Ensenyem amb emoció
He parlat en diferents ocasions de les emocions, la
importància de les emocions a la nostra vida i com saber o voler gestionar-les.
Les emocions són de diferents colors com els hi
expliquem als nostres infants però son ben comuns perquè tots hem tenim.
“Ensenyar a gestionar les emocions és diferent
de reprimir-les”
Els sentiments estan lligats
a la nostra vida, però poc és el reconeixement que han tingut, ha estat arrel
de que la neurobiología ha començat a l’estudi científic de les emocions, qüestionant
així les teories diferents, doncs les emocions es consideren beneficioses en el
procés de la raó, sen així importants d’estudiar.
- Àmbit del coneixement en plena expansió.
- Aporta dades rellevants per a la pedagogia i didàctica
- Aporta evidències a propostes derivades de la recerca didàctica.
Sentir emoció amb el que fem i compartir-ho és el que ens cal
Mirem de valorar només el fet de fer les coses que fem
dia rere dia amb emoció, qualsevol acte, feina, gest. Ara parlo de l’emoció des
de les ganes de fer o transmetre a nosaltres mateixos i als que ens envolten.
Doncs moltes són les teories però sabem que quan vivim
amb passió, quan valorem allò que fem i sentim amb emoció, podem transmetre des de el plaer de fer-ho. Amb Il·lusió!
Si ensenyem amb emoció podrem fer-ho gaudim del que
fem i al mateix temps ho aprendran amb més facilitat.
Els infants aprenen des de el primer moment de vida.
Mitjançant l’atenció que reben, l’afecte, la imitació i experimentació envers
el que els envolta, el joc és el millor recurs que tenen o tenint.
En aquest procés hi tenen un paper clau les
neurones mirall. “L’emmirallament” no
només es dóna en aspectes d’actuació sinó també a nivell emocional.
Per aquesta raó en
de:
·
Ser coherents amb les nostres emocions i les nostres actituds
·
Les activitats han de ser participatives i creatives: que permeten a tothom aportar i aprendre. Cadascú des del seu nivell.
·
Tenint i induint actituds positives i constructives.
·
Fomentant el plaer intel·lectual i el plaer derivat de la
interacció social.
·
Reconeixent l’esforç i la implicació.
El cervell no és un
òrgan “acabat” quan naixem.
El cervell és modifica, va canviant tan en la seva forma com en el
pensament i el sentiment, influint així en la conducta. Aquests canvis són el
resultat del que anem memoritzan i aprenem al pas de tota la nostra vida.
Durant la infància
aquest procés es molt més eficaç, doncs l’eficiència de l’aprenentatge que va
modificant el cervell, viu en les emocions.
El nostre cervell té
dos hemisferis molt diferenciats a nivell funcional:
• L’hemisferi dret
controla els aspectes emocionals
•L’hemisferi esquerre controla els aspectes
racionals
Qualsevol presa de
decisions es emocional
Això implica que:
• Les emocions regulen el què decidim
aprendre i quan ho fem
• Sense emocions no hi ha aprenentatge, tan
positiu com negatiu.
Amb una actitud
“anem a aprendre junts”
“Amb implicació personal, curiositat, indagació i
expectativa de la descoberta”
Amb empatia!
Eines d’estimulació per l’aprenentatge des de l’emoció
El Joc
Com ja saben els
més petits mitjançant el joc aprenen. Envers el joc simbòlic, per imitació
poden assolir conceptes, joc amb grup envers els altres inclòs en els jocs
lliures son eines essencials per créixer.
Els Esports
Fer esport és clau
per l’aprenentatge, genera dopamina, neurotransmisor del cervell, que ens obre
la curiositat i la motivació. Despertant així la sensació de plaer. En grup ens
ensenya normes bàsiques, d'interacció i col·laboració, el compartir i el plaer de
transmetre uns i altres les emocions del moment que vivint, ensenyant així a
créixer.
Dibuix o Plàstica
Els infants envers
el dibuix connecten al seu món interior i l’expressen.
Reforcen la
psicomotricitat, els àmbits sensorials i cognitius i les emocions.
La Música
Estimula, ensenya,
anima i relaxa. Aprenen escoltant i entonant o cantant.
La música és essencial
pel desenvolupament emocional.
Que ens reforça l’emoció?
Davant de tot la motivació. La
voluntat de fer-ho.
L’atenció, la curiositat i la
implicació.
Per un bon
aprenentatge la memòria es esencial, el poder relacionar i acumular, dona pas a
pensar per un mateix, valorar les pròpies emocions creant així la memòria
significativa. Expressant individualment i alhora emfatitzant amb altres.
Si esteu
interessats entreu a: Neurociència educativa
Viure amb emoció cada experiència ha de ser el primer i
principal objectiu d’una educació respectuosa amb la identitat de la infància!
Anem a aprendre junts!