miércoles, 4 de diciembre de 2019

Persones amb Discapacitat





 Dia 3 de Desembre, dia internacional de les persones amb discapacitat.
Fa referència a dificultats físiques o mentals, com la sensorial, cognitiva o intel·lectual.
“A cada cos amb discapacitat o a cada ment amb discapacitat, habita un cor que si el mires et parla i et sorprèn.”
La discapacitat intel·lectual no és una cosa que tenim, com els ulls blaus o un cor malalt. Tampoc no es tracta d'alguna cosa que som, com ser baix o prim...
Discapacitat intel·lectual es refereix a un estat particular de funcionament que comença en la infantesa en el qual existeixen limitacions en la intel·ligència juntament amb limitacions en habilitats adaptatives.
Com a conseqüència no podem dir "aquesta persona té discapacitat" o "aquesta persona es discapacitada", ja que la discapacitat intel·lectual no és una cosa que podem tenir o ser. (AAMR)

Primers anys de vida (0 a 5)
Les dificultats més importants estan vinculades en tres àmbits:
Manca d’informació: Sol ser escassa, això condiciona la qualitat de la relació dels pares amb els infants,manca d’informació sobre la naturalesa del problema, dubtes sobre possibles ajudes econòmiques, això  sovint provoca estrès i dificulta les relacions.   
Centres col·laboradors: Manca de informació necessària sobre els centres que disposen d’ajut. Sovint han de desviarse a centres vinculats, havent d’explicar la seva trajectòria i experiències contínuament, ocasionant sensació d’incomprensió i partir de 0 contínuament.                                              
Moltes vegades tenen força dificultat per que els hi derivin als centres més adients.
El centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç(CDIAP) cobreix el territori de tota Catalunya i atén els infants i les famílies. Fins als 6 anys gratuïtament.  
https://treballiaferssocials.gencat.cat
Aquesta centres encara no son prou coneguts d’aquesta manera la seva derivació sovint es retarda. Generant sensació de manca d’atenció i d’interès, quan el que necessiten és una atenció apropiada a les seves necessitats individuals.
Conciliació laboral
La dedicació i disponibilitat que aquests infants necessiten fa que la família tingui la necessitat continuada d’establir acords amb el seu entorn laboral, de ple dret, per respondre tranquil·lament a aquestes necessitats. 
Fer un seguiment individualitzat amb ajuts de cangurs o de respir per poder estar amb germans o descansar són parts molt importants per que puguin assolir aquesta tasca tan important com tenir curar del seu fill amb discapacitat, sobretot en els primers anys, que és quan s’han de fer a aquesta situació.
La discapacitat intel·lectual no es tracta de res que tingui o sigui l'individu: és la PERSONA, no discapacitat. Per tant, parlem de persones amb discapacitat intel·lectual, no persones discapacitades o discapacitats. 
I com a persona té capacitats amb les quals està dotat biològicament per fer-se un espai a l'entorn en el que viu.                                                 
 Però el fet de que aquestes capacitats es desenvolupin més o menys no depèn tan sols d'un "compte bancari genètic", depèn també, en part, del seu entorn.
Com a  persones necessiten que un entorn cultural, social i afectiu  ens acompanyi al llarg de la nostre vida.
El funcionament humà està organitzat en cinc factors:
Capacitat intel·lectual, conducta adaptativa, Salut, Participació i context.
Capacitat intel·lectual
És refereix al concepte d’intel·ligència.
Raonament.
Planificació.
Resolució de Problemes
Pensament abstracte.
La comprensió d’idees
L’aprenentatge ràpid.
Aprenem de l’experiència
 Conducta adaptativa
Conjunt d’habilitats apreses per la persona que li permeten el funcionament diari.
Conceptuals, llenguatge, lectura i escriptura.
Socials: relacions interpersonals, responsabilitat social, autoestima. Seguir normes, resolució de problemes.
 Pràctiques:

 Cura personal.
Tenir cura de la salut. Benestar físic, mental i social.
Participació
Programació de rutines, mobilitat. Comunicació i interacció amb els altres.
Context
Condicions en què la persona viu, tan components ambientals com a socials.



No hay comentarios:

Publicar un comentario