Com a educadora infantil enten la música com un llenguatge!
Com ho fem amb altres llenguatges, creem situacions per combinar l'experimentació lliure i espontània amb el so o amb el moviment.
Les cançons estimulen el llenguatge i l'expressió, en diferents moments i amb finalitats diverses, sempre ens aporta moments de compartir...
- Ens pot ajudar a crear moments de calma i de relaxació, de contacte afectiu.
- D'atenció i aprenetatge, amb l'escoltar les diferents audicions.
- El ritme, amb els jocs de falda i danses.
- Moments de diversió, en festes i celebracions
Ens estimula la lateralitat i la relació amb els altres, el món sonor amb les melodies, diferents ritmes, els seus silencis. Com a receptor l'infant identificar els diferents misatges que la música li trasmet. Nosaltres els adults els proporcionem aquesta eina de comunicació, amb les diferents cantarelles que de forma natural introduïm cada dia.
És un element essencial en el desenvolupament dels infants:
- Els hi fa gaudir d'un millor sistema sensorial, estimulació dels sentits
- Augmenta la capacitat de la memòria, la atenció i concentració
- Millor capacitat d'expressió
- Millor control de les emocions
- Capacitat de participació, increment de l'autoestima
- S'amplia la capacitat comunicativa, al marge de les seves habilitats lingüistiques
- Enriquiment del pensament
- A nivell motriu, estimula l'equilibri i el desenvolupament muscular
- Estimula la creativitat i la imaginació, joc simbòlic
Pla sensorial
Si us situeu en les sensacions i les emocions, us adonareu que la música no deixa indiferent a ningú, pot agradar més o menys, pot posar tristos, pot provocar alegria...
És molt positiu que els infants puguin mostrar o parlar des de ben petits del que els hi provoca la música. En el terreny emocional, veureu que una mateixa música no desperta a tots les mateixes sensacions, ja hi ha diferències quan s'escolta música a la classe o a casa asseguts a escoltar-la estirats al terra, o drets...
Quan escoltem no només ho fem a través de l'oïda, escoltem amb tot el cos
Escoltar música des de...
- Una forma lliure o dirigida, amb diferents consignes, gestos...
- L'observació d' elements, imatges...
- La interacció amb alguna persona, grup...
- El tacte, massatges o elements amb so
La música de vegades ens evoca imatges, records a cadascú de nosaltres que no tenen perquè coincidir amb la intencionalitat de la composició, entenem el missatge i ens hi obre la capacitat per imaginar mentre l'escoltem.
Acostumar-se a parlar de música d'una forma natural farà que els infants també ho facin augmentant així l'interès per descobrir i conèixer aquest llenguatge.
L'audició diària
Si parlem d'incorporar la música com un fet quotidià en diferents situacions del dia a dia, ens permetrà desvetllar un gaudi nou a cada sessió i provocarà que aquell fragment ens deixi un empenta més profunda.
- Per assolir rutines:
- Estimulació sensorial:
- Per gaudir:
- Eina d'aprenentatge:
El silenci
Gaudídel silenci. Element principal per entendre la música, un no s'entén sense l'altre. El silenci es obrar la capacitat per descobrir els diferents sons que s'amaguen...
Abans d'introduir la música, gaudirem del silenci, i a l'acabar el moment musical tornarem a gaudir del silenci.
Us convidaran a ensenyar als infants els diferents sons i al mateix temps induiran a la participació dels infants. De manera espontània, discriminaran sons,
crearan les seves tonades, descoberta de la
seva creativitat...
crearan les seves tonades, descoberta de la
seva creativitat...
- La música per si mateixa pot reduir barreres pel que fa a la participació.
- És un bon agent de socialització, contribueix a desenvolupar habilitats socials, afavorir la relació amb altres, la comunicació, cohesió i sentiment de pertinença a un grup.
- La música afavoreix el treball en equip, dins d'un marc de plaer compartit.
- Ajuda a aprendrà a expressar les emocions, com a teràpia de desenvolupament individual.
Segurament la música no és pas un element bàsic per la supervivència de l'ésser humà però a format part de la vida de la nostra espècie des de els primers éssers.
Ha moltes cultures de tot el món, la música ha contribuït a l'estabilitat sociocultural, a la integració social, no tan sols per l'expressió emocional, també pel fet de compartir-la.
L'audició musical té un espai i un temps propi, té una representació gràfica pròpia universal, però al marge de tot això, la música és una via de comunicació natural que ens facilita l'aprenentatge grupal, com es arribem a moure al ritme de la música, cada persona és única i per tant es mou d'una manera única, escolta i s'expressa d'una manera diferent, aquí el que ens caracteritza és la diversitat que és dona més possibilitats d'aprendre els uns dels altres.
La música ha estat sempre un medi d'inclusió!