D’aquest temps en diem PERÍODE
D’ADAPTACIÓ. I això no
és sinó el camí o procés que viu el nen/a en el pla dels sentiments
(afectius, socials, intel·lectuals), tot valorant el que suposa la separació de la família i el que el seu
ingrés a l’escola li pot arribar a oferir.
|
L’escola infantil constitueix el marc de vida dels infants que hi assisteixen durant un període de temps diari, que pot variar entre unes poques hores i una jornada sencera
Primers dies, és important que respecteu el que l’escola proposa per establir aquest període. S’ha de fer de forma esglaonada, amb constància, adaptant-se a la resposta de l’infant. Establint amb els educadors un horari pautat progressiu fins completar-ho al horari habitual.
Es molt important que enteneu que no tots els nens i nenes s’han d'adaptar a un mateix ritme, és tracta d’una conquesta personal que passarà per diferents períodes, tindrà alts i baixos. En aquest període es normal que l’infant cregui que l’heu abandonat, pot manifestar disgust i angoixa.
Heu de recordar que per els infants la mesura del temps és fa molt més llarga que per els adults. Degut també a que no tenen esquemes temporals per poder comparar.
Hauran sentiments de culpa, abandonament, desconfiança. Normalment els pares manifesteu més nerviosisme que els infants, per vosaltres també serà un període dur, això es transmet als fills, i pot augmentar l’angoixa de l’infant.
- Escurçament de les possibles rebequeries amb la progressiva participació en jocs i activitats.
- Relació amb altres infants.
- Relació voluntària amb els educadors.
- Acceptació als nous espais per activitats determinades.Com reaccionar:
- Mantenir la constància, no deixeu de portar el vostre fill a l’escola, serà igual o pitjor.
- Portar-ho amb anterioritat, per que vagi coneixent el centre.
- No allargar molt els comiats, mostreu seguretat i alegria.
- Parlar amb els educadors de l’evolució de la adaptació.
- Quan surt de l’escola, compartir les experiències viscudes a l’escola.
- Es convenient que sigueu els pares qui el porteu a l’escola, durant almenys tot el procés d’adaptació.Símptomes de inadaptació a l’ escola:
- Durada del plor.
- Aïllament permanent.
- Rebequeries continues.
- Hiperactivitat.
Normalment aquest símptomes de inadaptació solen anar variant però en altres continuen, davant d'això haureu conjuntament amb l’escola de demanar ajuda professional, que us ajudaran a albergar les possibles causes. Per això la col·laboració de les famílies és fonamental per una bona adaptació a l’escola.
- La germana gran li diu: _ No t’amoïnis per això ja tindràs temps a l’escola per aprendre les cançons, l’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!
- A casa dels carbassons, en Daniel està trist i nerviós perquè li fa una mica de por conèixer als companys nous. El pare li diu: _ Daniel no t’amoïnes tant, ben segur que a l’ escola trobares algún nen amb qui t’avindràs. L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!
-
A casa dels carbassins, la Roser plora i somica: _ Qué faré jo sense nines, ni totes les meves joguines. La mare li diu: _ Apa, si a l’escola n’hi ha moltes joguines i a més tindràs amics i amigues. L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!
- A casa dels carbassens, en Pere també rondina, perquè li espanta una mica l’enrenou del primer dia, la mare li diu: _No t’amoïnes tant, la mestra et donarà la mà, i la por de seguida fugirà. L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!.
- Al país de les carbasses avui és el primer dia d’escola, la Margarida, en Daniel, la Roser i en Pere, hi van molt contents perquè saben que a l’escola...S’HO PASSARAN D’ALLÒ MÉS BÉ!!!! I aquest conte s’ha acabat, perquè el timbre de l’escola ja ha sonat!!!!