viernes, 21 de agosto de 2020

Curs 2020/2021

 

Curs escolar 2020/2021

Calendari del Curs

La situació sanitària que vivim fa que ens haurem d’organitzar diferent i que tinguem establerts diversos mecanismes que asseguren poder desenvolupar l’activitat amb el màxim control.

14 de setembre de 2020

Inici de les classes

_ Segon cicle de l'educació infantil

_ Educació primària, l'educació secundària obligatòria.

_ Batxillerat, els cicles formatius de grau mitjà de formació professional i d'arts plàstiques i disseny, el curs de formació específic per a l'accés a cicles de grau mitjà, el curs de preparació per a la incorporació als cicles formatius de grau superior i en la resta dels ensenyaments de règim especial.

21 de setembre de 2020: Inici de les classes als cicles formatius de grau superior de formació professional inicial i d'arts plàstiques i disseny.

21 de setembre de 2020: Inici de les classes als ensenyaments de centres i aules de formació d'adults.

28 de setembre de 2020: Inici de les classes als ensenyaments de les escoles oficials d'idiomes.

Del 22 de desembre de 2020 al 7 de gener de 2021: Vacances de Nadal.

Del 27 de març al 5 d'abril de 2021: Vacances de Setmana Santa.

22 de juny de 2021: Acaben les classes a tots els centres, llevat de les dels ensenyaments de règim especial i les de la formació professional, que ho faran d'acord amb la seva programació acadèmica.



Les proves extraordinàries

_ Els cicles formatius de formació professional i el 2n curs de batxillerat les proves les realitzaran el mes de juny, després de les proves ordinàries

_ De l'educació secundària obligatòria es faran del 17 al 22 de juny de 2021

_ De 1r curs de batxillerat, cicles formatius d'ensenyament esportiu, d'arts plàstiques i disseny i, quan escaigui, els cursos de formació específics d'accés als cicles formatius es faran del 2 al 6 de setembre de 2021.

 calendari escolar per al curs 2020-21.

 

 L’inici del curs escolar 2020-2021 

Serà excepcional

Serà el primer curs després de la crisi del coronavirus i implicarà la tornada d’infants i adolescents a les aules, després de gairebé mig any tancades, per reprendre les classes i l’activitat lectiva.

Com ja hem anunciat al calendari del curs

La Generalitat aposta per un retorn presencial dels alumnes a partir del 14 de setembre, però cal estar alerta de l’evolució de la situació epidemiològica .

Instruccions inici

_ L’entrada serà esglaonada en franges de 10 minuts

_ Es crearan grups estables de convivència

_ No caldrà dur mascareta dins de l’aula, però si a l’entrar a l’escola

_ No caldrà mantenir la distància de seguretat d’1,5 metres

_ No hi haurà una ràtio màxima d’alumnes per grup, ho decidirà cada centre

_ Les famílies no podran entrar a l’escola

_ Els menjadors podran tenir diferents grups estables d’alumnes

_ El pati es farà per torns i amb mascareta si conviuen diferents grups

_ Les classes en espais fora del centre seran “excepcionals”


Cada escola contarà amb una Infermera de referència al Cap

En cas de contagis

Si hi ha un positiu per la Covid-19

_ Es posarà el grup de convivència en quarantena

_ L’infermer o infermera de referència del CAP que tenen les escoles gestionarà els casos sospitosos de Covid-19

_ Els professors de baixa es substituiran des del primer dia


Els centres han preparat un pla d’organització 

Fins a 4t de primària, màxim 20 d'alumnes per aula, un entorn segur.

La mascareta a l’escola

Caldrà l’ús de la mascareta durant l’entrada a l’escola

No serà necessari que duguin la mascareta dins de l’aula

Mesures d'higiene

_ Pressa de temperatura als infants a l’entrada del centre.

_ Caldrà rentar-se les mans de manera continuada.

"És convenient prendre la temperatura als infants quan surten de casa per donar la "garantia" de seguretat.


Cada centre

Cada centre hauria de tenir una persona responsable de referència per als aspectes relacionats amb la COVID-19.

Es recomana també, la creació d’un equip, format per diferents representants de la comunitat educativa, que garanteixi que tothom estigui informat.

Principis bàsics

_ La limitació de contactes, únicament establir relació el grup classe.

_ Les mesures de prevenció personal, classe, neteja i ventilació.

_ La gestió de casos

_ A més, s’estableixen accions transversals com la reorganització del centre, la coordinació i participació, la comunicació i educació per a la salut i l’equitat.

_ Es prioritzarà així mateix, en la mesura que sigui possible, la utilització dels espais a l’aire lliure per a la realització de les activitats educatives i d’oci.


Neteja i ventilació

Cada centre haurà de disposar d’un protocol de neteja i desinfecció que respongui a les seves característiques però, en qualsevol cas, la neteja haurà de fer-se almenys una vegada al dia, reforçant-se en aquells espais que el precisin en funció de la intensitat d’ús. S’han de fer tasques de ventilació freqüent en les instal·lacions i durant almenys cinc minuts a l’inici de la jornada, en finalitzar i entre classes, sempre que sigui possible.

Gestió dels possibles casos

Davant una persona que comença a desenvolupar símptomes compatibles amb la COVID-19 en el centre educatiu, se seguirà un protocol d’actuació previst:

_ S’emportarà a un espai separat d’ús individual

_ Es col·locarà una màscara quirúrgica (tant al qual ha iniciat símptomes com a la persona que quedi a la seva cura) i es contactarà amb la família.

S’ha de trucar al centre de salut o al telèfon de referència de la seva comunitat o ciutat autònoma, i/o el seu Servei de Prevenció de Riscos Laborals en el cas de treballadors, i se seguiran les seves instruccions.

En cas de presentar símptomes greus o dificultat respiratòria cal truca al 112.

Salut Pública serà l’encarregada de la identificació i seguiment dels contactes segons el protocol de vigilància i control vigent en la comunitat


Servei de transport escolar

La finalitat principal és garantir la seguretat ciutadana a través de l’adopció d’una sèrie de mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut de tots els usuaris del transport públic. D’aquesta manera el transport escolar també!

Per a garantir la seguretat de tots i totes, ja sigui dels infants que utilitzen el servei urbà de transport com a bus escolar i també les persones que l’utilitzen com a servei de transport urbà.

 Pla d’actuació per al curs 2020-2021

Per a centres educatius en el marc de la pandèmia COVID-19.

L’apartat 5.7, regula el transport escolar en els termes  següents:

_ Per tal de limitar els contactes es fomentarà la mobilitat activa (caminar, bicicleta…).

_ En el cas del transport escolar col·lectiu s’aplicarà la normativa vigent respecte a les mesures preventives davant la COVID-19.

Al transport escolar, on tots els infants han d’anar asseguts, es podran utilitzar la totalitat dels seients. Quan el nivell d’ocupació ho permeti, s’ha de procurar la màxima separació entre els usuaris.

_ Els infants i adolescents han d’accedir al transport amb la mascareta col·locada, exceptuant aquells per als quals l’ús de la mascareta està contraindicada.

Caldrà fer ús de la mascareta tot el trajecte, fins arribar  a l’aula.

_ A les parades de bus escolar, quan es recullen i deixen als infants, és molt important que entre les unitats familiars es mantingui una distància física adequada i es portin posades les mascaretes.



 _ Cal evitar l’acumulació de famílies en un espai reduït.

_ El centre haurà de buscar fórmules organitzatives, amb els recursos propis, per atendre dins les seves instal·lacions l’alumnat de transport obligatori mentre no pugui accedir a la seva aula amb la resta d’alumnat del mateix grup, pels motius organitzatius d’horaris diferenciats d’entrada i sortida.          

_ S’haurà de preveure l’espera fins poder accedir al transport escolar de tornada al domicili.


Les universitats combinaran les classes presencials i virtuals

En el cas de les universitats l’inici del curs 2020-2021 serà força diferent.

El govern i els centres preveuen un model híbrid que combini docència virtual i la presencial, almenys durant la primera meitat del curs.

Els estudiants sabran quin és el pla d’aprenentatge de cada assignatura abans de matricular-se i també el sistema d’avaluació, tot i que s’apostarà perquè aquesta sigui continua.

Pel que fa a les mesures de seguretat i higiene, serà obligatori mantenir una distància física d’1,5 metres a les aules, laboratoris i altres espais tancats, i també caldrà dur mascareta per accedir a la universitat, als desplaçaments dins dels edificis i sempre que no es pugui mantenir la distància de seguretat. 

Els serveis de les universitats, com biblioteques, bars o instal·lacions esportives, podran estar oberts.

És el pla del govern en aquest moment, els sindicats fan reclams

 Recomanacions

_ Aire lliure: és recomanable que el període d’acollida es realitzi, encara que sigui de manera parcial, en un espai exterior del centre educatiu (pati).

_ Ventilació: caldrà ventilar adequadament, almenys durant 10 minuts 3 vegades al dia i quan canviï el grup de persones que hi ha a l’interior de les aules.

_ Ocupació: en cap cas es podrà superar l’ocupació que preveu que cada persona disposi d’un espai de 2,5 m² a l’interior de l’aula, inclosos infants, persones acompanyants i persones educadores.

_ Neteja i desinfecció: caldrà netejar i desinfectar els espais segons el pla de neteja i desinfecció del centre i quan hi hagi un canvi de grup dins la mateixa aula.


Acompanyant

La persona acompanyant

_ No pot participar en el període d’acollida si presenta símptomes de la COVID-19 o els ha presentat en els darrers 14 dies.

_ No hi podrà participar si ha tingut contacte estret amb una persona amb la COVID-19 confirmada o amb simptomatologia en els darrers 14 dies.

_ Si pateixen una malaltia de risc davant de la COVID-19 (diabetis, malaltia cardiovascular -inclosa la hipertensió-, malaltia hepàtica crònica, malaltia pulmonar crònica, malaltia renal crònica, immunodeficiència, càncer en fase activa, obesitat mòrbida) així com dones embarassades, hauran d’avaluar la conveniència de de fer l’acollida amb el seu equip mèdic de referència.

_ Cada infant només podrà ser acompanyat per una sola persona (que pot canviar durant el període d’adaptació). Els germans que es trobin simultàniament en el període d’acollida podran ser acompanyats per una o dues persones. En aquest cas, sí que hi podrà haver contacte amb la resta de membres de la unitat familiar.

_ Només podrà tenir contacte amb el seu infant i haurà de mantenir la distància de seguretat (1,5 metres) amb la resta de persones de l’aula (inclosos infants, persones acompanyants i persones educadores).

_ Rentat de mans: S’haurà de rentar les mans amb aigua i sabó o gel hidroalcohòlic abans d’accedir al centre educatiu i també abans d’entrar a l’aula. També es recomana rentat de mans a la sortida del centre educatiu.

_ Mascareta: la persona acompanyant ha d’accedir al centre educatiu amb una mascareta higiènica o quirúrgica correctament posada 43 Annex 6

Són algunes de les principals mesures que s’hauran de complir.


 El 20 d’Agost 2020

La USTEC no descarta vagues a l'escola pública si el protocol no canvia "de dalt a baix"

Demana grups reduïts de 10 o 15 alumnes, classes més curtes i la contractació de 44.500 docents

Els sindicats d'ensenyament estan pendents de com serà l'inici del curs escolar i quines les mesures de seguretat caldrà complir als centres.

A Madrid, les condicions d'aquesta arrencada han portat a l'anunci de vagues del professorat en protesta per l'absència d'un pla d'actuació clar per fer front a possibles rebrots i contagis dins l'aula.

A Catalunya, el sindicat USTEC està analitzant si convoquen vagues o si recorren als tribunals. No descarten res, assegura el portaveu Ramon Font.

Dependrà, de si el protocol del Departament d'Educació es revisa o no

“ No es pot obrir les escoles de qualsevol manera."

Cal que el govern canvií "de dalt a baix" el protocol.

No ens podem arriscar a rebrots que obliguin a tornar a tancar

Que es demana

_ Grups més reduïts: màxim de 10 alumnes a infantil i 15 a primària i secundària.

"El que no farem serà començar en aules tancades amb 30 alumnes sense mascareta quan s'està demanant que no hi hagi més de 10 persones en una reunió. Això no ho podem tolerar els sindicats."

_ Classes més curtes, d'entre 40 i 45 minuts, per ventilar els espais.

_ Es reclama la contractació de 44.500 professors per a l'escola pública catalana, una xifra molt superior als 3.200 anunciats pel govern.

Bargalló ha garantit que el curs escolar començarà el 14 de setembre i ha apuntat que, tal com està evolucionant la pandèmia, "segurament" els estudiants de més de 10 anys hauran de portar mascareta a classe, almenys en "alguns territoris".

"Som un servei públic, l'hem d'oferir, i l'hem d'oferir en condicions que no són normals, el curs que ve no serà normal. El que em fa por és com aplicar una normalitat dins d'aquesta anormalitat."

L’Associació d'Infermeria Familiar i Comunitària de Catalunya (Aificc) ha expressat la seva preocupació pel document de gestió de casos de Covid-19 a les escoles de la Generalitat, i ha reclamat que professors i alumnes portin "sempre" mascareta a l'escola, des d'infantil a post obligatòria.

Tot i que la previsió inicial d’Educació és que la mascareta no sigui obligatòria, hi ha discrepàncies entre els experts pedagògics i els sanitaris. Tot dependrà de l’evolució de la pandèmia i si es manté la tendència actual, s’haurà de començar el curs amb mascaretes en alguns territoris en concret.


 La FAPAC reclama solucions a la conciliació

La Federació d’Associacions de Mares i Pares de Catalunya (FAPAC) veu amb preocupació els protocols aprovats fins ara. Es queixen que no hi hagi cap mesura per garantir la conciliació laboral i familiar pels contagis que hi pugui haver a les escoles. Des de l’entitat també demanen que s’habilitin espais més enllà dels centres educatius.

La directora de la FAPAC, assegura que es mostren preocupats perquè els centres no puguin obrir “per no haver pres les mesures estructurals necessàries”. La seva aposta és l’escola presencial.

Així és la situació actual, tot i que hem de poder gaudir d’alguna manera de l’estiu, hem d’estar informats, doncs aviat arribarà setembre i ens trobarem amb el no curs, tenir precaució, mantenir-se informat i pensar en positiu és el que de moment hem de fer.

Anirem comunicant les possibles novetats.

Que hem de saber de la COVID envers els Infants

La COVID-19 és una malaltia nova de la qual poc a poc, se’n van coneixent més dades a mesura que els científics dels països afectats van publicant nous estudis.

Les dades es centren més en la població adulta que en els infants.

Però, les dades globals ens indiquen que els infants representen un percentatge molt baix de les persones infectades per COVID-19, al voltant d’un 2%.

Els infants s’infecten i  poden presentar la malaltia. No obstant això, s’ha pogut observar que solen desenvolupar quadres lleus i, en molts casos, asimptomàtics.

Alguns estudis han revelat que la càrrega viral (quantitat de virus en sang) dels infants és significativament menor a la de les persones adultes.

Sol ser comú en els infants que tenen malalties cròniques, en els quals s’han presenciat més bon pronòstic en relació amb les d’altres edats.

 Com ha afectat el confinament en la salut dels infants

_ Les conseqüències que pugui tenir la pròpia malaltia en aquestes franges d’edat, que acostumen a fer quadres clínics molt lleus o asimptomàtics.

_ Les mesures que s’han pres en relació amb la COVID-19, han implicat un confinament dels infants, que ha provocat que no poguessin sortir dels seus domicilis durant setmanes, i que podria tenir conseqüències en la seva salut i desenvolupament.

·         De 0 a 3 anys, els infants estan en un període crucial del seu desenvolupament psicomotor. La mobilitat, la descoberta de l’entorn i la interacció social són pilars fonamentals en el seu procés de maduració. Tot i que la família ha estat un pilar fonamental, necessiten poder sortir

·         En edat escolar, la pèrdua de la rutina, la separació dels amics i amigues, pot ser complex i afectar la seva salut física i emocional

·          Els adolescents, l’aïllament social, inquietuds per la situació....

·         Les condicions dels habitatges on viuen el confinament, habitatges limitats per passa tota una jornada dia rere dia. No afavoreix. Són pitjors entre els infants i joves,  de llars amb dificultats econòmiques.

·         El trencament de les rutines habituals provocat pel confinament pot tenir conseqüències molt més dramàtiques en infants amb trastorns dins l’espectre autista.

Per tot això i més està clar que...

_ Malgrat la pandèmia, tots els infants i adolescents han de tenir accés a l’educació en condicions d’equitat.

_ L’aprenentatge als centres educatius ha de poder continuar amb la màxima normalitat, seguint les instruccions sanitàries, i garantint la funció social de l’educació.

_ L’escola ha de ser un entorn segur, amb el risc mínim assumible.

_ A través de les mesures proposades, els centres educatius han d’estar en condicions de contribuir al control de l’epidèmia i a la ràpida identificació de casos i de contactes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario