miércoles, 2 de diciembre de 2020

Coeducació, Bullying

 

Coeducació

La coeducació és l’acció educativa basada en el reconeixement de les individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe, potenciant així la igualtat real d’oportunitats.

La igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.

La coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere.

Una bona acció coeducadora, ha d’englobar el centre educatiu, l’aula i l’entorn, és bàsic per prevenir la violència en general, per reduir conductes de risc i facilitar la detecció prematura de relacions abusives.

Com hem d’entendre el maltractament

El maltractament és una conducta social per naturalesa, qualsevol acte que vulneri la integritat física, psíquica, sexual, econòmica. L'acció comporta: 

_ Maltractament sexual, emocional o psicològic, l'econòmic, la negligència, l'abandó i qualsevol vulneració de drets.

EL BULLYING

El Bullying és agredir o humiliar a una altra persona, mitjançant insults, burles, divulgant rumors falsos, agressions físiques o fer el buit, a algú, de forma intencionada. 
Aquest assetjament es pot fer en persona, per escrit, boca a boca, a través de les xarxes socials, etc...

Dins de les escoles hi ha plans d'actuacció per prevenir, detectar i poder actuar, però tot i així és molt complicat poder acabar amb el bullying.

 Cal seguir esforçar-nos en la prevenció d'aquests conflictes que són cada cop més presents a les nostres vides.

Encara hi ha molta feina a fer per irradicar-ho

Podreu trobar més informació a els articles següents:

https://linainfants.blogspot.com/2015/09/bullying-infantil.html

https://linainfants.blogspot.com/2020/05/lassetjament-escolar-lassetjament.html

La coeducació permet explorar el maltractament entre iguals per ells mateixos...

D’ aquesta manera la coeducació, és el sistema a que ajuda a prevenir d’arrel les violències. Voler-ho fer diferent.

Els llibres, ens ajuden, i com us dic sempre, les biblioteques van ben plenes!
Mitjançant els llibres, cal triar temes que puguin encoratjar, temes com:

_ L'amistat i la convivència

_ La diversitat afectiva i sexual

_ L’educació afectiva i sexual

_ Les emocions

_ Les noves masculinitats

_ De prevenció de l’assetjament o de bullying

_ Prevenció de la violència de gènere

_ De resolució de conflictes

_ De revisió d’estereotips de gènere

Llibres per més de 12 anys, convenients també per adults..


LA NOIA OCELL

Sandy Stark Mª MGINNIS

La December, només té onze anys, però ja sap quin és el seu destí:

Es convertirà en ocell. Sent que té la capacitat de superar qualsevol cosa!

Un dia no gaire llunyà, de la cicatriu que té a l'esquena li sortiran unes ales i arrencarà a volar lluny, molt lluny. I abandonarà la casa d'acollida on ara s'està

Però abans ha d’entrenar molt dur, perquè volar no és fàcil.

Els adults que l'envolten sospiten, fan preguntes. Però, la December no els explica quins són els seus plans.  Ella saps que no se la creurien, d'aquesta manera fingeix normalitat fins que arribi el moment, que cada dia és més a  prop. Estarà a punt!

Una història de transformació i resiliència, de superació.

Aquest llibre és molt recomanable per a tothom!

WONDER

R.J. Palacio, Ed. La Campana.

Wonder  ha posat sobre la taula l’assetjament escolar.

És la narració en primera persona de l’August, un nen que té una greu malformació a la cara i va a l’escola per primera vegada, on descobrirà l’amistat i l’assetjament.

Han fet una pel·lícula. De molt èxit! 

L’autora ha escrit altres novel·les, relacionades des del punt de vista de les persones que envolten l’August: (1) El capítol del Julian, (2) La llibreta del professor Browne, (3) Plutó, i (4) Charlotte.

 En un món on el bullying s’ha convertit en una epidèmia, llibres així ofereixen una nova mirada, necessària a la nostra societat.

LA MOSCA, ASSETJAMENT A LES AULES

Gemma Pasqual, Ed. Perifèric.

Una novel·la que ens narra la història de la Isona, una jove que canvia d’institut fugint del seu passat.

Però, al nou institut es tornarà a trobar amb l’assetjament i tornarà a enfrontar-se a l’angoixa, la port i la vulnerabilitat… un remolí d’emocions i de malsons que li trasbalsaran de nou la vida.

Aquesta vegada serà diferent, la Isona trobarà com enfrontar-se al bullying.

 Reflexa la situació que molts joves tenen, a  La Mosca, podran trobar respostes i solucions a els problemes que envolten l’assetjament escolar.

SIMPLE

Marie-Aude Murail, Ed. Estrella Polar.

Aquesta novel·la ens parla de la relació entre dos germans d’una manera molt transparent, dolça i emocionant.

En Kléber s’encarrega del seu germà, en Simple, de la millor manera que pot, amb amor i paciència… tot i que de vegades també n’acaba una mica fart.

 En Simple és especial, sap comptar a tota velocitat, juga amb Playmobils i amb els homenets amagats als telèfons. Té vint-i-dos anys d’edat civil i tres d’edat mental.

En Kléber fa batxillerat, és molt valent i està molt cansat d’ocupar-se d’en Simple.

En Kléber, ha hagut de madurar abans que la resta de joves, la responsabilitat  per ajudar al seu germà, resulta ser un caos, però sen sortirà, amb ajuda evidentment.

Ens ensenya com les relacions encara que difícils poden tirar endavant.

 

DUNA – DIARI D’UN ESTIU

Muriel VillanuevaFerran Orta, Ed. Babulinka Books.

Una novel·la narrada com a diari íntim, la Duna, una noia de 12 anys que passa l’estiu a casa del seu avi. La Duna durant aquest estiu coneixerà un noi que la farà trontollar i amb qui descobreix la complexitat de les relacions i la transsexualitat.

Una lectura exquisida i emocionant.

Una història sobre les emocions, l’amistat, el dol, l’amor, el dolor, els dubtes, els canvis físics i emocionals de l’adolescència…

 Més de 14 anys

LA RÀBIA  Lolita Bosch, Ed. Amsterdam llibres.

La ràbia emociona, remou les entranyes.

La Lolita Bosch ens explica les seves vivències com a víctima del bullying fa més de 30 anys. Ha hagut de recórrer un llarg camí per poder-ho explicar.

És un bon text perquè els adolescents reflexionin sobre l’assetjament; les víctimes, els maltractadors i els observadors.

Treballar les emocions, l'amistat i la convivència, prevenció de l’assetjament.

PRIMAVERA PER A PALMER  Rosa Sanchís, Ed. Tandem.

En Palmer és un noi modern:

Igualitari, que recolza les dones, que es qüestiona i està obert a una nova masculinitat.

És molt bon estudiant, no violent, té molts amics… però una colla de nois masclistes i violents comença a assetjar-lo i en Palmer es va enfonsant en la soledat i la desesperació. 

Fa reflexionar molt sobre l’assetjament, les noves masculinitats, les emocions més profundes del protagonista, els estereotips i l’amistat.

 

INVISIBLE Eloy Moreno, Ed. Nube de Tinta

Em sento obligada a fer cinc cèntims, sobre Eloy Moreno, és un apassionat per l’escriptura, aquesta passió el va empènyer a la autopublicació.

Els seus escrits giren envers el fet d’entendre el món.

 Ens cal aprendre a canviar la mirada, i tenir recursos d’ajuda davant les injustícies, davant les diferències.  Ens cal aprendre!

 Invisible, és un llibre que hauríem de llegir tots, grans.

Com diu l’ Eloy Moreno" hem d’aprendre a mirar el que sembla invisible" 

Com d’important és la nostra actitud davant qualsevol situació! 

Invisible és una gran oportunitat per a tots per aprendre a fer visible, tal és així, que portaran aquesta gran obra al cinema.

Si respecten la seva narració serà tot un èxit.

 Al llibre, l’Eloy, assumint la mirada i el llenguatge d'un infant, pretén provocar sentiments que arribin "encara més endins dels lectors".

La trama planteja un succés, que els infants coneixen però els adults no, la qual cosa suposa un "puzle" que fa que durant part del llibre, el lector no sap molt bé el que està passant.

La història s'interroga sobre dues qüestions: 

_ Qui no ha desitjat alguna vegada ser invisible i qui no ha desitjat alguna vegada deixar de ser-ho.

A l’acabar el llibre, com a reflexió:"A partir d'ara tindran els ulls més oberts".

 El llibre, compta amb una guia didàctica per  treballar amb el llibre.

Inclou propostes d'activitats, dinàmiques i fragments de text seleccionats, que poden ajudar a desgranar l'obra tant des d'un acostament personal com en grup.

 


PARAULES EMMETZINADES    Maite Carranza, Ed. Edebé.

Paraules emmetzinades és una novel·la d’intriga que gira al voltant de la violència de gènere i els abusos sexuals.

 La història, es centra en un dia viscut a contrarellotge per tres persones relacionades amb el cas de la Bàrbara Molina, desapareguda violentament quan tenia 15 anys. 

Quatre anys després de la seva desaparició apareixen noves proves sobre el cas i obren noves possibilitats de resoldre.

Una denúncia valenta dels abusos sexuals infantils i les seves conseqüències devastadores. Marca la violència de gènere, abusos sexuals infantils.

Què li passa a la Uma? Raquel Díaz

Ningú sap que li passa a la Uma, la seva mirada està com perduda, i els seus silencis són interminables. Serà què s’està fent gran, pensa la seva mare.

Uma està trista, la seva realitat és que pateix assetjament escolar.


ULLS VERDS  

Joyce Carol, Ed. Cruïlla.

Ulls verds és la veu interior de la Frankie, una noia de 14 anys que és filla d’un presentador de televisió molt famós, maltractador i violent.

La seva mare, ella i la seva germana pateixen constantment la violència del seu pare fins que arriba un dia en què la mare desapareix.

La Frankie comença a qüestionar-s’ho tot i té dificultats per enfrontar-se a la realitat.

És una novel·la escrita com a thriller i amb molta intriga i trama psicològica.

SOMRIURE 

Raina Telgemeier

Somriure és una novel·la gràfica autobiogràfica escrita per Raina Telgemeier.

Raina només vol ser normal, però després d’una reunió de scouts, ensopega i cau, trencant-se així les dents, a partir d’aquí tot és complicat, una operació, correctors dentals, inclòs ha de portar casc, tot es complica més degut als seus amics, que sembla ser que no ho són tant.


 PERSÈPOLIS – INTEGRAL (NOVEL·LA GRÀFICA)                                            Marjane Satrapi, Ed. Norma còmics.

Persèpolis és l’autobiografia d’una dona iraniana nascuda a Teheran l’any 1969. 

Desgrana la història del seu país a través de vinyetes, des d’una mirada femenina, crítica i directa. La introducció del vel a la vida social, la separació per sexes a les escoles, les revoltes d’estudiants,… 

Una història que ens farà reflexionar sobre la igualtat de gènere, els estereotips, la violència…

OCELL BLANC  R.J. Palacio

 Si hem llegit Wonder, recordarem a en Julian, a Ocell Blanc s’explica la història de la seva àvia. Una nena jueva que es va haver d’amagar dels nazis a França. La Sara.


Assetjament i violència de gènere

L’assetjament i la violència de gènere, dos termes diferents però, alhora relacionats, l’un ens porta a l’altre, des de la mirada del que maltracta, un esser humà amb problemes personals, frustrat, insegur, i prepotent alhora com a mitja de defensa, de relacionar-se a la vida.

 La imatge de l’agressor ens porta a persones rudes, incapaces de gestionar la seva vida d’una forma respectuosa amb el que suposadament ell/ella veu més dèbil. Degut segurament a no gestionar bé les seves emocions, ja sigui un infant, o bé una persona adulta.

No podem identificar un perfil concret, els factor de risc venen determinats per les característiques familiars, personals, socials o culturals que fan que augmenti la probabilitat que es produexi una situació de maltractament.

Factors de risc

Persona maltractada: El seu sexe, la seva edat, situacions de dependència funcional,(física, psíquica o econòmica). Situació d'aillament social.

Persona responsable del maltractament: 

_ Deteriorament cognitiu, poca tolerància a la fustració, baixa capacitat d'autocontrol.

 _ Trastorn de la personalitat o de la conducta. 

_  Sobrecarga emocional o física. Ús de substàncies tòxiques( fàrmacs, alcohol, ...). 

_ Precarietat econòmica, aiïllament social. Violència incorporada i apresa.

Àmbits on pot ocorre:

_ Familiar i/o domèstic: Contextos de confiança dins la xarxa familiar, entorns propers o persones cuidadores professionals.

_ Àmbit institucional: Més referents a persones grans, com a centres de dia, sociosanitaris, residències...

_ Àmbit d'estructura social: Barreres o actes discriminatoris pel fet de ser gran, vinculats a la manca de recursos socials, de salut, i jurídics de les administracions i d'altres estructures socials. 


Infants 

Cal tenir clar les necessitats de la infància...

Biològiques: Alimentació, son,  cura de la salut, higiene...

Cognitives: Coneixement de l'entorn, comprensió de la realitat física i social, estimulació

Emocionals i socials: Afectivitat, creació de vincles, sentiments, interacció amb altres.

Maltractament infantil  és tota acció, per omissió o tracte negligent, no accidental, que priva a l'infant del seu benestar i dels seus drets. Que amenaci o interfereixi en el seu desenvolupament, físic o/ i social.

En quan els infants, hi ha diferents raons, aparentment sense importància, que poden portar a l’assetjament:

 _ La rialla fàcil, a costa d’un altre, sentint-se popular o poderós

_ Buscar el reconeixement dels companys.

_ La por a ser la persona agredida, deixant-se emportar per altres.

_ Problemes en el seu entorn, familiar o altres. Normalment d’afectivitat.

_ Al sentir-se líders.

_ Pot veure com una amenaça a la víctima, real o no.

_ Durant la construcció de la pròpia identitat, en contra de tot el que és diferent.

_ La societat, raons com  la competitivitat, ser el millor, entre altres.

 Això ens porta a saber quan d’important és educar en els valors de respecte, en la comunicació, la seguretat, l’estima, l’acceptació de si mateix i als altres.

Treballar les nostres emocions, des d’entendre el perquè ens sentim així, poder gestionar aquest sentiment en un entorn familiar, escolar, social empàtic i obert a les diferencies, donat que tots són iguals i alhora ben diferents, tots tenim diferents trets que ens diferencien de la resta, i és el millor de nosaltres.

Ens cal aprendre a entendre que sempre hi ha un sentiment, darrera de qualsevol succés hi ha una reacció, causa/efecte. La vida sovint passa tan de presa, que moltes vegades no dona temps a poder gestionar tot el que passa. Però si ens sentim acceptats, estimats, segurs del nostre entorn i de nosaltres mateixos, podrem gestionar qualsevol succés, sense recorre a la violència, a l’agressió tan física com a psíquica.

Tot allò també ens ajudarà a saber que s’ha de fer en molts moments, ens cal entendre que tots podem ser víctimes i maltractadors. En algun moment de la nostra vida, i que moltes més vegades són aquelles persones que veuen el que passa i no fan res. 

Si agreden algú davant nostre i no fem res per evitar-ho, ens convertiría directament en còmplices de l'acte de violència.  

Reforçant el poder de l'agressor. 

Això no ens ho podem permetre!   

Com adults hem de reforçar la amistat, la solidaritat, l'empatia... 


Davant les injustícies hem d’alçar la veu, hem d'aprendre a veure l’invisible!

El petit príncep ja ho deia!