El 17 de maig és el dia Internacional contra l’homofòbia, bifòbia i transfòbia.
El dia Internacional contra l’homofòbia, bifòbia i transfòbia
commemora l’eliminació de l’homosexualitat de la llista de malalties mentals
per part de l’Assemblea de l’Organització Mundial de la Salut el 1990.
Durant el dia 17 de maig, l’objectiu
principal és el de coordinar tot tipus d’accions que serveixin per a denunciar
les discriminacions de les quals són objecte les persones homosexuals,
bisexuals i transsexuals i
també per fer avançar els seus drets en tot el món.
LGBTI (lesbianes, gais, bisexuals,
transgèneres, intersexuals) i garantir els seus drets en peu d’igualtat
amb tota la ciutadania.
Cal
més sensibilització i fer visibles situacions de discriminació i de
vulneració dels drets humans que continuen produint-se cap al col·lectiu LGTBI.
En el 2015 es va incorporar
la bifòbia a
d’aquest dia Internacional.
La importància
del fet que les famílies acompanyin la sexualitat dels seus infants i no els
jutgin. El paper que juga l’entorn més proper (família, escola, grup d’iguals)
per a un bon desenvolupament de l’autoestima i en la construcció de la
identitat dels infants.
La homosexualitat és l'interès sexual, romantica i afectiva cap a persones del mateix sexe, l'orientació sexual es distingeix d'altres components de la sexualitat, com el sexe biològic, la identitat de gènere i el rol social.
La bisexualitat és la capacitat de sentir atracció romàntica,
afectiva i/o sexual per persones de més d'un gènere o sexe, no necessàriament
al mateix temps, de la mateixa manera, en el mateix grau ni amb la mateixa
intensitat.
La realitat de
les persones bisexuals, com la de la resta de persones, és ben diversa. Per
això 2016 està dedicat per les entitats LGTBI de l'Estat espanyol a la visibilitat Bisexual en la Diversitat.
Els
estereotips i els prejudicis cap a la
transsexualitat i el no reconeixement del seus drets L'àmbit laboral pateix
la transfòbia per part de moltes empreses, que ni tan sols donen l'oportunitat d'accedir a un treball per
a demostrar la seua capacitat.
La transsexualitat es defineix com a
expressió sociopsicologia per part d’un individu de la manca de correspondència entre el seu
sexe biològic (determinat a partir de l’anatomia gonadal i
genital, o la dotació cromosòmica) i el seu sexe sentit.
Aquesta disconformitat entre el sexe i el
gènere assignats i sentits es
pot posar de manifest en edats molt primerenques (2-4
anys), amb la construcció de la identitat de gènere per part de l’infant.
Per designar aquestes situacions, S’utilitzen els termes d’infància de gènere no conforme, menors trans o transgènere.
Aquests termes reuneixen una àmplia
varietat de situacions que, amb el temps, poden culminar en un sentiment intern de ser nen, nena, o
una ambivalència o falta d’identificació amb cap dels dos.
L’evolució d’aquestes situacions és sovint
impredictible i no té perquè implicar un trànsit social ni físic, però
l’expressió del gènere creuat pot ser també consistent i persistent en el temps
i conduir, en edats més avançades, cap al tractament hormonal i/o cirurgià de
reassignació genital.
Els seus comportaments i formes d’expressió són diferents
de les que es podrien esperar pel sexe i gènere que tenen assignat, que poden pròpies
del sexe contrari (companys de joc, gustos, aficions etc.), també poden
reflectir de manera clara la seva identificació amb l’altre sexe: voler ser
tractats o demanar que els denominin d’una determinada manera,
Aquesta manca de correspondència entre
l’expectativa social. conjuntament amb la impossibilitat de viure lliurement la
configuració de la pròpia identitat de gènere, pot provocar situacions d’elevat patiment,
angoixa i aïllament i conduir a trastorns de depressió i comportaments de risc,
fins a arribar a l’intent de suïcidi en molts casos.
El sentiment de malestar s’anomena disfòria de gènere.
Acompanyar el lliure desenvolupament d’identitats
Els models actuals de salut es proposen acompanyar els infants “trans” i, per
extensió, a les seves famílies en les seves necessitats i
decisions respecte a la confirmació del seu gènere sentit.
Els models educatius es
basen en proporcionar un entorn de respecte i seguretat, tractant aquest fet
diferencial des d’una perspectiva inclusiva, d’acollida de
tots els nens i nenes en la seva diversitat. L’objectiu és donar suport al lliure
desenvolupament d’identitats i personalitats plenes i evitar
qualsevol tipus de tracte discriminatori, actitud intolerant o rebuig.
Infància trans* i inclusió socioeducativa
Atenció a infants i adolescents transgènere
o intersexuals en els centres educatius (Generalitat de Catalunya, Departament
d’Ensenyament Documents per a l’organització i la
gestió dels centres. Actuacions del centre en diversos supòsits), estableixen que el centre educatiu ha de
constituir un entorn amable i segur perquè l’alumne pugui viure de manera
natural la seva identitat de gènere i expressió de gènere, cosa que pot
implicar actuacions com les següents:
• Indicar a la comunitat escolar del centre
que es dirigeixi a l’alumne pel nom del gènere amb què s’identifica.
• Adequar el nom i el gènere amb què se sent identificat l’alumne: llistes de classe, informes, carnets i altra documentació de caràcter intern o que tingui com a únic destinatari la família o l’alumne.
• Garantir la llibertat en la forma de vestir d’acord amb la qual l’alumne es senti identificat.
• Facilitar l’accés als lavabos i als vestidors que li corresponen d’acord amb la identitat de gènere, buscant sempre la solució més adequada per a tots els alumnes.
• Facilitar la realització d’activitats no segregades per sexe.
• Orientar els professionals dels centres.
• Adequar el nom i el gènere amb què se sent identificat l’alumne: llistes de classe, informes, carnets i altra documentació de caràcter intern o que tingui com a únic destinatari la família o l’alumne.
• Garantir la llibertat en la forma de vestir d’acord amb la qual l’alumne es senti identificat.
• Facilitar l’accés als lavabos i als vestidors que li corresponen d’acord amb la identitat de gènere, buscant sempre la solució més adequada per a tots els alumnes.
• Facilitar la realització d’activitats no segregades per sexe.
• Orientar els professionals dels centres.
Cal
donar resposta a tota situació de discriminació, d’injustícia i de violència
envers les persones per llur identitat de gènere o llurs orientacions sexuals i
afectives.
Com Exemples tindrien:
David
estudia 4rt d'ESO.
Va
aprovant les assignatures però la seva
escola no acaba de ser un espai segur per a ell. És trans i fa un parell d'anys
va donà el pas i es va mostrà com a tal davant tota la comunitat del seu
institut. Va tindre el suport d'una gran part, però encara continuen diguem-li Maria, que era el nom que tenia abans i amb el
qual no s'identifica.
L'assetjament escolar que pateixen infants, adolescents i joves LGTBI pot tenir greus
conseqüències.
Alan,
un jove trans de Rubí (Barcelona), es va
suïcidar perquè no aguantava més la pressió, la incomprensió, la transfòbia en
el seu àmbit escolar.
La LGTBI fòbia, en
alguns casos més brutals i en d'altres més indirectes.
Però en tots estem davant la vulneració de
drets fonamentals:
Dret a la no
discriminació per motiu d'orientació sexual o identitat de gènere, del dret al
lliure desenvolupament de la personalitat.
Cal saber que només fent visibles aquestes
situacions, denunciant-les i que com a societat conjuntament siguem capaços de
fer-les front, aconseguirem avançar cap a un món més lliure, inclusiu i divers.
Desdibuixar el gènere és
un projecte...
Una interactiva manera d’apropar-nos a veure les diferències
de les persones, el fet de que per molts rols imposats, no estem definits, ens
anem definint a nosaltres mateixos durant el creixement, durant la nostra vida,
de determinada manera, depèn de la llibertat i l’acceptació que ens envolti el que
ho farà més fàcil o menys.
La
llibertat dels nostres actes ens pot fer ben diferents.
El primer que hem d’acceptar és que no som iguals, no estem
definits al moment de néixer per el gènere que tenim assignat depenen el nostre
cos , ens anem creant.
Així acceptarem també
les diferents condicions d’altres persones
És un projecte divulgatiu basat en el llibre Dibuixant el gènere, que té com a
objectiu acostar les aportacions dels estudis de gènere a un públic ampli.
El projecte està elaborat per Gerard Coll-Planas i Maria Vidal.
Es tracta d'uns vídeos que ens acosten a veure la realitat i la influència social...
Ja durant l'embaràs
L’home canviar, tercer gènere, biologia i
cultura...
Gènere i exclusió...
La importància de que les famílies acompanyin la sexualitat dels seus infants i no els jutgin. El paper que juga l’entorn més proper (família, escola, grup d’iguals) per a un bon desenvolupament de l’autoestima i en la construcció de la identitat dels infants.
Els adults hem de deixar créixer amb llibertat i respecte
No marquem diferències, on no hi ha...
Créixer amb igualtat,sense marca diferències de gènere, de capacitats diferents o de qualsevol estigma, des de la inclusió i el respecte, mica a mica ajudarà a aturar les fòbies, que només generen violència i manca d'autoestima.
La diversitat de les famílies ens fa entendre que tots som iguals Per això tenir dos mares o dos pares és ben
normal, encara que per a molts no quedi gaire clar, educar ja sense transmetre aquestes
diferències serà el més adient, doncs tots som persones...
Quan ja s’han marcat estereotips als infants, caldrà treballa amb
ells de forma natural envers contes evidentment amb l’exemple, sempre
contribuint a la llibertat i el respecte. vídeo
institut...
Aquesta petita guia de lectura pretén ser una
mostra de solidaritat i de inclusió.
Els Dies feliços / Bernat Cormand
M'ho va dir la lluna / escrit per Maria Àngels
Gil Vila ; il·lustrat per Mabel Piérola
"El Tiet Joan es casa" / guió: Gabriel J.
Martín ; Il·lustracions i disseny: Queralt Antú Serrano
“Ara em dic Joana” és una història tendra
sobre el gènere i l’amistat. De Jessica Walton. Il·lustracions de Dougal
Benvinguda Persona
Som Persones
He nascut, diuen
He sortit d’un cau on l’espai era més petit
a mesura jo anava creixent...
Tot així era senzill!
El món que l’envoltava era senzill...
Ara hi ha molt espai al meu voltant,
que va creixent a mesura jo vaig creixent
Sembla divertit, i tinc curiositat per veure-ho,
però de ben segur que no serà senzill
El món que l'envolta no serà pas senzill...
Quan estava al meu cau on l’espai
Era més petit que jo,
tot era tendresa,
jo era un nou ésser que
creixia ple de tendresa...
Ara que estic en aquest gran espai que
m’envolta.
Ara que tinc un nom i diuen que un
possible sexe, ja no és tan tendre,
Hi ha un món de noms que marquen grans
diferències
Entre la tendresa d’un nou ésser al món i
el
Seu possible sexe
Som Persones
"Lina"
Sigueu Feliços!😉