Opinions diferents
envers les noves mesures del Nou Curs
Els principals actors de la
comunitat educativa s'han referit al protocol que han presentat aquest
dimarts els consellers d'Educació i de Salut, amb desacord general.
La majoria dels criteris ja se sabien, i tant sindicats
com l'Ustec i associacions familiars lamenten que en comptes d'haver
"planificat la tornada escolar amb diferents escenaris", vulgui
tornar sí o sí, sense importar com".
Diferents opinions
"Convertiran les escoles en centres de difusió del
virus", es
queixen les famílies.
"Volen estalviar diners en la gestió d'una pandèmia", asseguren els sindicats.
Aquests
són alguns dels dubtes que el protocol del Govern no ha respost i que sindicats
i famílies troben fonamental resoldre abans de l'inici de curs.
Asseguren que hi haurà
manca de docents i d'espais
La comunitat educativa critica durament que es delegui en els centres qüestions, com ara les ràtios d'alumnes, sense dotar-los de més docents que es puguin fer càrrec dels grups.
"Si volen que els alumnes facin assignatures amb docents que en sàpiguen, s'ha de contractar més personal, i això és evident a la secundària, on no es poden fer grups inferiors a 20 ni suprimint optatives", denuncia Font.
"Diuen
que cal reduir els grups al màxim. A 20 amb caràcter general a infantil i
primària, i a secundària sempre que sigui possible –es queixen des de CCOO–però no
incrementen el professorat més enllà del que van definir al juny".
"Reduir la ràtio
també suposa contractar més docents", insisteixen.
Des de
l'USTEC es demana la contractació de 40.000 docents per assegurar grups de 10
alumnes a infantil i de 15 a secundaria.
Els sindicats
i les famílies fan extensible la petició al personal de neteja, clau en la
prevenció i la seguretat de les escoles.
Espais disponibles per fer classe
El
conseller d'Educació ha assegurat que fer servir equipaments municipals no
encaixaria amb els plans de la majoria de les direccions de centres
educatius. Però no tothom hi està d’acord.
"Durant
anys generacions senceres s'han escolaritzat en barracons i ara que potser
seria el moment de fer-los servir per ampliar les aules ni s'ho plantegen", diu
Font. "Abans l'excusa per no haver de fer-ho era que els infants
quasi no contagiaven i ara és perquè no funcionaria", ironitza el
portaveu de l'USTEC.
La conciliació
Les
màximes autoritats del país retreuen que, encara no hagin sigut capaces
d'explicar com faran classe els alumnes que hagin d'aïllar-se a casa per
sospita o contacte amb un positiu.
És preocupant la situació, i encara més els
estudiants de famílies amb menys recursos i necessitats educatives i socials
que, per exemple, no tenen accés a internet o que no poden fer un
aïllament adequat a casa.
Es proposa afegir al
pla actual...
La
possibilitat que pares i mares puguin disposar d'un permís retribuït per
quedar-se a casa si el seu fill s'ha d'aïllar per sospita, contacte o positiu
de covid-19.
El Govern ha insistit en la necessita, se que sigui l’executiu estatal qui desplegui un subsidi o un protocol de conciliació que ho permeti, però entitats com la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Escoles Lliures de Catalunya (FAPEL) qualifiquen aquesta apel·lació de "brindis al sol". "[Mestres i famílies] Seguim sense mesures clares ni missatges sobre la responsabilitat de les empreses per garantir la conciliació laboral, ni cap intenció de mobilitzar els instruments de vigilància i control d'Inspecció de Treball", acusen l'AFEES en un comunicat.
La
directora de la Federació d'Associacions de Mares i Pares d'Alumnes de
Catalunya (FAPAC), ha culpat el Govern del moviment de famílies que rebutgen
portar els seus fills a l’escola.
"No ha transmès seguretat en aquesta tornada a
l'escola"
Més dubtes davant els
protocols
"Ens
preguntem si aquests tests massius seran suficients per a una comunitat
educativa de més d'un milió i mig de membres, i si totes les escoles de
Catalunya hi estaran incloses, i no només les de titularitat pública",
també s'hauria de proporcionar equips de protecció individual (EPI) entre els
mestres.
Una de
les directrius més demandades per tots els sectors és que els infants només
tinguin un contacte habitual amb els mateixos companys, és a dir, establir
grups de convivència estable o bombolla perquè els alumnes no es
barregin.
A la classe, opinen
els professors, encara podria ser viable, però les entrades i sortides de
l'aula, l'hora del pati, menjador o extraescolars és molt difícil.
Font defensa, compactar la jornada dels infants i permetre que únicament els que no tenen l'opció de tornar a casa a l'hora de dinar es quedin al menjador.
Posa
d'exemple l'Aragó, on l'horari lectiu serà de 9 a 14 hores. Ja seria una reducció significativa.
Hi ha
diferents opinions, moltes són necessàries d'aplicar, d'altres poden ser
de gran ajuda, d'altres potser fins que no inicia el curs és un parlar per
parlar, dificultats hi trobarem però cal iniciar el curs amb decisió i
sent molt curosos. Cal entendre les diferents raons, però ens cal poder fer les
coses bé, sense menys preocupacions, i més solidaritat.
Hi ha
un article que vull comentar d'una mestra , que vol començar el curs i
trobar-se amb els seus alumnes, i declara així...
Sóc mestre, no vull fer vaga, aquest setembre vull trobar-me
amb tots els alumnes a l'escola. Aquests dies estic llegint la premsa i
veient les notícies a la televisió i no em sento representat amb allò que es
diu (estic segur que molts altres mestres tampoc). Es parla de fer vaga de
mestres, es comenta que no estem preparats per acollir a tots els alumnes a
l'escola.
No ho veig així! Els nens i les nenes necessiten estar a l'escola i
han de ser-hi amb tots els seus companys i companyes. No ens podem comparar amb
un restaurant que té la normativa d'un màxim de 10 persones per
grup.
Som una escola! Estem amb infants!
També hem de tenir en compte que les colònies i
casals d'estiu han estat un èxit. Amb el primer pla que ens va
enviar el Departament el mes de juliol, que està centrat en els grups estables,
ens en podem en sortir (potser faltaria alguna mesura més estricta, com la
mascareta dins de l'aula).
No sóc especialista en sanitat, però no crec que puguin
variar molt les incidències pel fet de tenir 15 o 25 alumnes a l'aula. Sí que sóc especialista en educació! Sé
que els nens i les nenes necessiten anar a l'escola, trobar-se amb els seus
companys i companyes, adaptar-se a la nova realitat, però a l'escola, amb les
mesures que calguin.
A Europa hi ha països que ja han començat l'escola.
A Noruega el curs va començar fa una setmana, i un
professor català que treballa en un institut de la ciutat de Trondheim,
Josep Sala, explica que és molt difícil evitar acumulacions de gent...
La famosa distància és impossible. Als
espais comuns i als passadissos els alumnes s’amunteguen mentre esperen per
entrar a classe, i som massa gent (1.000 alumnes i uns 300 adults) en un
edifici que tampoc és gaire gran
Itàlia i França, les classes comencen les properes setmanes.
En el cas d’Itàlia hauran de dur mascareta tots
els alumnes de més de sis anys quan s’aixequin de la seva taula.
A França, sempre en totes les circumstàncies.
Investigador del grup de recerca de Biologia Computacional, Daniel López, creu que la incidència del virus hauria de baixar abans que comencin les classes.
També defensa que la mascareta és necessària sempre a classe,
i si la porten, no té tanta importància quants estudiants hi ha a cada
aula.
Aquest proper dilluns, Educació i Salut han d’acabar de prendre una
decisió sobre el protocol definitiu de tornada a l’escola.
Infants feliços!