El Temps dels Infants
El temps tal i com el
coneixem, com a finit i rígid és un concepte “adult”.
Els
infants perceben el temps d’una altra manera, infinit quan descobreixen i
aprenen per si sols i flexible segons allò que estan fent. Si els agrada o no.
Davant
els canvis, escola, dies de festa, vacances, casals...intentem introduir els
canvis gradualment, amb la finalitat de que els infants es familiaritzin en els
nous hàbits amb més facilitat, però poc que reflexionem sobre el temps dels
infants.
Cal
adonar-nos que els infants estan condicionats per la manera dels adults, d’entendre
el temps, i com adults creiem que així aprenen per la seva vida adulta, però no
hem d’oblidar que són nens/nenes i que potser necessiten estructurar-se d’una
manera diferent.
Com
adults, tenim un concepte de temps, en funció la nostra producció.
Quan parlem del temps dels infants, en educació, el respecte al ritme de cada infant és bàsic, però a l’escola els processos i els ritmes són altres, doncs aquí el temps està pensat per la relació i la socialització del temps.
L’escola educa infants
en grup!
Així el temps de l’escola marca el que fa el grup i els processos que ha de seguir individualment cada infant, segueix el grup en aquestes línies marcades. Sense una organització horària l’escola sería un caos.
Però cal que respecti el ritme d'aprenetatge de cadascú.
Fora de l’escola, el concepte del temps per als infants pot resultar més lluny de les seves necessitats i del seu sentit del temps... Frases com : afanya’t, va, que farem tard! Ara no és moment de fer això, vinga, va, ràpid! Ja ho faig jo!
Frases i ordres que transmeten a l’infant que el temps és més important que ell i que no l’està utilitzant com s’espera.
Quan parlem de respectar el temps dels infants, estem parlant de permetre que tinguin el seu espai per a assimilar la informació rebuda, temps per a la descoberta, temps per deixar fer, per resoldre, per prendre decisions.
No PUC! Sí PUC!
Sovint
ens avancen a ells, quan això ocorre els hi resolem els seus conflictes o els
seus dubtes, no els ajuden pas, els impedim la seva autonomia, les seves possibilitats d’aprenentatge, al mateix temps
que no ajuden a la seva autoestima.
Ens cal reflexionar sobre com podem
trobar l’equilibri entre les diferents concepcions del temps tenint en compte
que l’infant és el qui hi té més a perdre.
"Cal donar temps als infants perquè puguin pensar"
Parlem d’Autoestima i confiança
La confiança en nosaltres mateixos la forgem des
de ben petits, com adults moltes vegades cal buidar la motxilla de tots
aquells aprenentatges, mites i creences que ja no ens serveixen i
veure’ns amb una l’altra perspectiva.
L’autoestima és la idea que tenim sobre la nostra
pròpia vàlua com a persones.
Sentir-se essencialment còmode dins d’un mateix,
acceptar-se tal com un és i estimar-se sense condicions és essencial per a la
supervivència psicològica i per a la salut mental de l’individu.
Com a pares i educadors, és la nostra
responsabilitat que els infants es valorin, el nostre reforç positiu és essencial,
doncs som els seus referents.
No carregem als nostres Infants, els hem de valorar
i acceptar amb respecta i estima.
Com es forma l’autoestima dels infants
L’autoestima
es va desenvolupant envers les experiències per les quals van passant. Esta amb
persones que no els accepten tal com són o que els posen condicions per
estimar-los, disminueix la seva l’autoestima.
Això no vol dir que no es posin límits o es corregeixin actituds, però es pot fer sense atacar l’autoestima. Sempre l’acció, no pas la persona.
La
baixa autoestima està relacionada amb formes de pensar sobre un mateix, per
norma, des de la negativitat “no ho se fer” en comptes de “això em
costa més que altres coses”.
Com potenciar l’autoestima dels Infants
Mai
hem de ridiculitzar-los, ni burlar-nos de les seves actituds fantasioses.
En la primera infantesa hi ha una tendència inconscient a riure d’ells.
I així arrelem un sentiment de vergonya i ridícul.
Els infants necessiten rebre lloances incondicionals, independentment que els resultats dels seus esforços. Els seus esforços sempre s’han de valorar.
Proposar tasques que puguin fer amb èxit, els fa sentir importants i alhora que col·laboren a casa.
Els agrada molt!
Cal valorar i mostrar alegria quan aconsegueixen les seves fites.
Sense adonar-nos moltes vegades etiquetem els nostres fills, com... és un trasto, s’esvera, és tímid, ... , moltes vegades davant d’ell.
Així els fem insegurs, els infants no estan definits, s’estan
formant i no som de cap manera concreta, cal donar la confiança i el temps que necessiten
per sentir-se segurs, així d’aquesta manera tindran l’autoestima reforçada i s’ha
sentiran capaços.
Sense
oblidar que tots som igual de diferents, iguals perquè tots podem i diferents
perquè cadascú a la seva manera, amb el seu temps.
Sempre amb respecte i
estima !
Els infants tenen la necessitat de ser aprovats, inicialment pels seus pares i educadors, després pels seus companys.
Si
se’ls considera, valora i aprecia, els estem proporcionant un escut que els
protegeix de per vida.
Els infants s’emmirallen ens els pares, com a tals hem de reconèixer les seves capacitats, no desitjar que siguin com nosaltres volem que siguin, sinó acceptar-los, comprendre’ls i reforçar-los amb estima i afecte.
Ens podem trobar que té comportaments o actituds diferents de la resta d’infants, cosa que pot comportar no encaixar del tot amb el seu entorn.
Per
això, és important reconèixer i admetre les seves diferències de forma
positiva.
L’escolta
És
molt important escoltar els infants.
Al fer-ho, els transmetent quan d’important són per nosaltres “ets important per mi, el que dius m’interessa, tu m’interesses”.
Quan ens expliquen els seus problemes, és aconsellable no donar sempre la solució.
Els infant no ens demanen solucions, el que volen és compartir les seves experiències i trobar estratègies per afrontar els seus problemes.
Comunicació
El
nostre llenguatge verbal i no verbal, la nostra manera de comunicar els
sentiments, és el que ajuda als infants a reinterpretar la seva situació.
No és una tasca fàcil, ja que no sempre les condicions externes són les millors, ja sigui per l’ambient familiar, escolar, social…
Es tracta d’ensenyar-los a viure de la millor manera, que els faci estar feliços i contents, que sàpiguen reconèixer els seus límits i les seves capacitats.
Si els
hi donem confiança i autoestima els ajudem a superar els reptes del dia a dia.
La confiança
Només que davant de cada repte, davant de cada dia agradable fóssim conscients del que ha passat, de la nostra actitud i de la nostra part de responsabilitat en aquest fet, això ens ajudaria a veure’ns amb bons ulls i sumaria en la nostra autoconfiança.
I als que ens envolten!
Amb comprensió, bondat i coherència.
Com sempre en els llibres podem trobar ajuda...
Sis contes curts per fer que els infants aprenguin a
ser feliços des de petits.
Temes tan importants com el poder de les paraules,
el valor de les coses, l'actitud amb els altres, la confiança en un mateix,
l'autoestima i la gestió de la frustració, explicats d'una manera amena i
comprensible per a tots.
Petites
històries que ajudaran a crear un ambient positiu i a preparar-los per al
futur.
Si parlem de temps tenim dos llibres per compartir amb
els infants que ens portarà al món de la filosofia....
Per què els grans sempre diuen que no tenen temps?
Per què existeixen els diners? Per què a vegades em sento invisible? Et pots
morir d’amor? És interessant, morir-se? Per què sempre ens estem fent
preguntes?
La dona de Tomi, l’autor li solia dir que mai
s’havia fet adult del tot.
Potser per això, al’ haver mantingut aquesta
innocència lúdica però irreverent, entén i sap contestar com ningú les
preguntes de les nenes i els nens.
Sense
condescendència, ni paternalisme, ni sobreprotecció, les seves respostes són
espurnes filosòfiques d’intel·ligència pura per a totes les edats.
Especialment
per nosaltres, els adults, que tenim
molt a aprendre de l’infant que hem oblidat que van ser un dia.
Conté un
assaig breu sobre filosofia i infantesa, i una segona part amb capítols
pràctics sobre grans preguntes de la història de la filosofia.
Els nens són petits grans filòsofs amb una curiositat
pràcticament infinita.
El nen filòsof consisteix en plantejar a
famílies i educadors algunes de les grans preguntes que ens ha llegat la
història, permetent que els infants descobreixin la seva condició filosòfica i
la posin al servei d’un desenvolupament personal i els converteixi en ciutadans
actius i compromesos.
La primera part del llibre és un petit assaig per prendre consciència de les possibilitats d’explorar la vessant filosòfica present a la pròpia infantesa; la segona, una exploració breu d’onze preguntes, llegat d’onze filòsofs de la tradició occidental, per activar un diàleg que permeti introduir la crítica, la creativitat i la cura en l’educació dels nens i nenes.
Ha de ser un programa per construir un món millor,
per comprendre i, sobretot, per sentir. I la filosofia ens pot ajudar a
aconseguir-ho.»
Que més, abans i més ràpid no són sinònims de millor.
Aplicar
aquesta afirmació a l’educació, a casa i a l’escola és
una de les qüestions a les que es replanteja el temps.
Cal saber trobar el temps just
per a cadascú i d’aplicar-lo en cada activitat. Educar per a la lentitud
significa ajustar la velocitat al moment i a la persona. El temps no pot
colonitzar les nostres vides i les de l’escola, sinó cal que pugui ser un temps
viscut plenament i, per tant, plenament educatiu.
Així
ens ho mostra el llibre...
“ Elogi de l'educació lenta” Joan Domènech Francesch
L’autor
intenta donar resposta en aquest llibre en el que es replanteja el temps, no
des del punt de vista organitzatiu, sinó a la diversitat de ritmes d’aprenentatge.