sábado, 6 de mayo de 2023

Construcció per la Igualtat i la Diversitat

 


Com a pares i educadors hem d'entrendre que leducació per la igualtat és una necessitat actual que exigeix un compromís ferm, basat en el principi d’igualtat i no discriminació.

Els estereotips sexistes i rols de gènere afavoreixen el desenvolupament de desigualtats entre nens i nenes i per extensió l’aparició de violència de gènere. 

Un canvi de mirada, amb l’objectiu de promoure relacions sanes i saludables. 

Per educar en coeducació ha d'estar implicada tota la comunitat educativa de l'infant
les famílies, el professorat, el personal no docent, treballant de forma cohesionada i constructiva. 
Hem de educar en el respecte a la diversitat, amb un llenguatge inclusiu, hem d'oferir les mateixes oportunitats a nens i nenes, com a infants i joves. Per així com ja adults viure en igualtat i respecte per cada esser humà.
Reafirmar i reforçar les qualitats dels infants, augmenta la seva autoestima, i en consequència es valoran positivament. La empatia i la solidaritat, ajuda a estar oberts a l'autoreflexió de les pròpies actituds i de les responsabilitats.

Educar en Família, per poder arribar a saber gestionar la igualtat ens pot ajudar aquesta guia...https://www.savethechildren.es/sites/default/files/2021-10/Guia... ·


La coeducació és un mètode d’intervenció educativa basat en la igualtat de valors de les persones, independentment del seu sexeLa coeduació és bàsica per construir un nou model de ciutadania on totes les persones puguin participar i desenvolupar-se sense discriminació per raó de sexe i orientació sexual. 

Hem de poder respectar als altres com a nosaltres mateixos, des de les diferències de cadascú, des de l'estima per les diferències que ens aporten diversitat i llibertat.

M'estimo, de Susana Isern i Mariona Tolosa  Potser no ets perfecte, però la imperfecció és bonica i ens ajuda a millorar. Estima’t tal com ets, perquè ets genial! Aquest llibre conté vuit contes amb reflexions i activitats que t’ajudaran a millorar l’autoestima. Amb les eines adequades i una mica de pràctica, tots ens podem estimar més i més bé.

Hem de poder ser lliures, per ser com cadascú de nosaltres som, des de la igualtat i el respecte, des de la llibertat d'elecció, així construir un món obert a totes les posibles maneres de viure, sense marginacions, bassat en el respecta i el coneixement, la llibertat i la igualtat.


 " Cua de Sirena " de Alba Barbé i Serra, Sara Carro Ibarra (Autores) Joan Turu (Il·lustrador)                                                                                                                                        Aquest conte ens parla de la construcció de la identitat, els rols de gènere i la transexualitat. A través de la història podem treballar com els rols de gènere són una construcció social i com no defineixen la nostra identitat de gènere ni la nostra sexualitat. 
Una cosa o l’altra. Blanc o negre. Carn o peix. Nen o nena, humà o sirena… 
Com si només hi hagués dues opcions! 


El princep Ventafocs, de Babette Cole

Aquest relat trenca amb el tradicional conte de la princesa Ventafocs, perquè es canvia el sexe dels personatges; aquí tot el que eren homes es converteixen en dones i, al contrari. 

D’aquesta manera, el príncep Ventafocs tenia tres germanastres que sempre es reien d’ell, fins que un dia se li va aparèixer una petita fada que sense voler-ho, el va convertir en mico gegant i pelut. En tocar les dotze i trobant-se davant una bonica princesa, va torna a convertir-se en qui era, i va fugir tot perdent els pantalons. Així doncs, la princesa va decidir buscar aquell qui els havia perdut per casar-s’hi i així va ser com, finalment, la princesa i el príncep Ventafocs van viure rics i feliços per sempre.

Podríem dir que l’àmbit que tracta aquest conte és la nova masculinitat, ja que l’argument juga amb les feines domèstiques i el conte de la Ventafocs.


Ara en dic Joana,  de Jessica Walton

Escrit per Jessica Walton i il·lustrat per Dougal MacPherson, ‘Ara em dic Joana’ és una obra ‘sobre la identitat sexual i l’amistat, que aborda la transsexualitat amb naturalitat. 

El relat explica la història de Martín i l’osset Joan. Tots dos juguen sempre junts i moltes vegades els acompanya la seva amiga Ada.


1,2,3, 4...historietes divertides, de Susanna Martín

Aquesta obra sorgeix de la reflexió i del debat del GAG a l'observar que avui dia encara perduren l'homofòbia i la transfòbia: formes de discriminació per l'opció sexual o per la identitat de gènere. 
Volem recordar que en molts països aquests comportaments encara són castigats amb presó, tortura i pena de mort. 
I en la nostra societat moltes persones del col lectiu LGTB (Lesbianes, Gais, Transsexuals i Bisexuals) continuen marxant dels pobles o de les petites ciutats per viure en d altres de més grans on l anonimat els permet expressar-se com realment són. 
Encara es poden sofrir acomiadaments laborals o, com en el cas de la transsexualitat, pot resultar molt difícil accedir a un lloc de treball, a la qual cosa cal afegir el rebuig familiar que suposa en molts casos.
 Aquest còmic és una eina bàsica pensada per als adolescents, que pretén contribuir a eliminar l'homofòbia i la transfòbia i al mateix temps reivindicar un món més obert, més solidari, en definitiva més humà. Més Lliure! 
Siguem igual de diferents, i sempre feliços sent com som!