martes, 20 de noviembre de 2018

Inici a la lectura d'Infants


Els infants i la lectura

Inici a la lectura

Com ja hem comentat en diferents ocasions els infants  aprenen i adquireixen hàbits per repetició o per imitació, per tant l’afició lectora també s’aprèn així.

Com tots sabeu ningú neix sabent llegir i encara menys essent lector!

Quan arriba el moment de conèixer les primeres lletres, de començar a unir-les i construir paraules, de començar a llegir, els infants pràcticament tots, solen tenir un gran entusiasme, però si aquets infants estan estimulats amb la lectura quotidiana, serà molt més fàcil per ells, i aviat voldran compartir-ho amb vosaltres.

Dins de l’escola els educadors 
Durant aquesta etapa d’inici lectora, hem de fer que els infants s’estimen els llibres. 
Comentaris sobre l’aportació dels llibres, cinc minuts diaris de lectura en veu alta a la classe, troba la lectura més adient a cada moment, recomanacions entusiastes als infants, tot això ajudarà a obrir l’interès dels infants per els llibres, per voler llegir, però dins de l’escola no hi ha prou temps per aconseguir-ho, a casa s’ha de continuar aquest aprenentatge amb il·lusió i molt d’interès.


Compromís amb la lectura
Hem de ser conscients dels beneficis que té la lectura, el fet de llegir un conte als nostres fills cada dia i gaudir d’aquest moment amb ells, ja els hi ajudarà força a l’hora de començar a llegir, no obstant a casa hauria de llegir  durant cinc minuts davant d’un adult, això facilitarà l’aprenentatge.

Compartir la lectura
Com a pares i mares compartir amb els vostres fills el llegir junts, és una de les activitats que generen més proximitat i satisfacció.                                                               
Per els infants tenir l’atenció d’un adult és molt valuós. Acompanyar-los a la lectura els farà sentir-se segurs i ajudarà a veure la lectura més oberta i no com obligació.
Llegir és important i no deixar de ser un ‘altre etapa d’aprenentatge...

·         Hem de valorar positivament tot el procés, si ho fa bé afirmarem i corregirem subtilment amb paciència quan no ho faci.
·         Seguirem explicant el conte cada dia, aquest l’interpretem nosaltres, és el nostre moment amb ells i ha de continuar, doncs podria tenir un efecte contradictori. Com que ja començo a llegir els pares no m’expliquen contes, podria ser negatiu. Quan ja sapiguem més de llegir potser voldran llegir ells, però normalment volen que siguin els adults els que expliquin les histories.
·         Tenir sempre a l’abast dels infants els llibres també ajudarà molt en aquesta etapa.

·         Parlar de quin llibre podrem comprar o d’anar a la biblioteca a agafa un de nou, explicant tot el funcionament de la biblioteca amb facilitat, com que aquí tenen quasi tots els llibres i estan a l’abast de tots, els hem de compartir, durant uns dies el podem tenir nosaltres i després haurem de tornar per que ho puguin llegir altres,  A molts infants els hi obre l’interès pels llibres el funcionament de les biblioteques i el fet de veure’ls tots allà tan ben posats i cuidats.

LLegir en Família    
       També hi ha fires del llibre, Sant Jordi, sales culturals, compartir plegats aquestes activitats.
·         Llegir amb ells i parlar de llibres també facilitarà aquesta etapa, convertint-la en un hàbit, fomentarà en el infant que la lectura formi part de la seva vida. No tan sols a l’ escola durant l’aprenentatge  sinó en els seus millors moments.
·         Crear un espai a casa de lectura, un racó amb bona llum, tranquil. 
      Els ajudarà molt quan ja comencen a haver de llegir els llibres que cada curs proposen a l’escola.    Tenir un horari de lectura al dia, que podria compartir amb altres membres de la família, cadascú la seva lectura, també seria beneficios.
·         Que els llibres formen part dels regals d’aniversari i festes. Aquí hem d’encertar l’elecció i saber que els interessa més. També podem convidar als infants a regalar a companys, amics, familiars...llibres. 
    

     Que siguin ells qui hagin d’escollir un llibre valorant els interessos de la persona que l’ha de rebre.
·         Animeu als infants a escriure si veieu que els hi agrada. Quan son petits poden jugar amb els llibres de moltes maneres: dibuixant els protagonistes, amb disfresses, representacions teatrals, fen diàlegs curts inventats.

·         Caldrà ser constants i vigilar que no perdin l’afició. Doncs la lectura i els llibres poden ser un vincle afectiu extraordinari que podreu mantenir tota la vida. No els hi deixeu sols quan ja siguin lectors autònoms, penseu que això els hi facilitarà l’estudi i per tant l’aprenentatge i que quan entrin en l’adolescència serà un moment crític i quan més constància millor.



Propera entrada:
Les primeres lletres