viernes, 20 de noviembre de 2020

Dia Mundial de la Infància 2020

 


Els drets dels Infants, dret a ser com són, a creure en ells mateixos, expressar els seus sentiments, a valorar que són persones úniques, a saber que tots tenim capacitats a conèixer les seves emocions i poder expresar-les sense pors, amb els dret a fer-ho.

En aquest 2020

La situació dels infants a casa nostra és alarmant. 

Abans de la Covid-19, un de cada tres infants a Catalunya ja es troba en risc de pobresa  i/o exclusió social, la crisi social desde la pandèmia ha agreujat la seva situació. 

Cal reclamar a les administracions que destinin més recursos al sistema de protecció a la infància,  i han de garantir que, les prestacions socials arribin amb més agilitat a les famílies per garantir-los una renda. 

Cal sumar tots els esforços possibles perquè els infants siguin la prioritat en aquesta crisi. 

Els Drets de la Infància (o drets dels nens i nenes) són drets que posseeixen els nens, nenes i adolescents per la simple raó de néixer. Són inalienables, irrenunciables, innats i imprescindibles per a una bona infància. 

Aquests drets es troben recollits a la Convenció sobre els drets de l'Infant.

Per poder disposar d'aquests drets, la gent els ha de donar i els infants, a canvi, tenen l'obligació de comportar-se d'una manera determinada: d'això se'n diu tenir deures. 

Això vol dir, si volem que els drets de les persones del nostre voltant es respectin, tenim el deure de no vulnerar aquests drets. 

Si volem que el lloc on vivim sigui agradable, l'hem de respectar, tant si només és nostre com si és de tots.

El defensor dels Infants i Adolescents a Catalunya, és el Síndic de Greuges de Catalunya. Té la missió de protegir i garantir els drets, d'acord a les lleis i a la convenció dels Drets dels Infants. 

Programa per a la prevenció i atenció de l’abús sexual infantil, estratè­gia que engloba diverses actuacions d’àm­bit municipal per fer front a l’abús sexual infantil, tot vetllant pel dret dels infants a ser protegits davant d’aquesta forma de violència fonamentalment masclista. Aquest dret està reconegut en els articles 19 i 34 de la Convenció dels Drets de l'Infant (1989).

Es tracta d’un programa impulsat el 2016, abordar aquest tipus de maltractament que afecta un de cada cinc infants a Europa.

La missió del programa és garantir la tolerància zero amb l’abús sexual infan­til, i per  impulsar els mecanismes, els protocols i les accions formatives necessàries adreçades tant a professionals, que treballen amb infants com els mateixos nens i nenes.


La Xarxa dels drets dels Infants
És un organisme d'acció, que treballem temes d'infància, amb l'objectiu general per la defensar el desenvolupament dels drets universals de la Infància.
La xarxa té com principal finalitat enfortir les capacitats en la defensa dels drets, amb més força a la participació, per projectes i processos d'intercanvi d'idees, de crear plans d'actuacció derivades de les necesitats d'actuacció dels infants, tenint així un paper directa en la societat. Els seus objectius són:
_ Sensibilitzar la població envers els drets dels infants.
_ Promocionar el dret a la participació en el marc de la convecció social.
_ Politiques d'infància dins del cumpliment dels drets dels infants.
_ Crear intercanvi de coneixements, amb la finalitat de cohesionar i enfortir la capacitat d'acció tant de la xarxa, com de  particular, al voltant de la situació de la infància.
Quin són els drets dels Infants?

Els drets dels infants estan relacionats els uns amb els altres: tracten aspectes econòmics, socials, culturals o polítics, i tots tenen la mateixa importància.

La Convenció també estableix una sèrie d’obligacions i responsabilitats per als adults que han de procurar pel benestar dels nens: líders polítics, pares, familiars, professors, metges i altres professionals.

Té com a objectiu assegurar la protecció i la seguretat dels nens i erradicar l’explotació infantil

A més, existeixen una sèrie de protocols que regulen l’actuació de les autoritats davant els problemes que afecten els menors arreu del món, com la venda de nens, la prostitució infantil o la participació de nens soldat en conflictes armats.  Descobreix quins són els drets fonamentals de la infància.

Els llibres sempre ens ajudem, i envers els drets dels Infants, també...

Molts són els projectes envers els drets a la Infància, vull compartir amb vosaltres...

Les Maletes de llibres és un projecte de la Biblioteca de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que posa a la disposició de docents, educadors i centres diverses maletes de llibres pensats per treballar amb els infants temes com les migracions, la coeducació de nens i nenes o els conflictes.

La maleta sobre Els Drets dels Infants neix amb la idea de fomentar la lectura i el diàleg sobre els seus drets amb els mateixos infants, a través de llibres documentals i informatius, i de ficció.

Donar seguretat i protecció als infants és competència dels adults. 

Poder llegir, mirar, sentir, pensar i parlar per construir un discurs propi democràtic, ser més solidari, empàtic, crític… és el repte que ens proposem amb aquesta selecció de llibres valents. 

Les lectures de la maleta està dirigida a infants d’educació infantil i als nois i noies de cicle superior de primària, podem trobar entre altres...

Tuckermann, AnjaTota la gent del món! Vides de tots colors. Tine Schulz  (il.) Barcelona: Takatuka, 2016, 

Un llibre molt recomanat, doncs explicar com molts infants que procedeixen d'arreu del món, ara viuen a Catalunya. Alguns acaben d'arribar, d'altres han nascut aquí. Cadascú en té la seva procedència, la seva història, i aporten les seves experiències. La diversitat cultural és molt enriquidora per a tothom, Tot i que de vegades pot genera problemes, derivats de de l'ignorància i el desconeixement, sumant els prejudicis...Coneixer als nostres veïns ens pot fer entendre i obrir la nostra ment!

Els Drets de la Infància. Emilio Urberuaga (il.) Francesco Tonucci (prol.) Barcelona: Barcanova, 2014. Ideal per un dia com avui, al 1989 s'aprobar la Convenció als drets dels Infants, amb novetats molt importants comparades amb la declaració de 1959.

En aquest llibre són deu autors han escrit un conte per cada un dels drets dels infants, donant vida a cada principi d'aquesta llei tan important.

ESCALA, Jaume. Els Nens del mar. Carme Solé Vendrell (il.) Barcelona: Corre la Voz, 2018. 
Aquesta història  representa la fantasia, i l'imaginació que es genera quan als infants sel's explica contes. Explica la duresa de l'entorn en que viuen molts infants a tot arreu, per l¡ausència dels pares o adults que els acompanyen a conèixer el món que els envolta.

LAWSON, Jon Arno. Un Camí de flors. Sydney Smith (il.) Barcelona: Libros del zorro rojo, 2017, ens explica com una nena amb una caputxa vermella cull flors mentre camina amb el seu pare pe una ciutat grisa.  

És una història visual, on les paraules no són necessàries per reflectir una experiència infantil, que en té diferents lectures i matisos. Esdevé una subtil crítica a la vida moderna!

Envers les seves emocions, poden conseguir tota la seguretat i la capacitat per ser infants feliços amb cooperació entre ells per fer un món millor...


  • El gran llibre dels superpoders. Susanna Isern, Rocio Bonilla. Ed. Flamboyant
    El ball, la lectura, l’humor, la creativitat, l’agilitat, les matemàtiques…Tots tenim algun superpoder increïble! Un superpoder que ens converteix en persones úniques i irrepetibles. Quin és el teu? 
  • El gran llibre dels superpoders és una col·lecció de talents, molt bé il·lustrada que et farà reflexionar sobre la identitat, i sobre les teves virtuts i capacitats. 
  • L’illa de l’avi. Benji Davies. Andana Editorial                                                                En Leo estima l’avi. I l’avi estima en Leo. I això no canviarà mai. 
  • Un llibre preciós i reconfortant que ens mostra com les persones que estimem són sempre a prop, perquè tant se val on siguin. En Leo i el seu avi s’estimen moltíssim i fan moltes coses plegats, fins i tot van a una illa fantàstica on, finalment, l’avi decideix quedar-se. En Leo torna a casa, sense l’avi. 
  • Martín gris. Zuriñe Aguirre Lamas. Ed. Fun Readers, CB
  • Martín se sent preocupat perquè pensa que no agradarà als altres i que, a sobre, es riuran d’ell. Martín explica les seves preocupacions a la seva mare, el tranquil·litza i li diu i li repeteix, sempre amb amor, que el que realment importa és el que tenim en el nostre cor.

  • El pirata de les estrelles. Albert D. Arrayás. Ed. Babulinka Books. Aquesta és l’aventura del pirata Ulisses el Barba-Roig. Un pirata que tenia tanta gana que un dia va decidir menjar-se totes les estrelles. Però com s’ho farà per arribar al cel? I què en dirà la lluna de quedar-se tota sola? Una divertida i delicada història amb sirenes, remolins de vent, balenes gegants, cofres amb tresors i moltes estrelles. El llibre ve acompanyat d’exercicis d’educació emocional per aprofundir al màxim en l’objectiu del llibre.
Una mica de mal humor. Isabelle Carrier. Ed. JuventudQuan en Pit i en Pat es coneixen, de seguida es fan inseparables. Riuen, juguen… s’entenen molt bé i creuen que si estan junts sempre seran feliços. Però, amb el temps, comencen a no estar d’acord, a donar la culpa l’un a l’altre, i sovint s’enfaden. A poc a poc, s’instal·la el mal humor, que creix, creix… i de sobte, els separa. En aquest delicat àlbum sobre la diferència, Isabelle Carrier continua la seva exploració dels sentiments, de les relacions, plena d’humor. Els dibuixos i la simplicitat del text són tot un encert i en Pit i en Pat sabran trobar una solució amb molta saviesa.
El color dels sentiments. Robert, Judit; GarciaMaria. Onada Edicions SL. “Tinc una capsa d’aquarel·les al meu interior i un pinzell invisible que dóna color als meus dies.” Mitjançant els colors, podem descobrir com ens sentim cada dia i tenir la capacitat de canviar-ho en qualsevol moment. I tu, de quin color et sents avui?

Amb aquest recull en el dia d'avui, volem contribuir a millorar la nostra societat, el nostre món, el món dels nostres infants. 
On els infants han de poder contribuir en el món que els envolta, han de formar part directa del procés de canvis per així construir entre tots un món millor, la cohesió ha de ser el seu futur, on tots aporten.


I com adults hem de defensar els seus drets!


No hay comentarios:

Publicar un comentario