miércoles, 12 de febrero de 2020

Ensenyem als Infants amb emoció


Ensenyem amb emoció
He parlat en diferents ocasions de les emocions, la importància de les emocions a la nostra vida i com saber o voler gestionar-les.
Les emocions són de diferents colors com els hi expliquem als nostres infants però son ben comuns perquè tots hem tenim.

 “Ensenyar a gestionar  les emocions és diferent de reprimir-les”

Els sentiments estan lligats a la nostra vida, però poc és el reconeixement que han tingut, ha estat arrel de que la neurobiología ha començat a l’estudi científic de les emocions, qüestionant així les teories diferents, doncs les emocions es consideren beneficioses en el procés de la raó, sen així importants d’estudiar.
  • Àmbit del coneixement en plena expansió.
  • Aporta dades rellevants per a la pedagogia i didàctica
  • Aporta evidències a propostes derivades de la recerca didàctica.


Sentir emoció amb el que fem i compartir-ho és el que ens cal
Mirem de valorar només el fet de fer les coses que fem dia rere dia amb emoció, qualsevol acte, feina, gest. Ara parlo de l’emoció des de les ganes de fer o transmetre a nosaltres mateixos i als que ens envolten.
Doncs moltes són les teories però sabem que quan vivim amb passió, quan valorem allò que fem i sentim amb emoció, podem transmetre  des de el plaer de fer-ho. Amb Il·lusió!

Si ensenyem amb emoció podrem fer-ho gaudim del que fem i al mateix temps ho aprendran amb més facilitat.

Els infants aprenen des de el primer moment de vida. 
Mitjançant l’atenció que reben, l’afecte, la imitació i experimentació envers el que els envolta, el joc és el millor recurs que tenen o tenint.
 Els humans aprenem principalment per imitació.
 En aquest procés hi tenen un paper clau les neurones mirall.  “L’emmirallament” no només es dóna en aspectes d’actuació sinó també a nivell emocional.
Per aquesta raó en de:
·         Ser coherents amb les nostres emocions i les nostres actituds
·         Les activitats han de ser participatives i creatives: que permeten a tothom aportar i aprendre. Cadascú des del seu nivell.
·         Tenint i induint actituds positives i constructives.
·         Fomentant el plaer intel·lectual i el plaer derivat de la interacció social.
·         Reconeixent l’esforç i la implicació.
El cervell no és un òrgan “acabat” quan naixem.

El cervell és modifica, va canviant tan en la seva forma com en el pensament i el sentiment, influint així en la conducta. Aquests canvis són el resultat del que anem memoritzan i aprenem al pas de tota la nostra vida.
Durant la infància aquest procés es molt més eficaç, doncs l’eficiència de l’aprenentatge que va modificant el cervell, viu en les emocions.


El nostre cervell té dos hemisferis molt diferenciats a nivell funcional:
• L’hemisferi dret controla els aspectes emocionals 
•L’hemisferi esquerre controla els aspectes racionals
Qualsevol presa de decisions es emocional
Això implica que:
• Les emocions regulen el què decidim aprendre i quan ho fem
• Sense emocions no hi ha aprenentatge, tan positiu com negatiu.
Amb una actitud “anem a aprendre junts”
“Amb  implicació personal, curiositat, indagació i expectativa de la descoberta”
Amb empatia!



Eines d’estimulació per l’aprenentatge des de l’emoció

El Joc
Com ja saben els més petits mitjançant el joc aprenen. Envers el joc simbòlic, per imitació poden assolir conceptes, joc amb grup envers els altres inclòs en els jocs lliures son eines essencials per créixer.

Els Esports
Fer esport és clau per l’aprenentatge, genera dopamina, neurotransmisor del cervell, que ens obre la curiositat i la motivació. Despertant així la sensació de plaer. En grup ens ensenya normes bàsiques, d'interacció i col·laboració, el compartir i el plaer de transmetre uns i altres les emocions del moment que vivint, ensenyant així a créixer.

Dibuix o Plàstica
Els infants envers el dibuix connecten al seu món interior i l’expressen.    
Reforcen la psicomotricitat, els àmbits sensorials i cognitius i les emocions.

La Música
Estimula, ensenya, anima i relaxa. Aprenen escoltant i entonant o cantant. 
La música és essencial pel desenvolupament emocional.


Que ens reforça l’emoció?
Davant de tot la motivació. La voluntat de fer-ho.
L’atenció, la curiositat i la implicació.
Per un bon aprenentatge la memòria es esencial, el poder relacionar i acumular, dona pas a pensar per un mateix, valorar les pròpies emocions creant així la memòria significativa. Expressant individualment i alhora emfatitzant amb altres. 
Si esteu interessats entreu a: Neurociència educativa   

Viure amb emoció cada experiència ha de ser el primer i principal objectiu d’una educació respectuosa amb la identitat de la infància! 


Anem a aprendre junts!