Trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat en Infants
Aquest trastorn també conegut com TDAH, és el trastorn
neurològic més diagnosticat en la infància i l’adolescència.
Les causes d’aquest trastorn encara són desconegudes, però diferents factors poden influir, entre altres trobem ...
_ El fet de què pot ser hereditari, derivades dels
gens parentals.
_ La ingesta d’alcohol o de fumar, durant l’embaràs
_ Danys cerebrals
_ Els additius alimentaris, com colorants...
_ El plom, que podem trobar a les pintures antigues, i
material de plom.
Així hi ha factors ambientals que poden augmentar el
risc.
Estudis diuen que els infants que han tingut períodes curts d’alletament poden tenir un major risc de TDAH.
Diagnòstic
Decidir si un infant té trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat, comporta una sèrie de proves.
No hi ha només un símptoma per diagnosticar el trastorn, hi ha altres
problemes que poden presentar símptomes similars com la ansietat, depressió,
derivats de l’aprenentatge entre altres.
Serà el especialista o professional qui indicarà el
trastorn, trigant a determinar-ho el temps necessari després de realitzar
diferents proves.
Sovint tenint tendència a qualificar i mal interpretar als infants que tenen TDAH, arribant a creure que són ganduls, desordenats i/o immadurs, què no volen fer bé les tasques, sense arribar a pensar que es degut a aquest trastorn.
Quan la realitat és un ‘altre, necessiten ajuda
professional de diferents àmbits.
Hem de saber que el TDAH afecta a un 5% dels infants
en edat escolar, podent arribar a un 40%
d’ells que continuen patint-lo en edat adulta.
El diagnòstic l’ha de realitzar un professional de la
salut, psicòleg o psiquiatra o un metge d’atenció primària com seria el
pediatra. Aquest també haurà de determinar si l’infant en té altre afecció que
expliqui els possibles símptomes o que acompanyi al TDAH.
Símptomes del TDAH
En té tres símptomes bàsics principals. Parlem de
manca d’atenció, hiperactivitat, impulsivitat.
Aquests símptomes poden manifestar-se amb intensitat variable en cada infant, i de forma independent, variarà en funció del símptoma predominant.
Aquests símptomes poden ser també conductes pròpies de la
infància, cal diferenciar entre un comportament normal i el que no ho és.
La hiperactivitat, dificultat per relaxar-se, manca de constància, canviar d’activitat sense acabar l’anterior, parlar en excés. Li costa està quiet, o és mou en moments en que no cal.
No s’ha de confondre, ser
actiu no és cap problema.
Dèficit d’atenció
Sol ser el símptoma més difícil de percebre:
_ No prestar atenció als detalls
_ Es distreu amb facilitat
_ Li costa escoltar ordres o tasques
_ És desorganitzat, sol perdre objectes, no acaba els
que comença.
_ Canvia freqüentment de conversa, presenta dificultat per assolir normes de joc
o detalls.
Sol aparèixer quan s'inicia l’etapa escolar.
Impulsivitat
És el símptoma menys freqüent, i es manifesta de
diferents maneres:
_ És impacient, té problemes per esperar el seu torn
_ Interromp constantment als altres
_ Sol tocar-ho tot, creant conflicte amb els adults
_ Em té respostes espontànies i dominants
Bàsicament es tracta de tenir dificultat per pensar
les coses abans d’actuar
Quan demanem ajuda?
En ocasions els infants mostren enuig i fan
enrabiades, responen a l’adult de forma desafiant quan estan enfadats. Si
aquestes conductes perduren en el temps, o arriben a ser greus, pot arribar a
ser un trastorn del comportament.
Així la manifestació d’aquestes conductes de forma
desproporcionada per la seva edat, comparat amb altres, i els seu grau de
desenvolupament poden ser una senyal d’alarma.
L’afectació en diferents entorns de la seva vida, familiar, escola o/i social.
Inicialment cal descartar un possible problema mèdic. Tòxic o d’altre mena...
És probable que els infants amb TDAH tinguin també un
trastorn d’oposició o un trastorn de la conducta.
Trastorn d’oposició desafiant
TOD, inicià abans dels 8 anys, tot i que també es pot
veure en adolescents.
Aquests infants mostren la seva conducta més sovint
que altres, solen ser:
_ Enuig sovint, amb discussions o negativitat davant
els adults, cap a les normes o demandes.
_ Poden arribar a molestar a altres amb facilitat.
_ Volem fer mal a algú si pensen que els ha fet mal amb
ells, o els causa problemes, arriben a sentir molta rancúnia i a enfadar-se amb
freqüència.
_ Sovint culpen a altres dels seus propis errors o mal
comportament.
El trastorn de la conducta(TC) es diagnostica quan els
infants mostren un patró de comportament agressiu cap a altres i falten a les
normes tan a casa, com a l’escola. Arribant a auto lesionar-se i fer-se mal.
Comportaments com:
Escapar-se, infringir normes series, arribar tard o no asistir a l’escola.
Poden ser agressius, arribar a fer mal, o ser cruels amb els
animals.
Aquests comportament solen anar a
més!
Si un infant en té TDAH, pot derivar a un TC.
Tractaments
És molt important començar el tractament de forma
precoç. Cada tractament s’adequa a les necessitats de cada infant i de la seva
família.
L’especialista de salut realitzarà les proves
concretes per escollir el
tractament més adient. Quan els infants
són més petits el tractament pot ser capacitar als pares i familiars per
afavorir la relació, amb el control de la conducte, un terapeuta facilitarà als
pares maneres afectives per fer forta la relació entre els pares i els infants,
i de saber respondre a les conductes dels infants.
Per infants més grans o adolescents el tractament més efectiu que s’utilitza habitualment és la combinació de capacitació i teràpia a l’infant, a la família i a l’escola.
Molts infants han TDAH també tenen trastorn d’aprenentatge, (TA) que comporta dificultat per esta atent, de concentració, o d’organització. A part d’altres que impedeixen que l’infant tingui un bon aprenentatge.
Aquests trastorns incloïen altres com la:
Dislèxia:
Dificultat amb la lectura.
Discalculia: Dificultat amb les matemàtiques.
Disgrafia: Dificultat amb l’escriptura.
La combinació del TDAH i el TC, poden fer que sigui pràcticament impossible per un infant assolir l’aprenentatge de l’escola.
Aquí si que el diagnòstic adequat és crucial perquè l’infant
pugui rebre l’ajuda correcta.
D’aquí què aquests infants necessitin rebre serveis
educatius especials a l’escola.
Normalment les escoles realitzen les seves pròpies avaluacions per veure si l’infant necessita intervenció. Els Pares aporten l’atenció mèdica i la seva cooperació i treballen conjuntament per trobar l’ajuda i el tractament adequat.
Ansietat i depressió
L’ansietat
Molts infants tenen temors, però quan afecten a nivell
social, a l’escola i a casa, es tracta d’un trastorn d’ansietat. Què es pot
manifesta davant situacions com:
_ Ansietat amb la separació. Por quan estan lluny de la família.
_ Ansietat social, por als diferents indrets on puguin
conèixer gent.
_ Preocupació per les coses dolentes que puguin succeir,
al futur.
Els infants amb TDAH, tenen més probabilitats de presentar
un trastorn d’ansietat.
Depressió
En ocasions els infants podem sentir-se tristes.
Però quan els infants senten tristor de manera persistent, pot derivar a problemes greus.
En infants amb TDAH hi ha més probabilitat
de presentar depressió. Al no poder controlar els símptomes de el TDAH, o
interfereixen a l’escola o les relacions amb la família i amics.
Els infants amb depressió poden:
_ Sentir-se
tristos gran part del temps.
_ No volen fer coses divertides, sense gaire ànims.
_ Tenen problemes per concentrar-se.
Arribant a poder sentir que no poden fer res, que no en tenen habilitats.
També podria derivar a manca de gana i de son.
En infants amb TDAH, la presa de medicaments podría donar alguns d'aquests símptomes, s’ha de parlar amb el pediatra de qualsevol
canvi que podem observar.
Tractament de l’ansietat i la depressió
El metge ha de realitzar diferents avaluacions per trobar el diagnòstic
concret, un cop determinat desenvoluparà el tractament que sigui més beneficiós.
L’atenció precoç és molt important, pot incloure teràpia
pel infant i la família.
Per infants petits seria convenient incloure als pares
al tractament,
La teràpia conductual s’utilitza davant l’ansietat i
la depressió per infants més grans, ajudant a que l’infant canviï els seus
pensaments negatius per maneres de pensar positives i eficaces.
Problemes de relació
Davant el TDAH, la relació amb els companys pot ser
dificultosa, per el benestar dels infants tenir amics és molt important, ajuda
al seu desenvolupament. Els infants que tenen dificultat per fer amics tenen
més possibilitats de patir ansietat i depressió.
No tots tenen dificultats per relacionar-se, però si
fos així hi ha maneres per ajudar a tenir bones relacions.
Alguns infants amb TDAH potser no tenen dificultats
per avenir-se amb altres infants, però les poden tenir amb els pares o la
família.
Alguns infants han símptomes d’hiperactivitat o impulsivitat poden ser rebutjats pels seus pares, si més no l'entenen i mostraen neguit amb alguns dels seus comportaments.
Per alguns pares és difícil entendre la manca d’interès, la impulsivitat, no respectar les normes, pensen que ho fa per voluntat pròpia, cal entendre que estem davant d’un trastorn neurològic.
La detecció precoç serà força important per establir pautes per aconseguir una bona relació amb les persones del seu entorn, com a pares hem de ...
_ Estar atents a com és la nostra relació.
_ Tenir una bona comunicació amb l’infant i amb les
persones importants en la seva vida, cuidadors, educadors, monitors la resta de
la família.
_ Cal observar com són les relacions de l’infant.
_ Fer que l’infant participi en activitats amb altres
infants, parlar amb altres pares i altres adults que formin part de l’entorn
del nostre fill a fi d’entre tots seguir el seu procés, o detectar abans
qualsevol problema.
Amb infants més grans i els adolescents, els programes
entre pares poden ser molt útils, sovint les escoles i comunitats disposen d’aquests
tipus de programes, també en els serveis d’atenció primària, cal informar-nos.
Envers el conte “ La Mirada de Jose Luis “ de Rafa Guerrero
Ens fa saber com d’importants som els adults que mirem incondicionalment, que entenem els símptomes del TDAH i siguem capaços de donar una atribució adequada ajudant a l’infant a treure el millor d’ells.
Des de aquest conte, ens demostra com en Nico passa
per una situació difícil, doncs els que l’envolten només s’enfaden amb ell, s’ha
sent molt malament.