jueves, 3 de septiembre de 2015

Adaptació a l' Escola Infantil


Període d’adaptació a l’escola
Temps per conèixer l’escola, descobrir-hi coses interessants, adequar-la a les seves necessitats i preferències i d’aquesta manera poder-ne gaudir.

D’aquest temps en diem PERÍODE D’ADAPTACIÓ.                                   
I això no és sinó el camí o procés que viu el nen/a en el pla dels sentiments (afectius, socials, intel·lectuals), tot valorant el que suposa la  separació de la família i el que el seu ingrés a l’escola li pot arribar a oferir.

L’escola infantil constitueix el marc de vida dels infants que hi assisteixen durant un període de temps diari, que pot variar entre unes poques hores i una jornada sencera

Es el període més important i de més transcendència per la vida del infant, cal esforçar-se totalment per que aquest pas es desenvolupi de la manera més adequada.
Implica un procés de separació, deixant pas, poc a poc a un nou “apego” que requereix l’ intervenció de la família, l’escola i l’infant.

  

Primers dies, és important que respecteu el que l’escola proposa per establir aquest període. S’ha de fer de forma esglaonada, amb constància, adaptant-se a la resposta de l’infant. Establint amb els educadors un horari pautat progressiu fins completar-ho al horari habitual.

Es molt important que enteneu que no tots els nens i nenes s’han d'adaptar a un mateix ritme, és tracta d’una conquesta personal que passarà per diferents períodes, tindrà alts i baixos. En aquest període es normal que    l’infant cregui que l’heu abandonat, pot manifestar disgust i angoixa.      

Heu de recordar que per els infants la mesura del temps és fa molt més llarga que per els adults. Degut també a que no tenen esquemes temporals per poder comparar.

Els infants sentiran pors, al estar entre el adults desconeguts, en llocs nous, on no saben com orientar-se.
Per vosaltres també suposa una situació emocional dura i difícil        

Hauran sentiments de culpa, abandonament, desconfiança. Normalment els pares manifesteu més nerviosisme que els infants, per vosaltres també serà un període dur,  això es transmet als fills, i pot augmentar l’angoixa de   l’infant.

El temps i l’ajuda dels educadors facilitarà tot aquest procés

Recordeu, que no tots els nens i nenes son iguals, n’ hi han que des de el primer dia la seva conducta és més positiva i d’altres que passen per diferents moments, el mateix us passarà a vosaltres

Símptomes d’adaptació a l’escola:
  • Escurçament de les possibles rebequeries amb la progressiva participació en jocs i activitats.
  • Relació amb altres infants.
  • Relació voluntària amb els educadors.
  • Acceptació als nous espais per activitats determinades.
    Com reaccionar:
  • Mantenir la constància, no deixeu de portar el vostre fill a l’escola, serà igual o pitjor.
  • Portar-ho amb anterioritat, per que vagi coneixent el centre.
  • No allargar molt els comiats, mostreu seguretat i alegria.
  • Parlar amb els educadors de l’evolució de la adaptació.
  • Quan surt de l’escola, compartir les experiències viscudes a l’escola.
  • Es convenient que sigueu els pares qui el porteu a l’escola, durant almenys tot el procés d’adaptació.
    Símptomes de inadaptació a l’ escola:
  • Durada del plor.
  • Aïllament permanent.
  • Rebequeries continues.
  • Hiperactivitat.
Tristesa i quietud, davant les activitats.

Normalment aquest símptomes de inadaptació solen anar variant però en altres continuen, davant d'això haureu conjuntament amb l’escola de demanar ajuda professional, que us ajudaran a albergar les possibles causes. Per això la col·laboració de les famílies és fonamental per una bona adaptació a l’escola.

Aquests llibres I d’ altres, segur que us ajudaran:
                        
FINS AL VESPRE! MIQUEL I ANNA ALA GUARDERIA FAN…
JEANNE ASHBE, CORIMBO, 2001
Dia d’ escola, L’ Arnau es prepara a casa per el seu primer dia a l’escola, amb il·lusió, a l’ arribar té por, és queda trist, fins que coneix a la Clara....

Un conte per explicar quan l’infant començar anar a l’escola.
El país de les carbasses...  Al país de les carbasses, un país molt llunyà, avui es un dia molt i molt especial.  Començar l’escola per menuts i grans, però sempre hi ha algú que no vol anar.
-A casa de les carbasses, la Margarida, la filla menuda, no n’ està gaire convençuda:                                                                                              
 _ Si no se les cançons que canten a l’escola, semblarà que sóc tanoca i ningú hem dirà ni hola.                                                   
  • La germana gran li diu: _ No t’amoïnis per això ja tindràs temps a l’escola per aprendre les cançons, l’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!        
  • A casa dels carbassons, en Daniel està trist i nerviós perquè li fa una mica de por conèixer als companys nous.  El pare li diu: _ Daniel no t’amoïnes tant, ben segur que a l’ escola trobares algún nen amb qui t’avindràs. L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!
  • A casa dels carbassins, la Roser plora i somica: _ Qué faré jo sense nines, ni totes les meves joguines. La mare li diu: _ Apa, si a l’escola n’hi ha moltes joguines i a més tindràs amics i amigues. L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!
  • A casa dels carbassens, en Pere també rondina, perquè li espanta una mica l’enrenou del primer dia, la mare li diu: _No t’amoïnes tant, la mestra et donarà la mà, i la por de seguida fugirà.                                                                                                  L’escola t’agradarà, ja veuràs que bé que t’ho passaràs!!!.
  • Al país de les carbasses avui és el primer dia d’escola, la Margarida, en Daniel, la Roser i en Pere, hi van molt contents perquè saben que a      l’escola...
    S’HO PASSARAN D’ALLÒ MÉS BÉ!!!! I aquest conte s’ha acabat, perquè el timbre de l’escola ja ha sonat!!!!