi hagi un espai perquè els infants puguin treballar quan comenci l’escola, que disposin d’una taula ben il·luminada perquè puguin llegir i fer-hi feina quan ho necessitin.
_ I així poden adaptar-se al curs amb més facilitat.
- Hàbits de Lectura
Durant l’estiu, els infants, potser han llegit menys, del que cal fer-ho durant el curs escolar. Recuperar l’hàbit de llegir els ajudarà a agafar més agilitat i fluïdesa en la lectura.
_ Trobar lectures i ficar-se amb les noves històries els ajudarà a relaxar-se
- Les relacions amb els companys
Els companys, aquests mesos molts infants han estat força desconnectats, degut al confinament, retrobar els companys abans d'anar a l'escola, pot afavorir les relacions amb els companys, el que es més important no sentir-se com estranys els primers dies d'escola, que ja serà força estrany tot el procés nou d'inici de curs. Els ajudarà a recuperar vincles!
_ Caldrà respectar les mesures sanitàries, a fi d'evitar contagis.
- Activitat física
L'esport, molts infants practiquen alguna modalitat esportiva. El ritme del curs és més accelerat i dinàmic que el ritme que duem a terme durant les vacances. Caldrà adaptar-se. Iniciar algun esport més dinàmic, abans de l'inici de l'escola, o de les activitats esportives els ajudarà a està més en forma, i no trobar-se esgotats amb escola i activitats.
_ Augmentar la mobilitat i el seu ritme físic els ajudarà a estar més tranquils.
Conversar amb els infants
Les relacions s'ha reafirmen compartint, conversant, hem de poder parlar de tot amb els nostres infants, deixar que s'obrin amb nosaltres, compartint inquietuds. Cal donar seguretat, però dins de la realitat. Al nivell de cadascú.
Cal parlar amb els infants, aquest any comença un curs escolar molt incert, per tots. Aquesta incertesa pot portar infants a sentir-se molt insegurs. Amb moltes més inquietuds. És important poder parlar del retorn a l’escola i compartir els neguits que puguin tenir.
_ Ens caldrà donar, mica a mica, forma a les noves mesures de convivencia. Això s'aconseguirà visquen el dia a dia a l'escola, amb moltes ganes i confiança.
Com ja sabeu els inicis de curs són un bon moment plantejar-se nous propòsits per dur a terme durant el curs escolar. Poder plantejar propostes de millora.
Cal poder parlar de que ens interessa continuar, que dinàmiques es volen canviar per afavorir l'aprenentatge o per gaudir de més estones amb família o amics. Decidir prioritats!
Ens cal ajudar als infants a incorporar-se a l’escola amb il·lusió i seguretat.