Infants amb discapacitats
Tots
els infants han de gaudir plenament de tots els drets humans i de les
llibertats fonamentals en igualtat de condicions, però a la pràctica, els infants amb discapacitat s'exposen a
més dificultats.
Les
quals tendeixen a créixer en funció del grau de discapacitat de cada infant, per exemple si tenen mobilitat reduïda.
A
més, el nivell socioeconòmic familiar també agreujarà el nivell de dificultat
i, per últim, el nivell de serveis existent al seu entorn geogràfic també
afectarà.
No obstant, la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat manifesta:
Aquests drets fan referència:
Al dret a l’educació, a la inclusió social, al descans i
al lleure, al joc i a les activitats recreatives pròpies de la seva edat o la
protecció davant la violència, l’abús o l’abandonament, entre d’altres.
Dret a l’educació
_ És vital la formació del professorat
ordinari i d’educació especial en el desenvolupament i la coordinació del
currículum al llarg del període educatiu tant a primària com a l’educació
secundària.
Dret al lleure
Des d’aquesta perspectiva, el Defensor del Poble, a l’estudi de 2015 “Seguretat i Accessibilitat de les Àrees de Joc infantil”, es detectava un dèficit generalitzat d’accessibilitat als parcs infantils, totes les administracions involucrades, han d’adoptar mesures per garantir l’accessibilitat a les zones d’esbarjo infantils.
Dret a la lliure mobilitat
Accessibilitat als serveis de la via pública, és indispensable l’eliminació de barreres de tot tipus (físiques, comunicatives, cognitives i socials) per garantir el dret a la mobilitat de totes les persones.
Entre aquests serveis, una peça fonamental és el transport públic.
Els trens de rodalies i els autobusos urbans són els transports públics més utilitzats per menors i adults.
En
el cas dels trens de rodalies, una de les principals barreres pels infants amb
discapacitat que es desplacen amb cadira de rodes és la diferència d’alçada i
distancia entre l’andana i el pis dels trens.
Cal aconseguir complir aquests principals Drets per que la seva Inclusió Social es compleixi i per garantir el dret a una vida plena.
L’impacte de la crisi de la COVID-19 envers les vivències de
persones amb discapacitat i malalties, demostra que a limitat més la seva qualitat de vida.
L’Observatori de la Discapacitat i COCEMFE
S’han proposat detectar
i analitzar:
·
Canvis en les
necessitats de la població objecte d’estudi durant l’estat d’alarma.
·
Percepcions i
conductes durant el procés de desconfinament (més llarg i restrictiu per a les
persones vulnerables i amb un major risc de contagi).
·
L’evolució de les
necessitats i els hàbits de les persones amb discapacitat i amb malalties cròniques, en el
context de l’anomenada “nova normalitat”.
Tot plegat ha de servir per orientar l’acció tant de l’Administració com de les entitats socials que donen servei a aquests col·lectius.
Del
qual s’han tret aquestes conclusions
_ Un
20,7% de les persones amb discapacitat, presenta símptomes de depressió, vers
el 4,2% de la població sense discapacitat.
_ Un 53,7% de les persones amb discapacitat, afirma necessitar ajuda d’altres persones per realitzar activitats quotidianes.
En
el cas de les persones sense discapacitat, això es manifesta únicament en el 2%
dels casos.
En
termes de tota la població, gairebé una de cada deu persones té una manca
d’autonomia personal, ja que necessita l’ajuda d’altres persones per realitzar
activitats quotidianes
_ Un 8,6% de la població amb discapacitat, assegura tindre un suport social feble, vers el 4,9% de la població sense discapacitat.
Cal més Informació,
orientació i assessorament, en temes com:
_ Reconeixement de
disminució i valoració per l'accés al món laboral
_ Pensió No Contributiva
per invalidesa.
_ Programa de la Generalitat de Catalunya
d'ajuts a l'allotjament.
_ Recursos d’oci i lleure
per a persones amb discapacitat.
_ Targetes d'Aparcament per
a vehicles que traslladen a persones amb discapacitat i mobilitat
reduïda.
_ Servei de Transport Adaptat BONO TAXI
_ Programa de suport a la
integració d’infants de 0-3 anys amb discapacitat a llars infantils.
Beques de llars
d'infants i colònies escolars.
Esplai inclusiu per a infants i joves amb discapacitat.
_ Ajuts individualitzats de casals d'estiu .
_ Programa d'ajuts d'urgència per a cobrir necessitats bàsiques.
_ Programa de Suport a les
Famílies "Respir"
_ Recursos vinculats a la
dependència.
_ Servei d’Atenció a
Domicili.
_ Suport individual i
familiar.
_ Derivació i acompanyament a recursos especialitzats
El sistema encara deixa molt que desitjar
Podeu accedir a més informació d’ajudes i orientacions a la web...
https://treballiaferssocials.gencat.cat/ca/