martes, 26 de abril de 2022

Setmana sense soroll, infants i adults!

 

Setmana Sense Soroll 2022  "Abaixem el volum"

Del 25 d'abril a l'1 de maig

La Setmana Sense Soroll (SSS) és un esdeveniment mundial, el seu objectiu és promoure mesures i iniciatives per prevenir la contaminació acústica.

Enguany la SSS, es celebra del 25 d’abril a l’1 de maig,  amb el lema:

 Abaixem el volum! Es tracta de posar en valor, totes aquelles mesures, actuacions i accions que permeten millorar la qualitat acústica del nostre entorn.

La contaminació acústica

És un dels principals problemes de salut ambiental a Europa.

Efectes negatius

Les persones exposades a la contaminació acústica:  

_ Poden patir disminució temporal o permanent de la capacitat auditiva. 

_Sensació de malestar, nerviosisme, irritabilitat i interferències en el son, les quals, poden produir cansament, disminució del rendiment, disminució de la concentració en el treball, alteracions del metabolisme, del sistema nerviós central, d’entre altres efectes. 

El soroll, s’entén com a sons molestos que percep l’oïda, és considerat contaminació, ja que deteriora la qualitat ambiental del territori i afecta a la salut de les persones.

El sonòmetre és l'aparell electrònic que mesura la pressió del so, habitualment en el rang audible per l'orella humana, la qual se sol expressar en la unitat de mesura de decibels.

_ El soroll perjudica el nostre benestar, i pot influir a disminuir la capacitat d’aprenentatge a l’escola.

I contribueix a el deteriorament de la salut i la distribució de la fauna salvatge terrestre i marítima.

 El soroll de diferents fonts està àmpliament present, no només als entorns urbans més concorreguts, sinó cada cop més en entorns naturals.

Les escoles

Hi ha molt de soroll, sobretot alhora de menjador i pati, per controlar-lo, s’ha creat un projecte que s’anomena...

Sense Soroll, Somrius

 ttps://www.teno.cat/ca/sense-sorolls-somrius.html

Així neix Sense Soroll, Somrius, un projecte estable que té per objectiu la presa de consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador, principalment en el moment dels àpats.

Setmana sense soroll (SSS)  

La Setmana Sense Soroll promou mesures i iniciatives per la prevenció de la contaminació acústica,  amb l’objectiu de donar visibilitat...

 Fem difusió, sensibilització i l’educació ambiental.

Causes de contaminació acústica

_ A tota Catalunya, el trànsit viari genera més del 90 % del soroll a les ciutats.

Un tren ple permet substituir 300 cotxes a la via pública i fa que el soroll es redueixi un 65 %.

Un autobús ple permet substituir 50 cotxes a la via pública i fa que el soroll es redueixi un 50 %.

Hem de contribuir a fer un bon ús dels mitjans de transport.

Activitats que es proposen per als col·laborar per Prevenció de la Contaminació Acústica des de les escoles, associacions...

Flash Mob Abaixem el Volum:  Es tracta de preparar una coreografia conjunta de curta durada on es llenci un missatge relacionat amb la importància d’abaixar el volum de soroll.

Posteriorment, fer difusió del flash Mob a les xarxes socials amb les etiquetes: #escolasensesoroll i #SSSoroll2022.

Fotografiem el silenci: Consisteix en fer una fotografia o un fotomuntatge on es mostrin diferents fonts de soroll acompanyades d’un missatge o reflexió que promogui la reducció de la contaminació acústica, i fer-ne difusió a les xarxes socials amb les etiquetes: #escolasensesoroll i #SSSoroll2022.

Entre tots els centres educatius que participin en aquestes propostes es sortejarà una xerrada/taller de prevenció de la contaminació acústica.



Recerca d’activitats

Activitats 0-3 anys

Mira com sona

Els infants troben unes estructures sonores carregades d’objectes de la vida quotidiana, de materials i sonoritats diferents.

 A partir de la seva manipulació es promou la descoberta i l’experimentació del so i les seves propietats.

Aprendran a...

Determinar quan el so és agradable, ens acompanya i ens agrada.

Quan el so comença a ser molest, haurem de tenir en compte la tolerància de cadascú davant l’augment del so.

Quan és molest i innecessari, observarem que canviar el nostre humor, ens fa està més irritables, i ens dona sensació de cansament. Els infants aprenen que els sons forts, són desagradables, i el millor és evitar-los.

Activitats 3-6 anys

Producció, transmissió i recepció de sons

Els infants treballen el so, transmissió i recepció.

Com podem ser transmissors, quan el so el fem nosaltres, amb la boca, mans, peus, objectes. Fluix i suau, fort, estrident... Tot i que ens pot molestar, gaudirem del fet d’emetre els diferents sons.

Com són receptors, quan el so l’emeten altres i nosaltres estem a l’escolta. Aquí serà quan més notarem que comença a ser molest, i tindrem menys tolerància.


Diferenciació de sons

Els ajudar a desenvolupar la capacitat d’observació auditiva i la sensibilitat davant dels sons, entendre que el soroll permanent implica pèrdua de qualitat de vida i afecta la salut; i valorar la contribució que fa cada un de nosaltres a la producció del so.

Si comprovem el so que fem, al realitzar les activitats comunes del dia a dia, a la llar, a l’escola, al carrer, podrem diferenciar si són “normals” o potser fem massa soroll.

_ És molt important adonar-se de com ens afecta, tant físicament com mentalment, el nivell de soroll, quines son les nostres preferències i, a partir d’aquí proposar noves formes d’actuació.



El Silenci

El silenci ens cura, ens bressola. Respecte, amor,  així és com hauria de ser el silenci, només trencat per paraules tendres, d’estima, per la natura que ens envolta com el so del rierol, les fulles dels arbres, el brunzir dels insectes que tot i que ens podem fer por, són part de la natura, quan una planta creix emet un so, del tot imperceptible per nosaltres.

Les rialles dels infants, els seus cants i xerrameques, sentir com parlem sempre és enriquidor, encara que sovint els hi demanem silenci.

Com demanar silenci

  Hem de saber que els infants són capaços d’entendre quan hi ha un problema de soroll , és molt útil reflexionar-hi  i acordar solucions.

Es bo establir unes pautes. Dedicar l’estona de fer silenci només a fer silenci. Cal donar importància al que s’està fent i actuar en conseqüència. 

Per aconseguir silenci:

Posa música: Una música tranquil·la, suau, que per sentir-la cal fer silenci.

 Tenir un senyal, que coneixem i ens indiqui que hem de fer silenci, Per exemple, aixeca els dits fins a tres. Un, dos, tres. La resposta de tots serà el silenci, així s’entendrà que cal fer.

_ El so es transmet mitjançant ones, que van per l’aire, l’aigua, travessa els sòlids i sabent  que en el buit no hi ha so.

Aprendre a viure sense soroll

Cal saber fer des de el reconeixement de cada so, sentir sons i sorolls de tot tipus i comentar quines sensacions i emocions ens generen

Afavorir canvis en els valors, actituds i comportaments per millorar la qualitat acústica en el  nostre entorn, i contribuir també a reduir l’impacte global que l’activitat humana provoca sobre l’ambient.  

Viure sense so, tampoc és agradable, però si, ens cal poder escoltar, i gaudir dels sons que ens envolten, aquells que formen part natural del nostre entorn, les passes de la gent, el so de les gotes, el so de la porta de casa, aquella melodia, aquella paraula amiga, entre tants altres...



El silenci no existeix

A la vida hi ha sons de tota mena.

Per fluix que siguin, no són silenci.

Més informació:

 Setmana Sense Soroll. Medi Ambient i Sostenibilitat (gencat.cat)


 Ens agrada escoltar tot el que ens envolta, de manera tranquil·la ens ensenya la vida, només hem de poder abaixar el volum de les nostres vides... I així ho sentirem tot millor!



Anem a compartir un conte que ens parla del silenci...

“ El Rei del silenci i els follets dels sons “

Apareix un titella d‘un rei que porta un objecte estrany que no fa soroll, de fons se sent una música molt seriosa. Posant el dit índex davant de la boca fa callar els nens mentre sona la música.

 


Quan acaba, es presenta amb una veu profunda i autoritària:

 _ Bon dia a tothom! Jo soc el Rei del Silenci.

 Al meu país ens agrada la quietud, i sempre procurem no fer gens de soroll. Proveu vosaltres, escoltem el silenci!

Posa el dit davant de la boca “sssssssssut!” i es fa el silenci.

 Sentim el rellotge de paret que fa “tic-tac”, i els batecs del nostre cor que fan “bum-bum”, potser se sentirà algun ”gruuuuny” de l’estómac d’algú que no ha esmorzat prou, o també el soroll del carrer molt esmorteït, o del vent entre els arbres, si plou sentirem les gotes de pluja contra el terra i les finestres…

_ Això és el Silenci! Quan hi ha silenci res no es mou, i gairebé no se sent res, res no destorba la calma de la natura. Així, podem relaxar-nos i descansar…

 De cop i volta es comença a sentir una música molt alegre i apareix una altre titella...

És un follet amb un vestit ple de picarols i a la mà porta alguna cosa que fa molt de soroll, va ballant i cantant mentre sona la música.  Quan acaba la cançó es presenta amb veu alegre i divertida:

 _ Hola a tots i a totes! Soc el Follet dels Sons. Vinc d’un país on ens agrada fer música, i sempre estem buscant formes de fer sorolls nous de diferents maneres, és molt divertit. Proveu-ho vosaltres!

El follet i tot seguit els nens i nenes comencen a fer sorolls de diferents maneres: picar de mans o amb les mans a la taula o a diferents parts del cos, fer espetegar els dits, picar de peus o de cul, fer sons amb la boca…

_ Sssssssssst! -interromp el Rei del Silenci-

_ Això és de bojos, aquí no hi ha ordre ni concert! -Els nens callen de cop.

_ Cal posar una mica de seny en tot plegat! Quan jo us ho digui amb el gest del dit davant de la boca tots ens quedarem quiets per fer silenci, d’acord?

Sona altre cop la música i tots fem silenci i quedem quiets quan no hi ha música, fent el gest amb el dit davant de la boca.

En acabar el Rei del Silenci els diu:

_ Així m’agrada, ho heu fet molt bé! Com veieu, el silenci és molt important, sense ell no podríem parar ni  descansar. I fixeu-vos, el silenci és tan delicat que, qualsevol petit so pot trencar-lo i ja no el podem sentir.

Per això diem que es trenca només en dir el seu nom: “Si-len-ci”…

De vegades molt de soroll pot molestar,- el talla el Follet dels sons- però si només hi ha silenci pot ser molt avorrit.

Per això hem de buscar sons agradables, llavors li posem ritme i fem música. I quan hi ha música podem moure’ns i ballar, fer festa i estar contents.  

Quan sentim la música mourem les mans enlaire així i farem ballar tot el cos, però ens quedarem quiets amb les mans avall quan no n’hi hagi, d’acord?

  Torna a sonar la música i ara els nens i nenes aixequen les mans enlaire i les fan moure mentre belluguen tot el cos com si ballessin, i quan la música para es queden quiets amb les mans avall.

En acabar el Follet dels Sons els diu:

_ Molt bé! Com veieu, és tan important saber fer sons agradables com també saber fer silenci de tant en tant, sinó podria arribar a ser insuportable! A més, si fem silenci podem sentir els sons que ens envolten i ens diuen coses: els sorolls del carrer, del bosc…Proveu a jugar a escoltar el sorolls i endevinar d’on venen i què ens diuen…

_ En això estem d’acord, amic meu! –l’interromp el Rei del Silenci- Cal saber escoltar, i això no es pot fer sense el silenci.

_ Sí, el Silenci és important, – afegeix el Follet dels Sons- però sense els sons no té sentit, es complementen, es necessiten mútuament.

El Rei del Silenci i el Follet dels Sons, finalment, estan d’acord, i decideixen que com que l’un sense l’altre no pot ser, cal buscar la millor manera de combinar-los adequadament... Com a Tot Sona de Damaris Gelabert


No ens oblidem d'escoltar el silenci...

Cuideu-vos molt i fins aviat