lunes, 27 de junio de 2016

Adquisició d'hàbits alimentaris


La familia és el principal referent

L'aprenentange hi juga un paper molt important!
Quants àpats cal que facin els nens/es?
Tres àpats principals: esmorzar, dinar i sopar.
I dos o tres complementaris, esmorzar a mig matí, berenar i ressopó.  
És molt important respectar els horaris i no saltar-se'n cap.

Què s'ha de menjar?
De forma equilibrada i variada de tot. Per aquesta raó és millor planificar els plats.




  • Dos àpats principals haurien d'incloure verdura (cuita o crua) o llegum.
  • Cal prendre com a mínim 2-3 peces de fruita al dia. Postres.
  • Són recomanables 2-4 racions de làctis al dia, prioritzant la llet, iogurts i formatges.
  • Carn,evitant els talls amb greix. Peix i ous.
  • L'aigua és fonamental, S'ha de facilitar que és begui aigua tant a taula com durant el dia.
  • Cal evitar determinats aliments com begudes refrescants, dolços, llaminadures, pastissos, gelats, tenen un alt contingut calòric. En moments especials! 
Quina quantitat?
Les racions per als nens han de ser inferiors que la dels adults, tot en funció de l'edat.



Com s'ha de menjar?
Ha de ser una activitat de plaer i social, s'aprèn de petits.
Hem de procurar fer un àpat principal al dia en família, sense distraccions per ser conscients del que mengem. El procès de preparació i elaboració dels àpats és molt important, participar tots. Establint uns horaris i uns bons hàbits.




L'ingesta d' aliments constitueix un procés de comunicació, de diferents emocions.

A vegades recorem al menjar per a sentir-nos millor, quan ens sentim ansiosos, avorrits o sols. La tristesa o la fustració són emocions que ens poden portar a menjar sense tenir gana o no menjar quan i com hauríem de fer-ho.




L'afecte i la nutrició

Durant el primer any de vida els infants aprenen a conèixer el món utilitzant la seva boca. La primera relació d'afecte és la que se es desenvolupa entre el nadó i els que l'alimenten. Generant així una relació bàsica que perdurarà tota la vida. 

Quan l'infant rep l'atenció adequada els seus hàbits son de benestar. Quan no és així, ja sigui per excés o per defecte, creixerà en la confusió, no podrà distingir quan té gana i quan no, això podrà dificultar en el seu futur les necessitats d'aliments o d' afecte que tingui. 
Des de petits se'ns hauria d'ajudar a identificar les emocions.

Les emocions que generalment acompanyen un ús inadequat del menjar solen ser:
Tristessa, por, ansietat, avorriment. L'ansietat destaca entre elles, els conflictes psicològics produeixen ansietat.

És bàsic que l'infant pugui aprendre a expressar               les seves emocions, com a pares i educadors ens           cal escoltar, respectar i no jutjar.
D'aquesta manera podrem evitar trastorns d'alimentació