L’estimulació sensorial
L’estimulació sensorial, fa referència a diverses
àrees:
Cadascuna d’elles capta uns estímuls que ens permeten,
desenvolupar-nos com a persones i que es treballen de manera diferent.
L’àrea auditiva
Els infants ja senten dins de la panxa
de la mare, inclòs poden diferenciar veus del seu entorn, és una habilitat
essencial, que hem d’educar des de el naixement.
Quan es adrecem als infants, amb la veu, utilitzem
diferents sons, les exclamacions, cantarelles, rialles, onomatopeies, estem
estimulant als infants a conèixer diferents sons, del seu dia a dial.
Els infants podran desenvolupar l’atenció i la concentració,
alhora que la capacitat lingüística, l’escolta i aprendrà a comunicar-se.
Cal destacar que, una bona educació auditiva, implica ser
capaç de discriminar sons, expressions, reconèixer les emocions, passa d’una
escolta passiva a una escolta activa.
Educar en l’escolta del silenci, per així passar a
discriminar els diferents sons. Ajudarà als infants a aprendre amb més
facilitat.
L’àrea visual
Es aquella que el nostre cervell rep,
envers el globus ocular, els nostres ulls.
Per detectar la resposta dels infants, en aquesta àrea, hi ha
diferents estímuls:
_ Seguiment envers els nostres moviments i d’objectes en moviment.
_ Percepció dels canvis de llum, més intensitat o menys.
_ Reaccions diferents de l’infant davant els diferents colors,
formes...
Amb nadons, els mòbils són un bon recurs, l’infant observarà
el seu moviment, nosaltres verificarem com canvia la mirada davant de cada
canvi de moviment.
Quan els hi posem davant un mirall, interactuaran amb el seu propi reflex, amb el nostre...
L’àrea tàctil
És un dels primers sentits en
desenvolupar-se, l’infant des de nadó.
Tenir un correcte sentit del tacte ens permet
conèixer i discriminar possibles perills, conèixer les diferents textures, diferència
una cosa que punxa i una que és suau...
Per saber el grau de sensibilitat d’un infant
davant una textura concreta, podem realitzar diferents activitats:
Passar diferents textures per braços i cames com
plomes, guants, boles amb relleu…Observarem la seva reacció.
Experimentar amb les diferents textures dels
aliments: llenties, pasta, arròs, farina…
L’olfactiva
A través de l’olfacte podem associar olors a persones, des de ben
petits, és un dels sentits que més utilitzen, sense gaire bé adonar-nos, les
olors es podem portar als records, a llocs, reconèixer un menjar.
Si
volem ajudar als infants a distingir les olors del seu entorn, podem ensenyar a
identificar les olors de les flors, dels diferents aliments, les fruites són molt
pràctiques per les seves diferents olors, i li sumarem l’associació, olor i
gust amb el sentit del gust...
Gustativa
El sentit del gust s’aprèn poc a poc, doncs va canviant al llarg dels anys, a mesura el nostre paladar es fa més madur.
Amb relació, per exemple, amb els aliments, tots tenim un aliment que no ens agradava i al fer-nos grans, ens pot arribar a entusiasmar.
En
els infants, introduir diferents gustos, a mesura van creixent, en el seu dia a
dia, serà molt positiu, a part d’ajudar a la maduració del paladar, el poder
identificar els diferents aliments és molt important.
Diferenciar els gustos, dolç, salat, amargant, àcid, unit a les diferents olors.
L’àrea vestibular
És l’encarregada de l’equilibri, el moviment.
L’aspecte
motriu, que ens permet agafar habilitats de moviment i equilibri, alhora de
desplaçar-nos, amb plena consciència dels moviments que fem.
L'estimulació ofereix un millor control del seu cos.
_ Generar el major nombre de sensacions a traves
de posicions posturals.
_Podem estimular passivament l'infant durant el bany, per exemple, tant les extremitats superiors
com les inferiors, amb moviments de flexió i tensió muscular.
Quan són més grans, fer altra mena de moviments,
com saltar, anar a peu coix...
Els exercicis de psicomotricitat, pujar, baixar,
girar, xutar, corre...que ens deriva a tenir consciència dels nostres
moviments, arribant a...
L’àrea propioceptiva
Consciència de la posició
del nostre cos, i dels nostres moviments. De manera segura i controlada.
Per
estimular la propioceptiva, serà de gran ajuda, fer els moviments dels
diferents animals, com els salts de les granotes, com caminar el cranc.
Exercicis de pujar i baixar, esglaons, d’una cadira...
Així
la estimulació sensorial és un procés neurològic, on les sensacions que
provenen del nostre entorn i del nostre cos, s’organitzen per donar la resposta
adequada.
Qualsevol
estimulació, ajuda a potenciar els nostres sentits, ens permeten comunicar-nos,
interactua amb altres, manifestar les nostres emocions i pensaments.
L’estimulació
dels sentits, pot ajudar als infants a evitar qualsevol problema o fer-los més
lleus, cal tenir en compte el moment maduratiu de cada infant.
Envers la capacitat visual
El primer any de l’infant
Amb els objectes del dia a dia, i les joguines ja
tenim prou, per exemple...
_ Mòbils de diferents colors, musicals...
_ Ninos de diferents colors
_ Catifes de colors, o les que s’uneixen, mena encaixos, de diferents dibuixos.
_El mirall, que sigui irrompible, l’infant s’observa el seu reflexa i de les coses que l’envolten.
_ Les llums diferents
A mesura creixen, interactuen de manera
diferent amb els mateixos objectes...
Podem ensenyar diferents objectes a l’infant i
amagar-ne un perquè el segueixi amb la mirada, el buscarà.
_ Jugar al “Tat” és un joc que els agrada molt i el van perfeccionant a mesura
es fan grans.
Activitats orientades a desenvolupar la percepció auditiva:
Sonalls, de fusta, de plàstic…
_ Peluixos i ninos que facin sorolls
_Cascavells i campanes; mantes musicals
_CD o gravacions de música variada
_Fer sonar alguns dels objectes abans esmentats procurant canviar-ne el ritme
_Parlar amb veu suau a l’infant
_Cantar-li cançons
Estimulació tàctil
_ Objectes de diferents formes i textures
_ Objectes de tocar i palpar _ Sonalls
Activitats:
_ Acaronar i fer pessigolles a l’infant en aquelles parts que són més sensibles (cara, palmell de la mà, planta dels peus…)
_ Fer massatges i en especial, després del bany
_ Posar-li a la mà diferents objecte, perquè els pugui manipular (peluixos petits, ninos, sonalls…)
_ Podem apropar la nostra cara, perquè l’infant pugui tocar les diferents parts (ulls, cabell, nas, boca…)
Estimulació gustativa
A partir de la introducció dels aliments, donarem
a tastar diferents fruites, mica a mica, hem d’observar els canvis de reacció
de l’infant, envers la corona que posa, en quan l’acidesa, si és dolç... I
també tenir molta cura de les possibles intoleràncies o/i al·lèrgies.
Estimulació olfactiva
Les olors sempre estan presents, però és positiu
treballar amb l’infant, el fet d’olorar, ells a través de l’olfacte coneixem a
persones, coses, aliments.
Com a joc, les bossetes aromàtiques ens podem ajudar a experimentar amb l’infant, els diferents olors, si els hi donem una de diferent cada dia, per veure la seva expressió i després, un parell o totes, ja veurem com ell/a se les apropa i inclòs agafa aquella que més li agrada.
A partir de l’any fins als 3 anys
Els infants ja tenen la capacitat d’experimentar
per si mateixos, les diferents joguines del seu abast, com...
_ Els encaixos de diferents
colors de fusta o de plàstic
_ Les caixes de diferents formes i colors, de fusta o de plàstic, per introduir objectes de formes diferents.
_ Els llibres de plàstic o de roba amb dibuixos de colors...
Ja podem fer rodar pilotes, cotxes, construir una
torre de dues o tres peces, escollir ells mateixos amb que volen jugar.
A mesura creixen tenen més habilitats i percepció pels estímuls.
El moviment
Els infants aprenen a través del moviment, abans
que del raonament, en els primers anys de vida.
Abans de l’aparició del llenguatge, els infants es
comuniquen amb tot el cos, a través d’ell aprenen i desenvolupen les seves
habilitats corporals, van estructurant el pensament, comencen a tenir cert
control emocional i també desenvolupen habilitats de relació amb els altres i
el seu entorn.
El moviment dels infants per a que sigui significatiu ha de partir
de la seva espontaneïtat en l’activitat i el joc lliure.
Si es dona en bones condicions, la pràctica psicomotriu potencia l’autoestima, la vivència i consciència del propi cos i del plaer, la construcció del sistema corporal, l’afirmació del propi jo i la construcció de la identitat, el coneixement i l’acceptació dels límits, la relació entre iguals i l’autonomia.
La pràctica psicomotriu necessita
d’elements que continguin i canalitzin l’expressivitat de l’infant i han
facilitar l’ exploració i expressió corporal.
L’espai
si és ampli els pot ajudar a desenvolupar-se lliurement, més tard es poden
col·locar elements per pujar, baixar, saltar, rodar...
La
nostra intervenció, ha de ser mínima, els observarem, sense donar respostes,
que el propi infant trobi maneres per si sol, nosaltres acompanyem i guiem si l’infant
ho necessites.
La psicomotricitat ens interessa molt, treballar el moviment a edats tan primerenques aporta beneficis a nivell motriu, cognitiu, comunicatiu i afectiu.
Psicomotricitat fina
Ajuda a desenvolupar la coordinació entre l’ull i
mà, la força dels músculs i la precisió dels moviments, per les connexions amb
el cervell.
Quan els infants són més grans, i poden ser més precisos, s’han de concentrar i estar atents mentre realitzen la tasca. També treballen altres aspectes com la postura corporal a l’hora de seure a la cadira, els colors, les textures, les formes…
Algunes de les activitats que fem per practicar la psicomotricitat fina són:, Enfilar,
enroscar i desenroscar, encaixar, pintar
amb ceres, pinzell o esponja, estripar i
enganxar papers, gomets, modelar amb plastilina...entre d’altres activitats.
Necessitats de cada infant
Hem de tenir present que, la forma com rebem els
estímuls cada un de nosaltres, és totalment diferent. Cal respectar el ritme de cadascú.
El nostre entorn és ple d’estímuls que el nostre
cervell percep, processa i que ens afecten d’una manera o d’una altra.
Habitualment aquesta integració sensorial es du a
terme durant la primera
infància de manera automàtica, adquirint aprenentatges i
comportaments.
Alguns infants, podem presentar dèficit d’integració sensorial
o desordre del
processament sensorial, que comporta que la seva adaptació en alguns
entorns sigui més complicada.
Els infants continuen fent activitats motrius com:
caminar, córrer, saltar, ballar. A través del joc fent activitat física. El
salt, joc amb pilota, jocs de manera ja més precisa.
Amb més control del seu esquema corporal.
Sessions de ioga o gimnàstica per a nens/es.
Esquema corporal de l'infant
L'esquema corporal és la imatge corporal de cadascun del seu propi cos, sigui en un estat de repòs
o en moviment. D'aquesta manera el desenvolupament de
l'esquema corporal és un llarg procés de la maduració neurològica com
també de les experiències que té l'infant.
L'espai i el temps són els eixos de les activitats
quotidianes i la comprensió de l´entorn, està vinculat a l´esquema corporal, doncs, el punt referencial bàsic
el construeix el propi cos.
L'espai es viu segons les referències tàctils, auditives i visuals.
Les següents activitats fomentaran el desenvolupament de l´esquema corporal:
_ Identificar les diferents parts del cos ( a través d'un conte o cançó).
_ Representar, amb gestos i moviments accions que
podem realitzar amb el nostre cos: caminar, córrer, permaneixer immovil, ballar, pintar, escriure, dibuixar...
_ Expresar emocions amb la cara i el
cos: alegria, tristesa, serietat, sorpresa...
Moviment lliure
El moviment lliure, es deixar que l’infant es
mogui lliurement sense intervenir.
El moviment sorgeix de manera autònoma i espontània.
El que importa és l’evolució i la qualitat del
moviment, el com ho fa més que la quantitat.
Com adults hem de acostumar-nos més a veure el que
fan, i no pas el que no fan. Respectant el ritme de cada infant! Sense comparacions.
Els ajudarà a créixer, els farà més independents i lliures,
respectant als altres al igual que els respecten amb ells.