Les vivències més quotidianes cobrim les necessitats bàsiques, el nostre entorn, envers les emocions s'impulsa el desenvolupament com a persones.
Educar emocionalment, a l'escola el desenvolupament de la persona es manifesta amb les emocions, els infants han de ser capaços d'expressar i reconèixer les seves emocions, també hauran d'aprendre a controlar els seus sentiments, per aquest fet hem de fomentar la personalitat pròpia de cadascú, que els hi permetrà expressar-se lliurement amb respecte als altres, afavorint així el desenvolupament cognitiu, físic sensorial, social i afectiu dels infants.
Afavoreix les relacions i la comunicació amb altres.
La intel·ligència emocional ens permet prendre consciència dels nostres sentiments.
Està relacionada amb l'ansietat, l'estrès, frustració, ira, benestar i felicitat...Quan més aviat sapiguem gestionar-les més fàcil serà la nostra vida, doncs està demostrat que hi ha relació entre la salut emocional i la salut física.
Augment de defensa davant de vivències positives.
Quan ajudem als nostres infants a gestionar les emocions establint relacions que ens permeten a tots ser capaços de reaccionar davant de situacions d'estrès. La satisfacció d'ajudar-los ens ajudarà a nosaltres a controlar-nos també.
Com podem gestionar les emocions?
Davant qualsevol situació en primer lloc hauriem de donar distància, per poder analitzar-la. Reestructurà cognitivament els fets, mirant sempre la part positiva.
Planificar la resolució al problema.
Reconèixer la nostra pròpia responsabilitat.
Treure l'estrès que ha pogut ocasionar i presentar la resolució amb relaxació
Donarà seguretat!
Estimulem que els infants expressen les seves emocions mitjançant el llenguatge.
La Interpretació de les imatges que representen sentiments d'alegria, tristesa, els hi ajudarà a reconèixer diferents emocions.
Els contes per identificar les diferents emocions
Degut a que als infants els hi agraden els contes, són molt útils per treballar les emocions.
Els contes permeten comprendre accions dels altres identificant-se amb els diferents personatges, ajuden a acceptar els seus propis sentiments i els dels altres.
Les emocions dels infants són difícils d'entendre per sí mateixos.
Els infants també estan tristos, enfadats, tenen por, necessiten de cònsol, doncs per ells és molt difícil controlar les emocions.
En Pol quan està content li agrada dir-ho a tothom.
LLibre d'emocions i rimes.
En Pol quan està espantat, trist o enfadat necessita d'algú que l'ajudi. Al llibre estan presents totes les emocions.En Pol quan està content li agrada dir-ho a tothom.
Us ajudarà a ensenyar a conèixer les diferents emocions.
"De vegades " De vegades content, de vegades està trist, de vegades amable, de vegades maleducat. Tot i així sap que la mare sempre l'estimarà.
És possible ensenyar al infants a controlar les seves emocions?
Les conductes majoritàriament aprenen dels adults, pares, educadors...
"De vegades " De vegades content, de vegades està trist, de vegades amable, de vegades maleducat. Tot i així sap que la mare sempre l'estimarà.
Per treballar les emocions
Un dels recursos per treballar les emocions “El monstre de colors” de la ilustradora Anna Llenas. En aquest conte, el protagonista és un monstre ben diferent als altres, aquest no fa por i no sap que li passa, té un garbuix d’emocions i ara toca desfer l’embolic. Ajudarà a diferenciar i separar les diferents emocions a partir dels colors, donant així pas a fer reflexions de com ens sentim i quines son les emocions que tenim.
Els colors, sabem que els diferents colors expressen estats diferents d'ànim i que ens indiquen com actuar davant de situacions diferents:
Semàfor:
Vermell, ens aturem. Quan sentim ràbia volem cridar i fer rabaqueries. Ens hem d'aturar davant d'aquests sentiments, el color vermell ens indica clarament ATURAT!
És el moment d'aturar-nos.
Taronja, ens convida a aturar-nos, a pensar. Estudiar el problema i el que sentim.
Verd, via lliure, moment de solucionar el problema, triar la millor solució després de reflexionar.
Hi ha d'altres colors que ens indiquen diferents estats d'ànim:
Gris, dies nuvolats o de fatiga.
Rosa, que tot anirà bé i tenim positivitat.
Els infants encara no són conscients dels colors que representen les diferents emocions a la nostra cultura, és la nostra tasca ensenyar-ho, tot i que ells poden saber el nostre estat d'ànim, ho detecten amb molta facilitat.
Comprendre les emocions ens ajudarà a assolir situacions concretes.
Com a eina per entendre les emocions hi ha una bona pel·lícula infantil, que jo recomano també per adults:
" Del Reves" Es produeixen diferents situacions on els sentiments tenen protagonisme, alegría té un paper primordial, però sense menysprear la resta de sentiments que formen part de nosaltres, necessaris per fer de nosaltres grans persones.
És possible ensenyar al infants a controlar les seves emocions?
Les conductes majoritàriament aprenen dels adults, pares, educadors...
Si volem aconseguir que els aprenguin a controlar els sentiments serà necessari que els adults també controlin les seves emocions, controlar l'estrès i les diferents situacions, pensem i dreprès actuem. També ens caldrà l'informació per poder regular i controlar els estats emocionals i facilitar als infants que aprenguin i és desenvolupin adequadament.
Saber quines són les emocions que poden experimentar els altres també ens ajuda a empatitzar, al mateix temps que ens ajuda a gestionar la nostra actitud.
Que tingueu un munt de bones emocions!
Saber quines són les emocions que poden experimentar els altres també ens ajuda a empatitzar, al mateix temps que ens ajuda a gestionar la nostra actitud.
Que tingueu un munt de bones emocions!