El proper curs serà un curs Inèdit! Ens deixar constància el Conseller d'Educació
Això ho tenim tots ben
clar, tan pares, com educadors no ens cal aquesta mena de constatació, o
millor dit, conscienciació!
Ho estem vivint en primera persona tan pares com a educadors, segur que tots volem el millor pels nostres infants. I poder tornar a l'escola és l'objectiu de tots, ara bé, necessitem poder preparar-ho tot de la millor manera, el proper curs potser serà inèdit, però no té perquè ser desorganitzat, ni tampoc estressant.
Ho estem vivint en primera persona tan pares com a educadors, segur que tots volem el millor pels nostres infants. I poder tornar a l'escola és l'objectiu de tots, ara bé, necessitem poder preparar-ho tot de la millor manera, el proper curs potser serà inèdit, però no té perquè ser desorganitzat, ni tampoc estressant.
Mirem de fer les coses bé!
Dins del món de la infància hem de poder fer les coses amb harmonia i
comunicació, perquè això serà el que transmetem als nostres infants.
No podrà ser així com aquesta imatge! Doncs haurem de guardar les distàncies, i potser tampoc ens veurem el somriure doncs haurem de portar mascaretes, però els ulls han d'expressar amor.
La voluntat per atendre presencialment tot l'alumnat
- Un alumne per cada quatre metres quadrats
- Distància mínima de dos metres entre alumnes. Atès a reducció si la pandèmia es redueix.
- Mesures d'higiene estrictes, com mascaretes, si les autoritats així ho indiquen.
- Habilitar espais dins de totes les escoles
- Cal demanar que sectors privats cedeixin espais pròxims als centres docents, a fi de facilitar les garanties de seguretat, per poder fer classe als alumnes.
- Contractació de més professorat.
- Torns de servei de menjador per assegurar les distàncies de seguretat.
- Més torns de pati, per garantir les distàncies entre els alumnes.
- Mesures específiques per a grups de risc i professorat vulnerable.
A partir de la primera setmana de juny, el departament d'educació demana als centres escolars que s'inicien l'organització de la tornada a les aules. Comporta un anàlisi de la situació dels espais i el professorat, per la valoració dels recursos necessaris per garantir la salut dels infants, professors i famílies.
El departament estudiarà cada cas al juliol per tenir-ho enllestit per setembre.
El proper curs no serà normal
Les mesures excepcionals podrien allargar-se, especialment fins quan puguin disposar de la vacuna o alguna mena de tractament específic i eficaç per controlar el virus
La Direcció i El Professorat
Cada centre haurà de buscar espais per fer-hi el doble d'aules
Aquest serà un dels grans reptes. El pla explica que el departament d’Educació demanarà als centres educatius, que presentin abans que acabi aquest curs el seu propi “pla de contingència” amb “noves fórmules organitzatives” que garanteixin “el màxim de presencialitat possible de tot l’alumnat” però amb les ràtios a la meitat que ara, que les classes de primària tinguin 13 alumnes com a màxim i les d’ESO 15.
Caldrà reconvertir espais destinats a zones comuns com la biblioteca o altres espais en aules. Caldrà veure què passa en aquells que no tenen prou espais.
Aquesta situació crear grans dubtes:
Sota quins paràmetres hem de començar a planificar l’escola del curs vinent?
Dia darrere dia hi ha nous i diferents paràmetres d’una realitat en moviment.
No hem d'oblidar per a què serveix l’escola i què vol dir fer de mestre.
Dia darrere dia hi ha nous i diferents paràmetres d’una realitat en moviment.
No hem d'oblidar per a què serveix l’escola i què vol dir fer de mestre.
La Conselleria d'Educació diu que els centres rebran “orientacions” d'aquí un parell de setmanes sobre com fer-ho, però deixa clar que “és evident que cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars que tinguin en compte tots els espais de cada centre”
Molts altres interrogants necessiten respostes de qui cada dia fa escola.
Com, obrir una classe de P3, i no pogué donar abraçades o fer-ho amb mascareta
Hem de poder pensar, què aporta a un infant estar a l’escola, després de haver estat en crisi tot el seu voltant, familiar i social, aquest fet comporta el plantejament de fer modificacions, la dedicació a l'alumnat, horaris, maneres d'actuar i educar.
Hem de poder pensar, què aporta a un infant estar a l’escola, després de haver estat en crisi tot el seu voltant, familiar i social, aquest fet comporta el plantejament de fer modificacions, la dedicació a l'alumnat, horaris, maneres d'actuar i educar.
- Els espais de la petita infància com a compensadors de mancances familiars
- Les evidències educatives o les didàctiques en temps de virus
- Quan tot pot ser aula i la vida de l’escola es fa fora de l’escola
- Les dimensions virtuals actives de l’escola i els paranys de la distància
- Construcció de l’acompanyament educatiu.
- Desinfeccions continuades
Les escoles estan obligades a fer neteja i desinfecció dels centres cada dia després de l'activitat acadèmica. En el pla es detalla que, dins de l'aula, el material utilitzat pels alumnes no pot ser intercanviat si no se'n fa una desinfecció després del seu ús.
Cal tenir present que a l’escola hi ha diferents cicles escolars i moltes i diferents etapes evolutives. També en la nova realitat, treball educatiu compartit amb famílies, el context familiar interactuant a casa amb els infants.
La salut té dimensions emocionals, es construeix a partir de vivències de seguretat, d’experiències de satisfacció, de gestió dels malestars.
Viure entre pors i solitud, no és saludable. La vida saludable s’aprèn i ara és el moment d'aprendre, cal aprendre a gestionar els riscos. Les relacions s'han de poder mantenir forma part de l'aprenentatge emocional dels infants.
L’essència de l’educació és la barreja, la interacció entre iguals, la vida compartida. Al'escola poden arribar a fer canvis com que les famílies no passin de l'entrada de l'escola, però no poden limitar els retrobaments amb els infants dins de l'escola.
L’essència de l’educació és la barreja, la interacció entre iguals, la vida compartida. Al'escola poden arribar a fer canvis com que les famílies no passin de l'entrada de l'escola, però no poden limitar els retrobaments amb els infants dins de l'escola.
Si els infants van a l’escola és per interactuar, si les escoles ja són avui espais de desigualtat i de segregació, si les relacions a vegades ja són prou complicades en un futur pròxim anirà augmentant. Hem d'intentar evitar-ho
Hem de pensar en nous formats, horaris, flexibilitats, noves formes de relació entre el conjunt de recursos per a la infància.
L’escola pròxima és imprescindible.
L’escola pròxima és imprescindible.
L'arribada a l'escola suposa per primer cop o per un canvi d'escola, una entrada a un món "desconegut" fora de tots aquells espais més propers i, per això, l'infant la pot viure des del temor o des de la sorpresa més emocionant. Aquesta adaptació es pot considerar com un procés amb identitat pròpia i és per aquest motiu que les escoles bressol o infantils preveuen estratègies per tal d'aconseguir un clima acollidor que faciliti que l'infant i la família se sentin còmodes i confortables en aquest nou espai. Aquest espai a d'incloure evidentment la proximitat, el contacte amb els infants és la base d'una bona adaptació a l'escola.
Els sindicats conjuntament amb el professorat volen iniciar aquest procés:
_ Amb les mesures de prevenció necessàries, les garanties de realització amb les ajudes per part de departament d'educació que siguin pròpies per assolir aquest recte El sindicat de mestres afirma la manca de concreta de mesures, això provocarà una mala organització als centres, dificultan així el retorn a les aules.
USTEC-STEs
Considera assenyat tornar a l’escola el mes de
setembre donada la situació actual de la covid-19 i conclou que el professorat
està fent una tasca que encara no s’ha reconegut prou. “La gent s’hi està
deixant la pell” conclou.
Aquest curs escolar ha sigut totalment atípic i difícil tant pels infants, les famílies i els docents.
Ens hem hagut d’adaptar a una situació complexa que ens ha fet reinventar-nos contínuament, per poder donar resposta a les necessitats dels infants i les famílies.
Aquest curs escolar ha sigut totalment atípic i difícil tant pels infants, les famílies i els docents.
Ens hem hagut d’adaptar a una situació complexa que ens ha fet reinventar-nos contínuament, per poder donar resposta a les necessitats dels infants i les famílies.
Ara cal que anem pensant en com tancar aquest curs escolar tan atípic.
L’avaluació en general és un tema que ens preocupa molt als docents.
Aquest tercer trimestre la situació ha estat tan complexa que hem d’adaptar totalment l’avaluació per poder donar resposta a les necessitats del moment.
Amb quants professors més es podrà comptar?
No se sap si hi haurà noves contractacions
Una altra de les incògnites. Bargalló ha deixat clar que el professorat no podrà tenir "una doble jornada" i ha garantit que caldrà fer "el que sigui necessari per a totes les escoles". Però més enllà d'això, ha dit que no es faran noves contractacions al juny i que ja es concretarà què passa el curs que ve. Primer, ha dit, cal saber quants alumnes i quins espais tindrà disponibles cada centre, i això diu que no se sabrà fins després de la preinscripció.
El conseller d'Educació insisteix que també caldrà trobar espais "públics o privats" al voltant dels centres que siguin útils per a l'activitat docent:
"Hem de saber quants alumnes tindrà cada centre i quins espais tindrà cada centre per tirar endavant tots els treballs, tant de cerca de nous espais com de contractació de nous professorats", ha dit el conseller.
És per això que s'ha avisat que caldrà demanar a la comunitat "la cessió d'espais" per fer activitats, al setembre.
"En l'emergència educativa hem de tenir la prioritat que tots els alumnes puguin anar cada dia al seu centre, però en algun cas aquest centre s'entendrà de manera més àmplia al que és ara", ha afegit.
En aquest sentit, ha precisat que caldrà buscar espais "al voltant dels centres" que siguin "útils per a l'activitat docent". "Aquests espais poden ser privats o públics"
El titular d'Educació ha valorat la feina del Departament d'educació i la informació en comptagotes que ha donat aquestes últimes setmanes.
"Hem de donar certeses, no incerteses", ha dit.
Necessitem poder assolir la obertura de les escoles amb seguretat, amb una bona acollida, atenen les necessitats de cada infant i el seu entorn famíliar.
Com educadors hem de poder fer-ho, però ens calen més recursos i tenir una informació ben acurada. Com a eines de suport, compartire amb vosaltres dos publicacions que ens podran ajudar si més no emocionalment...
La Doctora especialitzada en malalties infeccioses, Vicky Fumadó, pediatra de l'Hospital de Sant Joan de Deu ens comenta:
Per sort els infants tenen millor resiliència que els adults.
Segur que han pogut gaudir amb els seus pares, han aprofitat aquests moments per sentir-se més estimats, ara cal tenir en compte que no tothom té les mateixes oportunitats.
Hi ha vivendes força reduïdes amb famílies nombroses, que tenen dificultats per poder gestionar la logistique de tota la família, germans petits, treball telemàtic, estudi des de casa...Segurament també han viscut moments de tensió, però per els infants el fet de viure el moment els ajuda a superar-ho tot.
Entre els adolescents segurament s'ha viscut pitjor, tot i que fer servir eines de comunicació amb companys i amics els haurà beneficiat molt.
Sobre l'efecte del Coronavirus en els infants:
En els infants la incidència és lleu?
Si és cert que en la majoria és lleu, però hem vist casos més greus, hem tingut infants ingressats a les UCI. De fet, des de l'hospital hem engegat una plataforma" Kids Corona" que consisteix en diversos estudis per veure la incidència del coronavirus en els infants i estudiar perquè l'expressió de la malaltia és més lleu en ells.
Es tracta d'estudiar nuclis familiars que hagin patit la Covid19.
Carles Skiliar, entre altres coses
és pedagog i investigador del
Consell de Recerques Científiques
i Tecnològiques a l'Argentina.
Des de fa anys té la vista posada en la infància i les diferències.
"Pedagogia de les diferències" on reflexiona sobre l'educació en aquests moments de pandèmia. Temes que impliquen converses sobre la vida i la realitat, al marge dels informatius de televisió, o formes supèrflues d'opinió...
Un món en estat d'excepció, de portes endins, alt risc de salubritat i distanciament social no poden demanar a l'educació normalitat, ni habitualitat.
Donades les mesures de contingència, ara és el moment per que l'educació pugui revertir la seva tendència adaptativa, i pugui concentrarse en la lectura, l'art, el joc, la filosofia, la conversa directa en el que fer amb el món...
L'activitat preescolar i escolar hauria de "retornar a la infància" a la infantesa, sense fer adults ràpidament i en conseqüència dolorosament.
Com educadora, des de el meu parer és bo que entenem que...
Ara mateix, els educadors en relació als infants, hem de poder tenir cura, acompanyar, conversar amb ells, donar afecte, humilitat i hospitalitat.
Ara no es tracta tant de continguts, sinó d'estar junts!
Aquesta experiència de pèrdua de confort i de la seguretat, tot això hauria de poder portar-nos a un temps de solidaritat, generositat i responsabilitat.
Això, s'hauria d'imposar per sobre la deshumanització que ens envolta.
Només els joves, el infants que estan creixent podem impulsar el canvi que ens cal a aquesta societat. Per això ens cal donar bones eines, seguretat i llibertat per fer-ho.
De ben segur que hem après quasi tots, que no podem continuar vivint així, carregant-nos el planeta i a nosaltres mateixos. Haurem de treballar per una societat ben diferent, i els nostres joves ens hauran d'exigir canvis.
Aconseguir anar endavant amb l'ajuda de tots, és el que ens cal!
Estones per animar-nos i fer rialles junts...
El titular d'Educació ha valorat la feina del Departament d'educació i la informació en comptagotes que ha donat aquestes últimes setmanes.
"Hem de donar certeses, no incerteses", ha dit.
Necessitem poder assolir la obertura de les escoles amb seguretat, amb una bona acollida, atenen les necessitats de cada infant i el seu entorn famíliar.
Com educadors hem de poder fer-ho, però ens calen més recursos i tenir una informació ben acurada. Com a eines de suport, compartire amb vosaltres dos publicacions que ens podran ajudar si més no emocionalment...
La Doctora especialitzada en malalties infeccioses, Vicky Fumadó, pediatra de l'Hospital de Sant Joan de Deu ens comenta:
Per sort els infants tenen millor resiliència que els adults.
Segur que han pogut gaudir amb els seus pares, han aprofitat aquests moments per sentir-se més estimats, ara cal tenir en compte que no tothom té les mateixes oportunitats.
Hi ha vivendes força reduïdes amb famílies nombroses, que tenen dificultats per poder gestionar la logistique de tota la família, germans petits, treball telemàtic, estudi des de casa...Segurament també han viscut moments de tensió, però per els infants el fet de viure el moment els ajuda a superar-ho tot.
Entre els adolescents segurament s'ha viscut pitjor, tot i que fer servir eines de comunicació amb companys i amics els haurà beneficiat molt.
Sobre l'efecte del Coronavirus en els infants:
En els infants la incidència és lleu?
Si és cert que en la majoria és lleu, però hem vist casos més greus, hem tingut infants ingressats a les UCI. De fet, des de l'hospital hem engegat una plataforma" Kids Corona" que consisteix en diversos estudis per veure la incidència del coronavirus en els infants i estudiar perquè l'expressió de la malaltia és més lleu en ells.
Es tracta d'estudiar nuclis familiars que hagin patit la Covid19.
El nostre sistema sanitari és molt bo en l'àmbit assistencial. Però s'inverteix poc en prevenció, salut pública i epidemiologia, en aquest moment són eines que ens haguessin ajudat a contenir la pandèmia.
Carles Skiliar, entre altres coses
és pedagog i investigador del
Consell de Recerques Científiques
i Tecnològiques a l'Argentina.
Des de fa anys té la vista posada en la infància i les diferències.
"Pedagogia de les diferències" on reflexiona sobre l'educació en aquests moments de pandèmia. Temes que impliquen converses sobre la vida i la realitat, al marge dels informatius de televisió, o formes supèrflues d'opinió...
Un món en estat d'excepció, de portes endins, alt risc de salubritat i distanciament social no poden demanar a l'educació normalitat, ni habitualitat.
Donades les mesures de contingència, ara és el moment per que l'educació pugui revertir la seva tendència adaptativa, i pugui concentrarse en la lectura, l'art, el joc, la filosofia, la conversa directa en el que fer amb el món...
L'activitat preescolar i escolar hauria de "retornar a la infància" a la infantesa, sense fer adults ràpidament i en conseqüència dolorosament.
Com educadora, des de el meu parer és bo que entenem que...
Ara mateix, els educadors en relació als infants, hem de poder tenir cura, acompanyar, conversar amb ells, donar afecte, humilitat i hospitalitat.
Ara no es tracta tant de continguts, sinó d'estar junts!
Aquesta experiència de pèrdua de confort i de la seguretat, tot això hauria de poder portar-nos a un temps de solidaritat, generositat i responsabilitat.
Això, s'hauria d'imposar per sobre la deshumanització que ens envolta.
Només els joves, el infants que estan creixent podem impulsar el canvi que ens cal a aquesta societat. Per això ens cal donar bones eines, seguretat i llibertat per fer-ho.
De ben segur que hem après quasi tots, que no podem continuar vivint així, carregant-nos el planeta i a nosaltres mateixos. Haurem de treballar per una societat ben diferent, i els nostres joves ens hauran d'exigir canvis.
Aconseguir anar endavant amb l'ajuda de tots, és el que ens cal!
Estones per animar-nos i fer rialles junts...