jueves, 26 de mayo de 2022

28 de Maig, anem a jugar!

 

Els infants perceben el món a través del joc, l’afecte i les emocions.

El dia 28 de maig és el Dia Internacional del Joc, va néixer l’any 1999 per recordar a la societat la importància del joc en la vida dels infants.

Jugar és un dret. No és la primera vegada que ho diem, ni serà l’ultima, hem de tenir aquesta certesa, qualsevol infant de qualsevol lloc del món, hauria de poder gaudir de jugar lliurement.

El joc és un dels elements clau en el dia a dia dels infants.

És a través del joc que els infants viuen moments d’aprenentatge, de descoberta, d’experimentació, que els permet anar creixent.

D’aquesta manera el joc és la base del procés educatiu.


Jugar

 Per una bona evolució a la nostra vida, tots tan petits i grans hem de jugar.

 Jugar és símptoma de bona salut

 “El joc és essencial, per sobre de cap altra activitat, perquè els infants assoleixin metes socials, emocionals i intel·lectuals en el seu desenvolupament, i els ajuda a gestionar l’estrès i a adaptar-se millor a diferents circumstàncies”

Durant els darrers 30 anys, investigacions científiques han demostrat que el període més important del desenvolupament humà va des de el naixement fins als 8 anys. Durant aquests anys es desenvolupen:

_ Les competències cognitives

_ El benestar emocional

_ La competència social

_ La bona salut física i mental

Tot plegat forma una base sòlida per una bona qualitat de vida fins inclòs ben entrada l’edat adulta.



Els primers anys

Amb l’estimulació adient, el cervell dels infants formen connexions neuronals, aquestes connexions es veuen augmentades en un entorn afectuós i protegit.

El vincle i la comunicació, creen llaços d’unió, que contribueixen a un desenvolupament emocional positiu.

L’aprenentatge basat en el joc és crucial durant tota la vida, però sovint es descuida solapat per els objectius acadèmics, la manca de temps...

Durant els primers anys, l’aprenentatge basat en el joc, pot transformar les experiències educatives, i augmentar la motivació.



  Educació preescolar

Es centra en el recolzament de l’aprenentatge accessible als infants, el seu entorn, va des de l’inici a escoles bressol, amb un maternal, P1, P2, fins a l’escola infantil, dels 3 als 6 anys, on s’inicià l’escola primària.

Durant el període “preescolar “ El desenvolupament de l’infant és ràpid, és essencial l’estimulació i l’aprenentatge derivat d’activitats com jugar, cantar, , llegir i la relació amb companys i adults, tan a casa com a entorns preescolars.

El joc permet explorar i donar sentit al món que els envolta, utilitzant al mateix temps la seva imaginació i creativitat.



Entre els 6 i els 8 anys

L’educació primària

L’aprenentatge basat en el joc continua sent mot important, el joc actiu reforçar les seves experiències educatives, fent més forta la seva motivació.

Aprenen i desenvolupen competències, quan els infants decideixen jugar, no pensen en que van a aprendre alguna cosa, però, el seu joc crea oportunitats d’aprenentatge, són complexos i holístics, però a traves d’ell podem desenvolupar tots els àmbits d’aprenentatge...

A nivell motor, cognitiu, emocional i social. " Jugar no és només cosa de nens"

"El Joc ens converteix en persones curioses, obertes al canvi, compromeses, crítiques, lliures, creatives, positives i alegres".

Per això, cal estimular la capacitat de joc dels nens/es i joves i recobrar la nostra, com adults, o millor dit, no perdre-la mai.
Del joc ja hem parlat força, doncs del que és important, cal parlar-ne, però cal recordar sempre que per els infants el joc lliure és essencial, els ensenyar a ser, quan descobreixen les seves mans, els seus dits:  els observen, els estimula veure’ls, els mouen, fins que comencen a poder agafar objectes, fins que manipulen... aquest és l’inici del seu creixement, amb les seves mans, mitjançant el joc.

A mesura van creixent van descobrint tot el que els envolta, i la millor manera d'interactuar amb el món és mitjançant el joc, per això cal estimular als infants...

 Estimular  a descobrir quins jocs els hi agraden més, a vegades no és fàcil, però a través del “ Joc de racons “ pot arribar a ser ser-ho...


“ Racons “

Els racons, permeten tenir diferents espais de joc, cada racó representa un joc diferent, on l’infant experimenta allò que més li ve de gust en cada moment. Agafant el rol que més li convé en aquesll moment, com a joc simbòlic.

Condicions de joc

Com a condició podria ser, deixar cada cosa al seu racó, a partir d’aquí l’infant pot actuar amb autonomia. Potenciant així la seva iniciativa i responsabilitat.

Aquesta activitat es molt adient per l’escola, amb grups reduïts, on els educadors observen cada infant, i controlen com passen per cada racó, alhora que aprenen a interactuar entre ells.

Els racons poden ser, en relació els oficis, per exemple, fireta, perruqueria, mecànic, botiga, fuster...

O girar en torn les manualitats, com dibuixar,  fer puzles, modelar amb plastilina, pintura, enfilar, biblioteca,...


A través del joc s'expressen lliurement, hem de deixar  flexibilitat a l'hora d'escollir els racons de joc. A vegades els nens i nenes mostren preferències clares per determinats tipus de jocs i resten indiferents davant d'altres.

Paper dels adults

 Convé que pares i educadors intentem motivar-los despertant l’ interès cap a noves possibilitats de joc: 

_ Als infants amb molta preferència pels jocs moguts, com córrer i empaitar-se, hem de procurar que descobreixin també jocs més tranquils i de concentració.

Els que tenen molta preferència pels jocs de concentració, com puzles, ordinador..., hem d’intentar despertar l’ interès pels jocs més simbòlics i de moviment.

_ Hem de poder evitar sempre les preferències sexistes de joc (tots a tot)

A través del joc eduquem, inculcant que hi ha d'haver un respecte: 

_ Als companys, solucionant conflictes arribant a acords, sense agressivitat.

Quan al pati o a la classe observem un nen jugant, podem captar com es relaciona amb els altres i també quin és el seu nivell de benestar personal.

_ Ensenyar el respecte per les coses, cap al material, per exemple, aprenent a jugar amb el material concret que necessiten, i quan acaben de jugar els ensenyem a recollir retornant cada cosa al seu lloc.

Jugar és un dret de la infància i una necessitat al llarg de la vida

Els jocs amb la família, a l’aire lliure o a casa, no tan sols  són un bon entreteniment, són moments per compartir, obrir a la comunicació, crear vincles, reforçar relacions, gaudir de tots plegats.

Enguany, en el marc del Dia del Joc, l'associació Plataforma Ludicosocial realitzarà una activitat dissabte 26 de maig, amb l'objectiu de donar idees per jugar el dia 28 a totes les persones que vulguin saber més.

En aquest cap de setmana podrem trobar activitats diferents per celebrar el dia del joc, de diferents entitats a barris, pobles...doncs el joc ens beneficia. Només hem de buscar informació al nostre barri, poble, ciutat i segur que no ens mancaran espais per aprendre a jugar.

Ara tan sols ens queda anar a jugar, anem...

I cuidar-nos molt!

No hay comentarios:

Publicar un comentario