Retorn a les escoles durant els primers 15 dies de juny, d'una part de l'alumnat.
S'ha assegurat que
les escoles tenen els recursos i els espais suficients per permetre-ho.
"Al juny, la presència de l'alumnat a els centres serà voluntari"
A l'etapa 3-6 anys, assistiran els alumnes les famílies dels
quals treballen presencialment.
La resta, "tutories personalitzades", s'ha aclarit. Serà voluntari per part de les famílies. Per suport emocional, acompanyament, atenció individualitzada.
Els infants i pares que ho necessitin, s'haurà de sol·licitar!
Les classes
Es creu que les
classes no es massificaran perquè molts alumnes decidiran no venir, podran assistir als centres els alumnes que ho vulguin de 6è de primària,
4t d'ESO, 2n de batxillerat i de l'últim any d'FP i règim especial.
Els infants i joves que finalitzen una etapa
escolar i canvien a un‘ altre, aquests que considerats encara petits són els
que faran el salt més gran, a noves formes d’estudi, i que durant l’estiu també
molts d’ells faran un gran salt de creixement, els de 6è de primària, deixen de
ser els grans de l’escola per ser el petits de secundària.
_ Els de 4art d'ESO, que han hagut de decidir que volen estudiar, FP o Batxillerat.
_ Els que han acabat FP i han de començar a buscar feina...
_ Els de Batxillerat que molts es preparen per la selectivitat. Que faran desprès...
Per tots ells i elles aquest darrer trimestre, ha marcat més diferències que a la resta.
Tot i que no ha estat pas fàcil per ningú...
Durant el darrer
trimestre del curs, la interrupció de les classes presencials, el confinament obligat i la posada en marxa de tot un sistema d’ensenyament a distància, desconegut per tot nosaltres, habituats al contacte directe i a la docència cara a cara, ens ha posat a tots, famílies, alumnat i professorat, en un escenari complex, el qual està sent un repte sense precedents.
La col·laboració i la paciència mostrada per vosaltres com a famílies i alumnat ha estat una peça fonamental, que ens ha facilitat el camí per a avançar més ràpid , sent la millor ajuda que podem tindre.
Durant el curs sempre els se’ls hi sol donar eines individuals i de grup per preparar-se per la nova etapa d’estudi, per els nou curs i per els canvis de cicle.
Les individuals, poder amb estat completes, i també comentades amb els companys mitjançant trucades, vídeos trucades...les que surgen de les teories, però les que neixen de la pràctica i neixen de les vivències de grup i personals, aquestes s'han malmès.
Aquestes no s'han pogut portar a terme!
Durant l’estudi telemàtic segur que els tutors també ho han tingut present.
Però per molt que hagin volgut treballar-ho, les sensacions no hauran estat igual.
No oblidem tampoc, que els ha limitat també, la fi del curs, els ha robat el emotiu moment de comiat de l’escola, molts d'ells després de haver passat 9 anys de les seves vides...
La preparació amb molta il·lusió de la festa de
comiat, la festa tan emotiva, on sorgeixen totes les emocions, moments de records,
cançons, balls, abraçades i petons.
Somriures i llàgrimes, dedicatòries i grans converses...
Somriures i llàgrimes, dedicatòries i grans converses...
Mancaran aquests rituals que germans grans i mestres
els han explicat, els moments dels que t’han els hem anomenat. No podràn degut a la pandemia que estem vivint.
Més forts
Més forts
Tot això diuen que ens farà més forts, espero que
aquesta fortalesa que ens ensenya que tot és fràgil, que ningú està lliure de res, per molt forts i
valents que siguen.
Que ens ensenya que ens necessitem els uns als altres, i que tots són importants a la nostra vida, des de evidentment els més propers com: Pares, mares, germans, avis, tiets i més família, però també necessiten tota la gent que ens envolta, que ens acompanya el nostre dia a dia, des de l’escola, el veinat...
Que ens ensenya que ens necessitem els uns als altres, i que tots són importants a la nostra vida, des de evidentment els més propers com: Pares, mares, germans, avis, tiets i més família, però també necessiten tota la gent que ens envolta, que ens acompanya el nostre dia a dia, des de l’escola, el veinat...
Companys que es converteixen alguns d’ells en amics de
per vida, els tutors i educadors, els monitors de menjador, la cuinera, els de manteniment
o neteja que no veiem tant però, ens adonem que hi són, doncs el llum està
arreglat i la classe i els lavabos nets tots els dies. Tot el teixit humà, que ens envolta en el dia a dia.
Cal acompanyar a aquests infants i joves, cal dir-los que no estan sols davant aquesta situació que els impedeix porta a terme els diferents rituals de vida que formen part del nostre fer. Que com adults estem amb ells i els acompanyem, valorem el seu esforç.
Cal acompanyar a aquests infants i joves, cal dir-los que no estan sols davant aquesta situació que els impedeix porta a terme els diferents rituals de vida que formen part del nostre fer. Que com adults estem amb ells i els acompanyem, valorem el seu esforç.
Que durant tota la vida, anem canviant de forma natural
i quasi bé no ens adonem, d’altres els canvis venen com a terratrèmols que ens fan tremolar el
nostre ésser.
Però tots ells ens ajuden a créixer, formen part de nosaltres.
Com educadors
Molts mestres són, els que any rere any, dediquen unes paraules als seus alumnes, aquest any no ho podran fer de la manera que estan acostumats però segur que ho transmetran d’alguna forma, els hi transmetran agraïment per poder haver-los acompanyat en el seu creixement:
Gràcies per haver pogut formar part de cadascú de vosaltres, que ha estat un gran plaer. Que saben que d'importants sou i que voldríem haver deixat bons records i bones eines.
Doncs per un mestre veure-us créixer, respectar com sou cadascú de vosaltres, és tot un privilegi. Que sou únics ! Feu que no oblidem el nostre nen interior, com diu en Turu!
També us dirà que us formeu per ser autònoms, amb la llibertat de crear el vostre projecte de vida, però que recordeu que no esteu sols, que compartir amb els altres, forma part del projecte de la vida.
Molts mestres són, els que any rere any, dediquen unes paraules als seus alumnes, aquest any no ho podran fer de la manera que estan acostumats però segur que ho transmetran d’alguna forma, els hi transmetran agraïment per poder haver-los acompanyat en el seu creixement:
Gràcies per haver pogut formar part de cadascú de vosaltres, que ha estat un gran plaer. Que saben que d'importants sou i que voldríem haver deixat bons records i bones eines.
Doncs per un mestre veure-us créixer, respectar com sou cadascú de vosaltres, és tot un privilegi. Que sou únics ! Feu que no oblidem el nostre nen interior, com diu en Turu!
També us dirà que us formeu per ser autònoms, amb la llibertat de crear el vostre projecte de vida, però que recordeu que no esteu sols, que compartir amb els altres, forma part del projecte de la vida.
Que no us deixeu trepitja però no trepitgeu a ningú,
que la empatía ajuda a conèixer als altres, a posar-nos dins de la seva
pell, a no jutja a ningú, doncs tots som com som.
Cadascú amb les seves capacitats diferents, cadascú amb el seu tarannà, aprenem cada dia del que vivim.
Cadascú amb les seves capacitats diferents, cadascú amb el seu tarannà, aprenem cada dia del que vivim.
Que tots estarem vinculats la resta de la nostra vida.
En algun moment hi
haurà un retrobament que permetrà acomiadar-nos com cal, doncs aviat això també
passarà i per carrers i places ens
podrem retrobar...
Famílies
Des de les escoles estem amb vosaltres, sabem que en aquest període la vostra implicació ha estat per sobre de totes les coses, heu de poder compartir ansietats i neguits, per deixar anar i poder tornar a agafar eines i força per seguir endavant, doncs això continua, la vida segueix i ens cal agafar forçes. Desde les escoles podeu obtenir suport i recolzament, que reinventar-nos com hem agut de fer tots no ha estat una feina fàcil, heu de saber que en aquest temps d'acompanyament virtual, hem après a personalitzar més que mai l'aprenentatge, respetan el ritme de cadascú i del seu entorn
Aquests temps ens ha de servir per avançar, encara que hem après per necessitat!
Ara com a repte, ens caldrà saber com afrontar el retorn a l'escola, amb la importància de l'acompanyament emocional que necessitarem cadascú, però que sapigueu que la comunitat educativa acollirà als infants i les seves famílies amb tota les seves eines de comprensió i seguretat . Perquè aquesta experiència, que ja mai oblidarem ens ha de donar a tots l'oportunitat de valorar el que tenim, persones, entorn, espais de cohesió, aquestes coses que sense cap dubte ens fan feliços.
Encara que la distància ens separi i les mascaretes ens tapin la boca, aixequem la mà i obrim bé els ulls, per comunicar-nos!
Situació Social
Des de les escoles estem amb vosaltres, sabem que en aquest període la vostra implicació ha estat per sobre de totes les coses, heu de poder compartir ansietats i neguits, per deixar anar i poder tornar a agafar eines i força per seguir endavant, doncs això continua, la vida segueix i ens cal agafar forçes. Desde les escoles podeu obtenir suport i recolzament, que reinventar-nos com hem agut de fer tots no ha estat una feina fàcil, heu de saber que en aquest temps d'acompanyament virtual, hem après a personalitzar més que mai l'aprenentatge, respetan el ritme de cadascú i del seu entorn
Ara com a repte, ens caldrà saber com afrontar el retorn a l'escola, amb la importància de l'acompanyament emocional que necessitarem cadascú, però que sapigueu que la comunitat educativa acollirà als infants i les seves famílies amb tota les seves eines de comprensió i seguretat . Perquè aquesta experiència, que ja mai oblidarem ens ha de donar a tots l'oportunitat de valorar el que tenim, persones, entorn, espais de cohesió, aquestes coses que sense cap dubte ens fan feliços.
Situació Social
Ara sembla que, a poc a poc, la situació
social va tornant a la normalitat. El desconfinament ens permet reprendre
algunes de les activitats que fèiem abans d’estar durant setmanes tancats a
casa. Però malgrat això, el tancament continuat durant tants dies pot portar
conseqüències tant en infants com en adults.
La readaptació d’horaris i rutines contínua, i això els pot crear inseguretat i
inestabilitat. D’altra banda, es poden produir també regressions pel que fa al
comportament i a les relacions socials; durant molt temps no han tingut vincle
amb altres persones i això pot fer que les seves habilitats de relació es veuen
alterades i es tanquin en sí mateixos. Poden mostrar-se més nerviosos, rebels i
inestables.
Per tal de combatre-ho, és important
intentar mantenir l’estabilitat a través d’una planificació diària de rutines, fer una graella
d’activitats sempre pot ajudar, temps de feina i temps d’esbarjo. Asseure’s a gestionar el temps diari i fer
l’horari, els ajuda a sentir-se segurs i a anticipar les
situacions, els dóna estabilitat i redueix els temors.
Afegir a la graella d’activitats els temps de
descans també és bo.
Ajuda als infants a
mantenir benestar emocional i viure en un entorn més estable
La
pandèmia no només ha portat repercussions emocionals i socials als infants,
sinó també als adults.
La realitat de moltes famílies ha sofert
canvis: el teletreball, la necessitat de suport per a la cura dels fills/es, la
pèrdua de feina, el dol per la mort d’algun familiar…totes aquestes situacions
no són fàcils de gestionar i fan que els adults ens sentim abatuts i saturats,
amb la sensació de no poder arribar a tot arreu.
Cal que ens cuidem i, si ens és necessari,
demanem ajuda per mantenir l’estabilitat emocional necessària. Per això hem fet
un recull de consells i recursos assistencials creats durant la situació de
pandèmia, que us poden ajudar en cas que ho necessiteu.
■ APP GESTIÓ EMOCIONAL. Es tracta d’una aplicació web, creada pel
Departament de Salut, a la qual podreu accedir tant des del vostre dispositiu
portàtil (telèfon, tauleta…) com des de l’ordinador.
Podeu fer una avaluació
de la vostra salut emocional, disposar d’eines per gestionar els símptomes de
malestar, accedir a recursos professionals de salut mental i rebre indicacions
i consells sobre què cal fer en cada situació. L’aplicació us proporciona un
seguit de preguntes que us ajudaran a millorar el vostre estat d’ànim i, en el
cas que fos necessari, se us facilitarà l’atenció amb un professional.
_ TELÈFON D’ASSESSORAMENT PSICOLÒGIC
CIUTADANIA.
Professionals experts atenen la ciutadania que presenta malestar
emocional. Podeu trucar de
9:00 a 20:00 h, inclosos caps de setmana, el
telèfon de contacte és: 649756713
Guies d’ajuda amb consells pràctics per a la gestió de la convivència
durant el confinament, i de gestió psicològica durant quarentenes com la que
estem vivint.
L'estiu i els infans i joves
Mica a mica es trobaran formes de relació social que ens facilitaran la convivència, tot i així hi ha programes durant l'estiu, a part de casals, que tot i que seràn diferents a altres estius es podran portar a terme...
Si la lectura i l'escriptura és part dels moments d'oci dels nostres infants, cal orientar-los, cal aprofitar les diferents propostes que es portaran a terme durant l'estiu 2020. Preparar-nos per setembre, sempre ens anirà bé!
Setembre.
La conselleria treballa amb la perspectiva que al
setembre "cada alumne tingui un espai i el professor que li pertoca".
"De cara al setembre segur que serà més fàcil"
CUIDEU-VOS MOLT I FINS AVIAT!