Coeducació
La coeducació és l’acció educativa basada en
el reconeixement de les individualitats de tot l’alumnat, independentment del
seu sexe, potenciant així la igualtat real d’oportunitats.
La
igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions
i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.
La
coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat
educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de
limitacions estereotipades per a cada gènere.
Com hem d’entendre el maltractament
El maltractament és una conducta social per naturalesa, qualsevol acte que vulneri la integritat física, psíquica, sexual, econòmica. L'acció comporta:
_ Maltractament sexual, emocional o psicològic, l'econòmic, la negligència, l'abandó i qualsevol vulneració de drets.
EL BULLYING
El Bullying és agredir o humiliar a una altra persona, mitjançant insults, burles, divulgant rumors falsos, agressions físiques o fer el buit, a algú, de forma intencionada.
Aquest assetjament es pot fer en persona, per escrit, boca a boca, a través de les xarxes socials, etc...
Dins de les escoles hi ha plans d'actuacció per prevenir, detectar i poder actuar, però tot i així és molt complicat poder acabar amb el bullying.
Cal seguir esforçar-nos en la prevenció d'aquests conflictes que són cada cop més presents a les nostres vides.
Encara hi ha molta feina a fer per irradicar-ho
Podreu trobar més informació a els articles següents:
https://linainfants.blogspot.com/2015/09/bullying-infantil.html
https://linainfants.blogspot.com/2020/05/lassetjament-escolar-lassetjament.html
La coeducació permet explorar el maltractament entre iguals per ells mateixos...
D’ aquesta manera la coeducació, és el sistema a que ajuda a prevenir d’arrel les violències. Voler-ho fer diferent.
_ L'amistat i la convivència
_ La diversitat afectiva i sexual
_ L’educació afectiva i sexual
_ Les emocions
_ Les noves masculinitats
_ De prevenció de l’assetjament o de bullying
_ Prevenció de la violència de gènere
_ De resolució de conflictes
_ De revisió d’estereotips de gènere
Llibres per més de 12 anys, convenients també per adults..
LA NOIA
OCELL
Sandy Stark Mª MGINNIS
La
December, només té onze anys, però ja sap quin és el seu destí:
Es
convertirà en ocell. Sent que té la capacitat de superar qualsevol cosa!
Un dia no gaire llunyà, de la cicatriu que té a l'esquena li sortiran unes ales i arrencarà a volar lluny, molt lluny. I abandonarà la casa d'acollida on ara s'està
Però abans ha d’entrenar molt dur, perquè
volar no és fàcil.
Els adults que l'envolten sospiten, fan preguntes. Però, la December no els explica quins són els seus plans. Ella saps que no se la creurien, d'aquesta manera fingeix normalitat fins que arribi el moment, que cada dia és més a prop. Estarà a punt!
Una història de transformació i resiliència, de superació.
Aquest llibre és molt recomanable per a tothom!
WONDER
R.J.
Palacio, Ed. La Campana.
Wonder ha posat sobre la taula l’assetjament escolar.
És la narració en primera persona de l’August, un nen que té una greu
malformació a la cara i va a l’escola per primera vegada, on descobrirà
l’amistat i l’assetjament.
Han fet una pel·lícula. De molt èxit!
L’autora ha escrit altres novel·les, relacionades des del punt de vista de
les persones que envolten l’August: (1)
El capítol del Julian, (2) La llibreta del professor Browne, (3) Plutó,
i (4) Charlotte.
LA MOSCA, ASSETJAMENT A LES AULES
Gemma
Pasqual, Ed. Perifèric.
Una novel·la que ens narra la història de la Isona, una jove que canvia
d’institut fugint del seu passat.
Però, al nou institut es tornarà a trobar amb l’assetjament i tornarà a
enfrontar-se a l’angoixa, la port i la vulnerabilitat… un remolí d’emocions i
de malsons que li trasbalsaran de nou la vida.
Aquesta vegada serà diferent, la Isona trobarà com enfrontar-se al bullying.
Marie-Aude
Murail, Ed. Estrella Polar.
Aquesta novel·la ens parla de la relació entre dos germans d’una manera
molt transparent, dolça i emocionant.
En Kléber s’encarrega del seu germà, en Simple, de la millor manera que
pot, amb amor i paciència… tot i que de vegades també n’acaba una mica fart.
En Kléber fa batxillerat, és molt valent i està molt cansat
d’ocupar-se d’en Simple.
En Kléber, ha hagut de madurar abans que la resta de joves, la responsabilitat per ajudar al seu germà, resulta ser un caos, però sen sortirà, amb ajuda evidentment.
Ens ensenya com les relacions
encara que difícils poden tirar endavant.
DUNA – DIARI D’UN ESTIU
Muriel Villanueva, Ferran Orta, Ed. Babulinka Books.
Una novel·la narrada com a diari íntim, la Duna, una noia de 12 anys que passa l’estiu a casa del seu avi. La Duna durant aquest estiu coneixerà un noi que la farà trontollar i amb qui descobreix la complexitat de les relacions i la transsexualitat.
Una lectura exquisida i emocionant.
Una història sobre les emocions, l’amistat,
el dol, l’amor, el dolor, els dubtes, els canvis físics i emocionals de
l’adolescència…
LA RÀBIA Lolita Bosch, Ed. Amsterdam llibres.
La ràbia emociona, remou les entranyes.
La Lolita Bosch ens explica les seves vivències com a
víctima del bullying fa més de 30 anys. Ha hagut de recórrer un llarg camí per
poder-ho explicar.
És un bon text perquè els adolescents
reflexionin sobre l’assetjament; les
víctimes, els maltractadors i els observadors.
Treballar les emocions, l'amistat i la convivència, prevenció de l’assetjament.
PRIMAVERA PER A PALMER Rosa Sanchís, Ed. Tandem.
En Palmer és un noi modern:
Igualitari, que recolza les dones, que es qüestiona i
està obert a una nova masculinitat.
És molt bon estudiant, no violent, té molts amics… però una colla de nois masclistes i violents comença a assetjar-lo i en Palmer es va enfonsant en la soledat i la desesperació.
Fa
reflexionar molt sobre l’assetjament, les noves masculinitats, les emocions més
profundes del protagonista, els estereotips i l’amistat.
INVISIBLE Eloy Moreno, Ed. Nube de Tinta
Em sento obligada a fer cinc cèntims, sobre Eloy Moreno, és un apassionat
per l’escriptura, aquesta passió el va empènyer a la autopublicació.
Els seus
escrits giren envers el fet d’entendre el món.
Ens cal aprendre a canviar la mirada, i tenir recursos d’ajuda
davant les injustícies, davant les diferències. Ens cal
aprendre!
Com diu l’ Eloy Moreno" hem d’aprendre a mirar el que sembla invisible"
Com d’important és la nostra actitud davant qualsevol situació!
Invisible és una gran oportunitat per a tots per aprendre a fer visible, tal és així, que portaran aquesta gran obra al cinema.
Si respecten la seva narració serà tot un èxit.
La trama planteja un succés, que els infants coneixen però els
adults no, la qual cosa suposa un "puzle" que fa que durant part del llibre, el lector no sap molt bé el que està passant.
La història s'interroga
sobre dues qüestions:
_ Qui no ha desitjat alguna vegada ser invisible i qui
no ha desitjat alguna vegada deixar de ser-ho.
A l’acabar el llibre, com a reflexió:"A partir d'ara tindran els ulls més oberts".
Inclou propostes d'activitats, dinàmiques i fragments de text seleccionats, que poden ajudar a desgranar l'obra tant des d'un acostament personal com en grup.
PARAULES EMMETZINADES Maite Carranza, Ed. Edebé.
Paraules emmetzinades és una novel·la d’intriga que gira al
voltant de la violència de gènere i els abusos sexuals.
La història, es centra en un dia viscut a contrarellotge per tres persones relacionades amb el cas de la Bàrbara Molina, desapareguda violentament quan tenia 15 anys.
Quatre anys després de la seva desaparició apareixen noves proves sobre el cas
i obren noves possibilitats de resoldre.
Una denúncia valenta dels abusos sexuals infantils i les seves conseqüències devastadores. Marca la violència de gènere, abusos sexuals infantils.
Què li passa a la Uma? Raquel Díaz
Ningú sap que li passa a la
Uma, la seva mirada està com perduda, i els seus silencis són interminables.
Serà què s’està fent gran, pensa la seva mare.
Uma està trista, la seva realitat és que pateix assetjament escolar.
ULLS VERDS
Joyce Carol, Ed. Cruïlla.
Ulls verds és la veu interior de la Frankie, una noia de 14 anys que és filla d’un presentador de televisió molt famós, maltractador i violent.
La seva mare, ella i la seva germana pateixen
constantment la violència del seu pare fins que arriba un dia en què la mare
desapareix.
La Frankie comença a qüestionar-s’ho tot i té
dificultats per enfrontar-se a la realitat.
És una novel·la escrita com a thriller i amb molta
intriga i trama psicològica.
SOMRIURE
Raina Telgemeier
Somriure és una novel·la gràfica autobiogràfica escrita per Raina Telgemeier.
Raina només vol ser normal, però després d’una reunió de scouts, ensopega i cau, trencant-se així les dents, a partir d’aquí tot és complicat, una operació, correctors dentals, inclòs ha de portar casc, tot es complica més degut als seus amics, que sembla ser que no ho són tant.
Persèpolis és l’autobiografia d’una dona iraniana nascuda a Teheran l’any 1969.
Desgrana la història del seu país a través de vinyetes, des d’una mirada femenina, crítica i directa. La introducció del vel a la vida social, la separació per sexes a les escoles, les revoltes d’estudiants,…
Una
història que ens farà reflexionar sobre la igualtat de gènere, els estereotips,
la violència…
OCELL BLANC R.J. Palacio
Assetjament i violència de gènere
L’assetjament i la violència de gènere, dos termes diferents però, alhora relacionats, l’un ens porta a l’altre, des de la mirada del que maltracta, un esser humà amb problemes personals, frustrat, insegur, i prepotent
alhora com a mitja de defensa, de relacionar-se a la vida.
No podem identificar un perfil concret, els factor de risc venen determinats per les característiques familiars, personals, socials o culturals que fan que augmenti la probabilitat que es produexi una situació de maltractament.
Factors de risc
Persona maltractada: El seu sexe, la seva edat, situacions de dependència funcional,(física, psíquica o econòmica). Situació d'aillament social.
Persona responsable del maltractament:
_ Deteriorament cognitiu, poca tolerància a la fustració, baixa capacitat d'autocontrol.
_ Trastorn de la personalitat o de la conducta.
_ Sobrecarga emocional o física. Ús de substàncies tòxiques( fàrmacs, alcohol, ...).
_ Precarietat econòmica, aiïllament social. Violència incorporada i apresa.
Àmbits on pot ocorre:
_ Familiar i/o domèstic: Contextos de confiança dins la xarxa familiar, entorns propers o persones cuidadores professionals.
_ Àmbit institucional: Més referents a persones grans, com a centres de dia, sociosanitaris, residències...
_ Àmbit d'estructura social: Barreres o actes discriminatoris pel fet de ser gran, vinculats a la manca de recursos socials, de salut, i jurídics de les administracions i d'altres estructures socials.
Cognitives: Coneixement de l'entorn, comprensió de la realitat física i social, estimulació
Emocionals i socials: Afectivitat, creació de vincles, sentiments, interacció amb altres.
Maltractament infantil és tota acció, per omissió o tracte negligent, no accidental, que priva a l'infant del seu benestar i dels seus drets. Que amenaci o interfereixi en el seu desenvolupament, físic o/ i social.
En quan els infants, hi ha diferents raons, aparentment sense importància, que poden portar a l’assetjament:
_ Buscar
el reconeixement dels companys.
_ La
por a ser la persona agredida, deixant-se emportar per altres.
_ Problemes
en el seu entorn, familiar o altres. Normalment d’afectivitat.
_ Al
sentir-se líders.
_ Pot
veure com una amenaça a la víctima, real o no.
_ Durant
la construcció de la pròpia identitat, en contra de tot el que és diferent.
_ La societat, raons com la competitivitat, ser el millor, entre altres.
Treballar les nostres emocions, des d’entendre el perquè ens sentim així, poder gestionar aquest sentiment en un entorn familiar, escolar, social empàtic i obert a les diferencies, donat que tots són iguals i alhora ben diferents, tots tenim diferents trets que ens diferencien de la resta, i és el millor de nosaltres.
Ens cal aprendre a entendre que sempre hi ha un sentiment, darrera de qualsevol succés hi ha una reacció, causa/efecte. La vida sovint passa tan de presa, que moltes vegades no dona temps a poder gestionar tot el que passa. Però si ens sentim acceptats, estimats, segurs del nostre entorn i de nosaltres mateixos, podrem gestionar qualsevol succés, sense recorre a la violència, a l’agressió tan física com a psíquica.
Tot allò també ens ajudarà a saber que s’ha de fer en molts moments, ens cal entendre que tots podem ser víctimes i maltractadors. En algun moment de la nostra vida, i que moltes més vegades són aquelles persones que veuen el que passa i no fan res.
Si agreden algú davant nostre i no fem res per evitar-ho, ens convertiría directament en còmplices de l'acte de violència.
Reforçant el poder de l'agressor.
Això no ens ho podem permetre!
Com adults hem de reforçar la amistat, la solidaritat, l'empatia...
Davant
les injustícies hem d’alçar la veu, hem d'aprendre a veure l’invisible!
El petit príncep ja ho deia!