Els infants i la lectura
Inici a la lectura
Com ja hem comentat en
diferents ocasions els infants aprenen i
adquireixen hàbits per repetició o per imitació, per tant l’afició lectora
també s’aprèn així.
Com tots sabeu ningú neix sabent llegir i encara menys essent lector!
Quan
arriba el moment de conèixer les primeres lletres, de començar a unir-les i
construir paraules, de començar a llegir, els infants pràcticament tots, solen
tenir un gran entusiasme, però si aquets infants estan estimulats amb la
lectura quotidiana, serà molt més fàcil per ells, i aviat voldran compartir-ho
amb vosaltres.
Dins de l’escola els educadors
Durant aquesta etapa d’inici lectora, hem de fer que
els infants s’estimen els llibres.
Comentaris sobre l’aportació dels llibres,
cinc minuts diaris de lectura en veu alta a la classe, troba la lectura més
adient a cada moment, recomanacions entusiastes als infants, tot això ajudarà a
obrir l’interès dels infants per els llibres, per voler llegir, però dins de
l’escola no hi ha prou temps per aconseguir-ho, a casa s’ha de continuar aquest
aprenentatge amb il·lusió i molt d’interès.
Compromís amb la lectura
Hem de
ser conscients dels beneficis que té la lectura, el fet de llegir un conte als
nostres fills cada dia i gaudir d’aquest moment amb ells, ja els hi ajudarà
força a l’hora de començar a llegir, no obstant a casa hauria de llegir durant cinc minuts
davant d’un adult, això facilitarà l’aprenentatge.
Compartir la lectura
Com a pares i mares compartir amb els vostres fills
el llegir junts, és una de les activitats que generen més proximitat i
satisfacció.
Per els infants tenir l’atenció d’un adult és molt valuós.
Acompanyar-los a la lectura els farà sentir-se segurs i ajudarà a veure la
lectura més oberta i no com obligació.
Llegir és important i no deixar de ser un
‘altre etapa d’aprenentatge...
·
Hem de
valorar positivament tot el procés, si ho fa bé afirmarem i corregirem subtilment
amb paciència quan no ho faci.
·
Seguirem
explicant el conte cada dia, aquest l’interpretem nosaltres, és el nostre
moment amb ells i ha de continuar, doncs podria tenir un efecte contradictori.
Com que ja començo a llegir els pares no m’expliquen contes, podria ser
negatiu. Quan ja sapiguem més de llegir potser voldran llegir ells, però
normalment volen que siguin els adults els que expliquin les histories.
·
Tenir
sempre a l’abast dels infants els llibres també ajudarà molt en aquesta etapa.
·
Parlar
de quin llibre podrem comprar o d’anar a la biblioteca a agafa un de nou,
explicant tot el funcionament de la biblioteca amb facilitat, com que aquí
tenen quasi tots els llibres i estan a l’abast de tots, els hem de compartir,
durant uns dies el podem tenir nosaltres i després haurem de tornar per que
ho puguin llegir altres, A molts infants
els hi obre l’interès pels llibres el funcionament de les biblioteques i el fet
de veure’ls tots allà tan ben posats i cuidats.
També
hi ha fires del llibre, Sant Jordi, sales culturals, compartir plegats aquestes
activitats.
·
Llegir
amb ells i parlar de llibres també facilitarà aquesta etapa, convertint-la en
un hàbit, fomentarà en el infant que la lectura formi part de la seva vida. No
tan sols a l’ escola durant l’aprenentatge sinó en els seus millors moments.
·
Crear
un espai a casa de lectura, un racó amb bona llum, tranquil.
Els ajudarà molt
quan ja comencen a haver de llegir els llibres que cada curs proposen a
l’escola. Tenir un horari de lectura al dia, que podria compartir amb altres
membres de la família, cadascú la seva lectura, també seria beneficios.
·
Que els
llibres formen part dels regals d’aniversari i festes. Aquí hem d’encertar
l’elecció i saber que els interessa més. També podem convidar als infants a
regalar a companys, amics, familiars...llibres.
Que siguin ells qui hagin
d’escollir un llibre valorant els interessos de la persona que l’ha de rebre.
·
Animeu
als infants a escriure si veieu que els hi agrada. Quan son petits poden jugar
amb els llibres de moltes maneres: dibuixant els protagonistes, amb disfresses,
representacions teatrals, fen diàlegs curts inventats.
·
Caldrà
ser constants i vigilar que no perdin l’afició. Doncs la lectura i els llibres
poden ser un vincle afectiu extraordinari que podreu mantenir tota la vida. No
els hi deixeu sols quan ja siguin lectors autònoms, penseu que això els hi
facilitarà l’estudi i per tant l’aprenentatge i que quan entrin en
l’adolescència serà un moment crític i quan més constància millor.
Propera entrada: Les primeres lletres
No hay comentarios:
Publicar un comentario