miércoles, 20 de mayo de 2020

Tornada a les escoles 1 de Juny 2020 i Casals d'Estiu.


 "El curs lectiu acabarà de forma telemàtica." el 19 de juny com estava previst.

 http://ensenyament.gencat.cat/ca/actualitat/coronavirus/

Educació proposa obrir escoles a la fase 2 de desescalada.

Obrir les escoles i els instituts en fase 2. Al juny, i que es farà en diferents velocitats en funció que vagin entrant en fase 2 els territoris del nostre país.

El Departament d'Educació:
 Pla de desconfinament: 
Les ordres del departament per a les escoles bressol són reobrir a partir de la fase 2 amb grups de com a màxim 5 nens per cada educador, excloent els infants menors d'un any, que, com que són el grup més vulnerable per la "immaduresa del seu sistema immunitari", no podran anar als centres. 
Escoles bressol privades
És inviable aquesta ràtio de 5 infants per espai que estableix el pla, això no paga el salari d'un professor, és comunica la presidenta de la coordinadora de les escoles bressol. Cal saber que la ràtio per aula en les escoles bressol és d'13 alumnes per aula d'1 a 2 anys, i 20 per als de 2 a 3 anys. També és lamentable no poder arribar a oferir tot el compromís a totes les famílies. I el més important és que de cap manera es podrà cobrir la part emocional dels infants, doncs les mesures de seguretat no ho permeten.
La preparació dels infants que canvien d'etapa, d'escola bressol a l'escola primària també cal tenir-los en compte, per fer aquest canvi.
L'opinió generalitzada dels treballadors de les escoles bressol que hi ha a Catalunya, tant públiques com privades, que atenen els infants de 0 als 3 anys. Veuen directament "impossible" reobrir amb les mesures de seguretat anunciades en el pla de desconfinament anunciat pel departament d'Educació.

El pla d'obertura al Juny estava pensat inicialment per infants de 1 a 6 anys.
 La resta dels cursos podrien tornar a classe de forma voluntària. 
Per reforç emocional o de retrobament, i també com servei d'acollida.
També cal pensar en la funció social de l'escola.
A més de la socialització que fan infants i adolescents a les escoles i instituts,  "encara que sigui uns dies" representa per molts alumnes tancar períodes; els més grans, que canviaran de centre i no tornaran a l'escola, o els més petits, que han perdut els vincles.
També hi ha preocupació per mantenir la funció d'anivellar les desigualtats que fan els centres escolars, com les desigualtat tecnològiques o els àpats que garanteixen els menjadors escolars als més desafavorits.
El plantejament actual ha quedat així
Les Escoles bressol i Llars d'Infants municipals iniciaràn el procés de preparació, fa constar que les escoles bressol privades poden tenir dificultats per poder habilitar les escoles, doncs els espais estan establerts de 4m2 per infant. 
En cas que les llars no puguin oferir els serveis a tots els infants, en prioritzaran els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.

1) Els infants de P0, d'entre 0 a un any no serà viable que puguin tornar o iniciar a l'escola bressol, degut al risc immunològic.  😐
2) Els infants d'1 a 3 anys, els espais, amb una ratio de 5 infants per espai. 
Algunes llars més alumnes depenen del seu espai per aula o per escola. 
La prioritat és acollir als infants que estiguin amb una situació vulnerable o/i els dos progenitors hagin de treballar i no tinguin cap mena d'opció per deixar als infants amb algú. 
Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament.
En cas d’obertura, hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats

_ Entrades i sortides de manera esglaonada, intervals de 15 minuts, no centralització de persones a l'accés al centre. 
_ Menjador, un metre de separació entre els infants. Igual zones de descans.
_ Evitar coincidència dels grups als passadissos.
_ Al pati, si distància de seguretat poden sortir diferents grups.
Rentats de mans
Entrada i sortida de l'escola.
Abans i desprès dels àpats. Anar al bany, anar al pati, acabament activitat.
Procurar fer rentat de mans cada dues hores.
Protocol símptomes infants
Aillar a l'infant en espai específic
S'avisarà a la família
Informar a la família que han d'evitar contagis
Avisar al Cap de referència per actuació del protocol previst.
Caldrà desinfectar els espais
Escoles de Primaria 
Cicle d'educació Infantil
Acollida en espai específic per a l’alumnat del segon cicle d’educació infantil,de 3-6 anys, de famílies en que els progenitors per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo, en grups d’un màxim de 10 alumnes i en horari de 9 a 13 hores. Amb l'acompanyament de retrobament necessari. 
Primaria 
Acció educativa presencial, sempre de caràcter voluntari, en grups de 10.
Com a màxim 13 alumnes, per als que acaben els seus estudis primaris (6è de primària) per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària, establerta de manera gradual i no necessàriament permanent. 
 Secundaria
_  Acció educativa presencial, sempre el caràcter voluntari, en grups de 15 alumnes com a màxim, en els següents casos: alumnes que acaben etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) o han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE) per tal de donar suport a l’assoliment d’aquest objectiu.
Als Instituts   
També valorar classes de repàs voluntari per aquells alumnes que estiguin a la darrera etapa, quart d'ESO o segon de batxillerat. Cal equitat, igualtat d'oportunitats. 
Els alumnes que han de realitzar la selectivitat també haurien de poder preparar-se amb tutorials i si els cal en petits grups de suport.
Mestres i Famílies
Han expressat preocupació per com es podran aplicar les mesures de seguretat, principalment en educació infantil. El retorn voluntari, sense tenir en compte els alumnes amb més dificultats. També critiquen el fet de que tant en l'obertura al juny com  al setembre, la responsabilitat no pot recaure en els centres educatius i cal que la Generalitat agafi el timó i prengui mesures més concretes de seguretat.

Casals d'estiu per als més vulnerables
També per als casals d'estiu: "Que puguin fer casals dependrà de l'evolució d'aquesta pandèmia. Hem de pensar sobretot en infants en situació de vulnerabilitat i prioritzar aquests àmbits. No hi haurà una situació de normalitat a curt termini. i hem de prioritzar aquests col·lectius."
Els casals, colònies i activitats d’educació en el lleure d’aquest estiu es faran en grups de fins a 10 nens amb un monitor de referència, respectant la distància de seguretat en tot moment i amb mesures d’higiene i desinfecció diàries
La secretària d’Atenció a la Infància, l’Adolescència i la Joventut, Georgina Oliva, ha explicat que el passat dissabte el Procicat va aprovar un document marc que ara es concretarà en una “taula de governança” amb el sector i els ens municipals.
 “La bona notícia és que és possible fer activitats de lleure aquest estiu”, ha afirmat. 
Es posaran en marxa progressivament i a partir de la fase 3
El Govern revisarà els criteris de beques per adaptar-los a la nova realitat.

El Govern ha garantit que aquest estiu els infants i adolescents de Catalunya podran fer activitats en el lleure però “de manera diferent a com es feien fins ara“. E
Les activitats seran per a tots els infants de tres a 18 anys, s’organitzaran a partir de “grups de convivència” de com a màxim 10 infants, que tindran un monitor.
Seran “grups tancats” en què sempre hi participaran els mateixos infants i el mateix monitor, de tal manera que si es produís un positiu per covid o algu presentés símptomes es podria assegurar la traçabilitat i “aïllar ràpidament i de forma contundent sense alterar la resta d’activitats”.
Cada infant haurà de disposar de quatre metres quadrats d’espai.
Rentat de mans, mascaretes i control de temperatura
Entres les pautes de control, s’estableix el rentat de mans “sistemàtic”, l’ús de mascaretes quan no es puguin garantir els dos metres de distància entre persones i la comprovació diària de l’estat de salut de tots els participants. A l’arribada a qualsevol tipus d’activitat es controlarà la temperatura dels infants i quedarà registrat o documentat. Es recomana la comprovació diària de símptomes entre els monitors.
_Es crearà també la figura del ‘Responsable en seguretat i higiene‘ a cada activitat, qui haurà de vetllar pel compliment de les mesures i protocols establerts.
 _ Totes les entitats, empreses o col·lectius que organitzin activitats, s'ha demanarà el seguiment d’un protocol específic per garantir la higiene i la desinfecció “diàries” dels elements comuns. 
_ Hi haurà un protocol per a la manipulació d’aliments i mesures de seguretat en l’àmbit de la salut, això com un de comunicació amb l’atenció primària del territori.
Criteris per repartir beques
Ha explicat que el Govern treballa també en la revisió dels criteris en les convocatòries de beques que ja estaven preparades per aquest any, per tal de “facilitar” l’accés als infants i joves més vulnerables i adaptar-los a les noves realitats del coronavirus. 
En aquest sentit, ha mencionat criteris que tinguin en compte aspectes no només econòmics sinó també emocionals com per exemple per la pèrdua d’algun familiar.
El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies està a l’espera però de saber com es concretarà la revisió de la priorització pressupostària per conèixer quin serà el pressupost total del que disposen per aquests ajuts.
En ser preguntada sobre si les empreses o entitats organitzadores hauran d’augmentar el personal, ha assegurat que del document marc no se’n desprèn que s’hagin de doblar els monitors ja que “es manté la mateixa ràtio que ja existia”.
Sí que ha reconegut que seran necessaris “més espais” i que això s’ha de concretar en el marc de la taula de governança “perquè no hagi de repercutir el cost en les empreses i les entitats”.
Sobre el calendari,  “S'obre la porta a ser flexible” en el moment de realitzar les activitats, la possibilitat de fer torns i ampliar les setmanes d’activitats.
 “Des del govern contemplem possibilitat de fer-ne al llarg juliol, al llarg de l’agost i part de setembre fins a l’inici del curs escolar”.
En tot cas, la realització de les activitats seguirà “diferents velocitats” segons com evolucioni el desconfinament a cada territori. “Hi ha zones que podran començar abans que altres”. 
Es concreta que el que no podrà haver-hi és mobilitat de participants entre territoris en diferents fases de desescalada.

Pla d'actuació i ajuda emocional als infants i famílies
 Diversos col·legis professionals, serveis i administracions públiques preocupats per la infància i l’adolescència compartim un projecte amb mirada multidisciplinària i transdisciplinària, per conèixer quin dubtes, i quines preguntes es fan els infants en aquest temps de confinament.
Es tracta d’una iniciativa en clau d’infància per crear seguretat, un recurs que posa la mirada en les necessitats dels infants durant aquests mesos tan difícils, i en els dubtes, preguntes, neguits i curiositats que puguin tenir sobre l’actual situació durant l’estat d’alarma causat per la COVID-19.
Les respostes a les seves demandes més freqüents han estat elaborades a partir de les aportacions del grup motor del projecte format pel COPC, el COPEC, el CEESC, el TSCAT i l’EATAF (Departament de Justícia, Generalitat de Catalunya) que, a la vegada, han estat recopilades de diferents fonts relacionades amb la infància i l’adolescència. 
Es vol posar a disposició dels infants de tot el territori un espai on puguin formular directament les seves preguntes i obtenir respostes dels experts i les expertes assignats de diferents disciplines com la psicologia, la pedagogia i psicopedagogia, el treball social i l’educació social. 
La guia està estructurada en vuit blocs temàtics: salut; família i amics; famílies separades; desconfinament i sortida al carrer; escola; pèrdua infantil; preocupacions i petits neguits, i curiositats, que s'han posat a disposició de qualsevol administració pública que en vulgui fer ús.
Actualment, podeu trobar la guia publicada al web de:
Institucions creadores del contingut: 
  • Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC). 
  • Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (TSCAT). 
  • Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC).
  • Col·legi de Pedagogs de Catalunya (COPEC).
  • Equip d'Assessorament Tècnic Civil en l'Àmbit de Família (EATAF) 
 La Generalitat ha realitzat un pla d'ajudar per diferents sectors, famílies o individus, teniu tota la informació a aquest enllaç:

Per a partir de 6 anys
El BOE, dimecres dia 20 de maig: 

 Orden SND/422/2020, de 19 de mayo, por la que se regulan las condiciones para el uso obligatorio de mascarilla durante la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19”, amb entrada en vigor dijous dia 21 de maig de 2020. 

Tornada 15 dies de Juny Fase 2
Tan sols un 15% dels infants semba que tornaran a l'escola durant el mes de Juny, les famílies que necessiten conciliació i alguns dels infants que acaben la primaria, doncs alguns necessiten poder acomiadar-se. Les famílies no volen exposar als seus fills per tan sols dos setmanes, d'altres s'estimen més no haver de canviar rutines per un curt temps.
Algunes escoles ho faran el dia 1 de juny, les mínimes, doncs el procés de preparació dels espais els hi requereix més temps, i algunes obriran el dia 8 de juny. 
D'altres ni obriran i podràn preparar-se per setembre amb temps.
A la Fase 3
Si tot avança correctament, es podran realitzar casals d'estiu, i colònies amb les mesures de prevenció i distanciament de seguretat necessàries.

Asseguren que cal pensar quin model d'escola es vol tenir després de la pandèmia i que caldrà un pla de xoc i d'inversió en educació .

 Cuideu-vos Molt!


Per més informació, i revisar criteris d'Ensenyament consulteu a:

http://ensenyament.gencat.cat/ca/actualitat/coronavirus/

No hay comentarios:

Publicar un comentario