martes, 31 de mayo de 2022

El Medi Ambient, 5 de Juny

 

5 de Juny

Dia del medi ambient

El medi ambient és l'entorn d'allò físic que es troba a la Terra i que comprèn el conjunt de valors naturalssocials i culturals existents en un lloc i un moment determinat, que influeixen en la vida humana. És a dir, no es tracta només de l'espai en què es desenvolupa la vida sinó que també comprèn éssers viusobjectesaiguasòlaire i les relacions entre ells, així com elements tan intangibles com la cultura.

En ecologiaeconomia i sociologia, la defensa del medi està unida al desenvolupament sostenible.

 Al segle XXI el medi està fortament lligat a la capacitat de càrrega humana i a l'efecte de la globalització que caracteritza aquesta època.

Per això, des de les llars, on cada individu, famílies, veïns, entitats, barris, pobles i ciutats hem de col·labora en preservar i tenir cura del nostre medi.

Enguany el missatge és “Una sola Terra”, el mateix lema que va tenir la primera Conferència d’Estocolm l’any 1972, i és que fa 50 anys que l’ONU va establir el Programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient (PNUMA).

L’objectiu d’aquest dia és el de promoure la consciència i l’acció mundial de preservar el medi ambient. Cal promoure el progrés, cap als Objectius del Desenvolupament Sostenible.

Aquest  any es destaca la necessitat de viure de forma sostenible, en harmonia amb la naturalesa, a través d’ eleccions quotidianes que ens guien cap a un estil de vida més net i ecològic.



El contacte amb la natura, la cura dels ecosistemes, el respecte pels éssers vius i la presa de consciència de la importància del medi ambient han de ser d’una vegada per totes, la manera de viure de cadascú de nosaltres. Per tan, hem de guiar i transmetre aquests valors als nostres infants, a la nostra manera de fer dia a dia, des de cada acció com a mitja de vida sostenible.

Durant tota la setmana es realitzaran a escoles, i demés diferents activitats que promouen aquesta manera de fer, envers preservar el nostre medi i tenir cura de tot el que ens envolta, des de nosaltres mateixos amb respecte i estima.



Els drets mediambientals


Els drets mediambientals comprenen el dret a la pau, a un desenvolupament sostenible, a la comunicació o a compartir el patrimoni de la humanitat. Els drets col·lectius, com el dret a un medi ambient sa,

L’escalfament global, per exemple, afecta tots els éssers vius independentment del país al qual pertanyen, per tant, així com cada individu ha de respectar el valor dels éssers humans, com també hem de respectar el valor de tot ésser viu: animals, plantes i l’ecosistema del qual tots formem part.

El medi ambient té un impacte tant positiu com negatiu en els drets humans de les persones i un paper important a l’hora d’assegurar la vida humana i proveir de matèries primes per a la nostra alimentació, indústria i desenvolupament.

Per altre part, els riscos mediambientals, com l’excés de radiació o el consum d’aigua no potable, també poden amenaçar el dret fonamental a la vida.



Així, les persones exposades a la pol·lució del terreny, de l’aire, el menjar i l’aigua poden veure vulnerats els drets humans, amb una mala salut, danys genètics, la pèrdua de mitjans per guanyar-se la vida o, fins i tot, la mort.

En definitiva, molts drets humans fonamentals tenen dimensions mediambientals considerables: el dret a la salut, a unes condicions laborals segures i saludables, a un habitatge i una alimentació adequats, a treballar i a tenir un bon nivell de vida.

Tots, ens enfrontem a...

_ La contaminació atmosfèrica de la indústria i els combustibles fòssils, què perjudiquen la salut dels humans i de tots els éssers vius.

_ El canvi climàtic, resultat de l’escalfament global i l’efecte hivernacle, poden perjudicar amb sequera, fortes tempestes i pèrdua de terra fèrtil.

_ La disponibilitat de l’aigua i la seva qualitat és un dels problemes principals.

_ El consum massiu i el malbaratament domèstic té un impacte negatiu sobre el medi ambient. Per exemple, l’ús excessiu de cotxes privats, bosses de plàstic, embalatges i embolcalls, etc.

En els darrers anys han agut canvis a fi de poder controlar-lo, però cal més consciència, com adults hem de ser constants i fer de referents als infants, a fi d’aconseguir una bona manera d’actuar cap a la preservació del planeta.

Des de la infància

Els infants tenen un paper actiu a l’hora de protegir i millorar el medi ambient. Des de l’estil de vida de cadascú, no malgastant menjar i  estalviant aigua i electricitat, reciclant, entre altres mesures de preservació.

Des de cada llar, la seva comunitat, la seva escola, seguint els plans de millora i fent suggeriments per millorar la manera en que utilitzen els recursos.

Celebrant tots junts el Dia Mundial del Medi Ambient, cada 5 de Juny, i seguint actuant cada dia de la no0stra vida de la mateixa manera.

Es celebra de moltes maneres com... curses al carrer, passejades en bicicleta, concerts ecològics, concursos de redaccions i cartells a les escoles, plantacions d’arbres, campanyes de reciclatge i de neteja.



L’ Educació per a un desenvolupament sostenible

Actualment vivim a la Dècada de l’Educació per a un Desenvolupament Sostenible, anomenada així per l’Assemblea General de les Nacions

Què vol dir desenvolupament sostenible?

El desenvolupament que satisfà les necessitats del present sense comprometre les capacitats de les generacions futures de satisfer les seves pròpies necessitats, però no ens quedarem només aquí, hem de treballar per conservar el medi ambient, però també d’aprendre a viure amb relacions respectuoses amb els altres i amb el nostre món.

D’aquesta manera, l’educació per a un desenvolupament sostenible implica aprendre els valors, comportaments i coneixements que ens permetran desenvolupar-nos ara i les generacions futures.

Els infants poden començar a comprendre els impactes a llarg termini que provoquen les accions de les persones en el medi ambient mitjançant l’estudi del seu entorn immediat i després estenent-ho a un context més global.

Només si ens preocupem per aquells que vindran després de nosaltres i els tenim en compte, podrem conservar el nostre planeta amb salut per al futur.

Amb el nostre exemple, amb l’ajuda dels contes, podrem orientar a els nostres infants, contes com...



“ Som aquí” Notes per viure al planeta terra d’ Oliver Jeffers

Aquest conte l’escriu un pare al seu fill, per intentar trobar un sentit a la vida i ens transmet l’estima pel nostre planeta.

Passant per la Via Làctia i el nostre sistema solar arribem al Planeta Terra. Hi trobem el cel amb els seus estrats i elements, el terra amb les seves discontinuïtats i el mar ple de vida. Compartim l’espai persones i animals, tots amb diferents formes i colors.

Aquest conte l’escriu un pare al seu fill, per intentar trobar un sentit a la vida i ens transmet l’estima pel nostre planeta. Ens ajudarà a poder contestar totes les preguntes que ens fan els infants.

Doncs el  nostre món pot ser un lloc desconcertant, especialment si acabes de néixer. Quan un nadó arriba al món el seu cap està ple de preguntes.



“ OFF “ de Xavier Salomó 

En un conte sense paraules, els dibuixos ens mostren una nena que, pujada damunt d’un cérvol, avança a través d’un extens paisatge fins a arribar a una central nuclear. Apaga la xemeneia i, quan deixa de fumejar, la natura rebrota exuberant al seu voltant.

Però la feina no s’acaba, hi ha més xemeneies per apagar.

Per infants més grans…A partir dels 8 o 10 anys

“ La meva primera guia, sobre el canvi climàtic “ de José Luis Gallego

Una guia pràctica per entendre què és el canvi climàtic i com podem actuar per ajudar a prevenir-lo.

La meva primera guia sobre el canvi climàtic , del periodista ambiental José Luis Gallego, explica als nens i nenes a què ens enfrontem i com fer-ho.

El nostre planeta està greument amenaçat:

_ Contaminació, esgotament de recursos naturals, sequera… Tots els experts del món s’han posat d’acord en constatar el canvi climàtic que ens comença a afectar.

I la nostra missió és col·laborar per alentir els símptomes de la malaltia de la terra. Què podem fer?

José Luis Gallego fa un repàs de totes les causes i conseqüències d’una manera molt didàctica.




Les nostres accions

De la manera que actuen amb el nostre entorn, el dia a dia, ajudem a preservar,  treballem des de casa, les tres erres (3R) d’aquesta manera tindrem cura del medi ambient,  per reduir el volum de residus.

Reduir

Hem d’intentar reduir o simplificar el consum dels productes directes,  de tots aquells que es compren i es consumeixen, ja que tenen una relació directa amb les deixalles. Per exemple, en lloc de comprar 6 llaunes petites d’una beguda, compra dues ampolles grans, tindrem el mateix producte però hauràs generat menys escombraries.

 

Reutilitzar

Hem de poder tornar a utilitzar les coses.  Donar la major utilitat possible.

Reciclar

Reciclar, consisteix a sotmetre materials usats o deixalles a un procés de transformació o aprofitament perquè puguin ser novament utilitzats.

A l’hora de llençà la brossa, com ja sabem tots, cada cosa té el seu lloc...

Recordem

Contenidor gris – restes, el que anomenem rebuig

El contenidor gris està destinat a aquells residus que no tenen cabuda en cap altre contenidor de reciclatge i que, per tant, no poden reaprofitar-se de la mateixa manera que altres materials com el vidre, el plàstic o el paper.

Contenidor marró – orgànic: 

El contenidor marró és on van les restes de menjar, bosses d’infusions i paper amb residus d’aliments. Les bosses d’aquest contenidor han de ser especials per a orgànics.

Contenidor verd – vidre:

Al contenidor verd s’han de llençar els vidres.

Contenidor groc – envasos: 

Al contenidor groc van els envasos lleugers de plàstic i alumini.

Contenidor blau – paper: 

Els papers nets i els cartrons s’han de llençar al contenidor blau. 

Punts nets: 

Hi ha alguns productes que no encaixen amb cap dels contenidors anteriorment esmentats. Aquests han de dipositar-se en un punt net.

Alguns dels articles que s’han de dipositar en aquest punt són:

Bombetes de baix consum, cassoles velles, càpsules de cafè, mòbils, joguines…

És molt important recordar

Que l’oli que sobra després de fregir, s’ha de guardar en un pot i, quan estigui ple, llençar-lo als contenidors específics per a oli o en un punt net.



El nostre interès

L’interès va augmentant, en tot el que ens envolta i ens amoïna per reduir el impacte ambiental del nostre dia a dia, els hàbits de consum actuals semblen anar en contra.

Com a consumidors ens preocupa que cada cop mes els oceans, el rius i el aire estiguin tan plens de residus, això sense cap dubte ens afecte, ja no sols en el  medi ambient, si no a més, a la nostra salut.

_No hem d’oblidar l’impacte que ja tenim al Mar Menor, en perill per la contaminació procedent de l’agricultura.

_ El creixement de les “illes” de residu de plàstic o el augment dels nanoplàstics en els mars i en els peixos que consumim

_ Els episodis reiteratius de contaminació del aire, detectats en les grans ciutats però que, no oblidem, compartim amb la resta del planeta….

_ La reducció progressiva de la capa d’ozó, la emergència climàtica que estem patint, que fa que augmentin les temperatures arreu, pugin els nivells del mar, i que la climatologia s’alteri i sigui més destructiva.



Entre tots ho girarem

Si actuem tots plegats, en paral·lel, l’administració i el conjunt de les persones farem la seva feina. Segur que així serà!

Tots tenim clar com es reciclar, però si volem informar-nos millor i guiar als nostres infants des de ben petits de la millor manera, aquest llibre ens farà de guia...



“ Reduir, reutilitzar, reciclar” d’ Anna Nolla, Susanna Arànega i Joan Portell Rifà

De la col·lecció "Aprenem", ens  ofereix coneixements senzills apropiats per als primers lectors. Acompanyats de moltes fotografies, i amb lletres majúscules i frases curtes, ajudaran els nens i les nenes a assimilar informació sobre l'aigua, els arbres, la salut i el reciclatge.



Cuideu-nos molt i cuidem del Medi Ambient

No hay comentarios:

Publicar un comentario